Συνέντευξη Υπουργού ΥΜΕ στο περιοδικό του ΣΕΔ | 26.4.2024

Κύριε υπουργέ, ποια μεγάλα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στην επόμενη τετραετία; Θα δούμε τελικά να ολοκληρώνεται το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που αποτελεί ένα από το πλέον διαδεδομένα ανέκδοτα στη χώρα;

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να παραδοθεί στους πολίτες τον Νοέμβριο. Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, αφού διαθέτει τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Επιπλέον, οι εργασίες κατασκευής της επέκτασης προς την Καλαμαριά προβλέπεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα 6 – 8 μηνών μετά την παράδοση της βασικής γραμμής.

Ταυτόχρονα, υλοποιούνται εμβληματικά οδικά έργα.

Στα τέλη Ιανουαρίου παραδώσαμε τον οδικό άξονα Άκτιο Αμβρακία, με τον Πρωθυπουργό.

Έως το Πάσχα αναμένεται να παραδοθούν τα τμήματα Λαμία Ξυνιάδα και Τρίκαλα Καλαμπάκα του Ε65, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή από τη Λαμία έως την Καλαμπάκα. 

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα Πύργος κατασκευάζεται με υψηλό και επιταχυνόμενο ρυθμό και αναμένεται να ολοκληρωθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025.  

Έχει ξεκινήσει ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα, ενώ αναμένεται ανάδοχος για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, του ΒΟΑΚ, μέσα στο 2024.

Πέρασε ήδη ένας χρόνος από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Τι έχει γίνει από τότε και πότε προβλέπεται να αποκτήσουμε σύγχρονες και ασφαλείς σιδηροδρομικές συγκοινωνίες;

Καταβάλλεται μια εντατική προσπάθεια, ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στο μέσο και ήδη, από τα μέσα Δεκεμβρίου, η επιβατική κίνηση προσεγγίζει τα επίπεδα του 2022, την περίοδο, αμέσως μετά τον COVID.

Ολοκληρώθηκε η σύμβαση 717 και το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης λειτουργεί στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας Θεσσαλονίκης, εκτός από το τμήμα Δομοκός Λάρισα, που καταστράφηκε από την κακοκαιρία «Daniel». 

Εκτιμούμε ότι μέσα στην επόμενη διετία θα έχει γίνει η μόνιμη αποκατάσταση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου και των κάθετων αξόνων, με προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ.

Είναι σημαντικό, επίσης, ότι ολοκληρώθηκε η Σύμβαση για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS – Level 1), επί της γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ – Οινόη, Οινόη – Τιθορέα και Λάρισα – Πλατύ, ενώ πριν από λίγες μέρες υπεγράφη και η σύμβαση μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ και Hitachi Rail για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών.    

Συμπληρωματικά με τις σύγχρονες τεχνολογίες, βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον σιδηρόδρομο, επισημαίνοντας την ανάγκη να επιδείξουμε όλοι ένα υψηλότερο αίσθημα ατομικής και συλλογικής ευθύνης. Ο παράγοντας αυτός είναι κρίσιμος για την αναβάθμιση της ασφάλειας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.  

Ο παραγωγικός κόσμος της χώρας μιλά για την ανάγκη αναβάθμισης πολλών υποδομών, ιδίως στην περιφέρεια, όπως για των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα λιμάνια, ή για την απουσία σύνδεσης λιμανιών με σιδηροδρομικές γραμμές. Πώς βλέπει το Υπουργείο το όλο θέμα;

Οι εμπορευματικές μεταφορές συνεισφέρουν κατά το 1/10 στο ελληνικό ΑΕΠ και με βάση την κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας, ο κλάδος της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας ανέβηκε παγκοσμίως στη 19η θέση το 2023, από την 42η θέση το 2018. 

Συνεπώς, οι επενδύσεις στις υποδομές και τις υπηρεσίες της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, παρά τις υφιστάμενες και πολλαπλές αντιξοότητες. 

Συγχρόνως με την ανάταξη και τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, προωθούμε τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, που περιλαμβάνει τη σύνδεσή του με τα λιμάνια και τις ΒΙΠΕ, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη μεταφορά των φορτίων. 

Στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο έχουν περιληφθεί οι συνδέσεις με τα εμπορευματικά λιμάνια στη Βόρεια Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), η σύνδεση με τον εμπορευματικό Λιμένα Πάτρας και η επέκταση προαστιακών συνδέσεων στην Αττική με τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας. 

Παράλληλα, η Κυβέρνηση ανέλαβε πρωτοβουλία για τους νέους, ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους, όπως είναι o «3Seas» και ο «Western BalkansEast Mediterranean».

Ενδεικτικά, προωθούμε το έργο της σύνδεσης «Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε» και τη δημιουργία ενός σύγχρονου σιδηρόδρομου στη γραμμή «Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Βουδαπέστη».

Οι νέες περιφερειακές συνδέσεις θα προσδώσουν σημαντική δυναμική στην εγχώρια εμπορευματική δραστηριότητα. 

Προς αυτή την κατεύθυνση υποβάλλαμε, φέτος, πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη – 2» (CEF-2) για τα έργα:

της αναβάθμισης των τμημάτων ΣΚΑ – Οινόη και Λιόσια – Κόρινθος,
της αναβάθμισης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, και
της υλοποίησης των έργων Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και Ρίο – Πάτρα.

Με αυτές τις πρωτοβουλίες φιλοδοξούμε να ενισχύσουμε την ανάπτυξη του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών, καθιστώντας την Ελλάδα τη βασική πύλη εισόδου των εμπορευμάτων προς την Ευρώπη.    

Το μεγάλο ζητούμενο για την οικονομία και για τη χώρα γενικότερα είναι αν τα σχεδιαζόμενα έργα πέρα από μια πρόσκαιρη τόνωση του ΑΕΠ θα είναι σε θέση να ενισχύσουν την παραγωγικότητα της οικονομίας μας σε μακροχρόνια βάση και να θωρακίσουν τη χώρα από φαινόμενα φυσικών καταστροφών. Παράλληλα, κατά το παρελθόν, υπήρχε ένα σοβαρό πρόβλημα στην εκτέλεση πολλών έργων λόγω της εκτίναξης του κόστους κατασκευής τους. Έχει αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα;

Διαχρονικά, η συνεισφορά των υποδομών στη δημιουργία του Εθνικού Εισοδήματος έχει ευθεία σχέση με την οικονομική μεγέθυνση και δυναμική αλληλεπίδραση με πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας. 

Υπολογίζεται ότι κάθε ευρώ που αξιοποιείται στις κατασκευές αποφέρει περίπου  διπλάσια αξία (1,7 ευρώ) στη συνολική οικονομική δραστηριότητα, ενώ για κάθε 1 εκατ. ευρώ που παράγουν οι κατασκευές, δημιουργούνται 51 θέσεις εργασίας στην οικονομία.

Άλλωστε, η σταθερή αύξηση, τα τελευταία 4 χρόνια, της δραστηριότητας του κατασκευαστικού τομέα, είχε ως αποτέλεσμα, το 2022, να κατέχει την πρωτιά μεταξύ των επιμέρους κλάδων της οικονομίας στη συμβολή της αύξησης του πραγματικού Εθνικού Προϊόντος.

Σε αυτή την εξίσωση μπαίνουν πλέον ως καθοριστικές μεταβλητές, η ανθεκτικότητα και η βιωσιμότητα των υποδομών, λόγω και της έντασης των κλιματικών φαινομένων.  

Τα έργα πρέπει να σχεδιάζονται με υψηλότερες προδιαγραφές αντοχής και αυτό συνεπάγεται ένα επιπλέον κόστος, ενώ οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι.  

Για να αντιμετωπίσουμε αυτή τη διπλή πρόκληση μεριμνούμε ώστε κάθε έργο που προκηρύσσεται να έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ταυτόχρονα, αξιοποιούμε τις δυνατότητες της τεχνολογίας.

Ειδικότερα, μια από τις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η ανάπτυξη του στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης.

Το Building Information Modeling (BIM) συμβάλλει στη δημιουργία ανθεκτικών και βιώσιμων έργων, βελτιώνοντας τιςδιαδικασίες ανάθεσης μελετών, κατασκευών και συντήρησης έργων, αποτρέποντας τόσο λάθη όσο και υπερβάσεις χρόνου και κόστους, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους.

Στην πράξη, η ψηφιακή προσομοίωση των λειτουργιών στον σχεδιασμό και την κατασκευή των έργων σημαίνει ότι όλες οι ειδικότητες δουλεύουν σε ένα ενιαίο διαδικτυακό περιβάλλον, που συνδέει το μοντέλο σε όλες του τις φάσεις και αποτρέπει να ανακύπτουν προβλήματα στην πορεία της κατασκευής.

Αυτός είναι και ο λόγος που δρομολογούμε, επίσης, την κατάρτιση του Μητρώου Γεφυρών. Η ψηφιοποίηση αυτών των δεδομένων θα μας δώσει μια ακριβή εικόνα του δομικού πλούτου της χώρας μας, η οποία, σήμερα, δεν είναι όσο καθαρή θα έπρεπε. Επιπλέον, θα έχουμε – εκ των προτέρων – ασφαλέστερες εκτιμήσεις για τα κόστη κατασκευής και συντήρησης των έργων.  

Οι κατασκευαστικές εταιρείες φαίνεται να δυσκολεύονται στην εξεύρεση προσωπικού, όχι μόνο εξειδικευμένου, αλλά και ανειδίκευτου. Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα;

Η Ελλάδα, τα τελευταία πέντε χρόνια, κατάφερε να διανύσει με επιτυχία τον δρόμο της ανάκαμψης και να αναπτυχθεί ισχυρά και βιώσιμα, μέσα σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, γεμάτο αναταράξεις.

Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες ήταν και η μεγάλη μείωση της ανεργίας, που πλέον κινείται σε μονοψήφιο ποσοστό. Η δυσκολία εξεύρεσης τόσο εξειδικευμένου όσο και ανειδίκευτου προσωπικού αποτελεί πρόβλημα όχι μόνο για τις κατασκευαστικές εταιρίες, αλλά στους περισσότερους κλάδους της οικονομίας.

Οι αυξήσεις στα εισοδήματα, οι μειώσεις σε φόρους και εισφορές σε συνδυασμό με τις μεταρρυθμίσεις, διαμορφώνουν προϋποθέσεις βελτίωσης του επιπέδου των αποδοχών.  

Οι προοπτικές για ένα καλύτερο αύριο, μπορούν, επίσης, να οδηγήσουν στο «brain gain», στην επιστροφή χιλιάδων Ελληνίδων και Ελλήνων, που έφυγαν από τη χώρα μας στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης.

Σε δεύτερο επίπεδο, για την εξεύρεση, κυρίως, ανειδίκευτου προσωπικού, η Κυβέρνηση προχωρά σε διακρατικές συμφωνίες για προσέλκυση εργατών από το εξωτερικό, ώστε να απασχοληθούν στους τομείς της γεωργίας, του τουρισμού και των κατασκευών.

Ορισμένοι κύκλοι εκφράζουν δυσφορία επειδή η μερίδα του λέοντος των υλοποιούμενων έργων αφορούν λίγους μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους, με τις υπόλοιπες -και περισσότερες εταιρείες του κλάδου- να «μένουν εκτός». Ποια είναι η εκτίμησή σας επί του θέματος;

Οι κατασκευαστικές εταιρίες που κηρύσσονται ανάδοχοι και υλοποιούν τα έργα προκύπτουν σύμφωνα με τους όρους του εκάστοτε διαγωνισμού και οι συμβάσεις υπογράφονται, πάντοτε, αφού πρώτα έχουν ελεγχθεί και εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Πρόσφατα εισήλθε στο Χρηματιστήριο της Αθήνας το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας; Θα βλέπατε θετικά το ενδεχόμενο και άλλων αποκρατικοποιήσεων που θα μπορούσαν να γίνουν μέσα από το Χρηματιστήριο; Θα συνεχιστεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και τί θα πρέπει να περιμένουμε;

Το ύψος προσφορών των επενδυτών, το τίμημα και η όλη διαδικασία της δημόσιας εγγραφής για την εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αθηνών αντικατοπτρίζουν την αναπτυξιακή δυναμική του Αεροδρομίου, καταδεικνύουν τη στρατηγική σημασία του για την Ελλάδα και ενισχύουν τη θέση του στον διεθνή αεροπορικό χάρτη.

Παράλληλα, επιβεβαιώνουν ότι η ελληνική οικονομία έχει αλλάξει σελίδα. Γίνεται πιο εξωστρεφής, στηριζόμενη, όλο και περισσότερο, στις επενδύσεις. Επενδύσεις που, με τη σειρά τους, ενισχύουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργούν νέες θέσεις απασχόλησης και τονώνουν την κοινωνική συνοχή.

Η εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αθηνών μπορεί να αποτελέσει ένα μοντέλο και για άλλες αποκρατικοποιήσεις.

Προφανώς και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα συνεχιστεί, όπως ακριβώς προβλέπει ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης, πάντοτε, σε συνεργασία με το Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ.

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube