Συνέντευξη Υπουργού ΥΜΕ στο newsauto.gr και το Πρώτο Θέμα | 14.9.2023

Ο Χρήστος Σταϊκούρας απαντά σε καίρια ερωτήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών του οποίου είναι επικεφαλής.

Τα ζητήματα που έχουν προκύψει τους τελευταίους μήνες και εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι πολλά και απαιτούν άμεσους χειρισμούς και δράσεις.

Ο αρμόδιος Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, που γνωρίζει άριστα τις προτεραιότητες και έχει θέσει ήδη τους στόχους, απαντά στα ερωτήματα του newsauto.gr και του protothema.gr που απασχολούν τους πάντες.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο οποίο ηγείστε, έχει πλέον ένα διευρυμένο και νευραλγικής σημασίας χαρτοφυλάκιο, δεδομένων και των νέων προκλήσεων, όπως η κλιματική αλλαγή. Ποιες είναι οι πρώτες προτεραιότητες σας στο υπουργείο;

Αντιλαμβανόμαστε, με τον πλέον επώδυνο τρόπο, πως η πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα αποτελεί μονόδρομο για όλους. Αλλά και ότι ο χρόνος επανάληψης των ακραίων καιρικών φαινομένων μειώνεται συστηματικά, ενώ μεγαλώνει η ταχύτητα εναλλαγής αυτών. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η αντιμετώπιση και η προσαρμογή στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας, αποτελούν την αιχμή του δόρατος της πολιτικής μας. Η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η πορεία των εμβληματικών έργων υποδομής, ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού Σιδηρόδρομου, η ενίσχυση των υπηρεσιών των αερομεταφορών, η υλοποίηση σημαντικής δέσμης αρδευτικών και αντιπλημμυρικών έργων, η υλοποίηση σύγχρονων «πράσινων» έργων των Κτιριακών Υποδομών, η εμπέδωση της ασφάλειας γεφυρών, σηράγγων και φραγμάτων, η οδική ασφάλεια και φυσικά η προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης κινητικότητας είναι οι άξονες στους οποίους βασίζεται η στρατηγική μας για το αμέσως προσεχές διάστημα. Μένουν πολλά να γίνουν. Όμως, ήδη από τις προγραμματικές μας δηλώσεις, καταστήσαμε σαφή την πολιτική βούληση για σχεδιασμένη, υπεύθυνη και αποτελεσματική δουλειά με σκοπό ουσιαστικό κοινωνικό, περιβαλλοντικό και οικονομικό αποτύπωμα στην καθημερινότητα των πολιτών.

Κάθε χρόνος που περνάει η ηλεκτροκίνηση και η μικροκινητικότητα έχουν όλο και μεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά; Δεδομένης της απόφασης της κυβέρνησης για οριστική απαγόρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω ενίσχυση και επιδότηση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων;

Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος αναφέρει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2030 ή εναλλακτικά, από μια διαφορετική ημερομηνία που υπαγορεύει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως ο πρόσφατος Κοινοτικός Κανονισμός, που αφορά στα πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές CO2, από 1/1/2035, όλα τα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων.

Η Κυβέρνηση εφαρμόζει ήδη ένα συγκροτημένο πλάνο χορήγησης κινήτρων στην αγορά αμιγώς ηλεκτρικού ή υβριδικού ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και δίκυκλων, τρίκυκλων και ποδηλάτων, που ενισχύουν σημαντικά και τη μικροκινητικότητα, η οποία αποτελεί αναγκαία παράμετρο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Ειδικά κίνητρα χορηγούνται και για τα επαγγελματικά οχήματα, τα οποία πραγματοποιούν πολλά περισσότερα χιλιόμετρα σε σχέση με τα ιδιωτικά, είτε αυτό αφορά στα φορτηγά και τους εταιρικούς στόλους είτε τα ταξί.

Η ευρύτερη στρατηγική για τη μείωση των αέριων ρύπων θα αποτυπωθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο βρίσκεται σε φάση αναθεώρησης.

Δυστυχώς η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο γηρασμένους στόλους ιδιωτικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα μπορούσε να είναι στα σχέδια της κυβέρνησης η παροχή κινήτρων για την απόσυρση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων και η αντικατάστασή τους με καινούρια, είτε αμιγώς ηλεκτρικά είτε με χαμηλές εκπομπές CO2;

Οι κοινοί ευρωπαϊκοί στόχοι του Green Deal και του Fit-for-55 για ραγδαία μείωση των αέριων ρύπων, λόγω της κλιματικής κρίσης απαιτούν την αύξηση της διείσδυσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο μείγμα των συνολικών πωλήσεων. Στα  προγράμματα επιδότησης για αγορά ή μίσθωση ηλεκτροκίνητων οχημάτων που ενεργοποίησε η Κυβέρνηση, όπως το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», στο οποίο έχουν υποβληθεί χιλιάδες αιτήσεις και σήμερα τρέχει ο β’ κύκλος με μεγάλη επιτυχία, προβλέπεται προαιρετικά η δυνατότητα απόσυρσης για τα ιδιωτικά οχήματα. Μάλιστα, στο ειδικό πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» η απόσυρση και η καταστροφή οχήματος είναι υποχρεωτική. Επομένως, η διάσταση της απόσυρσης υπάρχει ήδη στα προγράμματα υπέρ της ηλεκτροκίνησης. Βούλησή μας είναι να πιάσουμε τους κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους και τα προγράμματα επιδότησης να συνεχιστούν.

Μια εκπεφρασμένη προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η οδική ασφάλεια. Ποια θα είναι τα επόμενα βήματα σε αυτό τον τομέα;

Η οδική ασφάλεια είναι μια προτεραιότητα εθνικής σημασίας, γιατί αφορά στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, η οποία είναι το ύψιστο αγαθό. Την προηγούμενη δεκαετία η χώρα μας κατέγραψε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση του αριθμού των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα, αλλά ο συνολικός αριθμός των συμπολιτών μας που χάνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο ή τραυματίζονται σοβαρά, δεν επιτρέπει κανέναν εφησυχασμό. Με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης συντάχθηκε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια με ορίζοντα το 2030, που αποσκοπεί στην περαιτέρω μείωση του αριθμού των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα κατά 50% στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Το Σχέδιο αυτό αποτελεί τον οδηγό των δράσεων που θα ακολουθήσουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ώστε από κοινού να διαμορφώσουμε πιο αποτελεσματικούς κανόνες και συνθήκες ασφαλούς οδήγησης, αλλά και μια καλύτερη κουλτούρα στην κοινωνία, όσον αφορά στον σεβασμό του ΚΟΚ.

Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υλοποιούμε ταυτόχρονα, την κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων και σύγχρονων οδικών αξόνων, με τη λειτουργία των οποίων θα ενισχυθεί καθοριστικά το αίσθημα ασφάλειας σε περιοχές που έχουν επώδυνες μνήμες από τροχαία δυστυχήματα, όπως η Κεντρική Ελλάδα, η Δυτική Πελοπόννησος και η Κρήτη.

Κατά καιρούς έχουν εξαγγελθεί εμβληματικά έργα υποδομής, τόσο στην Αττική, με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όσο και στη Θεσσαλονίκη με τον flyover αυτοκινητόδρομο. Υπάρχει κάποιο πιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους;  

Ο κύριος όγκος των έργων για το Flyover της Θεσσαλονίκης, που θα κατασκευαστεί στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό, ξεκινά τους αμέσως επόμενους μήνες και θα ολοκληρωθεί εντός της τετραετίας. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο το οποίο, σε συνδυασμό με το Μετρό, το οποίο παραδίδεται εντός του 2024, θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα της πόλης.

Με αλλεπάλληλες συσκέψεις προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε, για πρώτη φορά εγκαίρως, την συγκοινωνιακή όχληση που θα προκύψει, η οποία ωστόσο θα είναι παροδική. Μερικά από τα οφέλη, που θα είναι μόνιμα για την πόλη και τους πολίτες, θα είναι η ταχεία και ασφαλής παράκαμψη του αστικού ιστού, η σημαντική αύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του αριθμού ατυχημάτων, η αποσυμφόρηση της κίνησης και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου. Αυτονόητη είναι η περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, με μείωση του όγκου των οχημάτων στο κέντρο, με ταυτόχρονη αύξηση της μέσης ταχύτητας εκτός κέντρου. Ταυτόχρονα, ενισχύεται η πόλη ως τουριστικός προορισμός, μειώνεται δραστικά το κόστος των μεταφορών, με άμεσο όφελος για την πραγματική οικονομία, αλλά κυρίως βελτιώνεται η δραστικά η καθημερινότητα των πολιτών.

Όσον αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ξεκαθαρίζουμε την ισχυρή πολιτική βούληση για την προώθηση των εν λόγω έργων, προς όφελος των επισκεπτών και των κατοίκων της πρωτεύουσας, ενώ θα προχωρήσουμε σε εξειδίκευση των σχεδίων, με σχετικές ανακοινώσεις στο προσεχές διάστημα.

newsauto.gr

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube