Δευτέρα, 1 Ιουνίου 2020
Δελτίο Τύπου – Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής κ. Μιχάλη Κατρίνη για την επιστρεπτέα προκαταβολή
Κύριε Συνάδελφε,
Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα.
Αποδεικνύεται ότι διαθέτει σχέδιο για τη στήριξη της οικονομίας.
Σχέδιο συνεκτικό, ολοκληρωμένο και δυναμικό.
Σχέδιο που ξεδιπλώνεται, μεθοδικά και αποφασιστικά, με σημαντικές εμπροσθοβαρείς δράσεις, σε 4 φάσεις, με βασικούς στόχους την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης, την ενδυνάμωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, την τόνωση της κοινωνικής συνοχής.
Βασικός πυλώνας στήριξης των επιχειρήσεων, στην παρούσα φάση της κρίσης, υπήρξε το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Το μέτρο αυτό, το οποίο εγκρίθηκε άμεσα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απευθυνόταν, κατά κύριο λόγο, σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, και αφορούσε σε όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
Είχε ως βασική στόχευση τη στήριξη επιχειρήσεων, που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό, ώστε να μπορέσουν αυτές να διατηρήσουν τις θέσεις απασχόλησης.
Προστάτευε τους εργαζόμενους, αφού οι ωφελούμενες επιχειρήσεις υποχρεούνται να διατηρήσουν ίδιο αριθμό εργαζομένων για 7 μήνες.
Παρέχει περίοδο χάριτος μέχρι το τέλος του 2021, και στη συνέχεια 40 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, με πολύ χαμηλό επιτόκιο.
Η δε χρηματοδότηση είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και μη συμψηφιστέα.
Το μέτρο πέτυχε!
Σε περισσότερες από 51.500 επιχειρήσεις πιστώθηκαν σημαντικά χρηματικά ποσά, συνολικού ύψους 580 εκατ. ευρώ, δηλαδή – κατά μέσο όρο – περίπου 11.000 ευρώ ανά επιχείρηση.
Από αυτές, 7.437 επιχειρήσεις δεν έχουν εργαζόμενους, 29.664 επιχειρήσεις έχουν από 1 έως 5 εργαζόμενους και 11.211 επιχειρήσεις διαθέτουν από 6 έως 20 εργαζόμενους.
Δηλαδή, το 58% των συνόλου των βοηθούμενων επιχειρήσεων διαθέτει από 1 έως 5 εργαζόμενους.
Και το 94% μέχρι 20 εργαζόμενους, αποδεικνύοντας έτσι ότι βοηθήθηκαν κυρίως οι πολύ μικρές και οι μικρές επιχειρήσεις.
Μάλιστα οι επιχειρήσεις από 1 έως 50 εργαζόμενους, που συνιστούν το 84% του συνόλου των επωφελούμενων επιχειρήσεων, μοιράστηκαν το 80% των διαθέσιμων πόρων.
Επιπρόσθετα, στο πρόγραμμα ενίσχυσης κεφαλαίου κίνησης, παρά τα όποια προβλήματα, έχουν ήδη εγκριθεί χορηγήσεις ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ σε 20 ημέρες, όταν, στο αντίστοιχο προηγούμενο πρόγραμμα, το ΤΕΠΙΧ Ι, είχαν εγκριθεί 200 εκατ. ευρώ σε 10 μήνες!
Όλα αυτά συνιστούν ουσιαστική στήριξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων, στο μέτρο των δυνατοτήτων της χώρας.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Κύριε Συνάδελφε,
Το μέτρο πέτυχε!
Τόσο μεγάλα, άμεσα και με αυτό τον τρόπο χρηματικά ποσά από το Δημόσιο δεν έχουν χορηγηθεί ξανά στην Ελλάδα!
Για να γίνει όμως η εκταμίευση γρήγορα, τα διαθέσιμα στοιχεία αφορούσαν τον τζίρο του μηνός Μαρτίου, και τις επιχειρήσεις που τότε εμφάνισαν σημαντική μείωση τζίρου.
Πλέον, δρομολογούνται οι διαδικασίες για τη δεύτερη φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής, ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ.
Στόχος είναι αυτό το πρόγραμμα να τεθεί σε εφαρμογή το 1ο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, και τα ποσά να καταβληθούν στους δικαιούχους μέχρι αρχές Ιουλίου.
Το νέο πρόγραμμα θα αφορά μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων, αφού θα ενσωματώνονται πλέον στοιχεία μείωσης τζίρου και Απριλίου και Μαΐου.
Ενώ επιπλέον, θα διευρυνθεί και η περίμετρος των επιχειρήσεων που θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο σχήμα στήριξης, ώστε να συμπεριληφθούν και επιχειρήσεις που δεν είχαν μπει στην πρώτη φάση.
Θα μπορούν να συμμετάσχουν όλες οι εταιρείες, ανεξαρτήτως νομικής μορφής.
Σε αυτό το πλαίσιο θα εξεταστεί και η ένταξη συγκεκριμένων περιπτώσεων ατομικών επιχειρήσεων που δεν απασχολούν προσωπικό, αλλά ασκούν δραστηριότητα που χρήζει στήριξης.
Θα μπορούν να συμμετάσχουν και οι εταιρείες που έλαβαν δάνειο κατά τον πρώτο γύρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, με την προϋπόθεση ότι και τα νέα στοιχεία που θα προκύπτουν για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο θα επιβεβαιώνουν τη μείωση του τζίρου τους.
Ωστόσο, από το ποσό που θα προκύπτει ότι δικαιούνται, θα αφαιρείται το ποσό που έχουν ήδη λάβει.
Παράλληλα, προχωρούν τα εργαλεία της επιδότησης επιτοκίου, του κεφαλαίου κίνησης, των εγγυοδοτικών μηχανισμών, της διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού πλαισίου για πιστώσεις σε μικρές επιχειρήσεις.
Ενώ, επίσης, θα μειωθεί γενναία και η προκαταβολή φόρου στις επιχειρήσεις που πλήττονται.
Όλα αυτά συνιστούν ουσιαστική ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Είμαστε εδώ για να συνεχίζουμε να τις στηρίζουμε.
Προσδοκούμε όμως ότι οι επιχειρήσεις θα αξιοποιήσουν, με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα, την κρατική στήριξη και θα αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης.
Ώστε όλοι μαζί, να τα καταφέρουμε!
Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρασε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής κ. Βασίλη Κεγκέρογλουγια την Αμυντική Βιομηχανία
Κύριε Συνάδελφε,
Η Ερώτησή σας αποτελεί μια καλή ευκαιρία για να γίνει ένας ουσιαστικός, τεκμηριωμένος και πάνω σε ρεαλιστική βάση διάλογος για το ευρύτερο ζήτημα της αμυντικής βιομηχανίας στη χώρα μας.
Και μπορεί η τρέχουσα υγειονομική κρίση να μας έχει όλους, κατά κάποιο τρόπο, απορροφήσει, όμως η συζήτηση ενός τέτοιου ζητήματος ούτε άκαιρη ούτε παράταιρη είναι.
Και αυτό γιατί η αμυντική βιομηχανία, εκτός από τον αυτονόητο – δημοσίου συμφέροντος – σκοπό που υπηρετεί, αποτελεί και βασικό πυλώνα της εθνικής οικονομίας.
Έχουμε λοιπόν υποχρέωση, ειδικά την αμυντική βιομηχανία, ως Πολιτεία να τη στηρίξουμε.
Η σημερινή Κυβέρνηση δεν κλείνει τα μάτια μπροστά στα προβλήματα, ούτε τα κλωτσάει λίγο παρακάτω, ούτε τα κρύβει κάτω από το χαλί.
Επιλέγει την δύσκολη οδό επίλυσής τους.
Το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τα εκάστοτε συναρμόδια Υπουργεία, εδώ και 11 μήνες εργάζεται, μεθοδικά και σοβαρά, ώστε να διορθώσει υφιστάμενες, διαχρονικές στρεβλώσεις και να στηρίξει τις επιχειρήσεις.
Όμως, απλώς στήριξη επί σαθρών θεμελίων, όχι μόνο δεν επιφέρει το παραμικρό θετικό αποτέλεσμα, αλλά αντίθετα, χάνονται και πολύτιμοι δημόσιοι πόροι, οι οποίοι δεν είναι και απεριόριστοι.
Γι’ αυτό, το σχέδιό μας έχει ως στόχους τόσο την βραχυπρόθεσμη ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας, όσο και την αναπτυξιακή της πορεία.
Ας μιλήσουμε όμως συγκεκριμένα.
Όταν αναλάβαμε το Υπουργείο Οικονομικών, βρήκαμε μια ΕΛΒΟ σε μετέωρη κατάσταση.
Ικανοποιήσαμε όλα τα δίκαια αιτήματα του προσωπικού της, προσπαθώντας να δημιουργήσουμε ένα «δίκτυ ασφαλείας», δεδομένης της κατάστασης της εταιρείας.
Ταυτόχρονα, προχώρησε η διαγωνιστική διαδικασία, η οποία έχει δύο σημαντικούς όρους:
- το δικαίωμα του Δημοσίου να μετέχει στη νέα ΕΛΒΟ μέχρι ποσοστού 21%, και
- την υποχρέωση των υποψηφίων να καταθέσουν επιχειρηματικό πλάνο για την εταιρεία.
Αυτά, δυστυχώς, ούτε αυτονόητα ήταν, ούτε υπήρχαν σε προηγούμενες διαδικασίες.
Η υγειονομική κρίση, αναγκαστικά και μόνο διαδικαστικά, λόγω μη λειτουργίας των δικαστηρίων, είχε μπλοκάρει τη διαδικασία του διαγωνισμού.
Ωστόσο, έχουν μπει γερά θεμέλια και καθαροί όροι.
Και αυτό προσδίδει κύρος και αξιοπιστία στην όλη διαδικασία, η οποία θα προχωρήσει το συντομότερο δυνατόν, σύμφωνα με τις νομικές δυνατότητες που υπάρχουν.
Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αποτελεί ειλημμένη απόφαση της Κυβέρνησης να διασφαλίσει τη θωράκιση της εθνικής άμυνας και να αντιμετωπίσει τόσο το σύνθετο πρόβλημα της λειτουργίας των ναυπηγείων όσο και τις υφιστάμενες εκκρεμότητες ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Παρά την έλευση της πρωτοφανούς πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που ελήφθησαν στη χώρα μας, το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, συνεχίσει να εργάζεται για την υλοποίηση των διαδικασιών του ν. 4664/2020, λαμβάνοντας πρωτοβουλίες σε πολιτικό και διοικητικό επίπεδο.
Τέλος, δυο λόγια για τα ΕΑΣ.
Το Υπουργείο Οικονομικών, παρότι δεν εποπτεύει τα ΕΑΣ, βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και παρακολουθεί τη γενικότερη πορεία της εταιρείας, παρέχοντας οικονομική στήριξη, όταν αυτό απαιτείται και δικαιολογείται.
Επί των ζητημάτων προσωπικού, γνωρίζετε ότι όταν υφίσταται εκκρεμοδικία ή έχει αποφανθεί η Δικαιοσύνη, η αρχή της διάκρισης των λειτουργιών, αλλά και ο σεβασμός στη Δικαιοσύνη, δεν επιτρέπουν νομοθετικές ή διοικητικές παρεμβάσεις.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Κύριε Συνάδελφε,
Αναφορικά με την ΕΑΒ, μέσα στο δεκάμηνο, κάναμε πολλά.
Η εταιρεία εξαιρέθηκε από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας.
Ξεμπερδέψαμε το κουβάρι των εισπράξεων, επιδιώκοντας η επιχείρηση να πατάει «στα δικά της πόδια».
Αποτρέψαμε τον οικονομικό στραγγαλισμό της, παρέχοντας πολύτιμο χρόνο προκειμένου να διευθετήσει τελωνειακές εκκρεμότητες του παρελθόντος.
Νομοθετήσαμε μια ταχεία, αλλά συνάμα και αξιοκρατική, διαδικασία προσλήψεων.
Ανακόψαμε τη χρόνια αιμορραγία σε προσωπικό, μέσω της εξαίρεσης της εταιρείας από την κινητικότητα.
Αποφασίσαμε να τηρείται απαρέγκλιτα η νομιμότητα και η διαφάνεια στις εργασιακές σχέσεις.
Δεν υπάρχει ανοχή ούτε ανεκτικότητα σε γκρίζες ζώνες, που δεν τιμούν κανέναν μας, ούτε την εταιρεία, ούτε τους εργαζόμενους.
Τα δικαιούμενα χρήματα, πρέπει να τα λαμβάνουν νόμιμα οι εργαζόμενοι.
Για να μην υπάρχουν προστριβές με δημόσιους λειτουργούς και ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι κάνουν τη δουλειά τους και λειτουργούν βάσει της αρχής της νομιμότητας.
Η θέσπιση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας αποτελεί την έμπρακτη απόδειξη ότι το Υπουργείο όχι μόνο αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να δώσει λύσεις και να αποκαταστήσει δίκαια αιτήματα, αλλά και ότι η εμπέδωση και η τήρηση της νομιμότητας, των κανόνων και της τάξης είναι μείζονος σημασίας θέματα για την Πολιτεία.
Παράλληλα, από την αρχή έχουμε καταθέσει σχέδιο με βάση το οποίο δεν θα χαθεί ούτε ευρώ από το συνολικό ποσό που λαμβάνουν, σε θολό πλαίσιο, οι εργαζόμενοι.
Παράλληλα όμως, η ΕΑΒ, δια των εκπροσώπων της, θα πρέπει να προχωρήσει στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, οι οποίες χρονίζουν από το 2018, όταν και έληξε η προηγούμενη συλλογική σύμβαση εργασίας τους.
Αλήθεια άραγε, πού είναι η συλλογική σύμβαση εργασίας δύο χρόνια μετά τη λήξη της τελευταίας;
Είμαστε εδώ για να εργαστούμε για την ανάταξη της εταιρείας, δίπλα με τους συντριπτικά πολλούς εργαζόμενους που δεν συμμετέχουν σε παίγνια, σε συνθήκες λογικής και δικαίου.
Η στήριξη της Αμυντικής Βιομηχανίας και των εργαζομένων της, εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών, είναι αποδεδειγμένη.
Μέσα σε αυτό το πνεύμα θα συνεχίσουμε.