1. Στο πρόσφατο σχόλιο σας σχετικά με την πορεία του προϋπολογισμού δηλώσατε ότι απαιτείται εντατικοποίηση της προσπάθειας στον τομέα των εσόδων. Σύμφωνα με την εκτέλεση του προϋπολογισμού υπάρχει υποχώρηση των εσόδων κατά 241 εκατ. ευρώ εξαιτίας της υστέρησης των έμμεσων φόρων. Πως θα το αντιμετωπίσετε αυτό;
Πράγματι, τον Ιανουάριο παρά την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου ως προς το έλλειμμα, παρατηρήθηκε υστέρηση στο σκέλος των εσόδων σε σχέση με το στόχο.
Πιο συγκεκριμένα, τα δημόσια έσοδα προ επιστροφής φόρων, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, είναι μειωμένα κατά 5,2%.
Αυτό οφείλεται, κυρίως, στην υστέρηση των έμμεσων φόρων.
Για το λόγο αυτό εγκαίρως επισημαίνεται ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και εντατικοποίηση της προσπάθειας.
Τόσο ως προς τις πολιτικές, όσο και στους φοροεισπρακτικούς και ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Σημειώνω ότι, ήδη, το συγκεκριμένο πεδίο έχει ενδυναμωθεί θεσμικά.
Ορίσθηκε νέος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, με πενταετή θητεία και με διευρυμένες αρμοδιότητες.
Προσδοκώ ότι η κίνηση αυτή θα αποδώσει.
2. Η αντιπολίτευση υποστηρίζει πως έρχονται νέα πρόσθετα μέτρα την άνοιξη με βάση το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα ύψους 2 έως 4 δισ. ευρώ. Αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι θα ληφθούν νέα μέτρα;
Η αντιπολίτευση το υποστήριζε αυτό και για το 2012.
Και τελικά πρόσθετα μέτρα δεν ελήφθησαν.
Εκτιμούμε ότι η εξέλιξη της πορείας εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2012, η εξέλιξη της εφαρμογής του Προγράμματος κατά τη διετία 2013-2014 με τα ήδη ληφθέντα μέτρα αλλά και την έμφαση που θα δίνεται σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψουν τη μικρή δημοσιονομική διόρθωση που ενδέχεται να προκύψει την περίοδο 2015–2016, σύμφωνα με το σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
3. Όπως έχετε δηλώσει τα επώδυνα μέτρα στο εισόδημα των Ελλήνων πολιτών στόχο έχουν το πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο όμως προκύπτει από τις οφειλές του Δημοσίου έναντι των ιδιωτών. Και πότε το Δημόσιο θα αποπληρώσει τις οφειλές του προς τους ιδιώτες;
Τονίζω κατ’ επανάληψη ότι η επίτευξη πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος αποτελεί θεμελιώδη εθνικό στόχο.
Και τούτο γιατί η επιτυχία του δίνει στη χώρα βαθμούς ελευθερίας για να αναβαθμίσει τη θέση της στην παγκόσμια σκηνή και να κάνει βιώσιμη την ανάταξη της οικονομίας.
Κύριος παράγοντας για την επίτευξη του στόχου είναι η διαχρονική πειθαρχία στα δημόσια οικονομικά.
Η εφαρμογή του Προϋπολογισμού χωρίς αποκλίσεις.
Ήδη τα στοιχεία για την εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτυπώνουν μια διαφορετική εικόνα από αυτή που αναφέρετε.
Καταδεικνύουν τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης κατά τους τελευταίους μήνες.
Και αυτό διότι επετεύχθη ταυτόχρονα μείωση των δημοσίων δαπανών, περιορισμός του δημοσιονομικού ελλείμματος και περιορισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους.
Ως προς το τελευταίο, η διαδικασία αποπληρωμής τους εξελίσσεται ικανοποιητικά, εντός του σχεδίου που έχει εκπονήσει το Υπουργείο Οικονομικών και εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε τεθεί.
Θεωρούμε ότι, σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, την έως τώρα εξέλιξη της διαδικασίας, την πορεία αξιολόγησης των αιτημάτων χρηματοδότησης και τις καταβολές των δόσεων της δανειακής σύμβασης, θα επιτευχθεί ο στόχος αποπληρωμής οφειλών ύψους 3,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 1ου τριμήνου του 2013.
Ήδη, περίπου 1 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αποπληρώθηκαν τον Ιανουάριο.
4. Σε τι ωφελεί να εμμένει η Κυβέρνηση – υπό τις υποδείξεις της Τρόικας – στην πολιτική της σκληρής λιτότητας όταν μάλιστα το ένα μετά το άλλο τα στελέχη του ΔΝΤ παραδέχονται ότι η συνταγή ήταν λάθος; Θα ζητήσετε επιμήκυνση αποπληρωμής του ελληνικού δανείου προκειμένου να «ελαφρυνθεί» το βάρος των Ελλήνων φορολογούμενων;
Από το 2010, είχαμε εκφράσει προς τους εταίρους και δανειστές μας, τις επιφυλάξεις και τη διαφωνία μας σε σχέση με το μέγεθος των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών.
Κατά την εφαρμογή του Προγράμματος, οι αποκλίσεις σε σχέση με τις προβλέψεις για την ύφεση και την ανεργία είναι μεγαλύτερες.
Οι θέσεις μας, δυστυχώς, επιβεβαιώθηκαν.
Είναι γεγονός ότι αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας με ένα δεδομένο και ασφυκτικό οικονομικό πρόγραμμα σε εξέλιξη.
Από την αρχή λειτουργήσαμε υπό την πίεση του «παγώματος» των χρηματοδοτικών ροών που είχε επιτακτική ανάγκη η χώρα.
Επιδιώξαμε βελτιωτικές κινήσεις, από τις οποίες κάποιες καρποφόρησαν και αρκετές άλλες όχι.
Σήμερα, οι εταίροι και δανειστές μας συναινούν σε κάποιες αλλαγές κατά την εφαρμογή του Προγράμματος.
Ειδικότερα, οι στόχοι του Προγράμματος προσαρμόστηκαν στις επιπτώσεις της ύφεσης όπως αποδείχθηκε για το ύψος του πρωτογενούς ελλείμματος το 2012, ενώ το Πρόγραμμα επιμηκύνθηκε κατά δύο έτη και αναπροσαρμόστηκε δύο φορές, το Μάρτιο και το Δεκέμβριο του 2012, ώστε να διατηρηθεί σε βιώσιμα επίπεδα το δημόσιο χρέος.
Σ’ αυτό το πλαίσιο συνεχίζουμε την προσπάθεια, καθώς θεωρούμε ότι τα οικονομικά προγράμματα οφείλουν να ενσωματώνουν τις παραμέτρους του οικονομικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος, με το οποίο άλλωστε βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση.
Πιστεύω ότι όλοι μας έχουμε χρέος να προσπαθούμε διαρκώς για το καλύτερο για τη χώρα και τους πολίτες.
5. Πως σχολιάζετε την τελευταία ανακοίνωση του οίκου Fitch που αναφέρει πως η Ελλάδα έχει ακόμα μακρύ δρόμο προκειμένου το χρέος να αρχίσει να πέφτει και να συμμορφωθεί με το δημοσιονομικό σύμφωνο της ΕΕ;
Έχω σημειώσει ξανά, ότι δεν συνηθίζω να σχολιάζω τις εκθέσεις των διεθνών οίκων αξιολόγησης.
Είτε η αξιολόγησή τους είναι θετική είτε αρνητική για τη χώρα και τα πεπραγμένα της Κυβέρνησης.
Είτε σημειώνουν τα αυτονόητα, όπως το θέμα της εναρμόνισης του δημοσίου χρέους της χώρας με το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό σύμφωνο, είτε κάτι άλλο.
Η αλήθεια όμως, πέραν αυτής που διατυπώνουν οι οίκοι, είναι ότι η πορεία της χώρας για την εδραίωση της σταθερότητας των δημοσίων οικονομικών της είναι δύσκολη και επώδυνη.
Η δημοσιονομική εξυγίανση, προσαρμογή και πειθαρχία απαιτεί υπομονή και επιμονή.
Σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του υφιστάμενου Προγράμματος, το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 124% του ΑΕΠ το 2020.
Προσδοκώ βεβαίως εν πορεία σε βελτιώσεις του Προγράμματος και σε καλύτερα αποτελέσματα.
Όπως έγινε με τις πρόσφατες Ευρωπαϊκές αποφάσεις, που μειώνουν το δημόσιο χρέος στο 164% του ΑΕΠ το 2016 από 185% του ΑΕΠ που ήταν η εκτίμηση πριν από 4 μήνες, δηλαδή κατά 21% του ΑΕΠ!
6. Ποιες εξελίξεις θα υπάρξουν σχετικά με τη φορολογία των ακινήτων; Γιατί αποφάσισε το υπουργείο να μεταθέσει τον ενιαίο φόρο για το 2014; Νωρίτερα θα ληφθούν άλλα μέτρα φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας;
Πρόκειται για μια σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία με επίδραση στην συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών στη χώρα.
Για αυτό το λόγο και έχει ξεκινήσει διάλογος στο πλαίσιο διακομματικής επιτροπής για τη θέσπιση ενός ενιαίου φόρου στα ακίνητα, χωρίς διάθεση υπερφορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.
Πρόκειται για ένα ενιαίο φόρο που θα ενσωματώνει τους υφιστάμενους τακτικούς και έκτακτους φόρους στα ακίνητα.
Σ΄ αυτό το πλαίσιο, η Κυβέρνηση θεωρεί ότι πρέπει να διατεθεί ο απαραίτητος χρόνος, ώστε οι κυβερνητικοί εταίροι να καταλήξουν.
Και προς την κατεύθυνση αυτή κινείται η διακομματική ομάδα εργασίας.
Είναι προφανές ότι μέχρι να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις, ισχύουν οι αποφάσεις που έχουν παρθεί από την Κυβέρνηση και ψηφιστεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
7. Η Κυβέρνηση απειλεί ότι θα προχωρήσει ακόμα και σε δήμευση περιουσιών, κατασχέσεις Ι.Χ., μισθών, συντάξεων και τραπεζικών καταθέσεων όσων χρωστούν στην εφορία. Εκτός από την διάλυση των νοικοκυριών πιστεύετε ότι θα επιτύχετε και δημοσιονομικά έσοδα;
Η «καταιγίδα» στην οποία αναφερθήκατε είναι εκτός πραγματικού πεδίου.
Με τους χειρισμούς μας επιδιώκουμε να στηρίξουμε και όχι να διαλύσουμε τα νοικοκυριά.
Η αίσθηση που αποκομίζει όποιος αφουγκράζεται την κοινωνία είναι ότι είναι λαϊκή επιταγή να εισπράξουμε επιτέλους το μεγαλύτερο δυνατό μέρος από τις οφειλές όσων συστηματικά φοροδιαφεύγουν και να περιορίσουμε την φοροαποφυγή.
Σε αυτό τον σκοπό συγκλίνουν όλες οι πρωτοβουλίες μας.
Όπως ήδη σας επεσήμανα σε προηγούμενη ερώτησή σας, οι συνεπείς φορολογούμενοι που λόγω της κρίσης αντιμετωπίζουν προσωρινή αδυναμία να ανταποκριθούν έγκαιρα στις υποχρεώσεις τους δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν, αντίθετα, θα διευκολυνθούν.
Όμως γνωρίζετε ότι αστοχίες στο σκέλος των δημοσίων εσόδων θα βαρύνουν το σκέλος των δημοσίων δαπανών.
Είναι αλήθεια ότι το πρόβλημα που υπάρχει προς επίλυση δεν είναι εύκολο.
Η ορθή διέξοδος είναι η εντατικοποίηση της συνολικής προσπάθειας τόσο από την πλευρά της Κυβέρνησης όσο και των πολιτών, με ευαισθησία προς τους οικονομικά αδύναμους.
8. Σχετικά με την υπερφορολόγηση των ακινήτων όπου με βάση τον προϋπολογισμό το 2013 απαιτούνται 4,5 δισ. ευρώ από την ακίνητη περιουσία υπάρχουν αντιδράσεις από βουλευτές της ΝΔ. Πως εκτιμάται το γεγονός των αντιδράσεων;
Καταρχάς, δεν πρόκειται για 4,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2013 τα έσοδα που προβλέπονται από τους φόρους στην ακίνητη περιουσία ανέρχονται στα 3,2 δισ. ευρώ περίπου.
Σχετικά με τις αντιδράσεις που αναφέρετε, θεωρώ ότι είναι εύλογες και κατανοητές.
Ειδικά, όταν τα τελευταία χρόνια υπάρχει πράγματι αύξηση της επιβάρυνσης της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.
Το τελικό ζητούμενο είναι ο σχεδιασμός της συνολικής φορολογικής πολιτικής, που γίνεται από τους αρμόδιους, να επιτύχει το συνδυασμό διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με ελάφρυνση των βαριά φορολογουμένων και τη διασφάλιση της αποτελεσματικής εφαρμογής της.
9. Πως κρίνετε τη στάση της αντιπολίτευσης μέχρι σήμερα, όσον αφορά την οικονομική πολιτική; Βρίσκετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αρχίσει να αποκτά σημεία επαφής με το σχεδιασμό της Κυβέρνησης όσον αφορά τη μνημονιακή πολιτική;
Γενικά, οι στάσεις των δυνάμεων της αντιπολίτευσης χαρακτηρίζονται από συνθηματολογίες, λαϊκισμούς και καταγγελτικό λόγο.
Απουσιάζουν οι τεκμηριωμένες προσεγγίσεις των λύσεων επί των κρίσιμων προβλημάτων.
Ειδικότερα, η αξιωματική αντιπολίτευση ακροβατεί.
Ο λόγος της προσαρμόζεται ανάλογα με το ακροατήριο.
Αναπτύσσεται σε λόγο «εσωτερικού» και λόγο «εξωτερικού».
Βέβαια, αξιολογώ ως θετική για τη μακροχρόνια εξέλιξη της χώρας την, έστω και με παλινδρομήσεις, απόπειρα μετατόπισης της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ στο πεδίο του ρεαλισμού.