Βρισκόμαστε τελικά πολύ κοντά στην χρεοκοπία και στην έξοδό μας από την ευρωζώνη ή οι εκτιμήσεις των διεθνών χρηματοπιστωτικών οίκων δεν είναι αντικειμενικές;
Βρισκόμαστε σε μία ιδιαίτερα δύσκολη παγκόσμια οικονομική συγκυρία, η οποία καθίσταται δυσμενέστερη για τη χώρα μας λόγω των χρόνιων μακροοικονομικών ανισορροπιών και διαρθρωτικών στρεβλώσεων που την χαρακτηρίζουν. Το αποτέλεσμα αυτών των αδυναμιών είναι η εμφάνιση υψηλών δίδυμων ελλειμμάτων και χρεών. Αυτά τα αντικειμενικά, εγχώρια, προβλήματα, σε συνδυασμό με την αναβλητικότητα, τις υπαναχωρήσεις, τις παλινωδίες και τους ερασιτεχνισμούς της Κυβέρνησης, ενισχύουν τις διεθνείς κερδοσκοπικές πιέσεις και δυσχεραίνουν το κόστος δανεισμού της ελληνικής οικονομίας. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι η χώρα μας είναι κοντά στη χρεοκοπία ή στην έξοδο από την ευρωζώνη. Η πρόσφατη έκδοση πενταετούς ομολόγου, ευτυχώς για τη χώρα, έδωσε μια ανάσα στο ελληνικό Δημόσιο. Φαίνεται ότι η χώρα θα μπορέσει να δανειστεί από τις διεθνείς αγορές, αλλά, πλέον, με ένα υψηλότατο τίμημα. Τίμημα το οποίο θα επιβαρύνει το κόστος άντλησης ρευστότητας για το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα, γεγονός που θα οδηγήσει στη μετακύλιση του κόστους στα επιτόκια χορηγήσεων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, και θα υποθυκεύσει κάθε προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης, αφού επιβαρύνονται οι δαπάνες εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους και η δυναμική του χρέους. Για το λόγο αυτό απαιτείται η λήψη και υλοποίηση, άμεσα, μέτρων με στόχο τη δημοσιονομική εξυγίανση και τη διατηρήσιμη οικονομική ανάπτυξη.
Για το ότι περνάμε μέσα από την δίνη μιας τόσο έντονης οικονομικής κρίσης πιστεύετε ότι δεν αναλογούν ευθύνες για την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ; Πολλοί θεωρούν ότι όλα άρχισαν με αφορμή την επιχείρηση απογραφή το 2004…
Πριν από 2 χρόνια, πολλές εθνικές οικονομίες εισήλθαν στον κύκλο της στασιμότητας ή της ύφεσης. Η κρίση, έστω και με χρονική υστέρηση, έπληξε και την Ελληνική οικονομία. Έτσι, η ουσιαστική επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα μας ξεκίνησε στο 3ο τρίμηνο του 2008. Η χρονική εκδήλωση συνεπώς της κρίσης δεν έχει καμία σχέση με την απογραφή του 2004. Απογραφή που στόχο είχε τότε την ορθή αποτύπωση των δημοσιονομικών στοιχείων της χώρας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν αναλογούν ευθύνες και στις κυβερνήσεις της Ν.Δ. Κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ. έγιναν και λάθη, υπήρξαν και παραλήψεις, παρατηρήθηκαν και καθυστερήσεις, υιοθετήθηκαν και αποκλίνουσες και παρεκλίνουσες συμπεριφορές. Όμως έγινε και ουσιαστικό έργο το οποίο δεν θα πρέπει να λησμονείται (πρώτη φάση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΔΕΚΟ, λύση του προβλήματος της Ολυμπιακής, στρατηγικές οικονομικές συμμαχίες, Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού, ενεργειακές συμφωνίες, προώθηση ενός εκτεταμένου προγράμματος κατασκευής υποδομών, κ.α.). Και αυτό το έργο θα το υπερασπιστούμε.
Μπορεί να υπάρξει συνεννόηση ανάμεσα σε Ν.Δ και ΠΑΣΟΚ για ορισμένα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την πορεία της ελληνικής οικονομίας;
Κύριε Λέτσιο, η Ν.Δ., όπως ήδη έχει ξεκαθαρίσει και ο Πρόεδρός της κ. Σαμαράς, θα ασκεί συνεπή, συνετή και δυναμική αντιπολίτευση. Θα συναινεί και θα στηρίζει ορθές κυβερνητικές πρωτοβουλίες, αλλά θα εναντιώνεται σε κάθε λανθασμένη κίνηση της Κυβέρνησης. Αυτό όμως δεν σημαίνει συνυπευθυνότητα για τη διακυβέρνηση του τόπου. Ήδη απτά δείγματα γραφής αυτής της αντιπολιτευτικής τακτικής έχουν ξεδιπλωθεί στον τομέα της οικονομίας. Η Ν.Δ. είναι αντίθετη στην ανεξέλεγκτη φορο-επιδρομή κατά της ακίνητης περιουσίας, η οποία πλήττει, κυρίως, τη μεσαία τάξη και τη μικρομεσαία ιδιοκτησία. Θεωρεί ότι μέτρα αυξήσεων της φορολογίας της ακίνητης περιουσίας, του φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων, του κόστους των γονικών παροχών και των αντικειμενικών αξιών, και μάλιστα σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, θα οδηγήσουν σε μείωση των συναλλαγών, μείωση των εσόδων, αποθάρρυνση της επένδυσης στα ακίνητα, μείωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας. Για το λόγο αυτό και καταψήφισε τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για την αύξηση της φορολόγησης στις γονικές παροχές, τις δωρεές και τις κληρονομιές. Από την άλλη πλευρά, υπερψήφισε την αναπροσαρμογή της φορολόγησης στα ποτά και στα τσιγάρα, για να ενισχυθούν τα τακτικά έσοδα, ως έκτακτο μέτρο σε έκτακτες περιστάσεις. Να θυμίσω απλώς ότι η τακτική και νοοτροπία του ΠΑΣΟΚ, όταν ήταν αξιωματική αντιπολίτευση, ήταν ακριβώς η αντίθετη. Καταψήφιζε κάθε πρωτοβουλία ή κάθε ενέργεια της τότε Κυβέρνησης. Ακόμη και σε αλλαγές που τις είχε στηρίξει δημόσια προηγουμένως. Και όταν έρχονταν για ψήφιση στη Βουλή αποχωρούσε.
Οι Εξεταστικές Επιτροπές θα οδηγήσουν στην διαλεύκανση εκείνων των υποθέσεων που θεωρήθηκαν ως σκάνδαλα στο παρελθόν;
Είναι ευθύνη του πολιτικού συστήματος να μετατρέψει την θεσμική κρίση σε ένα άλμα εξυγίανσης της πολιτικής. Η σύσταση των Εξεταστικών Επιτροπών θα μπορούσε να συμβάλλει σ’ αυτή την κατεύθυνση, χωρίς όμως συμψηφισμούς, μετάθεση ευθυνών, επικοινωνιακά παιχνίδια και σκόπιμη σύγχυση. Με αυτό το σκεπτικό η Ν.Δ. τοποθετείται θετικά στη σύσταση Εξεταστικών Επιτροπών. Πάντως είναι προφανής η προσπάθεια της Κυβέρνησης, με την κατάθεση των σχετικών προτάσεων, να αλλάξει την ημερήσια διάταξη. Να αποπροσανατολίσει τον Ελληνικό λαό από τα τεράστια προβλήματα της Οικονομίας. Η θέση πάντως της Ν.Δ. σε θέματα διαφάνειας είναι ξεκάθαρη και αταλάντευτη. Μάλιστα ο Πρόεδρός της κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις (π.χ. πρόταση για συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής της Βουλής για τη δημιουργία νομοθετικών ρυθμίσεων μέχρι τον Ιούνιο του 2010) και ζήτησε την προ Ημερήσιας Διάταξης συζήτηση, σε επίπεδο Αρχηγών στη Βουλή, για την καταπολέμηση της διαφθοράς.
Στα προβλήματα των αγροτών ποιες λύσεις θα πρέπει να δοθούν, οι οποίες όμως να μην ξεφεύγουν από τα όρια που θέτει η Ε.Ε.;
Ο αγροτικός τομέας, παρά τη φθίνουσα συμμετοχή του στο εθνικό προϊόν (3,6% του ΑΕΠ το 2007), συμβάλλει καθοριστικά στην αειφόρο ανάπτυξη και στην τόνωση της απασχόλησης της χώρας μας, ιδιαίτερα της ελληνικής περιφέρειας. Είναι γεγονός, ωστόσο, πως ο εν λόγω τομέας αντιμετωπίζει πολλά, μεγάλα και ανοικτά, διαχρονικά και διακομματικά, λειτουργικά, δομικά και θεσμικά προβλήματα. Προβλήματα που σε συνδυασμό με χρόνιες υστερήσεις της ασκούμενης αγροτικής πολιτικής, υπό το πρίσμα της τρέχουσας αρνητικής οικονομικής συγκυρίας, έχουν επηρεάσει δυσμενώς το καθαρό αγροτικό εισόδημα. Αυτή η πραγματικότητα έχει δημιουργήσει μια επιδοματική γεωργία με χρονικό ορίζοντα την εκάστοτε τρέχουσα καλλιεργητική περίοδο. Η επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο αγροτικός τομέας απαιτεί τη λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη στήριξη του κλάδου υπό τους κοινοτικούς κανονισμούς, αλλά και την προώθηση συγκροτημένων μακροπρόθεσμων πρωτοβουλιών. Πρωτοβουλιών που δύναται να αναληφθούν μέσα από ένα γόνιμο, ειλικρινή, ανοικτό και εκτεταμένο εθνικό διάλογο, χωρίς παρωπίδες και εκβιασμούς από τη μία πλευρά, και μαξιμαλιστικές απαιτήσεις απαιτήσεις από την άλλη. Ένα διάλογο χωρίς μικροπολιτικές αγκυλώσεις και αιφνιδιασμούς, μακριά από πολιτικές σκοπιμότητες και επικοινωνιακές μεθοδεύσεις. Για τη δρομολόγηση αναπτυξιακών πολιτικών και όχι πολιτικών επιδοτήσεων.
Το ότι η κ. Μπακογιάννη δείχνει να αποστασιοποιείται από τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε κεντρικό επίπεδο δεν συνιστά πρόβλημα για την ενότητα της Ν.Δ;
Κύριε Λέτσιο, ο καλύτερος εγγυητής της ενότητας της Ν.Δ. είναι τα ίδια τα μέλη της, τα οποία συμμετείχαν αυθόρμητα και μαζικά στη διαδικασία ανάδειξης του νέου Προέδρου της Ν.Δ. Αυτά τα μέλη απαιτούν ένα Κόμμα πιο ανοικτό στην κοινωνία, πιο δημοκρατικό στην εσωτερική λειτουργία των οργάνων του, και όχι έναν εύθραυστο συνασπισμό προσωπικών στρατηγικών. Απαιτούν υπεύθυνη στάση από όλους μας, τη διατύπωση πειστικού και συγκροτημένου πολιτικού λόγου, ενιαία φωνή και δράση. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί ή δεν πρέπει να διατυπώνονται διαφορετικές απόψεις ή να ακούγονται χρήσιμες σκέψεις και προτάσεις στα όργανα του Κόμματος. Αυτό είναι όχι μόνο ανεκτό, αλλά και επιθυμητό. Και η τελευταία Κεντρική Επιτροπή του Κόμματος είχε τέτοια χαρακτηριστικά.