1. Κύριε Υπουργέ, η έκθεση της Τρόικας δημοσιοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα, μετά από ένα 48ωρο θρίλερ. Φαίνεται ότι οι δανειστές μας γίνονται όλο και πιο σκληροί και απαιτητικοί. Σε δύο μήνες, η Τρόικα ξανάρχεται. Τι μας περιμένει;
Φρονώ ότι δεν έχει ιδιαίτερη σημασία το αν και σε ποιο βαθμό συμφωνώ ή διαφωνώ μαζί σας για τη στάση της Τρόϊκα.
Πρωτίστως σημασία έχει τι κάνουμε εμείς.
Εμείς πρέπει να διαπραγματεύομαστε, με γνώμονα το συμφέρον της χώρας, και στη συνέχεια να τηρούμε τις συμφωνίες.
Μόνο τότε έχουμε το έρεισμα για να απαιτούμε από την άλλη πλευρά την τήρηση των συμφωνηθέντων.
Όσο εμείς είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας, τόσο θα αποκτούμε ευελιξία και περισσότερους βαθμούς ελευθερίας.
Κάτι που φάνηκε κατά την πρόσφατη διαπραγμάτευση για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, στη μείωση του ΕΕΤΗΔΕ κατά 15%, στην αποφυγή νέων περικοπών για τους ένστολους και στη μη εφαρμογή της εισφοράς 2‰ υπέρ ΟΑΕΕ επί του τζίρου των επιχειρήσεων.
Το ζητούμενο, συνεπώς, για την επόμενη αξιολόγηση είναι εμείς να έχουμε ολοκληρώσει τα συμφωνηθέντα ορόσημα του Προγράμματος και η εκτέλεση του Προϋπολογισμού να συνεχίσει να είναι ικανοποιητική.
2. Τελείως ξαφνικά, επανήλθε στο δημόσιο λόγο ο όρος Grexit. Μάλιστα, ένα και μόνο άρθρο του W. Munchau στους Financial Times ήταν αρκετό για να προκαλέσει μια ολόκληρη σεναριολογία γύρω από την έξοδο της χώρας από το ευρώ. Που αποσκοπούν αυτά τα σενάρια; Είναι τυχαία η χρονική στιγμή της ανακύκλωσής τους και, εν τέλει, είναι πιθανά αυτά τα σενάρια;
Αποτελεί σταθερή, στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης η επίλυση των προβλημάτων της χώρας εντός της Ευρωζώνης.
Προς αυτή την κατεύθυνση εργαστήκαμε σκληρά τον τελευταίο χρόνο ενισχύοντας, μεταξύ άλλων, την αξιοπιστία της χώρας.
Με αποτέλεσμα τα όποια σενάρια περί εξόδου να έχουν διαψευσθεί.
Όσοι επιμένουν σε αυτά, και πάλι θα διαψευσθούν.
3. Τι θα γίνει με το δημόσιο χρέος;
Πρέπει να καταστεί σαφές ότι το ζήτημα της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους, έχει δύο διαστάσεις.
Η πρώτη αφορά στο ύψος του και η δεύτερη στη δυναμική του.
Ύψος μεγάλο και δυναμική ισχυρή, που διαμορφώθηκαν διαχρονικά, και πρωτίστως στη δεκαετία του ‘80, μέσα σε ένα δημοσιονομικά επεκτατικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο, περιβάλλον.
Οι δύο διαστάσεις πρέπει να αντιμετωπισθούν επιτυχώς.
Για να καταστεί δυνατή η δρομολόγηση της ριζικής αντιμετώπισης του προβλήματος, πρέπει να συνεργήσουμε αποτελεσματικά, εμείς και οι εταίροι και δανειστές μας.
Εμείς πρέπει να επιτύχουμε πρωτογενή πλεονάσματα.
Να υλοποιήσουμε γρήγορα διαρθρωτικές αλλαγές και αποκρατικοποιήσεις.
Οι εταίροι και δανειστές μας να τηρήσουν την απόφαση του Eurogroup, του Δεκεμβρίου του 2012.
Σύμφωνα με αυτή, η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2013 δεσμεύει τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης να εξετάσουν πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.
Από την πλευρά μας εργαζόμαστε για να είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας.
Προσδοκούμε έμπρακτα δείγματα εταιρικής αλληλεγγύης και από τους δανειστές μας.
4. Μα, αν δεν γίνει κούρεμα κ. Yπουργέ, πως θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό της περιόδου 2014 – 2016;
Καταρχάς, να επισημάνω εκ νέου ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό για την περίοδο 2013 – 2014.
Για την περίοδο 2015 – 2016 και το ενδεχόμενο δημοσιονομικό κενό, η Κυβέρνηση πιστεύει ότι η εξέλιξη της εφαρμογής του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής κατά τη διετία 2013-2014, με τα ήδη ληφθέντα μέτρα αλλά και την έμφαση που θα δοθεί σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψει τη μικρή δημοσιονομική διόρθωση που ενδέχεται να προκύψει, σύμφωνα με το σενάριο του ψηφισθέντος Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
Το οποίο και θα επικαιροποιηθεί.
Σε κάθε περίπτωση πιστεύουμε ότι η όποια διόρθωση δεν μπορεί να καλυφθεί από νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις καθώς και από αυξήσεις φόρων, όπως άλλωστε αποτυπώνεται και σε πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα.
5. Η Τρόικα επιρρίπτει ευθέως ευθύνες στην Kυβέρνηση ότι δεν επέδειξε την απαιτούμενη πολιτική βούληση για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Την ασπάζεστε εσείς αυτή την άποψη;
Προφανώς και δεν ασπάζομαι αυτή την άποψη.
Οφείλω, όμως, να σημειώσω ότι η φοροδιαφυγή είναι ένα έντονο, διατοπικό και διαχρονικό πρόβλημα με οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Η μέχρι σήμερα μη ολοκληρωτική επίλυση αυτού, παράγει σειρά υπο-προβλημάτων, καθώς δημιουργούνται τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.
Χωρίς να αγνοούμε ότι η φοροδοτική ικανότητα των συμπολιτών μας έχει περιοριστεί, και με δεδομένες τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν λόγω του πολύ μεγάλου ποσοστού αυτοαπασχολουμένων στη χώρα μας, συνεχώς αξιολογούμε τις πολιτικές.
Με γνώμονα τόσο τη δίκαιη κατανομή των βαρών, προκειμένου να εδραιωθεί κλίμα δικαιοσύνης και εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος, όσο και την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Η βούληση της Κυβέρνησης είναι εκπεφρασμένη και δεδομένη.
Προσδοκούμε ότι με ένταση των προσπαθειών μας αλλά και με την σταθερή οικοδόμηση από όλους της αναγκαίας φορολογικής συνείδησης, θα πετύχουμε καλή λύση του προβλήματος.
6. Δεν είναι λίγοι εκείνοι – μέσα στη Kυβέρνηση – που διακρίνουν ότι είσαστε πολύ φειδωλός όσον αφορά στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα στη ρευστότητα;
Βασική, στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης αποτελεί η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Και πιο συγκεριμένα η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος, όπως άλλωστε προβλέπεται και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Προς την κατεύθυνση αυτή, τηρούμε τον Προϋπολογισμό.
Κατά το 1ο εξάμηνο του 2013 πετύχαμε καλύτερα αποτελέσματα από τους στόχους που είχαμε θέσει.
Επιπρόσθετα, κάνουμε ιδιαίτερα χρηστή διαχείριση του αποθεματικού του Προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, κατά το 1ο εξάμηνο του έτους, έχουν δαπανηθεί 251 εκατ. ευρώ ή το 23% του αποθεματικού που προβλέπονταν στον Προϋπολογισμό, έναντι του 55% περίπου του συνολικού αποθεματικού που χρησιμοποίησε η προηγούμενη Κυβέρνηση την αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Και αυτό έχει χρησιμοποιηθεί εφέτος, εκτός από την κάλυψη ανελαστικών δαπανών για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, για την κάλυψη δαπανών για πανεπιστημιακά συγγράμματα, για την επιδότηση άγονων γραμμών, για την αντιμετώπιση δαπανών που αφορούν στην ασφάλεια των καταστημάτων κράτησης της χώρας, για την κάλυψη δαπανών για εμβολιασμό απόρων και ανασφάλιστων ατόμων της χώρας.
Επιπλέον, έχουμε χρηματοδοτήσει τα Υπουργεία με ποσό ύψους 5,4 δισ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου, εκ των οποίων έχουν εισρεύσει στην πραγματική οικονομία περί τα 4 δισ. ευρώ.
Συνεπώς, έμπρακτα αποδεικνύεται ότι η δημοσιονομική προσαρμογή και πειθαρχία μπορεί να συνοδεύεται από στοχευμένες κοινωνικές δράσεις αλλά και από την ενίσχυση της ρευστότητας της πραγματικής οικονομίας.
7. Έχετε βάλει ένα πλάνο για 25.000 απολύσεις ως τις 31/12. Μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί οι 4.200 και υπάρχει σχέδιο για άλλους 2.800. Τι γίνεται με τους υπόλοιπους; Από πού θα βρεθούν; Θα έχουμε και άλλους «ξαφνικούς θανάτους» τύπου ΕΡΤ;
Το πλάνο στο οποίο αναφέρεσθε, προβλέπει 15.000 απολύσεις από το Δημόσιο μέχρι το τέλος του 2014.
Απολύσεις, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν υπό τον κανόνα 1:1, δηλαδή για κάθε αποχώρηση δημοσίου υπαλλήλου θα γίνεται και μία πρόσληψη ενός νέου, καταρτισμένου υπαλλήλου με υψηλά προσόντα.
Κι αυτό διότι, στόχο της Κυβέρνησης δεν αποτελεί μόνο η ποσοτική εκλογίκευση του δημοσίου τομέα αλλά, κυρίως, η ποιοτική αναβάθμισή του.
Είμαι πεπεισμένος ότι το αρμόδιο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με τη συνδρομή και τη συμβολή όλων μας, θα προβεί σε εκείνες τις στοχευμένες κινήσεις, οι οποίες θα αναβαθμίσουν τη δομή, τη λειτουργία και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Ελληνικού Δημοσίου, προς όφελος όλων των πολιτών.
8. Θα ήθελα να κλείσω με μια πολιτική ερώτηση. Υπάρχει άλλη λύση για τον τόπο κ. Υπουργέ; Ο ΣΥΡΙΖΑ ανεβάζει τους τόνους και ζητά από την παρούσα Κυβέρνηση να φύγει. Ποια θα μπορούσε να είναι η επόμενη μέρα;
Σε μια δημοκρατική χώρα όπως είναι η Ελλάδα, οι διαδικασίες που ρυθμίζουν τη λειτουργία του πολιτεύματος και τη θητεία των Κυβερνήσεων είναι συγκεκριμένες.
Δυστυχώς, η στάση της αντιπολίτευσης χαρακτηρίζεται από συνθηματολογίες, λαϊκισμούς και καταγγελτικό λόγο.
Απουσιάζουν οι τεκμηριωμένες προσεγγίσεις των λύσεων επί των κρίσιμων προβλημάτων, που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ταχύτερη έξοδο της χώρας από την κρίση.
Οι πολίτες, παρά τις τεράστιες θυσίες που έχουν υποστεί, εκτιμώ πως αντιλαμβάνονται την πρόοδο που έχει συντελεστεί τον τελευταίο χρόνο.
Αντιλαμβάνονται, επίσης, και το αδιέξοδο στο οποίο θα μπορούσε να οδηγηθεί η χώρα από τη μη ύπαρξη σαφούς στρατηγικής και την παράθεση ευχάριστων, πλην όμως ανεδαφικών πολιτικών.