- Χρήστος Κων. Σταϊκούρας - https://cstaikouras.gr -

Προϋπολογισμός 2026: Ομιλία Χρ. Σταϊκούρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων | 28.11.2025

Αθήνα, 28.11.2025

 

Δελτίο Τύπου

Ομιλία στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2026

Στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής τοποθετήθηκε σήμερα ο Βουλευτής Φθιώτιδας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2026.

 

Στην ομιλία του τόνισε ότι ο Προϋπολογισμός καταρτίστηκε, συζητείται και θα υλοποιηθεί σε μια περίοδο αυξημένων αβεβαιοτήτων, αλλά αποτελεί έναν θεσμικό χάρτη πορείας που εδράζεται στη σοβαρότητα, τη μετριοπάθεια και τη συνέπεια. Όπως υπογράμμισε, «δεν πρόκειται για μια απλή ποσοτική καταγραφή, αλλά για συλλογική επιλογή σταθερότητας και προόδου» και συνέχεια μιας διαδρομής επτά ετών που στοχεύει σε μια οικονομία ανθεκτική, αναπτυσσόμενη και κοινωνικά δίκαιη.

 

Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι η χώρα βρίσκεται σήμερα μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι:

από τη μία πλευρά ο δρόμος της ευθύνης και της συνέχειας, που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και απέδωσε διατηρήσιμη ανάπτυξη, αποκλιμάκωση χρέους, μείωση φορολογικών βαρών και ενίσχυση της απασχόλησης. Από την άλλη, ο δρόμος της ασάφειας και των εύκολων υποσχέσεων, που εγκυμονεί κινδύνους για τις επόμενες γενιές. «Ο Προϋπολογισμός του 2026 αποτελεί καθαρή επιλογή του πρώτου δρόμου», τόνισε χαρακτηριστικά.

 

Αναλύοντας τα οικονομικά δεδομένα, επεσήμανε ότι η ελληνική οικονομία συνεχίζει να αναπτύσσεται ταχύτερα από την Ευρωζώνη για έκτο συναπτό έτος, με πραγματικό ΑΕΠ στο υψηλότερο σημείο από το 2010. Η ανάπτυξη, όπως είπε, «είναι ποιοτικά αναβαθμισμένη», καθώς στηρίζεται όλο και περισσότερο στις επενδύσεις, στις εξαγωγές και στην αύξηση του παραγωγικού κεφαλαίου. Παράλληλα, η δημοσιονομική σταθερότητα παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της προόδου, καθώς η χώρα συγκαταλέγεται πλέον στις πιο αξιόπιστες δημοσιονομικά οικονομίες της Ευρωζώνης, ακόμη και μέσα σε διαδοχικές κρίσεις.

 

Υπογράμμισε ότι η πολιτική μειώσεων φόρων που εφαρμόζεται από το 2019 έχει ενισχύσει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών και τη συνολική αναπτυξιακή δυναμική. Οι αυξήσεις στον κατώτατο και τον μέσο μισθό, καθώς και η διαρκής ενίσχυση των συντάξεων, διαμορφώνουν ένα «μίγμα οικονομικής πολιτικής που είναι ταυτόχρονα αποτελεσματικό και κοινωνικά δίκαιο».

 

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη συνεχή και διαρθρωτική αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους, το οποίο αναμένεται να υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2010, σημειώνοντας για έκτο συνεχόμενο έτος τη μεγαλύτερη μείωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπως δήλωσε, «η μείωση αυτή δεν είναι συγκυριακή, είναι αποτέλεσμα υπεύθυνης δημοσιονομικής διαχείρισης και αυτή την πορεία οφείλουμε να τη διατηρήσουμε».

 

Τόνισε ότι σημαντική βελτίωση σημειώνεται και στα εισοδήματα, καθώς το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών έχει αυξηθεί κατά 23% από το 2019, ενώ τα νοικοκυριά συγκλίνουν σταδιακά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παράλληλα, αναγνώρισε ότι η κοινωνία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις: την πίεση της ακρίβειας, το υψηλό ιδιωτικό χρέος, τις δυσκολίες προσιτής στέγης, την υστέρηση της παραγωγικότητας, το μεγάλο δημογραφικό πρόβλημα και την κλιματική κρίση. Για όλα αυτά, όπως τόνισε, απαιτείται σοβαρός, μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και στοχευμένες πολιτικές με σεβασμό στους δημοσιονομικούς στόχους.

 

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε τον Προϋπολογισμό του 2026 «προϋπολογισμό ευθύνης, προοπτικής και ρεαλισμού» και σημείωσε ότι η συνέπεια και η σταθερότητα στη δημοσιονομική πολιτική αποτελούν θεμέλιο της εμπιστοσύνης και της ευστάθειας της οικονομίας. «Με σοβαρότητα, συνέπεια και συλλογική προσπάθεια, η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να συνεχίσει να προοδεύει, να στηρίζει την κοινωνία, να ενισχύει την οικονομία και να ισχυροποιεί τη χώρα», υπογράμμισε.

 

Ολόκληρη η Ομιλία του κ. Σταϊκούρα:

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ο Προϋπολογισμός του 2026 καταρτίστηκε, συζητείται και θα υλοποιηθεί σε μια περίοδο κατά την οποία παρατηρούνται νέες προκλήσεις, μεγάλες αβεβαιότητες και έντονες διακυμάνσεις.

Σ’ αυτό το περιβάλλον, οφείλουμε να πορευόμαστε με σοβαρότητα, μετριοπάθεια και συνέπεια.

Ο Προϋπολογισμός που εξετάζουμε, είναι προϊόν τεχνοκρατικής επάρκειας, πολιτικής ωριμότητας και θεσμικής ευθύνης.

Δεν αποτελεί ποσοτική καταγραφή, αλλά έναν θεσμικό χάρτη πορείας, μια συλλογική επιλογή σταθερότητας και προόδου.

Αποτελεί συνέχεια μιας διαδρομής 7 ετών που έχει ως στόχο μια οικονομία σταθερή, ανθεκτική, αναπτυσσόμενη και κοινωνικά δίκαιη.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η χώρα βρίσκεται μπροστά σε ένα σταυροδρόμι.

Από τη μία πλευρά, υπάρχει ένας δρόμος ευθύνης, σοβαρότητας, συνέπειας και συνέχειας, ο οποίος ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και έφερε απτά αποτελέσματα: διατηρήσιμη ανάπτυξη, αποκλιμάκωση χρέους, μείωση φορολογικών βαρών, αύξηση απασχόλησης, ανάκτηση αξιοπιστίας.

Από την άλλη, υπάρχει ο δρόμος της ασάφειας, των εύκολων υποσχέσεων και των πρόχειρων προσεγγίσεων που οδηγεί σε παθογενές υπόστρωμα, το οποίο θα επιβαρύνει τις επόμενες γενεές.

Ο Προϋπολογισμός του 2026 αποτελεί καθαρή επιλογή του πρώτου δρόμου, με θετικές προοπτικές.

Υπογραμμίζω:

1ον. Η ανάπτυξη της οικονομίας είναι διαρκής και ποιοτικά αναβαθμισμένη.

Η οικονομία προβλέπεται να συνεχίσει, για έκτο συναπτό έτος, να καταγράφει υψηλότερο ρυθμό πραγματικής ανάπτυξης σε σχέση με το μέσο όρο της ευρωζώνης, σταθερά άνω του 2%.

Μάλιστα, το πραγματικό ΑΕΠ ανέρχεται στο υψηλότερο σημείο από το 2010, διαρκώς αυξανόμενο από το 2020.

Αυτή η ανάπτυξη, πέρα από την κατανάλωση, στηρίζεται στις επενδύσεις και τις εξαγωγές, που συμβάλλουν στην αύξηση του ιδιωτικού και δημόσιου πάγιου κεφαλαίου, στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη δημιουργία νέων ή στον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων δημόσιων υποδομών, στην περαιτέρω ενίσχυση της απασχόλησης, στην προώθηση της κοινωνικής συνοχής και στην άρση των ανισοτήτων.

Αυτά τα στοιχεία δείχνουν μια ποιοτικά διαφορετική οικονομία.

 

2ον. Η δημοσιονομική σταθερότητα είναι από τους ακρογωνιαίους λίθους της προόδου.

Από το 2019, η Κυβέρνηση ακολουθεί, σταθερά, μια πολιτική δημοσιονομικής σύνεσης και υπευθυνότητας.

Ακόμη και μέσα στις αλλεπάλληλες κρίσεις, κατάφερε να στηρίξει την κοινωνία και, ταυτόχρονα, να παραμείνει εντός οικονομικών στόχων.

Συνεπώς, δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες με τις καλύτερες δημοσιονομικές επιδόσεις της Ευρωζώνης, σε αντίθεση με πολλές άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες, όπου παρατηρούνται έντονες ανισορροπίες.

Αυτή είναι πολιτική ευθύνης και σταθερότητας.

Σταθερότητα όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως προϋπόθεση ανάπτυξης, κοινωνικής συνοχής και εθνικής ασφάλειας.

 

3ον. Το μίγμα της δημοσιονομικής πολιτικής, αποτέλεσμα της διαχρονικής φιλοσοφίας της Νέας Δημοκρατίας, είναι οικονομικά αποτελεσματικό και κοινωνικά δίκαιο.

Στον πυρήνα της οικονομικής πολιτικής βρίσκεται η μείωση των φορολογικών βαρών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Από το 2019 μέχρι σήμερα, η Κυβέρνηση ακολουθεί μια συνεπή στρατηγική φορολογικών μειώσεων, με διαρκή στόχο τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος, την ενίσχυση της παραγωγής και τη δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος.

Παράλληλα, ενισχύεται, διαρκώς, ο κατώτατος μισθός και ο μέσος μισθός, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, καθώς και το εισόδημα των συνταξιούχων, τονώνοντας την ιδιωτική κατανάλωση.

 

4ον. Το δημόσιο χρέος μειώνεται, σταθερά και βιώσιμα.

Συγκεκριμένα, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, αναμένεται να παρουσιάσει, για έκτο συνεχόμενο έτος, τη μεγαλύτερη αποκλιμάκωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και να διαμορφώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2010.

Οι δαπάνες για τόκους, μετά το 2021, διαμορφώνονται κοντά στο 3% του ΑΕΠ.

Και η χώρα προχωρά, σταθερά τα τελευταία χρόνια, σε πρόωρες αποπληρωμές χρέους του θεσμικού τομέα και διμερών δανείων με τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης.

Η μείωση αυτή του δημοσίου χρέους δεν είναι συγκυριακή, είναι διαρθρωτική.

Και έτσι πρέπει να συνεχίσουμε.

 

5ον. Η χώρα συγκλίνει, σταδιακά, με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το ονομαστικό ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, διαρκώς αυξανόμενο από το 2020, έφτασε στο υψηλότερο σημείο από το 2010.

Ενώ και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών είναι ενισχυμένο κατά 23% από το 2019.

Η πορεία αυτή πρέπει να έχει συνέχεια και να εδράζεται στην υπευθυνότητα.

 

Ωστόσο, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

δεν μπορούμε να αγνοούμε τις δυσκολίες.

Είναι γεγονός ότι μεγάλο μέρος της κοινωνίας δοκιμάζεται.

Υφίσταται συσσωρευμένη ακρίβεια, παρά την επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των τιμών και την εξομάλυνση των πληθωριστικών πιέσεων.

Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, αν και βελτιώνεται σημαντικά μετά το 2020, δεν έχει φτάσει ακόμη τα προ δημοσιονομικής κρίσεως επίπεδα.

Το συσσωρευμένο ιδιωτικό χρέος, αν και ρυθμίζεται με καλύτερους όρους μετά τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης των τελευταίων ετών, παραμένει υψηλό.

Η εύρεση προσιτής στέγης, ιδίως για τα νέα ζευγάρια, έχει δυσκολέψει.

Η παραγωγικότητα, παρά τη βελτίωση των τελευταίων ετών, υπολείπεται σημαντικά του μέσου ευρωπαϊκού όρου.

Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών παραμένει υψηλό.

Ενώ το δημογραφικό πρόβλημα και η κλιματική κρίση είναι μείζονα εθνικά προβλήματα.

Πρόκειται για ζητήματα που απαιτούν σοβαρό, μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.

Η Πολιτεία οφείλει να επιμείνει σε στοχευμένες λύσεις, κίνητρα και ενεργητικές πολιτικές στήριξης της κοινωνίας, με σεβασμό στους δημοσιονομικούς στόχους και κανόνες.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Κλείνω, ο Προϋπολογισμός του 2026 είναι Προϋπολογισμός ευθύνης, προοπτικής και ρεαλισμού.

Στην πολιτική – και ιδίως στη δημοσιονομική πολιτική – η συνέπεια και η σταθερότητα δεν είναι πολυτέλεια, είναι υποχρέωση.

Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο οικοδομείται η εμπιστοσύνη όλων των δρώντων (stakeholders) και η ευστάθεια της οικονομίας.

Με σοβαρότητα, συνέπεια και συλλογική προσπάθεια, η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να συνεχίσει να προοδεύει, να στηρίζει την κοινωνία, να ενισχύει την οικονομία, να ισχυροποιεί τη χώρα.

Share