1. Πόσο θα είναι το δημοσιονομικό κενό για το 2014 και τι προβλέψεις υπάρχουν για τη διετία 2015-2016; Τι υπολογίζει η Τρόικα και ποιες είναι οι εκτιμήσεις της Κυβέρνησης;
Όπως γνωρίζετε, βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με τους εταίρους και δανειστές μας, για την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2014-2017.
Για το μέγεθος του δημοσιονομικού κενού που ενδεχομένως ανακύψει τα επόμενα χρόνια υπάρχουν διάφορες εκτιμήσεις.
Η εκτίμηση της Κυβέρνησης είναι ότι η εκτέλεση του Προϋπολογισμού εφέτος, με την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, και η εξέλιξη της εφαρμογής του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής κατά το 2014 και τα επόμενα έτη, με τα ήδη συμφωνηθέντα μέτρα, αλλά και την ενδυνάμωση της έμφασης σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψει την ενδεχόμενη δημοσιονομική απόκλιση, σύμφωνα με το υφιστάμενο σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.
Αν απαιτηθεί, θα γίνουν στοχευμένες διορθωτικές παρεμβάσεις χωρίς, όμως, οριζόντιες προσεγγίσεις και ισοπεδωτικές τακτικές.
2. Αποτελεί επιλογή η ρήξη με την Τρόικα αν επιμείνει στη σκληρή πολιτική λιτότητας και πιέσει για νέα μέτρα; Και τι θα σήμαινε κάτι τέτοιο;
Είναι γνωστό ότι η δημοσιονομική προσαρμογή, ενώ είναι αναγκαία συνθήκη, δεν είναι από μόνη της ικανή για να βγάλει τη χώρα από την κρίση.
Απαιτείται να δοθεί έμφαση και σε άλλους παράγοντες, όπως είναι η προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και θεσμικών και δομικών αλλαγών, η ενίσχυση του Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων και η βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος.
Πιστεύουμε ότι το δημοσιονομικό εγχείρημα πρέπει συνεχώς να εμπλουτίζεται με πολιτικές και δράσεις για την ανάταξη της πραγματικής οικονομίας.
Εμείς, με σταθερά βήματα, συνεχίζουμε την προσπάθεια ώστε, τελικώς, οι τεράστιες θυσίες της Ελληνικής κοινωνίας να πιάσουν τόπο.
Δεν χειριζόμαστε τις διαπραγματεύσεις με επικοινωνιακή στόχευση.
Εργαζόμαστε σκληρά για να είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας.
Ταυτόχρονα, αναμένουμε να είναι συνεπείς και οι εταίροι στις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει.
Όπως έχω τονίσει και με άλλη ευκαιρία, θέλουμε να προσεγγίζουν τα θέματα περισσότερο ως εταίροι και λιγότερο ως δανειστές.
Πιστεύω ότι το μεγάλο όραμα της ενοποίησης της Ευρώπης, για να προχωρήσει με επιτυχία έχει ανάγκη από έμπρακτα δείγματα αλληλεγγύης μεταξύ όλων των εταίρων.
Άλλωστε, ουδείς αναμάρτητος.
3. Η αντίδραση της Τρόικας στην απόφαση της Κυβέρνησης να προχωρήσει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της στις ρυθμίσεις για το επίδομα θέρμανσης ποια ήταν;
Αποτελεί προτεραιότητα και υποχρέωση για την Κυβέρνηση η συνεχής παρακολούθηση, αξιολόγηση και τροποποίηση, προς όφελος της οικονομίας, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, πολιτικών που δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα, σε όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Ένα τέτοιο μέτρο, ήταν και η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.
Αποτελούσε, από το Νοέμβριο του 2011, μνημονιακή υποχρέωση της χώρας.
Τα συμπεράσματα, έως σήμερα, από την εφαρμογή του μέτρου δείχνουν ότι υπάρχει περιθώριο για βελτιωτικές ρυθμίσεις, εντός των ορίων του Προϋπολογισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, συνεξετάστηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών και τους εταίρους εναλλακτικά σενάρια.
Η Κυβέρνηση, εν τέλει, αποφάσισε ώστε να βελτιώσει την υφιστάμενη κατάσταση, με ρυθμίσεις που δεν θα επιβαρύνουν τον Προϋπολογισμό.
4. Οι εταίροι φαίνεται ότι πηγαίνουν ακόμα πιο πίσω τις αποφάσεις για το χρέος. Τώρα λένε για το καλοκαίρι, μετά τις Ευρωεκλογές. Πότε βλέπετε να ξεκινά η συζήτηση επί της ουσίας για το χρέος και τι μορφή εκτιμάτε ότι θα έχει η ελάφρυνση; Το «κούρεμα» έχει αποκλειστεί;
Όπως έχω τονίσει πολλές φορές, το ζήτημα της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους παραμένει ανοιχτό.
Η χώρα οφείλει να φρενάρει ριζικά την αυξητική δυναμική και να αντιστρέψει την τάση τόσο ως απόλυτο μέγεθος όσο και ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Όμως, οι δικές μας προσπάθειες δεν επαρκούν.
Εμείς, όπως ήδη επεσήμανα, τηρούμε τις δεσμεύσεις μας.
Αξιώνουμε, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup του 2012, την έμπρακτη συμβολή των εταίρων μας στην ελάφρυνση του δημόσιου χρέους.
Λύσεις και τεχνικές υπάρχουν.
Θα αναζητήσουμε τις βέλτιστες, εν πορεία, μέσα από διαπραγμάτευση.
Σε κάθε περίπτωση, το υπαρκτό και μείζον θέμα του δημόσιου χρέους οφείλουμε, όλοι οι εμπλεκόμενοι, να το προσεγγίσουμε με νηφαλιότητα και ρεαλισμό, αποφεύγοντας θολές εκτιμήσεις, δραματοποιήσεις και, βεβαίως, την επικοινωνιακή διαχείριση.
5. Πως θα εξελιχθεί η κόντρα ΔΝΤ – Γερμανών για το «κούρεμα»; Υπάρχει περίπτωση αποχώρησης του ΔΝΤ από το σχήμα;
Τα θέματα είναι δυναμικά και πολυσύνθετα.
Αν λάβουμε υπόψη τη διαφορετικότητα τόσο του θεσμικού τους ρόλου στο διεθνές σύστημα όσο και των συμφερόντων τους, δεν είναι παράλογο να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις σε διάφορες πτυχές του προβλήματος.
Βέβαια, είναι αλήθεια ότι οι μεγάλοι που εμπνεύστηκαν και τροχιοδρόμησαν την ενοποίηση της Ευρώπης και τη στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ των δυνάμεων εκατέρωθεν του Ατλαντικού, θεωρούσαν ως ακρογωνιαίο λίθο τη δημιουργική αλληλεγγύη των εταίρων.
Κατά την πεποίθησή μου, πρέπει όλοι μας να επανέλθουμε στην κοίτη που οριοθέτησαν οι μεγάλοι δημιουργοί.
Η μυωπική οπτική, οι ιδεοληψίες, οι δογματισμοί, η πρακτική της επιβολής επιτείνουν και επεκτείνουν τις κρίσεις.
Θεωρώ ότι όλοι, μικροί και μεγάλοι «παίκτες» στην παγκόσμια σκηνή, καλόν είναι να γνωρίζουν ότι στις μέρες μας απολύτως ασφαλή και μόνιμα καταφύγια δεν υπάρχουν ούτε για τα «βουβάλια» ούτε για τους «βατράχους».
6. Έξοδος στις αγορές θα επιχειρηθεί; Για τι ποσό μιλάμε;
Οι χρηματοδοτικές συνθήκες όπως και οι ανάγκες της χώρας μας για την επόμενη περίοδο είναι γνωστές.
Το χρηματοδοτικό κενό θα μπορούσε να καλυφθεί με διάφορους τρόπους.
Η χώρα θα πρέπει να προετοιμάζεται, με ευθύνη και προσοχή, για όλα τα ενδεχόμενα και, βεβαίως, να εντάξει στο χρηματοδοτικό προσανατολισμό της την «επιστροφή στις αγορές».
Στο μεταξύ εργαζόμαστε μεθοδικά, με προσεκτικά βήματα και υπεύθυνους χειρισμούς.
Επεξεργαζόμαστε μια στρατηγική και υλοποιούμε σταδιακά τις προϋποθέσεις ώστε η ενδεχόμενη έξοδος της χώρας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου να καταστεί εφικτή, αλλά όσο γίνεται και πιο συμφέρουσα από άποψη κόστους.
7. Το χρηματοδοτικό κενό πόσο θα είναι;
Όπως προανέφερα, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μας για την επόμενη περίοδο είναι γνωστές.
Όμως, υπάρχουν μία σειρά από παράγοντες που επηρεάζουν το εύρος των αναγκών αυτών, όπως είναι οι αποκρατικοποιήσεις, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος, η διαδικασία εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών κ.ά.
Συνεπώς, θεωρώ ότι θα ήταν πρώιμο να αναφερθούμε τώρα, με ακρίβεια, στο επίπεδο του χρηματοδοτικού κενού.
8. Τη νέα δανειακή σύμβαση με την Τρόικα δεν θα την αποφύγουμε πάντως απ´ ότι φαίνεται. Είναι δυνατόν να μην συνοδευτεί από απαίτηση για νέα μέτρα;
Θεωρώ ότι, ειδικά στην ευαίσθητη περίοδο που διανύουμε, εμείς πρέπει να είμαστε επικεντρωμένοι πρωτίστως στην εφαρμογή της ήδη αποφασισμένης πολιτικής.
Να επιδιώκουμε την επίτευξη των τεθέντων στόχων και τη διαπραγμάτευση των πολιτικών που έχουν αποδειχθεί οικονομικά αναποτελεσματικές και κοινωνικά άδικες.
Όλα τα άλλα, εφόσον παραστεί ανάγκη, θα συζητηθούν αρμοδίως και μέσα από τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
9. Τι ύψους υπολογίζετε ότι θα είναι το πρωτογενές πλεόνασμα;
Εργαζόμαστε ώστε οι δημοσιονομικοί στόχοι, που είχαν τεθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, να επιτευχθούν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Εκτιμάται ότι το 2013 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους τουλάχιστον 340 εκατ. ευρώ.
Και αυτή είναι μία συντηρητική εκτίμηση.
Να σημειωθεί ότι στη διαμόρφωση του πρωτογενούς αποτελέσματος δεν περιλαμβάνεται η αναδρομική μείωση του επιτοκίου σε χορηγηθέντα από την ΕΕ δάνεια (GLF), η μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs) αλλά και τα ποσά που αντιστοιχούν στα Securities Market Programme (SMPs) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Χωρίς την εξαίρεση των ανωτέρω ποσών το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται περίπου σε 3,5 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το κυκλικά διορθωμένο πρωτογενές αποτέλεσμα για φέτος, εκτιμάται ότι θα είναι το υψηλότερο μεταξύ όλων των κρατών-μελών της Ευρωζώνης, σύμφωνα με τις προβλέψεις τόσο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Αυτό το στοιχείο αποδεικνύει ότι η δημοσιονομική προσαρμογή είναι πρωτόγνωρη, επιβεβαιώνει όμως κιόλας ότι εν πολλοίς η βιωσιμότητά της εξαρτάται και από την ανάταξη και διατηρήσιμη ανάπτυξη της οικονομίας.