1. Παρά τις διευκρινίσεις που δόθηκαν από την κυβέρνηση εξακολουθεί να τρομάζει το ύψος του δημόσιου χρέους και προκαλεί ανησυχία. Θεωρείτε ότι η δυναμική του έχει ανακοπεί;
Το δημόσιο χρέος, εδώ και δεκαετίες είχε αποκτήσει ισχυρή αυξητική δυναμική, και τόσο ως απόλυτο όσο και ως σχετικό ως προς το ΑΕΠ μέγεθος είναι υψηλό.
Είναι αλήθεια ότι η ισχυρή αυξητική δυναμική έχει τις ρίζες της στη δεκαετία του 1980.
Είναι επίσης αλήθεια ότι κατά τις δεκαετίες που ακολούθησαν ο ετήσιος ρυθμός ανόδου μειώθηκε, αλλά, μέσα σε ένα δημοσιονομικά επεκτατικό ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον, δεν επετεύχθη ριζική ανακοπή αυτής της δυναμικής.
Είναι γεγονός ότι το δημόσιο χρέος, ως απόλυτο μέγεθος αυξάνεται όσο υπάρχουν ετήσια δημοσιονομικά ελλείμματα και ως σχετικό μέγεθος αυξάνεται όσο μειώνεται το ΑΕΠ.
Η κυβέρνηση εργάζεται και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Φαίνεται ότι επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα και «φρενάρει» την ύφεση.
Η εξέλιξη αυτή εφ’ όσον ενισχυθεί θα δώσει στη χώρα τη δυνατότητα να διαπραγματευθεί με τους εταίρους και δανειστές την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους.
2. Επειδή, φυσικά, ο μέσος πολίτης δεν καταλαβαίνει τα οικονομοτεχνικά, μπορείτε να εξηγήσετε σε ποιό ύψος βρίσκεται το χρέος;
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης ανήλθε στα 321 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2013.
Πρόκειται, ωστόσο, για το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, το οποίο είναι τμήμα τους χρέους της Γενικής Κυβέρνησης στο οποίο αναφερόμαστε όταν αξιολογούμε το δημόσιο χρέος μιας χώρας.
Και παραδοσιακά το τελικό, δηλαδή το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, είναι χαμηλότερο από αυτό της Κεντρικής.
Έτσι, εκτιμούμε ότι στο τέλος του έτους το δημόσιο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα φτάσει ή ελάχιστα θα ξεπεράσει τα 320 δισ. ευρώ ή το 174% του ΑΕΠ.
Δηλαδή ενώ ως απόλυτο μέγεθος θα έχει «φρενάρει», ως σχετικό μέγεθος, λόγω της ύφεσης θα είναι αρκετά υψηλό.
3. Πως ακριβώς αυτό το δημόσιο χρέος, έτσι όπως το καταγράφετε εσείς, καθίσταται βιώσιμο; Όπως θα έχετε δει κι εσείς, αξιωματούχοι από όλο τον κόσμο αλλά και μεγάλα διεθνή μέσα ενημέρωσης δεν βλέπουν καμία βιωσιμότητα, ιδίως με τα πρωτοφανή και σοκαριστικά μέτρα λιτότητας στα οποίο επιμένει με σθένος το Βερολίνο.
Όπως σας προανέφερα, τα μέγεθος είναι υψηλό και ως εκ τούτου το ζήτημα της βιωσιμότητας παραμένει ανοικτό.
Η χώρα οφείλει να το αντιμετωπίσει ριζικά.
Γι’ αυτό πρέπει να τηρεί τις δεσμεύσεις της και παράλληλα να αξιώνει από τους εταίρους και δανειστές να τηρήσουν τα υπεσχημένα ώστε να υπάρξει ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους.
Ελάφρυνση που θα το καταστήσει βιώσιμο.
Τρόποι υπάρχουν.
Θα αναζητήσουμε τους βέλτιστους με διαπραγματεύσεις.
4. Με το τέλος του 2014 έχετε την πεποίθηση ότι το ΔΝΤ θα φύγει από την χώρα και μαζί του και η τρόικα, ή θα έχουμε νέο μνημόνιο; Και αν μιλάμε για μικρότερα ποσά, ακόμη κι αν προέρχονται μόνο από ευρωπαϊκά ταμεία δεν θα αναλάβει η χώρα νέες δεσμεύσεις, δηλαδή και νέα μέτρα;
Θεωρώ ότι ειδικά την ευαίσθητη περίοδο που διανύουμε δεν πρέπει να σεναριολογούμε, αλλά να είμαστε επικεντρωμένοι στην υλοποίηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.
Να επιδιώκουμε συνεχώς την επίτευξη των στόχων μας και τη διαπραγμάτευση των πολιτικών που έχουν αποδειχθεί οικονομικά αναποτελεσματικές και κοινωνικά άδικες.
Όλα τα άλλα θα συζητηθούν αρμοδίως και μέσα από τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
5. Υπάρχει και το ενδεχόμενο να βγούμε το 2014 στις αγορές, ώστε να κερδίσουμε ευχέρεια κινήσεων;
Έχω υπογραμμίσει ξανά ότι η Ελλάδα θα πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένη για κάθε ενδεχόμενο και, φυσικά, να εντάξει το χρηματοδοτικό της προσανατολισμό στην «επιστροφή στις αγορές».
Υπό αυτή τη λογική, εργαζόμαστε σε όλα τα επίπεδα μεθοδικά και κινούμαστε με προσεκτικά βήματα και υπεύθυνους χειρισμούς, για να καταστεί αυτό το ενδεχόμενο εφικτό, αλλά και να είναι συμφέρον από άποψη κόστους.
6. Αναφερθήκατε στην πραγματική οικονομία, η οποία δυσκολεύεται σημαντικά από την έλλειψη ρευστότητας. Πως πάει η αποπληρωμή των χρεών του Δημοσίου προς του ιδιώτες;
Η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης προς τους ιδιώτες συνεχίζεται και από την έναρξη της διαδικασίας μέχρι σήμερα, έχει ολοκληρωθεί η χρηματοδότηση αιτημάτων ύψους 5,4 δισ. ευρώ.
Έχει ήδη μεταβιβαστεί δηλαδή προς τους φορείς το 68% των συνολικών πόρων που προβλέπονται για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Από το ποσό αυτό έχουν καταλήξει στην πραγματική οικονομία περίπου τα 4,4 δισ. ευρώ.
Η απόκλιση, συνεπώς, που είχε παρατηρηθεί μεταξύ χρηματοδοτήσεων και τελικών πληρωμών μειώνεται.
Με στοχευμένες παρεμβάσεις τη μειώνουμε περαιτέρω και επιδιώκουμε να πετύχουμε το στόχο στο τέλος του έτους.
7. Μέσα στην δίνη της λιτότητας, των δεικτών που δείχνουν συρρίκνωση του ΑΕΠ, την αύξηση της ανεργίας και μίας ανάπτυξης που δεν είναι ορατή, που βλέπετε την υπερβολή στην κριτική του ΣΥΡΙΖΑ; Η εικόνα που καταγράφει η αξιωματική αντιπολίτευση για το επίπεδο διαβίωσης των Ελλήνων δεν είναι εξωπραγματική…
Η αξιωματική αντιπολίτευση ρέπει προς την απλή καταγραφή των αρνητικών μιας αναμφίβολα κρίσιμης για τη χώρα και δυσάρεστης για τους πολίτες κατάστασης.
Δεν προβάλλει σχέδιο για τη χώρα.
Δεν προτείνει λύσεις για τα προβλήματα.
Θυμίζει την αντιπολιτευτική περίοδο που προετοίμασε την περίοδο διακυβέρνησης κατά την οποία ρίζωσαν οι παθογένειες που «πληρώνουμε» σήμερα.
Ελπίζω ότι θα αντιληφθεί την ολισθηρότητα του δρόμου που βαδίζει και θα κάνει διορθωτικές κινήσεις.
Η χώρα μας έχει ανάγκη όλους.
8. Μήπως η λύση για το τι πρέπει να γίνει από δω κα πέρα και το αν θα πρέπει η χώρα να συμφωνήσει σε νέα δανεικά για την περίοδο 2015-2016 θα ήταν οι εκλογές;
Η χώρα διέρχεται μια κρίσιμη καμπή.
Έχει συμφέρον να την περάσει σε συνθήκες πολιτικής σταθερότητας.
Η ευθύνη για τη διασφάλιση συνθηκών σταθερότητας διαχέεται σε όλους μας.