1. Ποιες είναι οι προσδοκίες της κυβέρνησης από το ταξίδι του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα; Θυμίζω ότι όλοι οι πρώην πρωθυπουργοί επέστρεψαν με άδεια χέρια… Μήπως ανεβάζετε ψηλά τον πήχη;
Ο σκοπός της επίσκεψης είναι η ενδυνάμωση, κυρίως, των οικονομικών σχέσεων και συναλλαγών που ξεκίνησαν με ιδιαίτερη επιτυχία την περίοδο της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ, υπό τον κ. Καραμανλή.
Επενδύσεις, όπως αυτή στο λιμάνι του Πειραιά, καταδεικνύουν ότι δεν ήταν όλων τα «χέρια άδεια».
Η δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η υλοποίηση σημαντικών διαρθωτικών αλλαγών από την Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης, υπό τον κ. Σαμαρά, καθιστούν ρεαλιστικές τις προσδοκίες.
2. Η τρόικα θα δώσει το πράσινο φως για τη μείωση του ΦΠΑ εστίασης τον Ιούνιο που επιστρέφει;
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, τα ετήσια έσοδα που απεκόμισε το Ελληνικό Δημόσιο από την μετάταξη του ΦΠΑ στην εστίαση από το χαμηλό (13%) στον υψηλό συντελεστή (23%), μέτρο που ισχύει από το Σεπτέμβριο του 2011, ήταν υποπολλαπλάσια από τα αρχικά προϋπολογισθέντα.
Διαμορφώθηκαν στα 160 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου 800 εκατ. ευρώ στον Προϋπολογισμό (και 1 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα).
Παράλληλα, πολλές επιχειρήσεις του κλάδου είτε έκλεισαν αριθμό καταστημάτων τους, είτε ανέστειλαν τη λειτουργία τους.
Ταυτόχρονα, η φοροδιαφυγή φαίνεται να ενισχύθηκε, όπως δείχνει η σημαντική συρρίκνωση της βάσης ΦΠΑ, η οποία είναι μεγαλύτερη από ότι δικαιολογεί η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Με αυτά τα δεδομένα εκτιμώ ότι προσεχώς, και υπό την προϋπόθεση ότι ο Προϋπολογισμός θα κινείται εντός στόχων, θα επέλθει μείωση του συντελεστή.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος της Κυβέρνησης είναι πολιτικές που δεν αποδίδουν να τροποποιούνται προς όφελος της οικονομίας, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών.
Εμμονή στις αυξήσεις φόρων για τους φόρους, σε μια οικονομία που διανύει μακρά περίοδο ύφεσης, δεν δικαιολογείται.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η αξιολόγηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.
3. Πως μπορούν να αυξηθούν τα έσοδα όταν όλοι οι δείκτες της κατανάλωσης με τις περικοπές που συνεχίζονται σε μισθούς και συντάξεις έχουν κατακόρυφη πτώση; Η «τρύπα» πως θα καλυφθεί;
Είναι γνωστό, ότι η υλοποίηση ενός εμπροσθοβαρούς συσταλτικού δημοσιονομικού οικονομικού προγράμματος συρρικνώνει την κατανάλωση και αποφέρει λιγότερα δημόσια έσοδα.
Αυτό έχει αποτυπωθεί και στον Προϋπολογισμό, αφού προβλέπονται 2,8 δισ. ευρώ λιγότερα έσοδα εφέτος σε σχέση με το 2012.
Μέχρι σήμερα, τα καθαρά έσοδα διατηρούνται και υπερβαίνουν τον ανωτέρω, σε μηνιαία βάση, στόχο.
Αυτό βεβαίως δεν επιτρέπει εφησυχασμό.
Αντιθέτως, απαιτεί, ιδιαίτερα στο σκέλος των έμμεσων φόρων, εντατικοποίηση της προσπάθειας.
4. Θα μπορεί η χώρα να βγει στις αγορές την Ανοιξη του 2014 που τελειώνουν οι δόσεις του δανείου;
Προς την κατεύθυνση αυτή εργαζόμαστε μεθοδικά και συστηματικά.
Οι μέχρι σήμερα ενδείξεις είναι θετικές.
Ενδεικτικά και μόνο αναφέρω ότι το περιθώριο (spread) των 10ετών ομολόγων έχει πέσει περίπου στις 810 μονάδες βάσης, στα επίπεδα του Οκτωβρίου του 2010, από 2.790 που ήταν τον Ιούνιο του 2012.
Ενώ η απόδοση στην τελευταία – της Τετάρτης – δημοπρασία 6μηνων εντόκων γραμματίων, ήταν η χαμηλότερη από τον Απρίλιο του 2010.
Παράλληλα, εκτός από τα κρατικά χρεόγραφα σημαντικά κέρδη καταγράφουν και τα εταιρικά ομόλογα, διαμορφώνοντας έτσι ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον για τον δανεισμό τουλάχιστον των μεγάλων επιχειρήσεων.
5. Το αυριανό Eurogroup θα εγκρίνει μόνο τα 4,2 δισ. ευρώ του Απριλίου ή υπάρχει προσδοκία και για μια προκαταβολή από τις επόμενες δόσεις, χωρίς, να προηγηθεί ο έλεγχος της τρόικας τον Ιούνιο καθώς υπάρχει και το ομόλογο των 5,6 δισ. της ΕΚΤ που λήγει στις 20 Μαίου;
Μέχρι στιγμής, δεν έχω τέτοια πληροφόρηση.
6. Αν δεν δοθούν νωρίτερα περισσότερα δισ. θα υπάρξει πρόβλημα με το ομόλογο;
Σε καμία περίπτωση δεν τίθεται τέτοιο πρόβλημα.
Άλλωστε, και σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο πρόσφατο παρελθόν, διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι να καλυφθεί η πληρωμή ενός ομολόγου.
7. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης όταν μένει μόνο ένας επενδυτής για τον ΟΠΑΠ και ίσως μόνον οι Ρώσοι στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ;
Έχουν θεσπισθεί σαφείς διαδικασίες για τις αποκρατικοποιήσεις.
Το ενδιαφέρον σημαντικών επενδυτών το βεβαιώνει.
Ψήφο εμπιστοσύνης προς τη χώρα και τις προοπτικές της οικονομίας της, αποτελεί και η ολοκλήρωση της πρώτης μεγάλης αποκρατικοποίησης κατά την τελευταία 4ετία.
8. Θα υπογραφούν κι άλλες αποικιοκρατικές συμβάσεις όπως συνέβη για παράδειγμα με την «Χόχτιβ» που μόνο σε ΦΠΑ δεν πλήρωσε κοντά στα 600 εκατομμύρια;
Η παρούσα Κυβέρνηση δεν έχει συνάψει τέτοιες συμβάσεις.
Για το συγκεκριμένο «παράδειγμα», ανατρέξτε στα μέσα της δεκαετίας του ‘90.
9. Ο ΣΥΡΙΖΑ προειδοποιεί ότι θα εξετάσει εκ νέου τις συμβάσεις των αποκρατικοποιήσεων αν γίνει κυβέρνηση…
Αυτή την πολιτική πρακτική, δυστυχώς, την έχουμε ξανασυναντήσει στην πορεία της χώρας.
Ενδεικτικά, αφού οι περιπτώσεις είναι αρκετές, να σας θυμίσω ότι, όταν επί Κυβέρνησης ΝΔ η Εθνική Τράπεζα επεκτεινόταν στην Τουρκία, πολιτικές ηγεσίες μιλούσαν για εθνική μειοδοσία.
Όταν αποφασίστηκε η πιο επιτυχημένη επενδυτική κίνηση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, οι ίδιες ηγεσίες μιλούσαν για ξεπούλημα και εξήγγειλαν την επανακρατικοποίηση του λιμανιού.
Θέλω να ελπίζω ότι από τις πρακτικές του παρελθόντος όλοι μας, έστω και με καθυστέρηση, έχουμε βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα για την πορεία της χώρας.
10. Είναι προεξοφλημένο το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους μετά τις γερμανικέςεκλογές; Τι μπορεί να ανακόψει αυτήν την προοπτική;
Το μόνο που είναι βέβαιο είναι ότι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2013, δεσμεύει τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης να εξετάσουν πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.
Εμείς εργαζόμαστε για να είμαστε συνεπείς.
Εκτιμώ ότι θα είναι και οι εταίροι και δανειστές μας.