1. Κύριε Σταϊκούρα, η χώρα διέρχεται μία κρίσιμη περίοδο, με σημείο αιχμής την 6η δόση. Κάνοντας την παραδοχή ότι θα την λάβουμε τον επόμενο μήνα, πιστεύετε ότι θα τεθούν νέες προϋποθέσεις για λήψη μέτρων για τις επόμενες δόσεις;
Καταρχάς, η λήψη ακόμη και της 6ης δόσης επιβάλλει νέα μέτρα, τόσο για εφέτος όσο και για το 2012.
Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι ενώ με βάση το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο προβλέπονταν η λήψη μέτρων ύψους περίπου 6 δισ. ευρώ για το 2012, με βάση το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού τα μέτρα υπερδιπλασιάζονται, και ανέρχονται πλέον στα 13,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για «2 Μεσοπρόθεσμα Πλαίσια στη συσκευασία ενός Προϋπολογισμού».
Η Κυβέρνηση, μάλιστα, εμμένει στην ίδια λανθασμένη «συνταγή», την οποία ενισχύει σε μεγαλύτερη δοσολογία. Αυτή η εμμονή όμως, δυστυχώς, θα οδηγήσει τη χώρα σε νέα δημοσιονομική εκτροπή. Και σε νέα μέτρα.
Κάτι το οποίο καταγράφεται και στην τελευταία Δήλωση των εταίρων, σύμφωνα με την οποία θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα για την περίοδο 2013-2014.
2. Ποιά είναι η εκτίμησή σας για τη Δήλωση της Τρόικας, στην οποία αναφερθήκατε προηγουμένως;
Η Δήλωση συμπυκνώνει τα αδιέξοδα της οικονομικής πολιτικής.
Αποτυπώνει την ολιγωρία, την αναβλητικότητα, την ασυνέπεια, την ανεπάρκεια της Κυβέρνησης, και αναδεικνύει τις εσφαλμένες επιλογές και τις συνεχείς αναδιπλώσεις της.
Επιβεβαιώνει ότι και το «σχέδιο σωτηρίας» που εκπονήθηκε με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο απέτυχε.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη Δήλωση, δεν αναμένεται ανάκαμψη της Οικονομίας πριν από το 2013, δεν παρατηρείται βελτίωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών και ενίσχυση των επενδύσεων, εντοπίζονται καθυστερήσεις και διαχειριστικές αδυναμίες στην προετοιμασία και υλοποίηση των διαρθρωτικών αλλαγών, οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2011 δεν επιτυγχάνονται, ο στόχος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις δεν θα επιτευχθεί εφέτος.
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η ανάταξη της Οικονομίας είναι προαπαιτούμενο για να καταστεί η αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή βιώσιμη.
3. Πώς βλέπετε την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού;
Στο εννεάμηνο του έτους, τα έσοδα συνεχίζουν να καταρρέουν, οι πρωτογενείς δαπάνες διογκώνονται, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων βουλιάζει, το έλλειμμα διευρύνεται.
Οι αποκλίσεις από τους στόχους διατηρούνται, παρά τις νέες, έκτακτες εισφορές και τις μειώσεις μισθών και συντάξεων από το μήνα Σεπτέμβριο.
Στόχοι οι οποίοι, για 2η φορά αναθεωρούνται, φυσικά προς το χειρότερο, μήπως και κάποια στιγμή τελικά επιτευχθούν.
Ο κατήφορος της χώρας, δυστυχώς, δεν έχει τέλος.
Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι το έλλειμμα είναι αυξημένο κατά 15,1% το εννεάμηνο του 2011 έναντι αναθεωρημένης πρόβλεψης, εντός της εβδομάδας μόλις, για αύξηση κατά 9,4%. Υπενθυμίζεται ότι η πρόβλεψη μέχρι σήμερα ήταν για μείωση κατά 3,9%!!!
Επίσης, τα καθαρά έσοδα μειώνονται κατά 4,2% έναντι νέου, για δεύτερη φορά αναθεωρημένου στόχου για αύξηση, μόλις, κατά 0,8%. Να θυμίσουμε ότι ο στόχος στο Μεσοπρόθεσμο ήταν για ετήσια αύξηση κατά 5,6% και στον Προϋπολογισμό για 8,5%.
Συνεπώς, καθίσταται σαφές ότι η Κυβερνητική πολιτική αδυνατεί να επιτύχει την αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή.
4. Ο κ. Βενιζέλος είχε πει ότι δεν θα γίνει κανένα βήμα πίσω από την συμφωνία της 21ης Ιουλίου. Πλέον όλοι ομολογούν, και η Κυβέρνηση, ότι οδεύουμε προς αναθεώρηση. Η Ελλάδα διαπραγματεύεται ή όλα γίνονται ερήμην μας; Ποιές θα είναι οι επιπτώσεις από το επερχόμενο “κούρεμα” του χρέους;
Καταρχάς, η συζήτηση που διεξάγεται σήμερα για μεγαλύτερο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους, συζήτηση με απούσα την Ελληνική Κυβέρνηση, αποδεικνύει ότι η πρόσφατη συμφωνία του Ιουλίου, παρά τα θετικά στοιχεία της, δεν έβαλε «πάτο στο βαρέλι».
Το γεγονός ότι σήμερα αναπτύσσονται «δεύτερες» σκέψεις για παραμέτρους των αποφάσεων και πολλοί, οι οποίοι «πετούσαν στα σύννεφα», προσγειώνονται στην πραγματικότητα, δικαιώνει τις αρχικές, νηφάλιες εκτιμήσεις της Νέας Δημοκρατίας.
Και μόνο η Κυβέρνηση εξακολουθεί να αιθεροβατεί, αφού όπως αναφέρει και το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2012 «…η συμφωνία της 21ης Ιουλίου διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του χρέους».
Η αναθεώρηση όμως της απόφασης αυτής, απαιτεί προσοχή και εμπεριέχει μεγαλύτερα προβλήματα και δυνητικούς κινδύνους.
Ως προς τις αντοχές του χρηματοπιστωτικού συστήματος και την αναγκαία επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, των ασφαλιστικών ταμείων και οργανισμών ώστε, αφενός να διοχετευτεί ρευστότητα στην Οικονομία και αφετέρου να μην πληγούν περισσότερο οι συνταξιούχοι.
Ως προς τον εθελοντικό χαρακτήρα της συμμετοχής των ιδιωτών ώστε να μην «πυροδοτηθούν» άλλες, δυσμενέστερες εξελίξεις.
Ως προς την κάλυψη των δανειακών αναγκών της χώρας για όσο χρονικό διάστημα, και αυτό μπορεί να μην είναι σύντομο, η χώρα θα βρίσκεται εκτός αγορών.
Ως προς τον οικονομικό έλεγχο της χώρας και την επιβολή βαρύτερης και παρατεταμένης λιτότητας στην Ελληνική κοινωνία. Κοινωνία, που έχει φτάσει στα όρια ανοχής και αντοχής της.
5. Μας εξηγείτε την ακριβή θέση της Νέας Δημοκρατίας για την εργασιακή εφεδρεία και ποια είναι η ειδοποιός διαφορά από την κυβερνητική εφαρμογή;
Καταρχάς, η πρότασή μας για την εργασιακή εφεδρεία θα πρέπει να αξιολογηθεί από κοινού µε τη θέση μας για «πάγωμα» των προσλήψεων στο Δημόσιο για τρία χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα µε την πρότασή μας, οι υπάλληλοι του Δημοσίου μπορεί να μειωθούν συνολικά κατά 90.000 την 1η χρονιά εφαρμογής, και κατά 230.000 σε βάθος πενταετίας.
Αντιθέτως, με την πρόταση της Κυβέρνησης, το προσωπικό του Δημοσίου μειώνεται κατά 55.000 την 1η χρονιά και κατά 145.000 σε βάθος πενταετίας.
Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να επιτύχει μείωση του ελλείμματος κατά 850 εκατ. ευρώ την 1η χρονιά εφαρμογής και κατά 4 δισ. ευρώ την 5η χρονιά.
Σύμφωνα µε την Κυβερνητική πρόταση, το έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί κατά 614 εκατ. ευρώ την 1η χρονιά και κατά 3 δισ. ευρώ την 5η χρονιά.
Το θετικό της πρότασής μας έγκειται στο γεγονός ότι ο υπάλληλος που θα υπαχθεί σε καθεστώς εφεδρείας θα παίρνει τις βασικές του αποδοχές και δεν θα απολυθεί, ενώ σύμφωνα με το σχέδιο της Κυβέρνησης ο υπάλληλος θα παίρνει το 60% των βασικών του αποδοχών και στη συνέχεια απολύεται.
Η πρόταση της Νέα Δημοκρατίας, επομένως, μειώνει καθοριστικά το έλλειμμα, χωρίς να προκαλεί έντονα κοινωνικά προβλήματα, ενώ η Κυβερνητική πρόταση προκαλεί κοινωνικές «εκρήξεις», αφού λειτουργεί ως προοίμιο απολύσεων, ενώ μειώνει το έλλειμμα πολύ λιγότερο.
Επιπρόσθετα, η πρότασή μας συνυπολογίζει, σε αντίθεση με το σχέδιο της Κυβέρνησης, τις επιπτώσεις που θα προκύψουν από τις απώλειες των ασφαλιστικών εισφορών και τη διόγκωση της ανεργίας. Δηλαδή, τα Ασφαλιστικά Ταμεία δεν χάνουν τις εισφορές όπως θα γινόταν σε περίπτωση απολύσεων και το Δημόσιο δεν επιβαρύνεται με τα επιδόματα ανεργίας που θα κατέβαλλε στην περίπτωση αυτή.
Το αποτέλεσμα είναι η Οικονομία να βγαίνει κερδισμένη αφού ο μισθός που παίρνουν όσοι υπάγονται σε καθεστώς εφεδρείας περνά στην αγορά μέσω της κατανάλωσης, από την οποία και το Δημόσιο έχει έσοδα λόγω φόρων κ.λπ.
Κι όλα αυτά, χωρίς να λαμβάνουμε υπ’ όψιν πόσο θα έχει επιβαρυνθεί η Οικονομία από την ύφεση, που θα έχει εντωμεταξύ βαθύνει, αλλά και από τις δυσμενείς πολλαπλασιαστικές συνέπειες στον ιδιωτικό τομέα λόγω της πρόσθετης ανεργίας, που θα έχει δημιουργηθεί εξαιτίας των λουκέτων στην αγορά από τη μείωση της κατανάλωσης.
6. Υπήρξε τις προηγούμενες ημέρες σύγχυση σχετικά με το πώς η Νέα Δημοκρατία θα αντιμετωπίσει, εφόσον γίνει Κυβέρνηση, το θέμα των εφέδρων του Δημοσίου. Ποιά είναι η θέση σας;
Ισχύουν οι θέσεις του Κόμματος όπως έχουν εκφρασθεί δημοσίως.
7. Η ΝΔ μιλά για επαναδιαπραγμάτευση των όρων του Μνημονίου. Σε ποιά σημεία πιστεύετε οτι αυτό είναι εφικτό; Από τις συνομιλίες σας με την Τρόικα, αφήνονται περιθώρια;
Από το Μάιο του 2010, έχει καταστεί πλέον σαφές ότι η Ελληνική Κυβέρνηση δεν διαπραγματεύεται.
Και ήδη, λόγω των εσφαλμένων επιλογών της, των συνεχών αναδιπλώσεων και της αβελτηρίας της, έχει χάσει και κάθε ίχνος αξιοπιστίας.
Εμείς δεν πιστεύουμε ότι η επαναδιαπραγμάτευση είναι εύκολη υπόθεση. Το αντίθετο μάλιστα. Πιστεύουμε, όμως, ότι είναι ρεαλιστική.
Η Νέα Δημοκρατία ως Κυβέρνηση, με νωπή και ισχυρή λαϊκή εντολή, θα την επιδιώξει.
Προς αυτή την κατεύθυνση, καταρχάς συνηγορεί το γεγονός ότι, από τη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αποτιμήσαμε ορθά το περιεχόμενο και αξιολογήσαμε τις δυσμενείς επιπτώσεις του Μνημονίου. Έχουμε, συνεπώς, αντίληψη της κατάστασης της Οικονομίας, όταν άλλοι θριαμβολογούσαν.
Επιπρόσθετα, καταθέσαμε μία ρεαλιστική πρόταση, η οποία περικλείει πτυχές των Προγραμμάτων που ήδη υλοποιούνται με επιτυχία σε άλλες χώρες (Ιρλανδία και Πορτογαλία).
Ενώ, πιστεύουμε και υποστηρίζουμε πολιτικές επιλογές όπως είναι οι αποκρατικοποιήσεις, η υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, η μείωση της σπατάλης στο Δημόσιο. Άλλωστε, επί τελευταίας διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας πραγματοποιήθηκαν αποκρατικοποιήσεις ύψους 7,5 δισ. ευρώ. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, ψηφίσαμε πρόσφατα στον Εφαρμοστικό Νόμο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, όλες τις διατάξεις που σχετίζονται με τη μείωση των δαπανών.
Να σας θυμίσω, επίσης, ότι η Τρόικα, στην Έκθεση του Ιουνίου, θεωρεί θετική τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για τις διαρθρωτικές αλλαγές και τις αποκρατικοποιήσεις, υιοθετεί προτάσεις της, όπως είναι ο μηχανισμός τεκμαρτής φορολόγησης για τους αυτοαπασχολούμενους, και συμφωνεί μαζί της στην αναγκαιότητα ενίσχυσης της ρευστότητας της Οικονομίας μέσω της εξόφλησης του «εσωτερικού χρέους» του Κράτους.
Σε κάθε περίπτωση, σήμερα, η Νέα Δημοκρατία δικαιώνεται τόσο για την ορθότητα της κριτικής της όσο και για το ρεαλισμό των θέσεων της.