Παρέμβαση Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην Ολομέλεια επί του Κρατικού Προϋπολογισμού 2014

Κυρίες και Kύριοι Συνάδελφοι,

Πράγματι θα συμφωνήσω με συνάδελφο του ΣΥΡΙΖΑ που είπε ότι θα πρέπει να συνομιλήσουμε.

Οφείλω να ομολογήσω ότι ακούστηκαν ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις από αρκετούς συναδέλφους, από διάφορες πτέρυγες της Βουλής.

Άλλος συνάδελφος του ΣΥΡΙΖΑ, εύστοχα είπε ότι πρέπει να αλλάξουμε επίπεδο συζήτησης.

Θα μου επιτρέψετε να σας πω, ότι επίπεδο συζήτησης δεν αλλάζουμε με εκφράσεις όπως «πολιτική απάτη», «πλασματικοί προϋπολογισμοί», «τροχονόμοι συμφερόντων», «υπάλληλοι των ξένων», «ξένα αφεντικά».

Για να αλλάξουμε επίπεδο θα πρέπει να συνεννοηθούμε και οι δύο πτέρυγες.

Ο Προϋπολογισμός εδράζεται σε πραγματικά, ρεαλιστικά στοιχεία.

Ποτέ δεν θριαμβολογήσαμε, ούτε χρησιμοποιήσαμε πανηγυρικούς τόνους, όπως ακούστηκε από την Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Αποτυπώνουμε με ρεαλισμό την πραγματικότητα, την εκτίμηση για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος της χρονιάς.

Τι σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι θα ενισχυθεί η διαπραγματευτική θέση της χώρας, θα ενεργοποιηθούν οι κοινοτικές δεσμεύσεις για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, θα έχουμε περισσότερους βαθμούς ελευθερίας για εμπλουτισμό του μίγματος οικονομικής πολιτικής με αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, που είναι αναγκαίες για να βγούμε από την κρίση και την αυστηρή λιτότητα, διότι –και το έχουμε πει πάρα πολλές φορές – η δημοσιονομική προσαρμογή, αν και αναγκαία, δεν είναι από μόνη της ικανή συνθήκη για την έξοδο από την κρίση.

Ο συγκεκριμένος Προϋπολογισμός, τον οποίο συζητάμε, εδράζεται σε πραγματικά αποτελέσματα, βεβαίως εμπεριέχει εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά και προβλέψεις για την επόμενη χρονιά.

Τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα δικαιώνουν τις εκτιμήσεις που είχαμε κάνει πριν από ένα χρόνο, πράγματι, με αποκλίσεις στο σκέλος της ανεργίας, με επιτυχία, όμως, στο σκέλος της ύφεσης και του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Συνεπώς, για να απαντήσω σε συνάδελφο της Δημοκρατικής Αριστεράς, που μίλησε προηγουμένως, δεν ήταν μαξιμαλιστικοί οι στόχοι που είχαν τεθεί και θεωρώ ότι και αυτοί που έχουν τεθεί φέτος δεν είναι.

Άλλωστε αν μας χαρακτήριζε κάτι τέτοιο πριν από ενάμισι μήνα στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού δεν θα βάζαμε πρωτογενές πλεόνασμα 344 εκατ. ευρώ, θα βάζαμε κάτι πολύ ψηλότερο.

Εκείνα τα στοιχεία είχαμε εκείνη τη χρονική στιγμή, αυτό αποτυπώσαμε στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού.

Βελτιώνεται η κατάσταση της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού;

Βελτιώνεται το τελικό αποτέλεσμα.

Εκτιμήσεις, προβλέψεις είναι, αλλά είναι ρεαλιστικές.

Πολύς λόγος γίνεται για την εκτίμηση για την ύφεση του 2014, για το αν θα υπάρχει ύφεση, αν θα υπάρχει μικρή ανάπτυξη που εκτιμά ο Προϋπολογισμός 0,6%.

Θα μου επιτρέψετε να μην χρησιμοποιήσω στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, να κάνω μια αναφορά στην τελευταία έκθεση του ΚΕΠΕ.

Τι λέει το ΚΕΠΕ;

«Δείκτες επερχόμενης ανάκαμψης της οικονομίας γίνονται ολοένα και πιο φανεροί, η πρώτη φάση ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών που κρίνεται επιτυχής.

Η συγκράτηση των καταθέσεων, η πτωτική πορεία των επιτοκίων που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για επανεκκίνηση οικονομικής ανάπτυξης, το πολύπλευρο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, η σημαντικά αυξημένη τουριστική κίνηση που καταγράφεται φέτος, ένα βελτιωμένο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, η σταθεροποίηση στο Χρηματιστήριο Αθηνών μαζί με τα θεσμικά εργαλεία της ανάπτυξης αναμένεται εντός του 2013 να δημιουργήσουν μια σταθερή βάση για ένα 2014, με ανάπτυξη και εν δυνάμει αύξηση της απασχόλησης».

Αυτό είναι το πόρισμα της τελευταίας έκθεσης του ΚΕΠΕ.

Θα επαναλάβω συνεπώς ότι οι εκτιμήσεις μας είναι προϊόν ρεαλιστικής ανάλυσης των δεδομένων.

Βέβαια, στην οικονομία οι αβεβαιότητες δεν είναι μηδενικές.

Παράλληλα, επειδή ακούστηκαν πολλά για την μελέτη του ΟΟΣΑ, ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το 2014 και ποια είναι τα συστατικά, πράγματι, ο ΟΟΣΑ το 2014 εκτιμά ότι θα υπάρξει πάλι ύφεση, μικρή ύφεση 0,4%, εκτιμούσε περίπου 1%, 1,5% παλαιότερα.

Υπάρχουν όμως και εκεί στοιχεία, τα οποία πρέπει να συνεκτιμήσουμε.

Για παράδειγμα στον Προϋπολογισμό εμείς γράφουμε ότι οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 4,6% του χρόνου και ο ΟΟΣΑ λέει ότι θα αυξηθούν κατά 6,6%.

Είναι πιο αισιόδοξοι από ότι είναι η Ελληνική Κυβέρνηση.

Όλα αυτά, όμως, θα τα δούμε στην πορεία.

Ένα άλλο σημείο κριτικής που άκουσα, είναι ότι επιτυγχάνεται πρωτογενές πλεόνασμα επειδή δεν επιστρέφονται φόροι και επειδή κρατάμε χαμηλά τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Θέλω να το επαναλάβω για πολλοστή φορά:

Η εκτίμηση για πρωτογενές πλεόνασμα 812 εκατ. ευρώ στο τέλος της χρονιάς είναι με την πρόβλεψη ότι θα φτάσουμε στις επιστροφές φόρων και στις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στο ύψος του Προϋπολογισμού.

Αν δεν πετύχουμε αυτό, το αποτέλεσμα θα είναι υψηλότερο από τα 812 εκατ. ευρώ.

Αυτή τη στιγμή συνεπώς, το πρώτο ενδεκάμηνο, έχουμε επιστρέψει 2,4 δισ. ευρώ.

Εκτιμώ ότι θα φτάσουμε ή θα προσεγγίσουμε τα 2,9 δισ. ευρώ.

Αν το αποτέλεσμα δεν είναι 2,9 και είναι 2,8 ή 2,7 δισ. ευρώ, τότε είναι προφανές ότι θα μιλάμε για κάτι παραπάνω από τα 812 εκατ. ευρώ.

Tα 812 εκατ. ευρώ, όμως, ενσωματώνουν τις εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού.

Ένα άλλο σημείο κριτικής που άκουσα είναι το εξής: «Μα, τα στοιχεία σας τα διαψεύδει η Τράπεζα της Ελλάδος.

Άλλα λέτε εσείς, άλλα λέει η Τράπεζα της Ελλάδος».

Καταρχάς, η απάντηση της Τράπεζας της Ελλάδος έχει δοθεί από 13 Σεπτεμβρίου και κακώς το επαναλαμβάνουμε.

Την καταθέτω στα Πρακτικά.

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι.

Οι εκτιμήσεις που κάνουμε στον Προϋπολογισμό για πρωτογενές πλεόνασμα είναι σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης.

Τα αποτελέσματα που αξιολογεί η Τράπεζα της Ελλάδος κι εμείς περιοδικά, είναι σε επίπεδο Κράτους μόνο και σε ταμειακή βάση.

Άρα, η Τράπεζα της Ελλάδος εξετάζει το Κράτος, τα αποτελέσματα είναι η γενική Κυβέρνηση.

Σε επίπεδο Κράτους ταυτίζονται οι αριθμοί, ταυτίζονται τα στοιχεία και αυτό γιατί οι δαπάνες που περιλαμβάνονται στο δελτίο της Τράπεζας της Ελλάδος, είναι αυξημένες, αφού περιλαμβάνουν και την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Οι δαπάνες αυτές εξισορροπούνται από την ισόποση μείωση των ανεξόφλητων υποχρεώσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, αφού πληρωμές και μείωση υποχρεώσεων εξισορροπούνται.

Σημειώνω δε, ότι αυτές οι ανακοινώσεις της Τραπέζης της Ελλάδος γίνονται κάθε μήνα εδώ και έντεκα μήνες.

Και απορώ πώς δεν υπήρχε σημείο κριτικής επί έντεκα μήνες…

Νομίζω ότι τώρα που σταθεροποιείται η κατάσταση και υπάρχει ορατή προσέγγιση του στόχου για φέτος και υπερκάλυψη του στόχου, κάποιοι σκιαμαχούν μόνο και μόνο για να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να θολώσουν θετικά μηνύματα.

Ακούστηκε από συνάδελφο των Ανεξάρτητων Ελλήνων, ότι πρέπει να δίνεται λογαριασμός για το πού πήγαν τα λεφτά.

Κατ’ αρχήν υπάρχει διαύγεια, αλλά εκτός αυτού, προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η τακτική, η έγκαιρη, η έγκυρη ενημέρωση και η διαφάνεια σχετικά με την πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού και της Κεντρικής Κυβέρνησης και της Γενικής Κυβέρνησης.

Να σας πω τι έχουμε καθιερώσει;

Δημοσιοποιούμε προσωρινό Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα με παράλληλη συνέντευξη Τύπου, η οποία δίνεται από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών.

Δημοσιοποιείται το οριστικό Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού το δεύτερο δεκαήμερο κάθε μήνα.

Δημοσιοποιείται το Δελτίο Γενικής Κυβέρνησης κάθε μήνα.

Δημοσιοποιείται το Δελτίο Παρακολούθησης της Επίτευξης Στόχων Κεντρικής Κυβέρνησης αλλά και Νομικών Προσώπων Γενικής Κυβέρνησης, σε τριμηνιαία βάση ξεκινώντας από φέτος.

Δημοσιοποιείται, πρώτη φορά από φέτος, Δελτίο Χρηματοδοτήσεων – Πληρωμών Εκκαθάρισης Ληξιπρόθεσμων Υποχρεώσεων κάθε μήνα.

Και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο ξέρετε πάρα πολύ καλά, ότι λειτουργούν και γίνονται περιοδικές συνεδριάσεις της Επιτροπής Απολογισμού και Ισολογισμού του Κράτους.

Αντιλαμβάνεστε, συνεπώς, ότι πεδίο για παίγνια πολιτικής, όπως ισχυρίζεστε, δεν υφίσταται.

Οι εκφράσεις, συνεπώς, που επίσης ακούστηκαν όπως «χάλκευση εθνικολογιστικών μεγεθών», «ωραιοποίηση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας», «μαγείρεμα των στοιχείων από το Υπουργείο Οικονομικών και δη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους», είναι εκτός πραγματικού πεδίου.

Ακούστηκε και ορθώς ακούστηκε, ότι η αγορά έχει γονατίσει από την έλλειψη ρευστότητας.

Το επανέλαβε και ο συνάδελφος της Δημοκρατικής Αριστεράς.

Είναι αλήθεια ότι υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας, το οποίο και πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.

Τι κάνει η Κυβέρνηση;

Κινείται σε τέσσερις άξονες:

Ο πρώτος είναι αυτός της αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα.

Μίλησα εκτενέστατα κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεών μου.

Ο δεύτερος είναι αυτός της επιτάχυνσης της αξιοποίησης των κοινοτικών πόρων.

Η πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ κρίνεται ικανοποιητική, πλέον αναγνωρίζεται και στο εξωτερικό, όπως είδατε από τις σχετικές δηλώσεις που έγιναν προχθές, τόσο ως προς την αξιοποίηση των πόρων σε σχέση με το μέσο όρο απορρόφησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων όσο και σε σχέση με το στόχο που απορρέει από το Πρόγραμμα.

Ο τρίτος άξονας είναι αυτός της αξιοποίησης εργαλείων τόνωσης και ενίσχυσης της ρευστότητας.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, εδραιώνεται η στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από τις αρχές του 2014 ενεργοποιείται ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο με τη σύσταση του ελληνικού επενδυτικού ταμείου, το οποίο θα καλύπτει με εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα.

Ο τέταρτος είναι αυτός της ανάκαμψης της τραπεζικής αγοράς σε συνέχεια των διαδικασιών ανακεφαλαιοποίησης και ανασυγκρότησης των πιστωτικών ιδρυμάτων, διαδικασία που ήδη υλοποιήθηκε ή υλοποιείται.

Οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ έθεσαν έναν προβληματισμό σχετικά με κάποιες εξοπλιστικές δαπάνες.

Δεν υπάρχει ζήτημα υποχρεώσεων για εξοπλιστικές δαπάνες προηγούμενων ετών.

Η κωδικοποίηση του Προϋπολογισμού έχει αλλάξει.

Ο κωδικός ΚΑΕ 6920 αφορά πλέον την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, ύψους 5,8 δισ. ευρώ για το 2013.

Ο κωδικός ΚΑΕ 6910 αφορά εξοπλιστικά τρέχοντος έτους, ύψους 650 εκατ. ευρώ.

Τέλος, αναφέρθηκαν αρκετοί συνάδελφοι στη μείωση της επιχορήγησης των νοσοκομείων.

Εξηγούμαι:

Το ισοζύγιο έσοδα μείον δαπάνες των νοσοκομείων για φέτος εκτιμάται ότι θα είναι ισοσκελισμένο.

Το 2014 προβλέπεται ένα μικρό οριακό πλεόνασμα έναντι ελλείμματος που υπήρχε την περσινή χρονιά.

Αυτή η θετική εξέλιξη επιτεύχθηκε παρά την πραγματική αδυναμία μεταβίβασης πόρων περίπου 1 δισ. ευρώ από τον ΕΟΠΥΥ στα νοσοκομεία.

Η υστέρηση αυτή αντιμετωπίστηκε ως ένα βαθμό από την πρόσθετη μεταβίβαση πιστώσεων ύψους – τους δυο τελευταίους μήνες – 300 εκατ. ευρώ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, μέσω του αποθεματικού.

Για το 2014 αφαιρώντας την επίπτωση αυτών των 300 εκατ. ευρώ η χρηματοδότηση στα νοσοκομεία από τον Κρατικό Προϋπολογισμό επίσης, πράγματι, είναι μειωμένη κατά 230 εκατ. ευρώ.

Ταυτόχρονα, όμως, λόγω των διαρθρωτικών παρεμβάσεων του Υπουργείου Εργασίας στον ΕΟΠΥΥ, η χρηματοδότηση των νοσοκομείων από φορείς κοινωνικής ασφάλισης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 1 δισ. ευρώ έναντι 38 εκατ. ευρώ που ήταν φέτος.

Δηλαδή, η μειωμένη χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό αντισταθμίζεται, σύμφωνα με τις προβλέψεις, πλήρως από την αύξηση χρηματοδότησης από τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

Σας ευχαριστώ πολύ και για το χρόνο.

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube