1. Πως κρίνετε την απόφαση του Eurogroup για την Κύπρο;
Η πολιτική ηγεσία της Κύπρου διατύπωσε τη θέση ότι η ληφθείσα απόφαση ήταν αναπόφευκτη προκειμένου να αποφευχθεί η άτακτη χρεοκοπία, η κατάρρευση της χώρας και η έξοδος από την Ευρωζώνη.
Η Ελλάδα, όπως πάντα, έτσι και τώρα στηρίζει τις θέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Όπως έχω σημειώσει και με άλλες ευκαιρίες, οι μεγάλες αλλαγές στο οικονομικό υπόδειγμα κάθε χώρας δεν πρέπει να γίνονται σε συνθήκες υψηλής συμπίεσης.
Στην πορεία επίλυσης των προβλημάτων, φρονώ ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το κοινωνικό κόστος.
Επιπροσθέτως, οι κοινοτικές αποφάσεις οφείλουν να εμπεριέχουν το στοιχείο της εταιρικής αλληλεγγύης και να ενσωματώνουν τις προσδοκίες των Ευρωπαίων πολιτών για την προώθηση της μεγάλης ιδέας της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
2. Η Αντιπολίτευση, όμως, κατηγορεί την Κυβέρνηση για τη στάση της…
Η Κυβέρνηση έκανε το καθήκον της.
Η Αντιπολίτευση βιάστηκε.
Τοποθετήθηκε ανεύθυνα, προσπαθώντας να αποκομίσει κομματικά οφέλη.
Πρότεινε λύσεις ανεδαφικές και, όπως αποδείχθηκε, αδιέξοδες.
3. Μπορεί το «κούρεμα» των καταθέσεων στην Λευκωσία να αποτελέσει προηγούμενο και για τη χώρα μας;
Δέχομαι την επίσημη τοποθέτηση του Eurogroup, σύμφωνα με την οποία η περίπτωση της Κύπρου είναι «μοναδική και ξεχωριστή».
Σε κάθε περίπτωση, η λύση αυτή δεν μπορεί να αποτελεί πρότυπο για το οικοδόμημα της Ενωμένης Ευρώπης.
4. Η Ελληνική Κυβέρνηση τι εγγυάται σήμερα για τις καταθέσεις στις ελληνικές τράπεζες;
Η Ελλάδα, εγκαίρως, το 2008 εγγυήθηκε με νόμο τις τραπεζικές καταθέσεις μέχρι τις 100.000 ευρώ, μέσω του Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων, εφόσον οι καταθέσεις αυτές καθίστανται μη διαθέσιμες.
Στη συνέχεια, σας υπενθυμίζω ότι το Ελληνικό πλαίσιο ενσωμάτωσε σχετική Κοινοτική Οδηγία που επέβαλε στα κράτη – μέλη την προσαρμογή του εθνικού πλαισίου προστασίας των καταθέσεων στο ύψος της παραπάνω κάλυψης.
Η ολοκλήρωση, και μάλιστα άμεσα, της ανακεφαλαιοποίησης θα θωρακίσει ακόμη περισσότερο το τραπεζικό σύστημα και θα προστατεύσει τους καταθέτες.
5. Το «τσουνάμι» στην Κύπρο κινδυνεύει να συμπαρασύρει και την ήδη κλονισμένη Ελληνική οικονομία; Ποιες σοβαρές παρενέργειες φοβάστε;
Το «τσουνάμι» στο οποίο αναφέρεστε, αφορούσε, καταρχάς, τη λειτουργία των υποκαταστημάτων των Κυπριακών τραπεζών στη χώρα μας.
Το ζήτημα λύθηκε κατά τρόπο που διασφάλισε τους καταθέτες, το Ελληνικό δημόσιο συμφέρον και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Επί του παρόντος, οι όποιες επιπτώσεις είναι ελεγχόμενες, ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να εφησυχάζουμε.
Απαιτείται εγρήγορση.
6. Έρχεται η τρόικα. Τηρούμε τις δεσμεύσεις και αποφεύγουμε τη σύγκρουση ή λέμε τα δικά μας «όχι»;
Και τα δύο.
Νόημα έχει να δράσουμε προς την κατεύθυνση εφαρμογής των συμφωνηθέντων με ταυτόχρονη προσπάθεια βελτιώσεων του Προγράμματος.
Κατά την πεποίθησή μου, όλα τα οικονομικά προγράμματα, κατά την εφαρμογή τους, δεν πρέπει να είναι άκαμπτα.
Εμείς υλοποιούμε τις δεσμεύσεις της χώρας αλλά διεκδικούμε, διαρκώς και τεκμηριωμένα, τη βελτιστοποίηση των λύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, όπως απέδειξε και η περίπτωση της Κύπρου, η διαπραγμάτευση στους κόλπους της Ευρώπης απαιτεί επεξεργασμένο και ρεαλιστικό σχέδιο, μεθοδικότητα, σοβαρότητα, αποφασιστικότητα, διορατικότητα και σωστή ανάγνωση των διεθνών ισορροπιών και συσχετισμών.
Μακριά από τυφλές συγκρούσεις και λεονταρισμούς, εφήμερους ηρωϊσμούς και ανεύθυνες κραυγές.
Η Κυβέρνηση, με μεθοδικότητα, αναπτύσσει το σύνολο των επιχειρημάτων της και έχει καταθέσει τις προτάσεις της στους εταίρους και δανειστές.
7. Σε ποιους τομείς δεν αποδίδουν τα έσοδα; Η πτωτική πορεία των εσόδων χτυπάει καμπανάκι κινδύνου για νέα μέτρα;
Τα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, αν και μειωμένα σε σχέση με το 2012, όπως προέβλεπε άλλωστε και ο Προϋπολογισμός, διατηρούνται στο επίπεδο των στόχων που έχουν τεθεί.
Ειδικά στο σκέλος των έμμεσων φόρων – κυρίως συναλλαγών (δηλαδή ΦΠΑ) αλλά και κατανάλωσης – εντατικοποιούμε την προσπάθεια για αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης.
Παράλληλα, χωρίς να αγνοούμε ότι η φοροδοτική ικανότητα των συμπολιτών μας έχει περιοριστεί, συνεχώς αξιολογούμε τις πολιτικές με γνώμονα τη δίκαιη κατανομή των βαρών και την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Με την σταθερή οικοδόμηση της αναγκαίας φορολογικής συνείδησης, οι τεράστιες θυσίες των πολιτών πιάνουν τόπο.
Σε κάθε περίπτωση, η χώρα, με σχέδιο, σκληρή δουλειά αλλά και υψηλό κοινωνικό κόστος, επιτυγχάνει τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί και συνεχίζει την αναγκαία πορεία της δημοσιονομικής εξυγίανσης, προσαρμογής και πειθαρχίας.
Καθημερινά κερδίζουμε μικρές ή μεγαλύτερες «μάχες», χωρίς να ξεφεύγουμε από το βασικό στόχο που είναι η χώρα να κερδίσει τον «πόλεμο».
8. Σε ποιο ύψος φτάνουν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές; Πόσες έχουν πληρωθεί;
Το Υπουργείο Οικονομικών, από την έναρξη της διαδικασίας, τέλος Δεκεμβρίου του 2012, μέχρι σήμερα, έχει ολοκληρώσει τη χρηματοδότηση αιτημάτων ύψους άνω των 3,1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τους στόχους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και το αυστηρό πλαίσιο που έχει τεθεί στα Μνημόνια με τα συναρμόδια Υπουργεία.
Πράγματι υπάρχει υστέρηση στις πληρωμές προς τον ιδιωτικό τομέα.
Αυτή η υστέρηση αρχίζει και καλύπτεται. Θεσμικά και λειτουργικά προβλήματα επιλύονται.
Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι όσες ήταν αθροιστικά οι πληρωμές το τρίμηνο Δεκέμβριος 2012 – Φεβρουάριος 2013, περίπου 700 εκατ. ευρώ, τόσες και περισσότερες είναι το μήνα Μάρτιο.
Η κατάσταση θα είναι ακόμη καλύτερη τον Απρίλιο.
Σε κάθε περίπτωση απαιτείται ένταση των προσπαθειών.
9. Αποκλείετε τη λήψη νέων μέτρων;
Όσο ο Κρατικός Προϋπολογισμός εκτελείται ικανοποιητικά, όπως συμβαίνει κατά το 1ο τρίμηνο του έτους, και η χώρα είναι συνεπής στις δεσμεύσεις της, δεν τίθεται θέμα λήψης νέων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής.
10. Το χαράτσι θα μειωθεί, όπως έχει δεσμευθεί η Κυβέρνηση;
Τόσο το ζήτημα της μείωσης αυτής της επιβάρυνσης όσο και άλλα θέματα (π.χ. επέκταση των δόσεων αποπληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων κ.ά.) έχουν τεθεί τεκμηριωμένα στους εταίρους και τελούν υπό διαπραγμάτευση.