Μετά τις αυξημένες τιμές στο πετρέλαιο κίνησης, φαίνεται πως εξετάζετε εκ νέου την απευθείας επιδότηση στην αντλία. Θα είναι στο ύψος των 15 λεπτών ή πιο πάνω; Μπορεί να επανέλθει και ένα νέο fuel pass, λόγω των τιμών στην αγορά των καυσίμων;
Η Κυβέρνηση, από την αρχή της ενεργειακής κρίσης και των συνακόλουθων έντονων πληθωριστικών πιέσεων, παρακολουθεί τη δυναμική των τιμών, προχωρά στην προτεραιοποίηση των αναγκών νοικοκυριών και επιχειρήσεων – με έμφαση στη μεσαία τάξη και στους πιο ευάλωτους – και παρεμβαίνει μέσα στο πλαίσιο του, εκάστοτε, διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου. Λαμβάνει μέτρα που απευθύνονται άμεσα στους καταναλωτές και τα οποία συνδυάζουν την οικονομική αποτελεσματικότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη. Με τα ίδια κριτήρια θα συνεχίσουμε να λειτουργούμε, για όσο χρειαστεί, προκειμένου να αμβλύνουμε τις οικονομικές επιπτώσεις και αυτής της δοκιμασίας.
Μπορεί να υπάρξει και νέα παρέμβαση στην τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης σε δεύτερο χρόνο;
Για την τρέχουσα περίοδο διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης έχουμε προχωρήσει στην αύξηση του επιδόματος θέρμανσης – καλύπτοντας 1,3 εκατομμύρια συμπατριώτες μας, με αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων – και, παράλληλα, στη μείωση του κόστους του πετρελαίου θέρμανσης – μέσω επιδότησης περίπου 25 λεπτών ανά λίτρο στην αντλία.
Μάλιστα, έχουμε, ήδη, προβλέψει 100 εκατ. ευρώ σε περίπτωση παράτασης της επιδότησης στην αντλία τους πρώτους μήνες του 2023. Η παράταση, όμως, θα αποφασιστεί στα τέλη του έτους, αναλόγως με την εξέλιξη της τιμής των καυσίμων.
Επί του παρόντος, όπως όλοι είδαμε την περασμένη εβδομάδα, που ξεκίνησε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η μέση τιμή του διαμορφώθηκε σε επίπεδα χαμηλότερα των αρχικών προβλέψεων.
Το καλάθι με τα 50 προϊόντα μπορεί να αποτελέσει αντίδοτο στις αυξήσεις των τιμών; Δεν μιλάτε για μείωση, αλλά για συγκράτηση των τιμών σε κάποια προϊόντα.
Η Ευρώπη βιώνει το υψηλότερο πληθωριστικό κύμα των τελευταίων 50 ετών και μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας, εξαιτίας γεωπολιτικών εξελίξεων. Υπό τις συνθήκες αυτές, είναι σαφές ότι καμία παρέμβαση δεν μπορεί, από μόνη της, να αποτελέσει «αντίδοτο» στις αυξήσεις τιμών. Όμως, οι οικονομικές επιπτώσεις των διαδοχικών πολυ-επίπεδων κρίσεων μπορούν να αμβλυνθούν μέσα από ένα ευρύ πλέγμα μέτρων. Και αυτό ακριβώς κάνει η Κυβέρνηση:
1ον. Υλοποιώντας παρεμβάσεις γενναίες και αποτελεσματικές, όπως είναι οι επιδοτήσεις στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, η αναδρομική επιστροφή σημαντικού ποσοστού της επιβάρυνσης του ενεργειακού κόστους για οικιακά τιμολόγια, η αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και η επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, η οικονομική ενίσχυση των πολιτών – με κοινωνικά κριτήρια – για τη σημαντική επιβάρυνση στα καύσιμα, η στήριξη γεωργών και κτηνοτρόφων – με επιδοτήσεις, με τη μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα και τις ζωοτροφές, με την επιστροφή του ΕΦΚ στο πετρέλαιο – και η εφάπαξ οικονομική ενίσχυση ευάλωτων συμπατριωτών μας.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ελλάδα, το 2022, δαπανά τους περισσότερους δημοσιονομικούς πόρους μεταξύ όλων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, για τη στήριξη της κοινωνίας.
2ον. Συνεχίζοντας και ενισχύοντας τις φορο-ελαφρύνσεις για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με παρεμβάσεις, όπως είναι η μονιμοποίηση της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλους τους πολίτες, η μονιμοποίηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Προνοίας Δημοσίων υπαλλήλων, η κατάργηση – υπό προϋποθέσεις – του τέλους επιτηδεύματος, η επέκταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών και η επέκταση της αναστολής του ΦΠΑ για νέες οικοδομές.
3ον. Στηρίζοντας και ενισχύοντας το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, με πρόσθετες παρεμβάσεις, όπως είναι η νέα, τρίτη μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, αύξηση του κατώτατου μισθού, η σημαντική και μόνιμη αύξηση των συντάξεων, η αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των γιατρών του Ε.Σ.Υ. και η άμεση διευθέτηση πάγιων μισθολογικών αιτημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
4ον. Ασκώντας κοινωνική πολιτική, με τη στήριξη των πιο ευάλωτων συμπατριωτών μας μέσα από παρεμβάσεις, όπως είναι η πρόσθετη οικονομική ενίσχυση 2,3 εκατομμυρίων χαμηλοσυνταξιούχων, ανασφάλιστων υπερηλίκων, δικαιούχων επιδομάτων ΑμεΑ, μακροχρόνια άνεργων, δικαιούχων ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, δικαιούχων επιδόματος παιδιών ΟΠΕΚΑ. Επιπλέον, προχωράμε στην επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα και στην υλοποίηση πλέγματος παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση του σημαντικού προβλήματος της στέγασης, ιδιαίτερα για τους νέους.
5ον. Πραγματοποιώντας εντατικούς ελέγχους στην αγορά, παρεμβαίνοντας με τον καθορισμό πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους όπου κρίνεται αναγκαίο για την προστασία των καταναλωτών και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, όπως είναι το «καλάθι του νοικοκυριού», που αποσκοπεί στην προστασία της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών – πρωτίστως, όσων έχουν χαμηλότερα εισοδήματα – και στην τόνωση του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.
Δεν θα μπορούσε, για παράδειγμα, να μειωθεί ο ΦΠΑ από 13% σε 6% για κάποια προϊόντα και τρόφιμα ή να ενισχυθούν περαιτέρω τα ευάλωτα νοικοκυριά για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις ανατιμήσεις των προϊόντων;
Σε μια περίοδο όπως είναι η σημερινή, οι ανάγκες της κοινωνίας είναι ανεξάντλητες, αλλά τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι συγκεκριμένα. Ενδεικτικά, το δημοσιονομικό κόστος μείωσης του ΦΠΑ από 13% σε 6% στη διατροφή ξεπερνά τα 1,4 δισ. ευρώ ετησίως – απολύτως απαγορευτικό.
Επιπλέον, είναι εξαιρετικά αμφίβολο κατά πόσο το όφελος μιας τέτοιας παρέμβασης θα έφθανε στον καταναλωτή.
Όσον αφορά την ενίσχυση των ευάλωτων συμπολιτών μας, η συνολική πρόσθετη οικονομική στήριξη, τόσο τον περασμένο Απρίλιο όσο και τον προσεχή Δεκέμβριο, υπερβαίνει τα 820 εκατ. ευρώ.
Ως Κυβέρνηση πράττουμε το βέλτιστο δυνατό, σε μια δύσκολη άσκηση ισορροπίας, που καλείται να συγκεράσει προκλήσεις, μέσα σε ένα ασταθές, γεμάτο υψηλές αβεβαιότητες και κινδύνους, διεθνές περιβάλλον, συνδυάζοντας τη στήριξη των πολιτών με την ανάγκη διασφάλισης της υπάρχουσας δημοσιονομικής υπευθυνότητας.
Διότι οποιαδήποτε επιπλέον παρέμβαση, εκτός του υφιστάμενου κάθε φορά δημοσιονομικού χώρου, οδηγεί σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Το δε οικονομικό πρόγραμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, με την πλειοδοσία ανεύθυνων παροχών, οδηγεί σε νέα μνημόνια.
Τις τελευταίες εβδομάδες όλοι είδαμε πώς τιμολογούν οι αγορές τις δημοσιονομικές υπερβολές σε άλλες χώρες. Αυτό είναι ένα καλό μάθημα απέναντι στην πολιτική ανευθυνότητα και τους οικονομικούς τυχοδιωκτισμούς.
Όσον αφορά τους λογαριασμούς ρεύματος, οι επιδοτήσεις θα συνεχιστούν ή θα αναπροσαρμοστούν προς τα κάτω, λόγω της μείωσης της τιμής του φυσικού αερίου αυτή την περίοδο;
Η δέσμευση της Κυβέρνησης είναι ότι θα καλύπτει το μεγαλύτερο ποσοστό της επιβάρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων από το πρόσθετο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, για όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση. Τη δέσμευση αυτή τηρούμε πιστά και θα συνεχίσουμε να την τηρούμε.
Από το νέο έτος θα αυξηθούν οι συντάξεις. Σε τι ποσοστό υπολογίζετε να φτάσει η αύξηση;
Από το 2023, οι συντάξεις, για 1,7 εκατ. συνταξιούχους, εκτιμάται ότι θα αυξηθούν περίπου κατά 7%.
Παράλληλα, καταργείται η εισφορά αλληλεγγύης σε 842.000 συνταξιούχους, ενώ εφέτος θα χορηγηθεί και πάλι, για τρίτη συνολικά φορά, εφάπαξ ενίσχυση σε μεγαλύτερο αριθμό συνταξιούχων (περίπου 1,2 εκατομμύρια).
Όλα αυτά, συνιστούν μια σημαντική παρέμβαση, κυρίως με μόνιμα χαρακτηριστικά. Παρέμβαση που θα έχει ως αποτέλεσμα σχεδόν 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι, από το σύνολο των 2,6 εκατομμυρίων, να δουν για πρώτη φορά αύξηση στη σύνταξή τους από το νέο έτος. Μάλιστα, για 1 στους 2 συνταξιούχους η αύξηση θα ισούται με μία επιπλέον σύνταξη.
Ο στόχος της επενδυτικής βαθμίδας για τη χώρα μας είναι εφικτός;
Μέχρι σήμερα, κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες και μέσα σε περιβάλλον πρωτόγνωρης διεθνούς ρευστότητας, έχουμε κατορθώσει να πετύχουμε όλους τους επιμέρους στόχους που είχαμε θέσει και οι οποίοι αποτελούσαν βασικές προϋποθέσεις για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας: υψηλή και διατηρήσιμη ανάπτυξη, βελτίωση της σύνθεσης του ΑΕΠ, έξοδος από το καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας, μείωση του ποσοστού των «κόκκινων» δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών κοντά σε μονοψήφια ποσοστά, και δημοσιονομική υπευθυνότητα.
Γι’ αυτό και οι οίκοι αξιολόγησης έχουν αναβαθμίσει 11 φορές την ελληνική οικονομία την τελευταία τριετία, παρά τις αντίξοες διεθνείς συγκυρίες – 4 εκ των οποίων μέσα στην περίοδο της ενεργειακής κρίσης και των αυστηρότερων χρηματοπιστωτικών συνθηκών –, οδηγώντας τη χώρα ένα σκαλοπάτι πριν από την επενδυτική βαθμίδα.
Εάν σε αυτά προσθέσουμε τη σταθερότητα που εμπνέει, πλέον, η Ελλάδα – σε συνδυασμό με την αποτελεσματική αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο ο στόχος της επίτευξης δημοσιονομικής ισορροπίας –, θεωρούμε ότι από την πλευρά μας έχουμε κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να ανέλθουμε στην επενδυτική βαθμίδα. Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε, εντατικά και μεθοδικά, για την κατάκτηση και αυτού του στόχου εντός του 2023.