“Δυσμενέστερη η θέση των πολιτών σήμερα σε σχέση με το 2014”
Κύριε Σταϊκούρα, με την επικείμενη ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου ανοίγει ο δρόμος για ολοκλήρωση της αξιολόγησης γρηγορότερα από άλλες φορές. Γιατί να μην το πιστωθεί αυτό η Κυβέρνηση, όπως προηγούμενα της χρεώθηκαν οι καθυστερήσεις;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο στόχος για το κλείσιμο της 3ης αξιολόγησης ήταν για τέλος Οκτωβρίου του 2017. Συνεπώς ας πιστώσουμε στην «Κυβέρνηση του ναι σε όλα», μικρότερη καθυστέρηση απ’ ότι στο κλείσιμο της προηγούμενης αξιολόγησης. Όμως δεν μπορεί παρά να της χρεώσουμε ότι η αξιολόγηση κλείνει με νέα μέτρα για το 2018, ορισμένα από τα οποία περιλαμβάνονται στο Πολυνομοσχέδιο, καθώς και το ότι το ύψος της δόσης και η χρήση αυτής στερεί πολύτιμους πόρους από την πραγματική οικονομία.
Και όλα αυτά γίνονται σε συνθήκες μιας οικονομίας που αγκομαχά και διευρύνει το χάσμα που τη χωρίζει από τις οικονομίες των εταίρων.
Μα ο κ. Τσίπρας είπε ότι πρώτη φορά κλείνει αξιολόγηση χωρίς ένα ευρώ νέα δημοσιονομικά μέτρα. Έτσι είναι;
Ο κ. Τσίπρας, για μία ακόμη φορά, δεν λέει την αλήθεια στους πολίτες. Και τούτο παρά το γεγονός ότι ήδη βιώνουν τα νέα μέτρα, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, που επέβαλλε η Κυβέρνηση για το 2018. Μέτρα όπως είναι, ενδεικτικά, οι πρόσθετες μειώσεις στα μισθολόγια, η κατάργηση σειράς φοροαπαλλαγών, η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, η μείωση του επιδόματος θέρμανσης, ο φόρος διαμονής, οι μεγαλύτερες επιβαρύνσεις στις ασφαλιστικές εισφορές. Και ακολουθούν και άλλα μέτρα, για μετά το 2018. Μέτρα που μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα όλων των πολιτών και επιβαρύνουν περισσότερο τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα.
Έχουμε εισέλθει τελικά σε τροχιά καθαρής εξόδου;
Πλήρης και καθαρή έξοδος από τα μνημόνια, κάτι που θα ήταν και το επιθυμητό, δεν είναι σήμερα εφικτή. Και αυτό γιατί η Κυβέρνηση έχει ψηφίσει νέα μέτρα λιτότητας για μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος, έχει δεσμευτεί σε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για πολλά χρόνια μετά το 2018, ενώ η υλοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων για τη ρύθμιση του χρέους όχι μόνο έχει μετατεθεί για μετά το καλοκαίρι, αλλά εκτιμάται ότι θα συνοδευτεί και από κάποιον αυστηρό μηχανισμό επιτήρησης και εποπτείας.
Βέβαια ο Πρωθυπουργός, κατά την προσφιλή τακτική του, σχετικοποιεί τη σημασία των λέξεων, προσπαθώντας να διαμορφώσει κλίμα αισιοδοξίας, για κάθε χρήση. Αισιοδοξία η οποία, όπως και στις προηγούμενες περιπτώσεις, διαψεύδεται από την ζωή. Αυτό έγινε πριν τις πρώτες εκλογές του 2015. Αυτό έγινε κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης του 1ου εξαμήνου του 2015. Αυτό έγινε πριν το δημοψήφισμα του 2015. Αυτό έγινε πριν την ολοκλήρωση των δύο πρώτων αξιολογήσεων. Αυτό θα γίνει και τώρα.
Η Κυβέρνηση όμως ισχυρίζεται ότι η κατάσταση στην οικονομία βελτιώνεται. Οι δείκτες αυτό δείχνουν. Διαφωνείτε;
Αφού χάθηκαν 3 χρόνια, η οικονομία, σε μακροοικονομικό επίπεδο, φτάνει στο επίπεδο που ήταν στο τέλος του 2014. Η βελτίωση των περισσότερων δεικτών αναφέρεται συγκριτικά με το χειρότερο σημείο στο οποίο η οικονομία «κατρακύλησε» επί ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ.
Όμως, σε μικροοικονομικό επίπεδο, η κατάσταση είναι χειρότερη. Οι πολίτες είναι σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με το 2014. Τρεις αριθμοί συμπυκνώνουν την οδυνηρή πραγματικότητα: έχουν επιβληθεί 14,5 δισ. ευρώ νέα μέτρα λιτότητας, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των ιδιωτών προς την εφορία ξεπέρασαν – για πρώτη φορά – τα 100 δισ. ευρώ και έχουν επιβληθεί κατασχέσεις σε 1 εκατομμύριο πολίτες. Οι δε μαζικοί ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί περιουσιών είναι «προ των πυλών».
Δυστυχώς, το αποτύπωμα της 3ετούς διακυβέρνησης του κ. Τσίπρα είναι οδυνηρό.
Ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας τόνισε και προ ημερών ότι η ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος σημαίνει ότι η χώρα θα πρέπει να δανείζεται με λογικά επιτόκια από τις αγορές. Τι είναι αυτό που σας κάνει να ανησυχείτε ότι μπορεί να μην είναι εύκολο να συμβεί κάτι τέτοιο;
Εάν η Κυβέρνηση ήταν αξιόπιστη, σοβαρή και υπεύθυνη, εάν είχε υλοποιήσει ένα συνεκτικό πλαίσιο μεταρρυθμίσεων, εάν είχαν αναληφθεί πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους και εάν η χώρα είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, τότε τα επιτόκια δανεισμού, με δεδομένο το ευνοϊκότερο ευρωπαϊκό περιβάλλον, θα ήταν χαμηλότερα και λογικά.
Δυστυχώς, με ευθύνη της σημερινής Κυβέρνησης, αυτά μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει. Τα πεπραγμένα της, δεν μας κάνουν αισιόδοξους και για το μέλλον.
Λέτε συχνά ότι η εφαρμογή του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας θα ωφελήσει τους πιο αδύναμους. Με ποιο τρόπο, την στιγμή που και εσείς οι ίδιοι δηλώνετε ότι θα κινηθείτε σε ένα πλαίσιο αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής;
Θεμελιώδες στοιχείο της ιδεολογικοπολιτικής ταυτότητας της Νέας Δημοκρατίας είναι ο σχεδιασμός και η εφαρμογή πολιτικών που εναρμονίζουν τους στόχους της οικονομικής αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Άλλωστε η Νέα Δημοκρατία έχει αποδείξει ότι γνωρίζει και μπορεί τον εθνικό πλούτο και να αυξάνει καλύτερα και να τον μοιράζει δικαιότερα. Υπενθυμίζεται ότι κατά τις περιόδους που άσκησε τη διακυβέρνηση της χώρας, η μέση τιμή των ετήσιων ρυθμών μεγέθυνσης ήταν υψηλότερη έναντι των επιδόσεων που πέτυχαν τα άλλα κόμματα που κυβέρνησαν τη χώρα. Τα δημοσιονομικά ελλείμματα και η δυναμική αύξησης του δημοσίου χρέους ήταν χαμηλότερα. Ενώ πρωταγωνίστησε και στη μείωση της άνισης διανομής του εισοδήματος.
Εμείς θεωρούμε αναγκαία την δημοσιονομική πειθαρχία, σε περιβάλλον μείωσης της φορολογίας και χαμηλότερων, ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Αυτό θα γίνει με την υλοποίηση μιας νέας «ρήτρας μεταρρυθμίσεων», η οποία θα οδηγήσει σε υψηλότερους – από τους σημερινούς ισχνούς – ρυθμούς ανάπτυξης, βελτιώνοντας τη βιωσιμότητα του χρέους, οδηγώντας σε μείωση των δημοσιονομικών στόχων, οπότε και σε χώρο για μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης όλων των πολιτών, κυρίως όμως των ασθενέστερων οικονομικών στρωμάτων (π.χ. μείωση ΕΝΦΙΑ, φορολόγησης φυσικών προσώπων, ΦΠΑ, ασφαλιστικών εισφορών).
Ποια είναι κατά την άποψή σας η μεγαλύτερη πρόκληση για τη Νέα Δημοκρατία μέσα στο 2018;
Να πείσει, ένα ακόμη ευρύτερο κομμάτι της κοινωνίας, ότι υπάρχει ρεαλιστική ελπίδα και ότι διαθέτει ολοκληρωμένο σχέδιο οριστικής εξόδου από την κρίση και ανάταξης της χώρας.
Για το λόγο αυτό, εμπλουτίζοντας και επικαιροποιώντας τον προγραμματικό λόγο της, έναν λόγο φιλελεύθερο και κοινωνικά προσανατολισμένο, επιδιώκει να αποτελέσει την ορθολογική επιλογή των πολιτών και όχι την «ύστατη πολιτική καταφυγή» τους.
Ποια η άποψή σας για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται η κυβέρνηση το ζήτημα των διαπραγματεύσεων για την ονομασία της ΠΓΔΜ;
Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει το θέμα μάλλον επιπόλαια και ψηφο-συλλεκτικά, ως εκ τούτου ανεύθυνα. Ενώ έχει εσωτερικές αντιφάσεις, ξιφουλκεί κατά της αντιπολίτευσης για διγλωσσία, απορυθμίζοντας αντί να σφυρηλατεί το εσωτερικό μέτωπο. Άλλωστε η χαλαρή αντιμετώπιση του θέματος από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ είναι γνωστή από παλαιά. Θυμίζω ότι κορυφαία στελέχη, νυν Υπουργοί του, την περίοδο 2007-08, προέτρεπαν την τότε Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να δεχθεί τη γειτονική χώρα με τη συνταγματική ονομασία της. Τώρα, επιδίδεται σε μυστική διπλωματία, χωρίς ενημέρωση της Αντιπολίτευσης.
Η Νέα Δημοκρατία κινείται, όπως και το 2007-2008, με όρους εθνικής υπευθυνότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΙΚΟΥΡΑΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ_ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ_Σ1_2018-01-14