Αθήνα, 27.11.2025
Δελτίο Τύπου
Ομιλία στην Ολομέλεια για το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΑΝ για τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή
Ο Βουλευτής Φθιώτιδας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου του ΥΠΑΝ για τη σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι η νέα Αρχή δημιουργείται για να απαντήσει «σε μια βαθιά κοινωνική ανάγκη», καθώς οι πολίτες χρειάζονται «πιο αποτελεσματική προστασία απέναντι σε υπαρκτά φαινόμενα αισχροκέρδειας, αδιαφάνειας και κακής λειτουργίας της αγοράς». Όπως ανέφερε, «η Πολιτεία έχει υποχρέωση να διαθέτει εργαλεία που μπορούν να δρουν γρήγορα, στοχευμένα και αποτελεσματικά», ειδικά σε μια περίοδο όπου «η ακρίβεια αποτελεί πραγματική πίεση για τα νοικοκυριά».
Αναφερόμενος στο οικονομικό περιβάλλον, σημείωσε ότι «στρεβλώσεις στις αγορές και εισαγόμενος, υψηλός πληθωρισμός “ροκανίζουν” το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών», ενώ η ήδη σωρευμένη απώλεια εισοδήματος της μνημονιακής περιόδου επιβαρύνεται από «το συσσωρευμένο – αν και μειωμένο τα τελευταία χρόνια – ιδιωτικό χρέος, καθώς και το σημαντικό κόστος της στέγασης». Υπογράμμισε δε ότι απαιτείται «ταυτόχρονη προσπάθεια περιορισμού της ακρίβειας και βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος».
Στην πρώτη κατεύθυνση, ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι απαιτούνται «εντατικοί έλεγχοι στην αγορά και διαρκής προσπάθεια περιορισμού τυχόν ολιγοπωλιακών δομών και καρτέλ». Υπενθύμισε ότι «σε χρονικό διάστημα 15 μηνών έχουν γίνει πάνω από 45.000 από τη ΔΙΜΕΑ και έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους άνω των 16 εκατ. ευρώ», με αποτέλεσμα να παρατηρείται σταδιακή εξομάλυνση των πληθωριστικών πιέσεων και ο πληθωρισμός να είναι χαμηλότερος από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο τους τελευταίους 13 από τους 16 μήνες.
Στη δεύτερη κατεύθυνση, που αφορά τη στήριξη του εισοδήματος, τόνισε ότι τα τελευταία χρόνια εφαρμόζονται πολιτικές «ενίσχυσης της απασχόλησης, μειώσεων φορολογικών βαρών και αυξήσεων μισθών και συντάξεων», με αποτέλεσμα το ονομαστικό ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο από το 2010 και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα να έχει αυξηθεί κατά 23% μετά το 2019. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, παρά τη σύγκλιση, το χάσμα παραμένει μεγάλο και απαιτείται επιμονή και προσήλωση στον στόχο της ταχύτερης σύγκλισης με την Ευρώπη.
Όσον αφορά στη νέα Αρχή, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι θεραπεύει τον υφιστάμενο κατακερματισμό, δημιουργώντας ενιαία επιχειρησιακή δομή, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και με αυστηρούς κανόνες λογοδοσίας και ασυμβίβαστα. Παράλληλα, ανέφερε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο «συνάδει με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές», ενώ η παράλληλη αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθιστά πιο αποτελεσματική την επιβολή κυρώσεων και την εποπτεία της αγοράς.
Κλείνοντας, σημείωσε ότι το Σχέδιο Νόμου επιχειρεί να μην είναι απλώς ένας διοικητικός εκσυγχρονισμός, αλλά ενισχύει τους θεσμούς, προστατεύει τον πολίτη και στηρίζει την πραγματική οικονομία.
Ακολουθεί Ολόκληρη η Ομιλία του κ. Σταϊκούρα:
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Συζητούμε σήμερα για ένα θεσμό που στόχο έχει όχι μόνο να εξορθολογίσει έναν ελεγκτικό μηχανισμό της χώρας, αλλά να ανταποκριθεί σε μια βαθιά κοινωνική ανάγκη.
Aυτή του να αποκτήσουν οι πολίτες πιο αποτελεσματική προστασία απέναντι σε υπαρκτά φαινόμενα αισχροκέρδειας, αδιαφάνειας και κακής λειτουργίας της αγοράς.
H Πολιτεία έχει υποχρέωση να διαθέτει εργαλεία που μπορούν να δρουν γρήγορα, στοχευμένα και αποτελεσματικά, και να παρεμβαίνει, αφού η ακρίβεια αποτελεί πραγματική πίεση για τα νοικοκυριά.
Ένα τέτοιο εργαλείο επιδιώκει η Κυβέρνηση, σήμερα, να δημιουργήσει.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Τα τελευταία χρόνια, στρεβλώσεις σε αγορές και εισαγόμενος, υψηλός πληθωρισμός, «ροκανίζουν» το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.
Και στην ήδη σημαντική μείωση του εισοδήματος την περίοδο των μνημονίων, έρχεται να προστεθεί, μεταξύ άλλων, το συσσωρευμένο – αν και μειωμένο τα τελευταία χρόνια – ιδιωτικό χρέος, καθώς και το σημαντικό κόστος της στέγασης.
Αυτό το πλέγμα πιέσεων καθιστά αναγκαία την υλοποίηση πολιτικών για την ταυτόχρονη προσπάθεια περιορισμού της ακρίβειας και βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών.
Στην πρώτη κατεύθυνση, απαιτούνται εντατικοί έλεγχοι και διαρκής προσπάθεια περιορισμού τυχόν ολιγοπωλιακών δομών και καρτέλ στη λειτουργία αγορών, με παρεμβάσεις για τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού και με ενίσχυση των μηχανισμών που αποτρέπουν τη δημιουργία αδικαιολόγητων περιθωρίων κέρδους.
Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης, σε χρονικό διάστημα 15 μηνών, έχουν γίνει πάνω από 45.000 από τη ΔΙΜΕΑ και έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους άνω των 16 εκατ. ευρώ.
Είναι σαφές ότι το παρόν Σχέδιο Νόμου εντάσσεται σε αυτή τη στρατηγική.
Αποτέλεσμα αυτών των παρεμβάσεων είναι να παρατηρείται σταδιακή εξομάλυνση των πληθωριστικών πιέσεων και επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των τιμών, με τον πληθωρισμό να είναι χαμηλότερος από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο τους τελευταίους 13 από τους 16 μήνες.
Στη δεύτερη κατεύθυνση, με στόχο τη μόνιμη βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, απαιτούνται στοχευμένες πολιτικές ενίσχυσης της απασχόλησης, μειώσεων των φορολογικών βαρών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, καθώς και αυξήσεων μισθών και συντάξεων, πάντα όμως στο πλαίσιο της δημοσιονομικής υπευθυνότητας.
Αυτά υλοποιούνται τα τελευταία 6 χρόνια, ενώ δρομολογούνται επιπλέον παρεμβάσεις το επόμενο χρονικό διάστημα.
Αποτέλεσμα αυτών είναι το ονομαστικό ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών να αυξάνεται σταθερά από το 2020, και να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο από το 2010.
Ενώ και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών έχει αυξηθεί κατά 23% μετά το 2019.
Έτσι, το διαθέσιμο εισόδημα έχει αυξηθεί από περίπου 62% του μέσου ευρωπαϊκού όρου πριν από μία πενταετία, σε περίπου 70%.
Βεβαίως, παρά τη σύγκλιση, το χάσμα παραμένει μεγάλο.
Σε πραγματικούς όρους, δεν έχουμε φτάσει ακόμη το επίπεδο του 2010.
Έχουμε απόσταση να διανύσουμε.
Απαιτείται επιμονή και προσήλωση στην επίτευξη του στόχου της ταχύτερης σύγκλισης με την Ευρώπη.
Σε αυτό στοχεύει και το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Για χρόνια, ο μηχανισμός ελέγχου της αγοράς ήταν διασπασμένος, με υπηρεσίες που λειτουργούσαν παράλληλα, χωρίς συντονισμό, χωρίς ενιαία στρατηγική.
Όμως, η πραγματικότητα της αγοράς, παραδοσιακής και ηλεκτρονικής, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με κατακερματισμένα μέσα.
Έτσι, η Κυβέρνηση προχωρά στη σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, η οποία συγκεντρώνει όλες τις αρμοδιότητες ελέγχου σε ένα νέο φορέα.
Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ενιαία επιχειρησιακή δομή, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, με ασυμβίβαστα και με υποχρεώσεις λογοδοσίας, που ενισχύουν το κύρος της.
Η νέα Αρχή θα μπορεί να παρακολουθεί, να ελέγχει και να παρεμβαίνει σε όλο το φάσμα της αγοράς: στο φυσικό εμπόριο, στην ηλεκτρονική πώληση προϊόντων, στην τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή, στην επιβολή κυρώσεων σε φαινόμενα παραπλάνησης ή αθέμιτων πρακτικών.
Θα διαθέτει τη δυνατότητα να συντονίζει μικτά κλιμάκια ελέγχου σε όλη τη χώρα και να χρησιμοποιεί σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία.
Αυτό το μοντέλο, πέρα από θεσμικό βήμα προόδου, συνάδει με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Χώρες, όπως η Ολλανδία, η Δανία και η Σουηδία, έχουν ενιαίες αρχές, που συνδυάζουν τον έλεγχο της αγοράς, την εποπτεία της ψηφιακής οικονομίας και την προστασία του καταναλωτή.
Παράλληλα, το Σχέδιο Νόμου ενισχύει και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αναβαθμίζοντας τις διαδικασίες ελέγχου συγκεντρώσεων, υιοθετώντας τεχνολογικά εργαλεία και καθιστώντας πιο αποτελεσματική την επιβολή κυρώσεων.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Συμπερασματικά, το Σχέδιο Νόμου επιδιώκει να μην είναι απλώς ένας διοικητικός εκσυγχρονισμός.
Ενισχύει τους θεσμούς, προστατεύει τον πολίτη, στηρίζει την πραγματική οικονομία και φέρνει τη χώρα σε ευρωπαϊκή τροχιά στον τομέα του ελέγχου της αγοράς και της προστασίας του καταναλωτή.
Γι’ αυτό σας καλώ να το υπερψηφίσουμε.