Συνέντευξη Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα στην εφημερίδα “Κεφάλαιο” – “Τέλος στις οριζόντιες διορθωτικές παρεμβάσεις”

1. Πως σχολιάζετε τα όσα και επισήμως λέγονται για την επικείμενη νέα αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους;

Έχω τονίσει εδώ και καιρό ότι το ζήτημα της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους παραμένει ανοικτό.

Αυτό, άλλωστε, προκύπτει και από την απόφαση του Eurogroup στα τέλη του 2012.

Εμείς τηρούμε υπεύθυνη, θεσμική και μεθοδική στάση απέναντι στο ζήτημα.

Προς το παρόν, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες.

Θα σημειώσω μόνο ότι για να πετύχουμε το στόχο θα πρέπει αφενός να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας και, αφετέρου, να αξιώσουμε από τους εταίρους και δανειστές να τηρήσουν τα υπεσχημένα, ώστε να υπάρξει βιώσιμη λύση του προβλήματος.

Επιλογές και τεχνικές για τη λύση υπάρχουν.

2. Ειδικά πως εκτιμάτε την στάση του ΔΝΤ όσο αφορά την απορριπτική έναντι νέου “κουρέματος” στάση της ευρωπαϊκής πλευράς;

Και σε άλλες πτυχές του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, οι προσεγγίσεις των εταίρων μας δεν ταυτίζονται πλήρως.

Και αυτό δεν είναι παράλογο, αν λάβουμε υπόψη ότι εκπροσωπούν διαφορετικές ομάδες κρατών, διαφορετικά συμφέροντα αλλά και έχουν διαφορετικό θεσμικό ρόλο στο διεθνές σύστημα.

Ωστόσο, μέσα από τη διαβούλευση αυτές οι αποκλίσεις αμβλύνονται και, διαμορφώνονται συγκλίσεις.

Συνεπώς, αντιμετωπίζω την όποια διαφοροποίηση στην προσέγγιση ως ευκαιρία εποικοδομητικής διαβούλευσης, με επιδίωξη, από τη πλευρά μας, την προώθηση των συμφερόντων της χώρας.

Και είναι σίγουρο ότι μέσα από τη διαπραγμάτευση θα αναζητήσουμε τους βέλτιστους τρόπους.

3. Κατά το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, πάντως, ένα τρίτο πακέτο στήριξης χωρίς “κούρεμα” δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα χρέους της Ελλάδας…

Όπως σας προανέφερα, υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση του ζητήματος της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.

Και το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή των Ελλήνων, το οποίο υπενθυμίζω με εισήγησή μας ενεργοποιήθηκε, κατέθεσε την άποψή του, στο πλαίσιο της ενημέρωσης προς τους Βουλευτές.

Όπως κάθε άποψη, έτσι και αυτή είναι σεβαστή και αξιολογείται από τους πολίτες που είναι οι τελικοί κριτές όλων μας.

4. Σε πολλές εκτιμήσεις της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ έχει αναφερθεί η δυνατότητα κάλυψης του δημοσιονομικού αλλά και του χρηματοδοτικού κενού των επόμενων ετών. Ποιες θα είναι οι πηγές της;

Θίγεται δύο διαφορετικά θέματα.

Όσον αφορά το πρώτο, γνωρίζετε ότι είμαστε σε διαπραγματεύσεις με τους εταίρους μας στο πλαίσιο της κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την κάλυψη του όποιου δημοσιονομικού κενού για τα επόμενα χρόνια, με βάση τους στόχους που υφίστανται μέχρι σήμερα.

Η εκτίμηση της Κυβέρνησης, είναι ότι η εξέλιξη της εφαρμογής του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής τόσο κατά το τρέχον έτος όσο και κατά το 2014, με τα ήδη συμφωνηθέντα μέτρα, αλλά και η ενδυνάμωση της έμφασης σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψει τη μικρή δημοσιονομική απόκλιση που ενδέχεται να προκύψει, σύμφωνα με το σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.

Και όπου απαιτηθεί, κατά την ερχόμενη περίοδο, θα γίνουν στοχευμένες διορθωτικές παρεμβάσεις, πέρα από οριζόντιες λογικές και ισοπεδωτικές τακτικές του παρελθόντος.

Όσον αφορά το δεύτερο θέμα, αυτό του χρηματοδοτικού κενού, υπάρχουν μία σειρά από παράγοντες που επηρεάζουν το ενδεχόμενο επίπεδό του, όπως οι αποκρατικοποιήσεις, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος, η διαδικασία εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και άλλα.

Έτσι, θα ήταν πολύ βιαστικό να αναφερθούμε σε πηγές όταν ακόμα δεν έχουμε καταλήξει στο εύρος του ζητήματος.

5. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην οικονομία αυτή την στιγμή είναι η έλλειψη ρευστότητας. Υπάρχει σχεδιασμός για το πως αυτό το πρόβλημα θα αντιμετωπισθεί;

Η τόνωση της ρευστότητας, όπως σας προανέφερα, είναι καθοριστική συνθήκη για να ανακάμψει η πραγματική οικονομία.

Προς αυτή την κατεύθυνση και πέρα από τους πόρους του ΕΣΠΑ και τη διαδικασίας αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μεταξύ άλλων, συνεχίζεται η προώθηση επενδυτικών σχεδίων με πόρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Έτσι, από την αρχή του έτους εφαρμόζεται η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την παροχή εγγυήσεων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ τον Απρίλιο έχει τεθεί σε εφαρμογή και το πρόγραμμα παροχής εγγυήσεων προς τις εισαγωγικές/εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Επίσης, έχει υπογραφεί συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για «ομόλογα-έργου», με στόχο την παροχή πιστωτικής ενίσχυσης για έργα υποδομής για την προσέλκυση ιδιωτικής χρηματοδότησης.

Παράλληλα, σε λίγο καιρό τίθεται σε λειτουργία νέος μηχανισμός, στο πλαίσιο του οποίου το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων θα χορηγεί βραχυπρόθεσμες πιστώσεις προς τις Ελληνικές μικρού και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις προκειμένου να χρηματοδοτούν την προμήθεια πρώτων υλών από το εξωτερικό.

Και από την αρχή του 2014 ενεργοποιείται ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο με τη σύσταση του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, το οποίο θα καλύπτει, με εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης, την επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, ξεκινώντας με ένα αρχικό κεφάλαιο 500 εκατ. ευρώ.

6. Προσπάθεια εθνικής συνεννόησης με την αξιωματική αντιπολίτευση ή πλήρης ρήξη μαζί της στη λογική του “άλλου άκρου”; Κατά τη γνώμη σας τι απαιτούν οι καιροί;

Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα, η κοινωνία και η οικονομία απαιτεί τη συστράτευση όλων των δημιουργικών δυνάμεων.

Φυσικά, η δημιουργική σύνθεση δεν επιτυγχάνεται με εξαναγκασμούς.

Όμως, δεν υπάρχει χώρος για ακραίες προσεγγίσεις απ’ όπου κι αν προέρχονται.

Η ιστορική, κοινωνική, πολιτική και οικονομική κρισιμότητα των στιγμών είναι τέτοια που επιβάλλει συγκλίσεις και δημιουργικές συνθέσεις.

Δείτε την πλήρη συνέντευξη στην ιστοσελίδα Capital.gr

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube