Κύριε Υπουργέ σε λίγες μέρες μπαίνουμε στον πέμπτο μήνα διαπραγμάτευσης για μια δόση μόλις 4,9 δισ. ευρώ, όταν πέρυσι τέτοιο καιρό παίρναμε 50 δισ. ευρώ. Τι έχει αλλάξει στη σχέση με τους δανειστές και γιατί αργεί τόσο πολύ η διαδικασία;
Η διαπραγμάτευση είναι διαρκής και δυναμική διαδικασία.
Εμείς εργαζόμαστε ώστε οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό.
Το κεφάλαιο αξιοπιστίας και συνακόλουθα η διαπραγματευτική θέση της χώρας έχουν πλέον ενισχυθεί, ως αποτέλεσμα των χειρισμών της Κυβέρνησης.
Σας θυμίζω ότι η περυσινή δόση των 50 δισ. ευρώ, που αφορούσε και στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, είχε χορηγηθεί τμηματικά, σε 3 μήνες, με την επιτυχή υλοποίηση συγκεκριμένων ορόσημων που είχαν τεθεί τότε.
Τώρα εκτιμώ ότι μακριά από ιδεοληψίες, δογματισμούς και πρακτικές άκριτης επιβολής θα αντιμετωπίσουμε τις εκκρεμότητες.
Πιστεύω ότι σήμερα, με δεδομένη την επώδυνη προσπάθεια των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, η ορθή εθνική επιλογή είναι να προχωρήσουμε αταλάντευτα μπροστά, ώστε να βγούμε από την κρίση μια ώρα αρχύτερα.
Πως είναι οι σχέσεις σας με τον κύριο Στουρνάρα; Ρωτώ γιατί οι δημόσιες τοποθετήσεις σας για θέματα όπως η υπερ-φορολόγηση ή για παράδειγμα η ανεργία μου έδωσαν την εντύπωση ότι προσεγγίζετε σημαντικά θέματα από διαφορετική σκοπιά…
Με τον κ. Στουρνάρα έχω καλή προσωπική σχέση και εποικοδομητική συνεργασία στο Υπουργείο Οικονομικών.
Άλλωστε, η προώθηση των συμφερόντων της χώρας είναι o κοινός στόχος μας.
Έχω επίσης συνείδηση ότι έχει ορισθεί Υπουργός και εγώ Αναπληρωτής Υπουργός.
Βεβαίως, έχουμε διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες και πολιτικές διαδρομές και, ως εκ τούτου, οι προσεγγίσεις μας επί πτυχών της οικονομικής πολιτικής δεν ταυτίζονται πάντοτε.
Όμως, έχουμε καταφέρει να επιτυγχάνουμε συγκλίσεις.
Έπειτα από τέσσερα χρόνια πολύ σκληρής λιτότητας, πρωτοφανούς για δυτική χώρα σε καιρό ειρήνης, πετύχαμε πρωτογενές πλεόνασμα. Μπορεί να διατηρηθεί;
Εκτιμώ ότι η διατηρησιμότητα του δημοσιονομικού εγχειρήματος μπορεί να επιτευχθεί.
Το πρωτογενές πλεόνασμα, στο ύψος που αποτυπώνεται στον Προϋπολογισμό, είναι βιώσιμο.
Το ζήτημα είναι η περαιτέρω ενίσχυσή του.
Άλλωστε, οι στόχοι που υπάρχουν σήμερα στο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, για τα επόμενα έτη, είναι για πολύ υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Όμως, η δημοσιονομική εξυγίανση, προσαρμογή και πειθαρχία, αν και αναγκαίες, δεν είναι από μόνες τους ικανές για τη διατηρήσιμη επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Το δημοσιονομικό εγχείρημα πρέπει διαρκώς να εμπλουτίζεται, όπως άλλωστε και γίνεται, με διαρθρωτικές πολιτικές και πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της οικονομίας.
Η πλευρά της Τρόικα λέει ότι απέτυχε η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 23% στο 13% και ζητεί μέτρα 300 εκατ. ευρώ. Η ελληνική πλευρά λέει ότι το μέτρο πέτυχε. Που βρίσκεται η αλήθεια;
Ο ΦΠΑ στην εστίαση θα παραμείνει στο 13% καθ’ όλη τη διάρκεια του 2014.
Θυμίζω ότι η ελληνική πλευρά πάντα αναγνώριζε μια απώλεια εσόδων από τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Όμως, θεωρούσε ότι αυτή η απώλεια αντισταθμίζεται από την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, την αύξηση του τζίρου και της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, που μεταφράζεται σε διατήρηση ή δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον κλάδο, καθώς και τη συγκράτηση των τιμών.
Με βάση τα πρώτα στοιχεία από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, της ΕΛΣΤΑΤ, αλλά και των συνδέσμων των επιχειρήσεων του κλάδου, φαίνεται ότι όλοι οι ανωτέρω στόχοι επιτυγχάνονται, ενώ η απώλεια εσόδων είναι χαμηλότερη από ότι είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Φέρατε από την άνοιξη στο τραπέζι το θέμα της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, εκτιμώντας ότι η υπερβολική φορολόγηση αφαιρεί 800 εκατ. ευρώ από τα έσοδα. Βλέποντας την κατάσταση που επικρατεί εφέτος το χειμώνα στην ελληνική κοινωνία, πιστεύετε ότι το Υπουργείο Οικονομικών έκανε λάθος που δεν πίεσε περισσότερο την Τρόικα για το θέμα αυτό;
Θεωρώ ότι η λελογισμένη μείωση του ΕΦΚ θα μπορούσε να αυξήσει την κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης, ώστε οι συμπολίτες μας να διαθέσουν μικρότερο μέρος του ήδη συμπιεσμένου διαθέσιμου εισοδήματός τους για τη θέρμανση των οικογενειών τους.
Η ρύθμιση αυτή θα είχε θετικές επιδράσεις στο περιβάλλον και στην υγεία, ενώ θα αύξανε και τα δημόσια έσοδα.
Δυστυχώς, οι εταίροι δεν πείσθηκαν γιατί θεώρησαν ότι η περυσινή χειμερινή περίοδος δεν υπήρξε αντιπροσωπευτική λόγω των πολύ ήπιων καιρικών συνθηκών, της αποθεματοποίησης που είχε σημειωθεί τον Απρίλιο του 2012, όταν όλοι έσπευσαν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους ενόψει του πενταπλασιασμού περίπου του ΕΦΚ, καθώς και της πιθανής ενίσχυσης του λαθρεμπορίου.
Επίσης, η Τρόικα, ίσως να μην ήταν έτοιμη να δεχθεί και τρίτη μείωση φορολογικών συντελεστών μέσα στο ίδιο έτος μετά τη μείωση του ΕΕΤΑ κατά 15% και του ΦΠΑ εστίασης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Όμως, η ελληνική πλευρά έχει τονίσει ότι διατηρεί το θέμα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και θα το ανακινήσει εάν από την αξιολόγηση και της φετινής χειμερινής περιόδου προκύψει ότι η μείωση του ΕΦΚ εξακολουθεί να έχει πλεονεκτήματα για την κοινωνία και τα δημόσια έσοδα.
Μετά από ένα πολύ καλό τετράμηνο, από τον Ιούλιο ως και τον Οκτώβριο, τα στοιχεία δείχνουν σημάδια κόπωσης για τα έσοδα το Νοέμβριο, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου δεν πήγε καλά. Σας ανησυχεί η εξέλιξη;
Από τους πρώτους μήνες του έτους, που είχε παρατηρηθεί υστέρηση των εσόδων, είχαμε τονίσει ότι αυτή οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες, όπως η καθυστέρηση υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και είχαμε ορθά προβλέψει ότι στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα υπήρχε ανάκαμψη των εσόδων.
Όπως και έγινε.
Η υπέρβαση μάλιστα των στόχων ήταν σημαντική το διάστημα Αυγούστου-Οκτωβρίου, καθώς πολλοί συμπολίτες μας εξόφλησαν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις σε λιγότερες από τις προβλεπόμενες δόσεις.
Έτσι, τον τελευταίο μήνα του έτους, ο στόχος των φορολογικών εσόδων έχει περιοριστεί κατά 700 εκατ. ευρώ περίπου, έναντι των αρχικών προβλέψεων.
Επομένως, είμαι αισιόδοξος για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο ύψος που έχει προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό, ή και ακόμη μεγαλύτερου.
Το μεγάλο στοίχημα στα φορολογικά έσοδα για το επόμενο έτος δεν είναι απλά η επίτευξη των στόχων που βασίζονται στις θυσίες των συνεπών φορολογουμένων αλλά η υπέρβαση των στόχων μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης εκείνων που συστηματικά απέφευγαν να συνεισφέρουν στην εθνική προσπάθεια ανάλογα με τις δυνάμεις τους.