Με πρωτοβουλία του Βουλευτή Φθιώτιδας της Ν.Δ. και Αναπληρωτή Υπεύθυνου του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης της Οικονομίας κ. Χρήστου Σταϊκούρα και συμμετοχή ακόμη δέκα Βουλευτών της Ν.Δ. είχε κατατεθεί (αρ. 11/10/13-1-2010) επίκαιρη επερώτηση προς την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αναφορικά με την εφαρμογή του ΕΣΠΑ και την υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.). Στην Εισήγησή του στην Ολομέλεια της Βουλής επί της Επίκαιρης Επερώτησης ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Το νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που κατέθεσε η Κυβέρνηση αναφέρεται στην “ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας μέσα από την αναδιάρθρωση των δαπανών και την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων, την αναθεώρηση και την αποτελεσματική υλοποίηση του ΕΣΠΑ, την αναθεώρηση του Επενδυτικού Νόμου”. Τα μέχρι σήμερα, όμως, πεπραγμένα της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ καταδεικνύουν την αναντιστοιχία λόγων και έργων, δεσμεύσεων και πράξεων. Συγκεκριμένα:
1ον. Η ολιγωρία της Κυβέρνησης, ήδη από τις πρώτες ημέρες, είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια κοινοτικών πόρων από το Γ’ ΚΠΣ, καθώς διεκόπη η εξυγίανση των Προγραμμάτων και η ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ με δυσμενείς συνέπειες για την κοινοτική συμμετοχή.
2ον. Κατά τις 100 πρώτες ημέρες διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ το ΕΣΠΑ πάγωσε τελείως καθώς όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για την απρόσκοπτη εφαρμογή του, έχουν διακοπεί.
3ον. Η απορρόφηση πόρων παρουσιάζει την ίδια παγωμένη εικόνα, αφού στις 100 μέρες του ΠΑΣΟΚ καταχωρήθηκαν μόνο 129 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τη συνολική απορρόφηση του Προγράμματος στο 3,56% (από 3,07% τον Οκτώβριο του 2009).
4ον. Η Κυβέρνηση, αν και αναφέρεται στην αναγκαιότητα ενίσχυσης της ρευστότητας στη αγορά, προχώρησε στη μείωση, κατά το ήμισυ, του προϋπολογισμού των προκηρύξεων για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών, από 1,3 δισ. ευρώ στα 590 εκατ. ευρώ.
5ον. Η Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα προβεί στην αναθεώρηση της δομής και του τρόπου υλοποίησης του ΕΣΠΑ, όμως η αναθεώρηση θα διαρκέσει, κατά τους μετριοπαθέστερους υπολογισμούς, από 6 έως 8 μήνες, καθυστερώντας, επί της ουσίας, την εφαρμογή του και «στεγνώνοντας» και άλλο την αγορά.
6ον. Η Κυβέρνηση, και σε αυτή την περίπτωση, αδυνατεί να καλύψει τις αρμόδιες κυβερνητικές θέσεις αφού αναζητά τη στελέχωσή τους, όχι πάντα με επιτυχία και σίγουρα όχι αξιοκρατικά, μέσω του Διαδικτύου.
7ον. Σημειώνουμε επίσης ότι δεν έχει συγκληθεί μετά τις εκλογές η Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή του Επενδυτικού Νόμου με αποτέλεσμα τη μη έγκριση των νέων επενδυτικών σχεδίων που είναι στο στάδιο της αξιολόγησης, των τροποποιήσεων υλοποιούμενων σχεδίων και των αποφάσεων ολοκλήρωσης των ήδη εγκεκριμένων επενδυτικών έργων.
8ον. Η αναστολή του δικαιώματος υποβολής αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στις Διατάξεις του Νόμου 3299/2004 και η πρόταση για αναμόρφωση του σχετικού Νόμου δεν συμβάλλει στους αναπτυξιακούς στόχους της Κυβέρνησης. Οι προδιαγραφές ενός νέου Αναπτυξιακού Νόμου είναι ακόμη άγνωστες, ενώ οι διευκρινιστικές κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ) αναμένεται να εκδοθούν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, μετά τον Ιούνιο, αν και η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ο νέος επενδυτικός νόμος θα είναι έτοιμος στο πρώτο τρίμηνο-τετράμηνο του 2010.»