Συνέντευξη Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην εφημερίδα “Τύπος της Κυριακής” – “Θεσπίζονται μηχανισμοί παρακολούθησης για ΔΕΚΟ, ΝΠΙΔ και ΟΤΑ”

1. Μετά την ψήφιση των μέτρων στη Βουλή, αλλά και το Eurogroup, τι αναμένουμε;

Η χώρα βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή, μακράς και δύσκολης πορείας. Εργαζόμαστε ώστε να οδηγηθούμε, το ταχύτερο, στην έξοδο, από το μεγάλο τούνελ αυτής της πορείας.

Η ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου, του Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου συνιστούν καθοριστικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή.

Έχουμε πλήρη συνείδηση ότι τα βήματα αυτά περιλαμβάνουν επώδυνα μέτρα και διευρύνουν τις ήδη τεράστιες θυσίες των πολιτών. Όμως δεν είναι δυνατόν να τα αποφύγουμε.

Η Ελλάδα ανταποκρίθηκε στις δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί.

Στο τελευταίο Eurogroup αναγνωρίστηκε η μεγάλη πρόοδος που συντελείται.

Έχει οριστικοποιηθεί η επιμήκυνση, που ήταν μία από τις βασικές μας επιδιώξεις, και δρομολογήθηκε η διαδικασία για την αποδέσμευση των δόσεων.

Από την πλευρά μας επιδιώκουμε, για προφανείς λόγους, το ύψος της δόσης να είναι το υψηλότερο δυνατόν.

Τώρα, αναμένεται από την πλευρά των εταίρων μας η αποκατάσταση των ροών χρηματοδότησης που προβλέπει το Πρόγραμμα και η διευθέτηση του ζητήματος της βιωσιμότητας του χρέους.

2. Τα ταμειακά διαθέσιμα θα αντέξουν μέχρι την αποδέσμευση της δόσης;

Είναι γεγονός ότι τα ταμειακά διαθέσιμα του Κράτους βρίσκονται σε οριακή κατάσταση, μετά το «πάγωμα» των χρηματοδοτικών ροών του Μηχανισμού Στήριξης από τον περασμένο Ιούνιο.

Είναι αλήθεια ότι, κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, επελέγη μια ιδιαίτερα προσεκτική, μια σφικτή, μια λελογισμένη δημοσιονομική διαχείριση.

Η τακτική που ακολουθούμε αποτυπώνεται και στην ικανοποιητική εκτέλεση του εφετινού Προϋπολογισμού.

Σε κάθε περίπτωση το Ελληνικό κράτος δεν θα μείνει από «οξυγόνο».

3. Αλήθεια, ποια είναι η τελευταία εκτίμησή σας για την πορεία του Προϋπολογισμού φέτος;

Όπως προανέφερα, η εκτέλεσή του, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου δεκάμηνου, κρίνεται τουλάχιστον ικανοποιητική.

Είναι καλύτερη από τις προβλέψεις, παρά τη βαθύτερη από τις εκτιμήσεις ύφεση και χωρίς τη λήψη νέων μέτρων σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Ειδικότερα, το πρωτογενές έλλειμμα ανήλθε στα 1,2 δισ. ευρώ από 5,9 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2011.

Υπογραμμίζω ότι αυτά τα αποτελέσματα δεν τα αναφέρω για να θριαμβολογήσω.

Μακριά από εμένα αυτή η πρακτική.

Τα αναφέρω για να εκπέμψω το μήνυμα ότι με σχέδιο, σκληρή δουλειά και τη συμβολή όλων των εμπλεκόμενων μπορούμε να κάνουμε αποφασιστικά βήματα προσαρμογής της δημόσιας οικονομίας.

4. Είστε το ίδιο αισιόδοξος και για τον Προϋπολογισμό του 2013;

Κύριε Κοτταρίδη, έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε.

Συνεπώς, είναι απαραίτητη η συνέχιση της προσπάθειας για δημοσιονομική προσαρμογή και εν τέλει την επίτευξη του εθνικού στόχου.

Δηλαδή, την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος κατά το 2013 και έπειτα.

Έτσι η Ελλάδα θα πάρει μια βαθιά αναπνοή.

Η χρηματοδότηση βασικών λειτουργιών του Κράτους θα γίνεται με ίδιους πόρους, ενώ θα αποκτήσουμε ζωτικής σημασίας βαθμούς ελευθερίας.

Προσωπικά, είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

Και αυτό διότι οι προβλέψεις βασίζονται σε ιδιαίτερα συντηρητικά σενάρια, σε αντίθεση με ότι συνέβαινε προηγουμένως.

Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι οι αντίστοιχες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι πιο αισιόδοξες από τις δικές μας.

Συνεπώς παλεύουμε για τη βελτίωση της εκτέλεσης του Προγράμματος, γεγονός που θα συντελέσει στη βελτίωση των συνθηκών προσαρμογής και θα μας επιτρέψει, σταδιακά, να αποκαταστήσουμε αδικίες.

5. Το χρέος παραμένει το μεγάλο βάρος. Πότε θα αρχίσει η αποκλιμάκωση;

Κατ’ αρχάς, πρέπει να σημειωθεί ότι η συνολική αύξηση του δημοσίου χρέους, σε απόλυτα ποσά, προβλέπεται να είναι περίπου 23 δισ. ευρώ την περίοδο 2013-2016, όση ήταν περίπου η ετήσια αύξηση στο παρελθόν.

Συνεπώς, περιορίζεται καθοριστικά η αυξητική του τάση.

Βέβαια, είναι γεγονός ότι το δημόσιο χρέος ως απόλυτο μέγεθος θα αυξάνεται για όσο διάστημα έχουμε δημοσιονομικό έλλειμμα.

Επίσης, όσο βαθαίνει η ύφεση, ο δείκτης του δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ θα αυξάνει.

Η αυξητική τάση του δημοσίου χρέους, τουλάχιστον ως ποσοστό του ΑΕΠ, για να ανακοπεί ουσιαστικά θα πρέπει να έχουμε, σε συνεχή σειρά ετών, πρωτογενή πλεονάσματα, θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Αυτό, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, εκτιμάται ότι θα αρχίσει να επιτυγχάνεται τα επόμενα χρόνια και μετά το 2015 θα αρχίσει η αποκλιμάκωση.

Στο σημείο αυτό θέλω να υπογραμμίσω την πεποίθησή μου ότι, ενώ τηρούμε με συνέπεια τα συμφωνηθέντα με τους εταίρους και δανειστές, πρέπει άμεσα και ουσιαστικά να διαμορφωθούν συνθήκες βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.

Απαιτούνται, άμεσα, ριζικότερες λύσεις.

6. Αναφέρεστε σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, που είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Ωστόσο, η ύφεση εξακολουθεί να είναι μεγάλη.

Πράγματι, εξακολουθεί να είναι βαθιά.

Επιδίωξή μας είναι το ταχύτερο δυνατόν να ανακοπεί η «τρελή πορεία» στο καθοδικό σπιράλ.

Και αυτό εκτιμάται βάσιμα ότι θα συμβεί το 2014, οπότε θα εισέλθουμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Η ανακοπή της υφεσιακής πορείας επιδιώκεται μέσω της σύζευξης της δημοσιονομικής προσαρμογής με πολιτικές για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας.

Ωστόσο, η αποτελεσματική εφαρμογή τους θα καθοριστεί αφενός από την σταθεροποίηση της κατάστασης και αφετέρου από τη συνέχιση της χρηματοδοτικής στήριξης.

Με αυτή θα ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου και η ενίσχυση των ταμειακών διαθεσίμων.

Όσο παρατείνεται η αβεβαιότητα τόσο θα ενισχύονται οι υφεσιακές πιέσεις.

Συνεπώς, είναι ζωτικής σημασίας σε πρώτη φάση, τόσο για τα δημόσια οικονομικά όσο και για την πραγματική οικονομία, η άμεση αποδέσμευση της δόσης. Και αυτό θα γίνει σύντομα.

7. Πριν λίγο καιρό είχατε αναλάβει μια νομοθετική πρωτοβουλία για τη θέσπιση δημοσιονομικών κανόνων. Σκοπεύετε να προβείτε και σε άλλες αντίστοιχες κινήσεις;

Η δημοσιονομική εξυγίανση, προσαρμογή και πειθαρχία αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης και επιτυγχάνονται με τη θέσπιση σύγχρονων δημοσιονομικών κανόνων και μηχανισμών.

Προς την κατεύθυνση αυτή, λαμβάνουμε άμεσα και άλλες αντίστοιχες δράσεις.

Ήδη προωθείται νομοθετική πρωτοβουλία για τον εμπλουτισμό του πλαισίου δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών, στο οποίο αναφερθήκατε, και τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση μέσα από μνημόνια συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομικών και των υπολοίπων Υπουργείων.

Παράλληλα, ενεργοποιείται μηχανισμός παρακολούθησης των ετήσιων προϋπολογισμών των ΔΕΚΟ, των ΝΠΙΔ και των ΟΤΑ, σε μηνιαία βάση, με τη θέσπιση τριμηνιαίων στόχων και ανώτατων ορίων δαπανών, ώστε αυτοί να συνάδουν με τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου.

Οι διοικήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι δεν θα υπάρχουν αρνητικές αποκλίσεις από τους στόχους και θα προβαίνουν σε προκαθορισμένες διορθωτικές παρεμβάσεις σε περίπτωση εμφάνισής τους.

Σε περιπτώσεις αρνητικής απόκλισης στα οικονομικά αποτελέσματα θα προβλέπεται ανάλογος περιορισμός των πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες ή της επιχορήγησης ή της απόδοσης πόρων προς τους φορείς αυτούς.

Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η λειτουργία του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ.

8. Πιστεύετε ότι η Κυβέρνηση άγγιξε τα όρια της αντοχής της την τελευταία περίοδο;

Η Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης κατάφερε, μέσα σε συνθήκες μεγάλων  πιέσεων, να επιτύχει το εθνικά επιβεβλήμενο.

Έλαβε δύσκολες αποφάσεις.

Αποφάσεις επώδυνες για τους πολίτες αλλά αναγκαίες για τη χώρα.

Αποφάσεις που επιτρέπουν στην Ελλάδα να συνεχίσει εντός της Ευρωζώνης την προσπάθειά της για την ταχύτερη έξοδο από το τούνελ στο οποίο έχει βρεθεί.

Μέσα από τις πρόσφατες διαδικασίες η Κυβέρνηση «σφυρηλάτησε» τη συνοχή της η οποία την προσεχή περίοδο ευελπιστώ ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω με την πιο ενεργή συμμετοχή των δυνάμεων που τη στηρίζουν.

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube