Υπάρχει μεγάλη συζήτηση και σενάρια τις τελευταίες ημέρες σχετικά με την αποπληρωμή, ή ακόμα και τη διαγραφή, των χρεών που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας. Ποιος είναι ο δικός σας σχεδιασμός;
Σήμερα υλοποιούμε πολιτικές που διευκολύνουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με τη μετακύλιση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και την επέκταση σε βάθος χρόνου οφειλών που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Παράλληλα, παρέχουμε ουσιαστική στήριξη, για πρώτη φορά και σε συνεπείς δανειολήπτες, επιδοτώντας, για αρκετούς μήνες, τις δόσεις δανείων τους.
Σε κάθε περίπτωση, θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις στο υγειονομικό πεδίο, και ανάλογα θα προσαρμόζουμε, θα εμπλουτίζουμε και θα επεκτείνουμε τις πολιτικές μας στο οικονομικό πεδίο.
Ως Οικονομικό Επιτελείο θα σταθούμε κοντά στην κοινωνία, για όσο χρειαστεί, και το 2021.
Πόσες επιχειρήσεις εντάχθηκαν στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4; Πότε θα «ανοίξει» η Επιστρεπτέα 5 και ποια τα χαρακτηριστικά της;
Εντάχθηκαν περίπου 448.000 επιχειρήσεις. Έχει ενισχυθεί σχεδόν το σύνολό τους, με το συνολικό ποσό να προσεγγίζει τα 2,2 δισ. ευρώ.
Έτσι, μέσα στο 2020, διοχετεύτηκαν, μέσω των τεσσάρων κύκλων του προγράμματος, κυρίως στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, περίπου 5,5 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά στον 5ο κύκλο αυτού του – αποδεδειγμένα – άκρως επιτυχημένου χρηματοδοτικού εργαλείου, θα υλοποιηθεί τον Ιανουάριο, το 50% θα εξακολουθήσει να μην είναι επιστρεπτέο, θα συμπεριλάβει τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο, θα περικλείει νέες επιχειρήσεις, ενώ θα συνοδεύεται από υποχρέωση διατήρησης θέσεων απασχόλησης μέχρι τον Ιούνιο.
Και με τα σημερινά δεδομένα, θα ακολουθήσει και άλλος κύκλος ενίσχυσης της πραγματικής οικονομίας, το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ Έφη Αχτσιόγλου υποστηρίζει ότι όχι μόνο δεν έχουν δοθεί 24 δισ. ευρώ φέτος για την ενίσχυση εργαζομένων και επιχειρήσεων, αλλά μέχρι τον Οκτώβριο τα υπολογίζει σε 6,7 δισ. ευρώ. Πόσα τελικά έχει δαπανήσει το κράτος συνολικά το 2020, για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας;
Το σύνολο των μέτρων ανέρχεται στα 24 δισ. ευρώ για το 2020, ενώ προβλέπονται επιπλέον 7,5 δισ. ευρώ για το 2021.
Αυτά παρουσιάζονται αναλυτικά τόσο στον Προϋπολογισμό, όσο και στα κείμενα και τις εκθέσεις θεσμών και εταίρων.
Είναι μέτρα δημοσιονομικά, τόσο στο σκέλος των εσόδων (4,9 δισ. ευρώ) όσο και σε αυτό των δαπανών (10,7 δισ. ευρώ), καθώς και παρεμβάσεις ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων (8,3 δισ. ευρώ).
Είναι, συνεπώς, προφανές ότι η αριθμητική του ΣΥΡΙΖΑ προσκρούει στην πραγματικότητα.
Όπως προσκρούει και η ανάλυσή του.
Για παράδειγμα, εκτός των άλλων, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, μόνη σε όλη την Ευρώπη, αγνοεί τις παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων, γιατί αυτές δεν συνοδεύονται από εκταμίευση πόρων προς την κοινωνία.
Αλήθεια όμως, η μείωση – και σε αρκετές περιπτώσεις ο μηδενισμός – της προκαταβολής φόρου εισοδήματος, οι μειώσεις ΦΠΑ στην εστίαση και στις μεταφορές, οι αναστολές φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, η μη καταβολή δημοτικών τελών, οι συμψηφισμοί και οι εκπτώσεις οφειλών, οι μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, δεν ενισχύουν το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών; Δεν παρέχουν σημαντική ανάσα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις; Και δεν στερούν πόρους για την πραγματοποίηση δαπανών, οπότε απαιτούν τη χρήση ταμειακών διαθεσίμων της χώρας;
Αλλά είπαμε, όπως έχει άλλωστε αποδειχθεί, η οικονομία δεν ήταν και δεν είναι το “asset” της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Σας ανησυχεί το ενδεχόμενο την επομένη της πανδημίας, λόγω συσσωρευμένων χρεών ή ζημιών ή απούλητων εμπορευμάτων, πολλές επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε απολύσεις εργαζομένων;
Θα ήταν ανεύθυνο να σας πω ότι δεν μας ανησυχεί.
Το ζητούμενο είναι να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες αυτό να συμβεί, όταν ακόμη υφίστανται μεγάλες αβεβαιότητες.
Και αυτό πράττουμε με την υλοποίηση μέτρων διατήρησης και ενίσχυσης της απασχόλησης, όπως είναι η αποζημίωση ειδικού σκοπού, το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας, καθώς και με τις παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρήσεων, οι οποίες συνοδεύονται από όρους διατήρησης των θέσεων απασχόλησης.
Μέχρι σήμερα τα έχουμε καταφέρει, συγκριτικά με τις άλλες χώρες, ικανοποιητικά, όπως αυτό αποτυπώνεται σε τρεις, διεθνείς εκθέσεις: σε αυτή της Eurostat, σύμφωνα με την οποία η χώρα μας κατατάσσεται ανάμεσα σε εκείνες που είχαν τη μικρότερη απώλεια θέσεων εργασίας, στην ανάλυση της διεθνούς οικονομικής ιστοσελίδας VOX EU, η οποία αναγνωρίζει την αποτελεσματικότητα των κυβερνητικών μέτρων υπέρ των εργαζομένων, και στη φθινοπωρινή πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα αναμένεται να πετύχει τη 2η μεγαλύτερη – μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών-μελών – μείωση του ποσοστού ανεργίας το 2021.
Προσδοκούμε και επιδιώκουμε, και πάλι, να τα καταφέρουμε!
Γιατί η χώρα μας σημείωσε τη χαμηλότερη επίδοση στην Ευρωζώνη ως προς την ύφεση του 3ου φετινού τριμήνου;
Διότι η εξάρτηση που έχει η οικονομία από τον τουρισμό είναι πολύ μεγαλύτερη έναντι των άλλων οικονομιών της Ευρωζώνης.
Όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η μεγάλη συρρίκνωση του ΑΕΠ, το 3ο τρίμηνο, προκλήθηκε, σχεδόν αποκλειστικά, από την πολύ μεγάλη μείωση των εξαγωγών υπηρεσιών, εξαιτίας της επίπτωσης της υγειονομικής κρίσης στον τουριστικό τομέα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι τουριστικές εισπράξεις περιορίστηκαν σε μόλις 3,5 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2020, έναντι 16,1 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Αυτό ήταν κάτι που γνωρίζαμε ότι θα συμβεί, εξαιτίας των, αναγκαίων, περιορισμών που επιβλήθηκαν στις μετακινήσεις και την οικονομική δραστηριότητα, χάριν της προστασίας της δημόσιας υγείας.
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική οικονομία έχει δείξει σημαντικές αντοχές σε αυτή στην κρίση, και αυτό αποτυπώνεται στα στοιχεία του 1ου εξαμήνου του 2020, όπου η χώρα μας παρουσίασε ύφεση κατά 6,9%, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωζώνη ήταν στο -9%.
Και υλοποιούμε πολιτικές ώστε σύντομα να «πιάσουμε το νήμα» από εκεί που το αφήσαμε στις αρχές του 2020, με δυναμική ανάπτυξης, όταν η Ευρώπη, κατά μέσο όρο, είχε ήδη βυθιστεί σε ύφεση.
Σε πρόσφατη ομιλία σας, θέσατε ως πρώτη προτεραιότητα για τη μετα-κορονοϊό εποχή τη μείωση φορολογικών συντελεστών. Ποιες νέες μειώσεις μπορεί να δούμε να εφαρμόζονται το 2021;
Πράγματι, οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών αποτελούν κομβική κυβερνητική προτεραιότητα και βασικό άξονα για την επίτευξη βιώσιμων και χωρίς αποκλεισμούς ρυθμών ανάπτυξης.
Γι’ αυτό και ήδη έχουμε μειώσει, με μόνιμο τρόπο, μεταξύ άλλων, τον εισαγωγικό συντελεστή στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, τη φορολογία διανεμόμενων κερδών, τις ασφαλιστικές εισφορές, τον ΕΝΦΙΑ, ενώ έχουμε δώσει ισχυρά φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις σε πράσινη οικονομία, ενέργεια, ψηφιοποίηση και δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας.
Ακόμη όμως και μέσα στην κρίση, προχωρήσαμε σε πρόσθετες μη-μόνιμες μειώσεις φόρων, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές αποφάσεις. Καλύψαμε ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων, μειώσαμε την προκαταβολή φόρου εισοδήματος, καταργούμε την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, μειώνουμε – περαιτέρω – τις ασφαλιστικές εισφορές μισθωτών, διατηρούμε τον μειωμένο ΦΠΑ σε συγκεκριμένες υπηρεσίες και προϊόντα, εφαρμόζουμε κίνητρα για την προσέλκυση επιχειρήσεων, εργαζομένων και συνταξιούχων στη χώρα μας κ.ά.
Προσδοκούμε, όταν κλείσει η παρένθεση της υγειονομικής κρίσης, και ανάλογα και με τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας και τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, σε κάποιους από αυτούς τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές, ή σε κάποιους άλλους, να μονιμοποιηθούν οι μειώσεις τους.
Ποια είναι τα πρώτα πρακτικά αποτελέσματα από την υιοθέτηση ειδικού πλαισίου για τους διαμένοντες μη κατοίκους στην Ελλάδα (non-dom) και για όσους συνταξιούχους μεταφέρουν στη χώρα μας τη φορολογική τους κατοικία;
Όσον αφορά στον θεσμό του «διαμένοντος μη κατοίκου», μέσα στην πανδημία, ολοκληρώθηκε η αποδοχή 27 αιτήσεων. Το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε περίπου 2 εκατ. ευρώ από τις επενδύσεις που αυτοί πραγματοποίησαν στη χώρα.
Όσον αφορά στην εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος σε συνταξιούχους του εξωτερικού, παρά την πολύ πρόσφατη νομοθέτηση, έχει ήδη ολοκληρωθεί η επεξεργασία και αποδοχή 7 αιτήσεων. Το ενδιαφέρον είναι έντονο, και σύντομα εκτιμάται ότι θα ακολουθήσει μεγάλος αριθμός νέων αιτήσεων.
Είμαστε αισιόδοξοι ότι τόσο με αυτές τις παρεμβάσεις, όσο και με την τελευταία που νομοθετήσαμε την περασμένη εβδομάδα, και η οποία αφορά στην προσέλκυση αλλοδαπών εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων, αλλά και Ελλήνων που έφυγαν από τη χώρα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, θα καταφέρουμε να προσελκύσουμε σημαντικό ανθρώπινο κεφάλαιο και επενδύσεις στην πατρίδα μας.
Ορισμένες ξένες κυβερνήσεις αναζητούν τρόπους να κλείσουν τα νέα παράθυρα στη φοροδιαφυγή, όπως είναι αυτά των επί πληρωμή influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή όσων έχουν έσοδα από την προβολή βίντεο σε διαδικτυακές πλατφόρμες. Είναι και στο δικό σας «μικροσκόπιο» αυτή η κατηγορία επαγγελματιών;
Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, μέσω της μείωσης της φοροδιαφυγής και της ορθολογικής φορολόγησης εισοδημάτων για τα οποία δεν καταβάλλονταν μέχρι πρότινος φόροι, αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης, από την αρχή της θητείας της.
Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, εντείνουμε συνεχώς τους ελέγχους και αντιμετωπίζουμε, μεθοδικά, νέα παράθυρα στη φοροδιαφυγή.
Ειδικά για τις περιπτώσεις τις οποίες αναφέρατε, η ΑΑΔΕ πραγματοποιεί, το τελευταίο διάστημα, στοχευμένους ελέγχους σε λογαριασμούς διασήμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου θεωρεί ότι υπάρχει ενδεχόμενη φοροδιαφυγή.
Μέσω ειδικού αλγόριθμου, διαπιστώνει εάν υπάρχουν αποκρυβέντα εισοδήματα και κινεί τις νόμιμες διαδικασίες.