Πραγματοποιήθηκε σήμερα στα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας (Ρηγίλλης), συνάντηση στελεχών του Τομέα Οικονομίας της Νέας Δημοκρατίας, με εκπροσώπους των ΜΜΕ. Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η Αξιολόγηση της Εφαρμογής του «Μνημονίου» και των Επιδράσεών του στην Οικονομία.
Στη συνάντηση ήταν παρόντες οι κ.κ. Χρήστος Σταϊκούρας Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομίας, Νότης Μηταράκης Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομίας και Ελένη Ρωμαΐδου Γραμματέας της Ομάδας Παρακολούθησης του Προγράμματος Στήριξης της Ελληνικής Οικονομίας.
Ακολουθεί το κείμενο της ενημέρωσης:
Η σημερινή ενημέρωση γίνεται κατόπιν οδηγίας του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντώνη Σαμαρά και συνεννόησης με τον Αντιπρόεδρό της κ. Σταύρο Δήμα.
Στόχος της είναι η αξιολόγηση της εφαρμογής του «Μνημονίου» και των επιδράσεών του στην Οικονομία.
Τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται προκύπτουν από:
1ον. Το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής.
2ον. Την Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής.
3ον. Την Έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής.
4ον. Την κοινή Δήλωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου μετά την επίσκεψη της «Τρόικας» στην Αθήνα.
5ον. Τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την Πορεία Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού.
6ον. Τα στοιχεία για τα βασικά μεγέθη της πραγματικής Οικονομίας (Πηγές: Ελληνική Στατιστική Αρχή, Τράπεζα της Ελλάδος, Eurostat, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Επιμελητήρια, κ.α.)
Τα βασικά συμπεράσματα που απορρέουν από τα στοιχεία των πηγών που αναφέραμε επιβεβαιώνουν τις συνεχείς διαπιστώσεις της Νέας Δημοκρατίας για τις αρνητικές επιδράσεις στην πορεία της Ελληνικής Οικονομίας από την εφαρμογή του «Μνημονίου».
Ειδικότερα:
1ον. Εντοπίζονται αστοχίες στις προβλέψεις και αποκλίσεις από τους ποσοτικούς στόχους που έχουν τεθεί, γεγονός που καταδεικνύει την προχειρότητα του σχεδιασμού και την έλλειψη γνώσης για τις ιδιαιτερότητες της Ελληνικής Οικονομίας, όπως αυτή πλέον αναδεικνύεται και στα Μ.Μ.Ε.
2ον. Η Κυβέρνηση προσφεύγει σε λογιστικές ακροβασίες, σε συνεχείς μεταβολές των εκτιμήσεων και σε πολιτικές πρακτικές επιζήμιες για την Οικονομία.
3ον. Η ύφεση βαθαίνει και η αγορά «στραγγίζει».
Οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν και η έλλειψη ρευστότητας μέρα με τη μέρα διογκώνεται.
Τα λουκέτα πολλαπλασιάζονται.
Η ανεργία αυξάνεται.
Ο πληθωρισμός εκτινάσσεται στα ύψη.
Το βιοτικό επίπεδο των πολιτών συρρικνώνεται δραματικά.
Οι θυσίες των πολιτών δεν πιάνουν τόπο.
4ον. Οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι για τη μη πιστή υλοποίηση του Προγράμματος διευρύνονται και αυξάνονται.
5ον. Η εφαρμογή νέων μέτρων βρίσκεται προ των πυλών.
Να υπενθυμίσουμε βέβαια ότι νέα, επώδυνα μέτρα εμπεριέχονται ήδη στο αρχικό «Μνημόνιο», όπως είναι, για το 2011, η αύξηση των αντικειμενικών αξιών, η «μονιμοποίηση» της έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις, και η μεταφορά σημαντικού ποσοστού αγαθών και υπηρεσιών σε αυξημένο φορολογικό συντελεστή.
Μέτρα που πλήττουν τα νοικοκυριά και «σκοτώνουν» τις επιχειρήσεις.
Είναι, λοιπόν σήμερα σαφές ότι η «θεραπευτική αγωγή του Μνημονίου» αποδεικνύεται αναποτελεσματική.
Η Κυβέρνηση προσεγγίζει ελλειμματικά την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το μίγμα των πολιτικών δεν είναι το κατάλληλο για την ανάταξη της οικονομίας.
Οι επιθυμίες, οι συνεχείς διακηρύξεις προθέσεων της ηγεσίας της Κυβέρνησης και οι επικοινωνιακοί χειρισμοί δεν επαρκούν, όπως άλλωστε είναι λογικό, για να επιβληθεί στην οικονομία «υπακοή».
Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης αντί να συγκεράσει πολιτικές μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος και ενίσχυσης της ανάπτυξης, επιλέγει μονομερώς τη λογιστική μείωση του ελλείμματος.
Εμείς, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση και ο Πρόεδρός μας κ. Αντώνης Σαμαράς, τα είχαμε έγκαιρα επισημάνει.
Αναλυτικότερα, η σημερινή ενημέρωση περιλαμβάνει πέντε ενότητες.
1η Ενότητα. Η παρουσίαση των αστοχιών από τις προβλέψεις και τις αποκλίσεις από τους στόχους που έχουν τεθεί για την Ελληνική Οικονομία από το «Μνημόνιο».
2η Ενότητα. Η παρουσίαση των επιπτώσεων του ακολουθούμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής στην πραγματική Οικονομία.
3η Ενότητα. Η παρουσίαση των κινδύνων υλοποίησης του Προγράμματος.
4η Ενότητα. Η παρουσίαση των νέων μέτρων του «Μνημονίου».
5η Ενότητα. Η παρουσίαση του Στρατηγικού Σχεδίου της Νέας Δημοκρατίας για την Έξοδο από την Κρίση.
1η Ενότητα.
Ας εξετάσουμε αρχικά τις αστοχίες από τις προβλέψεις και τις αποκλίσεις από τους στόχους που έχουν τεθεί για την Ελληνική Οικονομία από το «Μνημόνιο».
1. Μεγέθυνση – Ανάπτυξη Οικονομίας
Πρόβλεψη για το 2010: Η αρχική πρόβλεψη του Ιανουαρίου ήταν για ύφεση 0,3%, στη συνέχεια, το Μάρτιο, μεταβλήθηκε στο 2% και στο «Μνημόνιο» διαμορφώθηκε στο 4%.
Πραγματικότητα: Δεύτερο τρίμηνο του 2010 ύφεση 3,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009 και 1,5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Πρωτοφανής σε ένταση και έκταση συρρίκνωση της Ελληνικής Οικονομίας.
Η μεγαλύτερη από το 1975.
Η Ελλάδα είναι η μόνη Ευρωπαϊκή χώρα με μείωση του ΑΕΠ το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο (-1,5%), όταν ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος διαμορφώθηκε στο +1% μεταξύ των δύο τριμήνων του 2010.
2. Πληθωρισμός (Εν.Δ.Τ.Κ.)
Πρόβλεψη για το 2010: Πληθωρισμός 1,9%.
Πραγματικότητα: Τον Ιούλιο ήταν στο 5,5%.
Ο πληθωρισμός του Ιουλίου είναι ο υψηλότερος των τελευταίων 13 ετών, ενώ το Σεπτέμβριο του 2009 ήταν 0,7%.
Αυτή η τεράστια απόκλιση οδήγησε την «Τρόικα» σε αναθεώρηση των εκτιμήσεων για το ύψος του εναρμονισμένου πληθωρισμού για το 2010 στο 4,75%, σχεδόν 3 φορές υψηλότερα!
Είναι, πάντως, απίστευτη η αρχική πρόβλεψη της Κυβέρνησης με δεδομένη τη φορολογική καταιγίδα που επέβαλε, ιδιαίτερα δε με την αύξηση του ΦΠΑ.
3. Έσοδα Τακτικού Προϋπολογισμού
Στόχος για τα 2010: Αύξηση 13,7%.
Πραγματικότητα: Το πρώτο επτάμηνο οριακή αύξηση 4,1%.
Η υστέρηση εσόδων είναι σημαντική και διευρύνεται παρά τον καταιγισμό εισπρακτικών μέτρων και «τη μεγαλύτερη από την αναμενόμενη ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ» (Έκθεση Ευρωπαϊκής Επιτροπής).
Μάλιστα, για πρώτη φορά εφέτος, το μήνα Ιούλιο παρατηρείται μείωση των εσόδων, της τάξεως του 9% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2009.
Έτσι το κράτος, παρ’ όλο που αύξησε τους φορολογικούς συντελεστές και τους έμμεσους φόρους, τελικά δεν εισπράττει τα αναμενόμενα ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΥΦΕΣΗΣ.
Ειδικότερα, και ενδεικτικά, σύμφωνα και με την Έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής (σελ. 27 και 28):
3.1. Ως προς τα έσοδα από την αύξηση της έμμεσης φορολογίας στα τσιγάρα.
Η Κυβέρνηση έχει προϋπολογίσει να εισπράξει 1,13 δισ. ευρώ εφέτος από τις 3 διαδοχικές αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στα τσιγάρα.
Μέχρι τον Ιούνιο έχει εισπραχθεί μόλις 250 εκατ. ευρώ.
3.2. Ως προς τα έσοδα από την αύξηση της έμμεσης φορολογίας στα οινοπνευματώδη ποτά.
Η Κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει να εισπράξει 170 εκατ. ευρώ εφέτος από τις 3 διαδοχικές αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στα αλκοολούχα ποτά.
Μέχρι τον Ιούνιο έχει εισπράξει μόλις 43 εκατ. ευρώ.
3.3. Ως προς τα έσοδα από την αύξηση της έμμεσης φορολογίας στα καύσιμα.
Η Κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει να εισπράξει 1,48 δισ. ευρώ εφέτος από τις 3 διαδοχικές αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στα καύσιμα.
Αυξήσεις που έχουν ως αποτέλεσμα η χώρα μας να διαθέτει πλέον το ακριβότερο καύσιμο στην Ευρώπη. Πέρυσι ήταν το 7ο φθηνότερο.
Μέχρι τον Ιούνιο έχει εισπράξει μόλις 480 εκατ. ευρώ.
3.4. Ως προς τα έσοδα από την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ.
Στις 15 Μαρτίου οι συντελεστές του ΦΠΑ αυξήθηκαν κατά 10%.
Από την 1η Ιουλίου επιβλήθηκε νέα αύξηση κατά 10% στους συντελεστές ΦΠΑ.
Η Κυβέρνηση έχει προϋπολογίσει να εισπράξει 2,2 δισ. ευρώ εφέτος από τις 2 αυξήσεις στους συντελεστές (1,3 δισ. ευρώ από την πρώτη αύξηση και 900 εκατ. ευρώ από τη δεύτερη αύξηση).
Μέχρι τον Ιούνιο έχει εισπράξει 240 εκατ. ευρώ από την πρώτη αύξηση.
3.5. Ως προς τα έσοδα από την αύξηση της φορολογίας στα είδη πολυτελείας.
Η Κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει να εισπράξει 220 εκατ. ευρώ εφέτος από τις 2 αυξήσεις στον φόρο στα είδη πολυτελείας.
Μέχρι τον Ιούνιο έχει εισπράξει μόλις 15 εκατ. ευρώ.
Επιπροσθέτως, οι επιστροφές φόρων προς τις επιχειρήσεις εμφανίζονται μειωμένες κατά 4,1% σε σχέση με πέρυσι (έναντι στόχου για αύξηση κατά 3%).
Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση, στην πράξη, δεν προωθεί την επιχειρηματικότητα.
4. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Στόχος για το 2010: Μείωση κατά 4%.
Πραγματικότητα: Το πρώτο επτάμηνο μείωση κατά 36%!!!!!
Η Κυβέρνηση εγκαταλείπει το στόχο των δαπανών για τις δημόσιες επενδύσεις, περικόπτοντας αυτές το πρώτο επτάμηνο κατά 2,5 δισ. ευρώ σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, προκειμένου να επιτύχει τη λογιστική μείωση του ελλείμματος.
Κάτι τέτοιο παραλύει την αγορά και πλήττει ιδιαίτερα τα επαγγέλματα με υψηλούς πολλαπλασιαστές.
Όμως, ούτε η Κυβέρνηση δημιουργεί τις προϋποθέσεις τόνωσης των ιδιωτικών επενδύσεων.
Το Ε.Σ.Π.Α. είναι κολλημένο στη γραφειοκρατία.
Αναπτυξιακός Νόμος δεν υπάρχει.
Το Τ.Ε.Μ.Π.Μ.Ε. είναι 16 φορές κάτω.
Μάλιστα, μόλις 193 δάνεια συνολικού ύψους 11,7 εκατ. ευρώ έχουν χορηγηθεί στο πλαίσιο των δύο τελευταίων Προγραμμάτων του για την αποπληρωμή ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων και για την αγορά πρώτων υλών.
5. Ανεργία
Εκτίμηση για το 2010: Το ποσοστό ανεργίας στο 11,8%.
(Σχεδόν 2,5% υψηλότερο από πέρυσι)
Πραγματικότητα: Το Μάιο το ποσοστό ανεργίας ήταν στο 12%.
Το επίπεδο της ανεργίας το Μάιο του 2010, από 8,5% το ίδιο μήνα του 2009, αποτυπώνει μία αύξηση της ανεργίας κατά 43% σε ένα χρόνο, η οποία είναι μία από τις υψηλότερες ετήσιες αυξήσεις που έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια.
Η «Κυβέρνηση του Μνημονίου» εκτοξεύει την ανεργία σε πρωτόγνωρα ύψη.
6. Διεθνείς Αγορές
Στόχος για το 2010: Βελτίωση της εικόνας της χώρας και μείωση της απόδοσης (spreads) των ελληνικών ομολόγων.
Πραγματικότητα: Παραμένει αδύνατη η πρόσβαση στις διεθνείς αγορές.
Οι δύο εκδόσεις εντόκων γραμματίων, παρά το γεγονός ότι έγιναν μετά την προσφυγή στο Μηχανισμό Στήριξης και η αποπληρωμή τους είναι ουσιαστικά εγγυημένη από το Μηχανισμό, πραγματοποιήθηκαν με υψηλότερο επιτόκιο και χαμηλότερο βαθμό υπερκάλυψης.
Η Κυβέρνηση ακύρωσε την έκδοση εντόκων γραμματίων ενός έτους.
Τα spreads των ελληνικών ομολόγων έχουν διαμορφωθεί στο υψηλότερο σημείο από την υπογραφή του Μνημονίου.
Το spread για το 10ετές ομόλογο κυμαίνεται περίπου στις 870 μονάδες βάσης, ενώ το Σεπτέμβριο του 2009 ήταν κοντά στις 130 μονάδες βάσεις.
Σήμερα, χώρες οι οποίες ανήκουν στη ζώνη υψηλού κινδύνου, και χωρίς το πλεονέκτημα της «στήριξης», όπως η Ισπανία και Ιρλανδία, δανείζονται από τις αγορές με ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους.
Έτσι φαίνεται πως η Ελλάδα απομακρύνεται, αντί να προσεγγίζει τις διεθνείς αγορές, οι οποίες δείχνουν ακόμη να δυσπιστούν.
Η ανησυχία τους μάλιστα εντείνεται.
Έτσι σύμφωνα και με τη Δήλωση της «Τρόικας»: «Η Ελληνική Κυβέρνηση δεν έχει ακόμη τη δυνατότητα πρόσβασης στις διεθνείς κεφαλαιαγορές για τη διάθεση βραχυπρόθεσμης χρηματοδότησης».
2η Ενότητα.
Ας εξετάσουμε τώρα το αποτέλεσμα του ακολουθούμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής στην Πραγματική Οικονομία.
Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις βιώνουν, μέρα με μέρα, την κορύφωση της κρίσης.
Η πραγματική Οικονομία διολισθαίνει σε καθοδικό σπιράλ, σε αυτό που καλούμε φαύλο κύκλο (το γερμανικό περιοδικό Spiegel, το αποκαλεί «σπιράλ θανάτου»).
Η βιομηχανική παραγωγή μειώθηκε κατά 5,8% το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Η μεταποίηση, την ίδια περίοδο, μειώθηκε κατά 4,7%.
Ο όγκος της οικοδομικής δραστηριότητας μειώθηκε κατά 22% τον εφετινό Μάιο σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Ο τζίρος στο λιανεμπόριο μειώθηκε κατά 5,1% την ίδια περίοδο.
Τα έσοδα από ταξιδιωτικές υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 12% το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Το 15% των επιχειρήσεων (505 στα 3.421 καταστήματα) στην Αττική έχουν κλείσει.
Η πραγματικότητα, συνεπώς, είναι διαφορετική από αυτή που η Κυβέρνηση θέλει να παρουσιάζει.
Η πραγματικότητα βιώνεται και δεν κρύβεται.
3η Ενότητα.
Οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του «Μνημονίου» και τις συνοδευτικές πολιτικές και πρακτικές της Κυβέρνησης ωθούν τη χώρα σε ένα παρατεταμένο φαύλο κύκλο.
Έτσι, εκτός των άλλων αυξάνεται και ο κίνδυνος υλοποίησης του ιδίου του «Μνημονίου» και η εφαρμογή πρόσθετων οικονομικά και κοινωνικά σκληρών μέτρων.
Τους κινδύνους αυτούς επισημαίνουν, πολύ πιο απερίφραστα, και οικονομολόγοι μεγάλου κύρους από διαφορετικές σχολές σκέψης καθώς και έμπειροι διεθνείς αναλυτές.
Ορατοί κίνδυνοι υλοποίησης που καταγράφονται και στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Κίνδυνοι όπως είναι:
- Τα συνολικά χαμηλά ταμειακά έσοδα.
- Οι χαμηλές οικονομικές επιδόσεις των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων.
- Η συσσώρευση πληρωτέων λογαριασμών και ληξιπρόθεσμων οφειλών κυρίως στα νοσοκομεία και στα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης.
- Η ελλειμματική λειτουργία των δημόσιων επιχειρήσεων.
- Οι αποκλίσεις από πιθανές καταπτώσεις εγγυήσεων στις δημόσιες επιχειρήσεις και τους οργανισμούς (οι εγγυήσεις ανέρχονται στα 300 εκατ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου, μπορεί όμως να αυξηθούν στο 1,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους).
- Οι υπερβάσεις επιχορηγήσεων προς ασφαλιστικά ταμεία (π.χ. ο Ο.Α.Ε.Ε. έχει υπερβεί τις προϋπολογισθείσες επιχορηγήσεις) και προς συγκοινωνιακούς φορείς (έχουν ήδη ανέλθει στο 84,9% των προϋπολογισθέντων λειτουργικών δαπανών τους το πρώτο επτάμηνο του έτους).
- Η επιδείνωση του ρυθμού μείωσης των δαπανών στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
- Η χαμηλή απορρόφηση των κονδυλίων των διαρθρωτικών ταμείων και του ταμείου συνοχής.
- Η διασφάλιση επαρκούς ρευστότητας και χρηματοοικονομικής σταθερότητας στον τραπεζικό τομέα.
Συνεπώς, η αναποτελεσματικότητα του μείγματος οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης, οι αλληλοτροφοδοτούμενες υφεσιακές επιπτώσεις αυτού του μείγματος, και οι κίνδυνοι υλοποίησης του Προγράμματος έχουν οδηγήσει την Κυβέρνηση σε λογιστικές ακροβασίες και την «Τρόικα» στην αναζήτηση νέων μέτρων, εκτός του αρχικού Μνημονίου.
Αυτός είναι και ο λόγος που στο Δελτίο Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (19 Αυγούστου) αναφέρεται ότι «αν χρειαστεί, θα ληφθούν διορθωτικά μέτρα ώστε να αποφευχθεί κάθε ολίσθηση στην εκτέλεση του προϋπολογισμού κατά το δεύτερο εξάμηνο».
Η Κυβέρνηση, συνεπώς, προκειμένου να παρουσιάσει μικρότερες αποκλίσεις κατά την εκτέλεση του Προϋπολογισμού καταφεύγει σε λογιστικές ακροβασίες («λογιστικά τρικ» σύμφωνα με αναφορές στον Ελληνικό Τύπο) και σε συνεχείς μεταβολές των εκτιμήσεων.
Συγκεκριμένα, ενώ το Υπουργείο Οικονομικών, στις 14 Ιουλίου, στην Ενημέρωση της Επιτροπής της Βουλής, παρουσίαζε τις εκτιμήσεις για την μηνιαία κατανομή βασικών μεγεθών του Προϋπολογισμού, σήμερα, ένα μήνα μετά, μεταβάλλει τις προβλέψεις, με προφανή στόχο να παρουσιάσει μικρότερη υστέρηση στα έσοδα.
Ο ακόλουθος πίνακας καταγράφει τις αποκλίσεις μεταξύ των εκτιμήσεων που έγιναν στις 14 Ιουλίου και στις 20 Αυγούστου για το πρώτο επτάμηνο του έτους:
Εκτιμήσεις Προϋπολογισμού για το Πρώτο Επτάμηνο 2010 | |||
Σε εκ. ευρώ | Όπως παρουσιάστηκαν στις 20 Αυγούστου | Όπως παρουσιάστηκαν στις 14 Ιουλίου | Διαφορά |
Τακτικός Προϋπολογισμός | |||
Καθαρά Έσοδα | 29.439 | 30.013 | -574 |
Δαπάνες | 38.455 | 41.439 | -2.984 |
Πρωτογενείς Δαπάνες | 29.451 | 31.771 | -2.320 |
Τόκοι | 9.004 | 9.668 | -664 |
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων | |||
Έσοδα | 387 | 1.463 | -1.076 |
Δαπάνες | 4.580 | 5.154 | -574 |
Κεντρική Κυβέρνηση | |||
Έσοδα | 29.826 | 31.476 | -1.650 |
Δαπάνες | 43.035 | 46.593 | -3.558 |
Παρατηρείται ότι η Κυβέρνηση μειώνει την πρόβλεψη για τα έσοδα, προκειμένου να δείξει μικρότερη απόκλιση από τους στόχους.
Η υστέρηση όμως των εσόδων την αναγκάζει να αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις της για τις δαπάνες προκειμένου να επιτύχει το στόχο της μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος.
Κάτι τέτοιο πλέον το επιβάλλει και η «Τρόικα».
Στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Συμπεράσματα) αναφέρεται ότι «η Κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε περαιτέρω περικοπές ύψους 4 δισ. ευρώ των συνολικών κρατικών δαπανών, ώστε να αντισταθμίσει τα κατώτερα των εκτιμήσεων έσοδα και τις αποκλίσεις στις δαπάνες άλλων τομέων της Κυβέρνησης.»
Μάλιστα, το νέο «Μνημόνιο» αναφέρει ότι «η Κυβέρνηση θα λάβει υπόψη τη βιωσιμότητα ορισμένων διακριτών περικοπών των δαπανών και εάν χρειαστεί θα τις αντικαταστήσει με μόνιμες μειώσεις δαπανών» (Παράγραφος 6).
Και το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι από που θα υπάρξουν αυτές οι επιπλέον περικοπές;
Θα περικοπεί ακόμα περισσότερο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με ότι συνέπειες αυτό έχει για την ανάπτυξη και για τη λειτουργία της αγοράς;
4η Ενότητα.
Παρά όμως τις λογιστικές ακροβασίες, το «Επικαιροποιημένο Μνημόνιο» περιλαμβάνει νέες, δυσάρεστες, επώδυνες, παρεμβάσεις για τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με αυτό, και πέραν του αρχικού «Μνημονίου», εξαιτίας των αποκλίσεων από τους στόχους, η Κυβέρνηση υποχρεώνεται να προχωρήσει στο δεύτερο «Μνημόνιο».
Να προχωρήσει:
1ον. Σε ριζικές αλλαγές στα εργασιακά με την εφαρμογή νέου καθεστώτος για τη διαιτησία και την κατάργηση της επέκτασης (με υπουργικές αποφάσεις) των συμβάσεων εργασίας σε όσους εργοδότες δεν εκπροσωπούνται στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
2ον. Στην εκ βάθρων αναθεώρηση του συστήματος συλλογικών διαπραγματεύσεων στον ιδιωτικό τομέα. Με νόμο, θα ορίζεται ότι οι συμβάσεις σε επίπεδο επιχείρησης θα υπερισχύουν των κλαδικών συμβάσεων και αυτές με τη σειρά τους θα είναι ανώτερες των επαγγελματικών ενώσεων. Με νόμο επίσης θα προχωρήσει σε μείωση των υπερωριακών αποδοχών και ενισχυμένη ευελιξία στη διαχείριση των ωρών εργασίας, καθώς και σε επέκταση της δοκιμαστικής περιόδου για τους νεοπροσληφθέντες στον ένα χρόνο και «να διευκολύνει τη μεγαλύτερη χρήση συμβάσεων προσωρινής εργασίας και μερικής απασχόλησης».
3ον. Στην αναθεώρηση των βασικών παραμέτρων του συνταξιοδοτικού συστήματος συμπεριλαμβανομένων και των επικουρικών ταμείων (άρα και του ύψους των συντάξεων) εάν οι προβλέψεις της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής δείξου ότι η προβλεπόμενη αύξηση στις δημόσιες δαπάνες για συντάξεις θα ξεπεράσει το όριο του 2,5% του ΑΕΠ στο διάστημα 2009-2060.
4ον. Σε μείωση προσωπικού στον ΟΣΕ (κατά 35%), σε αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων (με στόχο την αύξηση εσόδων κατά 55%), σε γενική μείωση βασικού μισθού (κατά 20%).
5ον. Σε περαιτέρω μείωση επιδομάτων και υπερωριών στις κρατικές επιχειρήσεις.
6ον. Σε αύξηση των εισιτηρίων στα δημόσια μέσα μεταφοράς.
7ον. Στην επαναξιολόγηση όλων των υπαρχόντων κοινωνικών προγραμμάτων με προτάσεις ακόμη και για ακύρωση ορισμένων εξ αυτών.
8ον. Στην είσπραξη της συμμετοχής των 3 ευρώ για τις τακτικές υπηρεσίες εξωτερικών ιατρείων στα δημόσια νοσοκομεία και καθιέρωση ολοήμερης λειτουργίας νοσοκομείων και κέντρων υγείας με μοναδικό στόχο την εξοικονόμηση πόρων.
9ον. Στο άνοιγμα προς τρίτους της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη και στην εκχώρηση διαχείρισης των υδάτινων αποθεμάτων σε ανεξάρτητο φορέα ή σε ανεξάρτητο διαχειριστή του συστήματος.
10ον. Στην ουσιαστική αναθεώρηση της λίστας βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων ώστε να μην εντάσσεται σε αυτήν πάνω από το 10% του εργατικού δυναμικού. Η νέα λίστα θα εφαρμοστεί με ισχύ από την 1η Ιουλίου του 2011 σε όλους τους σημερινούς και μελλοντικούς εργαζομένους.
Παράλληλα, η Κυβέρνηση, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, και σύμφωνα με το αρχικό «Μνημόνιο», θα πρέπει να προχωρήσει στη κατάθεση προσχεδίου προϋπολογισμού που θα περιέχει αναλυτική παρουσίαση των νέων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής ύψους 3,2% του ΑΕΠ για το 2011 (4,3% του ΑΕΠ αν ληφθούν υπ’ όψιν μεταφορές από μέτρα που εφαρμόσθηκαν το 2010).
Από νέα εισπρακτικά μέτρα 2,2% και από περαιτέρω περικοπή δαπανών 1%.
Νέα εισπρακτικά μέτρα, ύψους 5 δισ. ευρώ, που πλήττουν ιδιαίτερα τη μεσαία τάξη.
Μέτρα όπως είναι:
- Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης ακίνητης περιουσίας αυξάνοντας τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων (προβλεπόμενα έσοδα 400 εκατ. ευρώ).
- Η μεταφορά σημαντικού ποσοστού (τουλάχιστον 30%) αγαθών και υπηρεσιών από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ (11%) στον υψηλό (23%) ή άλλο μέτρο «ισοδύναμης απόδοσης» που θα συμφωνηθεί με την «Τρόικα» (προβλεπόμενα έσοδα 1 δισ. ευρώ).
- Η έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις (προβλεπόμενα έσοδα 600 εκατ. ευρώ).
- Κίνητρα για τη ρύθμιση των παραβιάσεων χρήσης γης / αυθαίρετα (προβλεπόμενα έσοδα 500 εκατ. ευρώ).
- Η ενεργοποίηση των τεκμηρίων φορολόγησης των επαγγελματιών (προβλεπόμενα έσοδα 400 εκατ. ευρώ).
- Η εισαγωγή «πράσινου φόρου» στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (προβλεπόμενα έσοδα 300 εκατ. ευρώ).
- Συλλογή εσόδων από αδειοδότηση τυχερών παιγνίων (προβλεπόμενα έσοδα 600 εκατ. ευρώ).
- Η συλλογή του ειδικού τέλους για ημιυπαίθριους χώρους (προβλεπόμενα έσοδα 800 εκατ. ευρώ)
- Η αύξηση της φορολόγησης αμοιβών σε είδος, συμπεριλαμβανόμενης της φορολόγησης αυτοκινήτων με χρονομίσθωση (προβλεπόμενα έσοδα 150 εκατ. ευρώ).
- Η αύξηση του φόρου στα είδη πολυτελείας (προβλεπόμενα έσοδα 100 εκατ. ευρώ).
Περαιτέρω περικοπή δαπανών, ύψους 1 δισ. ευρώ, όπως είναι:
- Η περαιτέρω μείωση των δημόσιων επενδύσεων (προβλεπόμενη εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ).
- Η μη χορήγηση της τιμαριθμικής προσαρμογής των συντάξεων (προβλεπόμενη εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ).
5η Ενότητα.
Συνεπώς, επιβεβαιώνεται η αρχική εκτίμηση ότι το σχέδιο εξόδου από την κρίση δεν ήταν το κατάλληλο.
Το αναποτελεσματικό μείγμα οικονομικής πολιτικής που ακολουθεί η Κυβέρνηση την υποχρεώνει στη λήψη νέων μέτρων δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Μέτρα που δεν είναι απαραίτητα.
Αντιθέτως, απαραίτητα ήταν και είναι μέτρα που προτάσσουν την ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας.
Η Νέα Δημοκρατία έχει εγκαίρως επισημάνει και αναδείξει τις αδυναμίες της εφαρμοζόμενης «θεραπευτικής αγωγής» και έχει προτείνει συγκεκριμένα μέτρα ανάταξης και ανάπτυξης της Οικονομίας.
Έχει καταθέσει στρατηγικό σχέδιο για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
Στόχος αυτού του σχεδίου είναι η ταυτόχρονη αντιμετώπιση ελλείμματος και χρέους, ώστε να πετύχουμε επανεξέταση των όρων του Μνημονίου και πιθανή αποδέσμευση απ’ αυτό έπειτα από διετία.
Ένα από τα βασικά σημεία του σχεδίου είναι η διάκριση του ελλείμματος σε «διαρθρωτικό» (το οποίο σχετίζεται με τις διαρθρωτικές αγκυλώσεις της Οικονομίας) και σε «κυκλικό» (που οφείλεται στον οικονομικό κύκλο).
Αν υιοθετήσουμε μόνο με περιοριστικά μέτρα, όπως κάνει το μνημόνιο, μειώνουμε το διαρθρωτικό, όμως αυξάνουμε το κυκλικό έλλειμμα, με την ύφεση που προκαλούμε.
Για να μειώσουμε, συνεπώς, το συνολικό έλλειμμα, πρέπει να συνδυάσουμε τα περιοριστικά μέτρα (όχι τέτοιας έντασης και σύνθεσης), χωρίς να ληφθούν πρόσθετα (όπως προβλέπει το «Μνημόνιο»), με μέτρα καταπολέμησης της ύφεσης.
Παράλληλα, το Σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας προωθεί πολιτικές άμεσης συρρίκνωσης του δημοσίου χρέους που αναμένεται να υπερβεί το 145% του ΑΕΠ το 2013.
Δημόσιο χρέος για το οποίο δεν γίνεται καμία αναφορά στην πρόσφατη Δήλωση της «Τρόικας» και δεν τίθεται από την Κυβέρνηση στη δημόσια ατζέντα.
Επομένως, προτείνουμε διαφορετικό μείγμα οικονομικής πολιτικής με:
- Αντισταθμιστικά μέτρα συγκράτησης της ύφεσης, ύψους 7,2% του ΑΕΠ, μηδενικού ή ελαχίστου δημοσιονομικού κόστους. Δηλαδή μέτρα ανάκαμψης της Οικονομίας που «εξουδετερώνουν» ή αντισταθμίζουν το υφεσιακό αποτέλεσμα της δημοσιονομικής προσαρμογής.
- Επανορθωτικά μέτρα που αποκαθιστούν αδικίες και κυβερνητικές αστοχίες (π.χ. στις συντάξεις), αλλά και πρόσθετες δράσεις που συμψηφίζουν τις δημοσιονομικές απώλειες (π.χ. μείωση της σπατάλης από συγκεκριμένους κωδικούς του Προϋπολογισμού).
- Πρωτοβουλίες αξιοποίησης – και όχι εκποίησης – της ανενεργής ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου ώστε να μειωθεί, απευθείας, το χρέος. Με μακροχρόνιες μισθώσεις, leasing ή ΣΔΙΤ, ενός μέρους των ακινήτων και με την εμπορική αξιοποίηση ενός άλλου μέρους, με την ανάπτυξη τουριστικής κατοικίας για αγοραστές υψηλής εισοδηματικής στάθμης, με την αξιοποίηση λιμανιών, αεροδρομίων, μαρίνων κ.α.
- Αναπτυξιακά μέτρα άμεσα, που απελευθερώνουν τη δυναμική της ανάπτυξης και βελτιώνουν το οικονομικό κλίμα. Όπως π.χ. η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, οι επιστροφές φόρων, η καταπολέμηση του παραεμπορίου, η επένδυση στις «ενδογενείς» πηγές ανάπτυξης (παιδεία, έρευνα και καινοτομία, προστασία του περιβάλλοντος).
- Και αναπτυξιακά μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, μετά την αποδέσμευση από το Μνημόνιο, με μείωση των φόρων και κλαδικές αναπτυξιακές πολιτικές, όπου η Ελλάδα έχει στρατηγικά πλεονεκτήματα.
Πιστεύουμε στις δυνατότητες της Ελληνικής Οικονομίας.
Πιστεύουμε στο επιχειρηματικό δαιμόνιο του Έλληνα, το οποίο όποτε αφέθηκε ελεύθερο έκανε θαύματα.
Προτάσσουμε την επιχειρηματικότητα του Έλληνα ως μοχλό ανάπτυξης.
Ανάπτυξη που απαιτεί το κράτος να συμβάλλει με ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό ρυθμιστικό καθεστώς και όχι να αποτελεί τροχοπέδη λόγω της πολυπλοκότητας, της αβεβαιότητας και της διαφθοράς.
Η Νέα Δημοκρατία, με αίσθημα ευθύνης, παρουσίασε έγκαιρα τις προτάσεις μας για την τόνωση της αγοράς.
Στις αρχές του έτους κατέθεσε 23 προτάσεις – «ανάσες» για την Οικονομία, τις οποίες η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αρχικά, αγνόησε, και αργότερα, πολύ καθυστερημένα, κάποιες από αυτές, έστω και πλημμελώς, υλοποίησε.
Στις 7η Ιουλίου παρουσίασε το δικό της Σχέδιο για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
Ένα σχέδιο ολοκληρωμένο και συνεκτικό.
Κοστολογημένο, ρεαλιστικό και άμεσα υλοποιήσιμο.
Δεν είναι Σχέδιο χωρίς θυσίες.
Είναι όμως Σχέδιο με λιγότερες θυσίες που θα πιάσουν τόπο.
Θυσίες περισσότερο συμβατές με την Ελληνική Οικονομία και η Κοινωνία.
Είναι Σχέδιο προοπτικής και ελπίδας.
Η Νέα Δημοκρατία θα συνεχίσει να ασκεί σκληρή αλλά εποικοδομητική κριτική στην Κυβέρνηση, με γνώμονα το συμφέρον του Ελληνικού λαού.
Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας.