1. Μήπως είναι υπεραισιόδοξες οι εκτιμήσεις σας ότι θα υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα στο τέλος του χρόνου;
Τα πρόσφατα στοιχεία για το πρώτο οκτάμηνο του έτους δείχνουν ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού εξελίσσεται ικανοποιητικά. Προσεγγίζουμε όλο και περισσότερο το στόχο της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης στο τέλος του χρόνου. Εκτιμούμε ότι το 2013, λαμβανομένου βεβαίως υπόψη ότι στην οικονομία οι αβεβαιότητες δεν είναι μηδενικές, θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα. Η εκτίμηση αυτή είναι προϊόν ρεαλιστικής ανάλυσης των δεδομένων και όχι διάθεσης για πανηγυρισμούς.
2. Δέχεστε κριτική ότι λίγο – πολύ “μαγειρεύετε” το πλεόνασμα, ότι η Τράπεζα της Ελλάδος με τις δικές της μετρήσεις παρουσιάζει έλλειμμα και όχι πλεόνασμα.
Η διαφορά στα αποτελέσματα των μετρήσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της Τράπεζας της Ελλάδος, οφείλεται στο γεγονός ότι μετρώνται εξ ορισμού διαφορετικά μεγέθη, με διαφορετικές μεθοδολογίες μέτρησης. Για παράδειγμα, η Τράπεζα της Ελλάδος, σε αντίθεση με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, δεν ξεχωρίζει από το σύνολο των δαπανών αυτές που αφορούν την εξόφληση υποχρεώσεων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης των προηγούμενων χρόνων, ούτε συνυπολογίζει τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος.
3. Εάν, λοιπόν, ληφθούν υπόψη, μόνο αυτά τα δύο στοιχεία, τότε η διαφορά μεταξύ των δύο μετρήσεων σχεδόν μηδενίζεται.
Αυτή είναι η αλήθεια. Φρονώ ότι οι δημόσιοι θεσμοί πρέπει να εξηγούν τα πάντα στους πολίτες ώστε να ενισχύουν διαρκώς τη σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους. Το ΓΛΚ λειτουργεί με βάση αυτή την αρχή και προφανώς δεν αναπτύσσει λογικές «τριβής» με κανέναν. Ο καθείς εφ’ ω ετάχθη. Η χρήση των αναγκαίων τακτικών ανακοινώσεων των αρμόδιων φορέων ως αφορμή για χωρίς ουσία σκιαμαχίες, δεν ωφελεί τη χώρα.
4. Με την φοροδοτική ικανότητα των πολιτών να έχει εξαντληθεί ειλικρινά πιστεύετε ότι θα εισπραχθούν τα 7,5 δισ. ευρώ από φόρους όπως έχετε προϋπολογίσει έως τέλος του χρόνου;
Σε καμία περίπτωση το Υπουργείο Οικονομικών δεν αγνοεί ότι η φοροδοτική ικανότητα των περισσοτέρων νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχει καταστεί προβληματική. Τα βάρη για τους πολλούς είναι δυσβάσταχτα. Σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες προωθεί την όλο και δικαιότερη κατανομή των βαρών, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, το χτύπημα της φοροδιαφυγής και την αύξηση της αποτελεσματικότητας του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Τις δυσκολίες στις οποίες αναφέρεστε τις έχουμε συμπεριλάβει στο δημοσιονομικό προγραμματισμό μας. Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος εξελίσσεται ικανοποιητικά. Προσδοκώ ότι με τη συμβολή όλων θα εξελιχθεί ομαλά.
5. Μια κακή πορεία των εσόδων δεν θα επηρέαζε το πλεόνασμα;
Βεβαίως και θα το επηρέαζε αφού αποτελεί τον ένα εκ των δύο όρων της διαφοράς.
Όπως όμως προανέφερα η εξέλιξη και των δύο όρων της διαφοράς είναι ικανοποιητική. Προς επίρρωση των ανωτέρω σημειώνω ότι κατά το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου τα έσοδα είναι αυξημένα κατά 20% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2012. Συνεπώς μπορεί να είμαστε συγκρατημένα, αλλά ρεαλιστικά αισιόδοξοι.
6. Τι άλλο θα ήταν καλό να αποφευχθεί για να επιτευχθεί ο στόχος του πλεονάσματος;
Οπωσδήποτε θα πρέπει να αποφευχθεί η απόκλιση από τη χρηστή και λελογισμένη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών από όλα τα Υπουργεία, από όλους τους εμπλεκόμενους. Οι όποιοι κίνδυνοι προέρχονται από υπερβάσεις δαπανών στο χώρο της υγείας ή υστερήσεις εσόδων στην περιοχή των ασφαλιστικών ταμείων, μετριάζονται. Σημειώνω επίσης ότι από το αποθεματικό του κράτους, που χειρίζεται το ΓΛΚ, μέχρι το τέλος Αυγούστου έχει δαπανηθεί το 30% του διαθέσιμου στον κρατικό προϋπολογισμό ποσού, ενώ το 2012 είχε δαπανηθεί το 70%. Μάλιστα το ποσό αυτό έχει διατεθεί για την κάλυψη έκτακτων, κυρίως, κοινωνικών αναγκών.
7. Γιατί η κυβέρνηση δεν βάζει τώρα στη διαπραγμάτευση με την τρόικα τη μείωση του ειδικού φόρου πετρελαίου θέρμανσης όπως αφήσατε να εννοηθεί στη συνέντευξή σας στην “Realnews” του Αυγούστου; Θα πρέπει να παγώσουν οι Έλληνες ένα χειμώνα ακόμη;
Η διαπραγμάτευση με τους εταίρους και δανειστές μας είναι συνεχής και δυναμική.
Και σ’ αυτή επιδιώκουμε να προσερχόμαστε με τεκμηριωμένες θέσεις ώστε να επιτυγχάνουμε το μέγιστο των επιδιώξεών μας. Αυτό επιδιώκουμε σχετικά και με το πετρέλαιο θέρμανσης, από τον περασμένο Απρίλιο όταν αξιολογήσαμε την υλοποίηση του μέτρου. Μέτρο με δύο διαστάσεις. Η μία αφορά το επίπεδο του ειδικού φόρου κατανάλωσης, λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα πάταξης του λαθρεμπορίου, και η άλλη το εύρος της επιδότησης στις ασθενέστερες εισοδηματικά ομάδες για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Εκτιμώ ότι τελικά θα πετύχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα.
8. Ο πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ έστειλε το μήνυμα “τέλος στην εποχή των μνημονίων”. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα δεν θα δεχθεί να πάρει άλλο δάνειο;
Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι προσπαθούμε εντατικά ώστε η χώρα να βγει το ταχύτερο δυνατόν από το ανηφορικό τούνελ στο οποίο τροχοδρομήθηκε το Μάιο του 2010.
9. Η κυβέρνηση έχει δική της πρόταση για το χρέος; Ποια λύση θα καταθέσει στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές της η οποία θα κλιμακωθεί μετά τις γερμανικές εκλογές;
Το ζήτημα της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους παραμένει ανοικτό, όπως άλλωστε προκύπτει και από την απόφαση των εταίρων μας στα τέλη του 2012. Οφείλουμε, λοιπόν, να το αντιμετωπίσουμε ριζικά. Και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει αφενός να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας και αφετέρου να αξιώσουμε από τους εταίρους και δανειστές να τηρήσουν τα υπεσχημένα ώστε να υπάρξει ουσιαστική ελάφρυνση του χρέους που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητά του. Λύσεις και τεχνικές υπάρχουν. Προς το παρόν, ας μείνουμε σε αυτά.
10. Το “κούρεμα” που προτείνει το ΔΝΤ δεν είναι μια ριζική λύση; Οι άλλες δεν παρατείνουν την ομηρία της χώρας στα μνημόνια;
Υπάρχουν τρόποι για τη ριζική αντιμετώπιση του ζητήματος. Θα μου επιτρέψετε να μην υπεισέλθω σε βάθος. Όμως, σας διαβεβαιώνω ότι, μέσα από διαπραγμάτευση, θα αναζητήσουμε τη βέλτιστη διαδικασία.
11. Θα απομείνει στη χώρα μια σοβαρή αμυντική βιομηχανία; Πόσες απολύσεις θα γίνουν; 500; 1000;
Η βούλησή μας είναι σαφής. Η χώρα να διατηρήσει αμυντική βιομηχανία. Επίσης, είναι ξεκάθαρο ότι στον εν λόγω κλάδο απαιτείται αναδιάρθρωση αλλά και εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό δίκαιο σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις. Σε αυτό το πλαίσιο θα επιλεγεί η λύση που θα διασφαλίζει το εθνικό και δημόσιο συμφέρον κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
12. Φοβάστε “ατύχημα”;
Πεδίο για πολιτικό «ατύχημα» δεν υπάρχει. Για τον καθένα μας υπάρχει μόνο περιθώριο για ρεαλιστική ανάλυση των δεδομένων και τοποθέτηση, με ευθύνη, επί της πορείας της χώρας. Εκτιμώ ότι η χώρα, θα βαδίσει δημοκρατικά, συντεταγμένα και σοβαρά προς το μέλλον, με όλες τις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές δυνάμεις της.