Ομιλία Αναπλ. Υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα κατά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του Βουλευτή Ν. Μαριά σχετικά με αιτήματα Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος

Πρωτολογία

Κύριε Συνάδελφε,

Με την επίκαιρη ερώτηση επί της ουσίας μεταφέρετε τις θέσεις της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος επί του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την τροποποίηση και τη βελτίωση συνταξιοδοτικών, δημοσιονομικών, διοικητικών και λοιπών διατάξεων του Υπουργείου Οικονομικών».

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που πλέον αποτελεί νόμο του κράτους και η διαδικασία κατάρτισής του οποίου ολοκληρώθηκε μετά από ευρύτατη διαβούλευση, αλλά και χαρακτηρίστηκε ως ένα βαθμό από συναίνεση σε συγκεκριμένες διατάξεις του από πολλά κόμματα του Κοινοβουλίου, όπως και αυτό των Ανεξαρτήτων Ελλήνων.

Και ήταν αυτή η εποικοδομητική διαδικασία κατάρτισης του συγκεκριμένου νομοσχεδίου που επέτρεπε τον χαρακτηρισμό του ως ώριμη νομοθετική πρωτοβουλία, καθώς:

  • Τέθηκε, όπως προβλέπονταν, σε δημόσια διαβούλευση και παρατέθηκαν 269 σχόλια, τα οποία ελήφθησαν υπόψη.
  • Απεστάλη για γνωμοδότηση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενσωματώνοντας συγκεκριμένες παρατηρήσεις του.
  • Αποτέλεσε αντικείμενο διεξοδικής συζήτησης και επεξεργασίας στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, υιοθετώντας τροποποιητικές προτάσεις συναδέλφων, όπως και δικές σας.
  • Ενσωμάτωσε αρκετές προτάσεις και αιτήματα εμπλεκόμενων συλλογικών φορέων.

Μεταξύ, λοιπόν, των φορέων αυτών είναι και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, με τα περισσότερα από τα αιτήματα της, που αναφέρονται και στο σχετικό τους υπόμνημα, να υλοποιούνται.

Συγκεκριμένα:

1ον. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά ο θεσμός της προκαταβολής της σύνταξης με ποσοστό που ανέρχεται στο 50% του μισθού για όλους του Δημοσίους Υπαλλήλους και σε ποσοστό 60% του μισθού για υπαλλήλους, μεταξύ άλλων, που είναι γονείς τριών τέκνων και άνω.

Φυσικά, όπως εξηγήθηκε τεκμηριωμένα και κατά τη διάρκεια της συζήτησης, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος η προκαταβολή σύνταξης σε αρκετές περιπτώσεις, και συγκεκριμένα εάν ο υπάλληλος έχει λιγότερα από 30 έτη δημόσιας υπηρεσίας, να είναι μεγαλύτερη από τη μεταγενέστερα κανονισθείσα σύνταξη με αποτέλεσμα να υπάρξει αρνητικός συμψηφισμός που θα επιβαρύνει τον συνταξιούχο.

2ον. Η προκαταβολή της σύνταξης θα χορηγείται μέχρι την έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης και την απονομή της, ούτως ώστε να μην υπάρχει ούτε ένας μήνας χωρίς εισόδημα για τους δικαιούχους.

3ον. Το όριο πέραν του οποίου εφαρμόζεται η περικοπή της σύνταξης πολυτέκνων συνταξιούχων σε περίπτωση που οι τελευταίοι αυτοαπασχολούνται μετά το 55ο έτος της ηλικίας τους, ανέρχεται πλέον στα 60 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη (1.980 ευρώ) και όχι στα 30 (990 ευρώ), επιφέροντας σημαντική ελάφρυνση στο οικογενειακό τους εισόδημα.

4ον. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η ρύθμιση με την οποία δεν υφίσταται καμία απολύτως περικοπή στη σύνταξη του αυτοαπασχολούμενου πολύτεκνου συνταξιούχου, ο οποίος έχει ένα τέκνο με αναπηρία 67% ή ένα ανήλικο τέκνο ή ένα τέκνο που σπουδάζει.

Κύριε Συνάδελφε,

Ενδέχεται οι τροποποιήσεις των διατάξεων να μην ανταποκρίθηκαν πλήρως σε όλα τα αιτήματα της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδας, αλλά αναμφισβήτητα επέφεραν καθοριστικές βελτιώσεις.

Βελτιώσεις, που θεωρώ ότι τις αναγνωρίζετε και οι οποίες συνέβαλλαν στην ανακούφιση και στη βελτίωση της καθημερινότητας πολλών συμπολιτών μας, ιδιαίτερα σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία αλλά και κοινωνική πραγματικότητα.

Δευτερολογία

Κύριε Συνάδελφε,

Η Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης συμμερίζεται την ανάγκη ξεχωριστής αναφοράς και μέριμνας για τις πολύτεκνες οικογένειες, και κινείται με νομοθετικές και διοικητικές παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση αυτή.

Και αυτό διότι οι πολύτεκνες οικογένειες στηρίζουν με δυσκολίες, προσωπικές θυσίες και στερήσεις την Ελληνική οικονομία και κοινωνία, συνεισφέροντας τόσο στον παραγωγικό ιστό όσο και στη δημογραφική τόνωση της χώρας.

Με γνώμονα την πεποίθηση αυτή και με σεβασμό στην αρχή ότι η οικογένεια αποτελεί το πιο ζωντανό και υγιές κοινωνικό κύτταρο, η Κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθεια για να αντιμετωπίσει, όσο πιο δίκαια γίνεται, το ζήτημα της σημαντικής απώλειας εισοδήματος που έχει υποστεί η πολύτεκνη οικογένεια λόγω της επώδυνης, αλλά αναγκαίας, προσαρμογής των τελευταίων ετών.

Σ’ αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και ο νόμος 4151/2013 που ανέφερα κατά την πρωτολογία μου.

Ένας νόμος που δεν αποτελούσε «μνημονιακή» υποχρέωση και εισήχθη με αποκλειστικό στόχο την αποκατάσταση των στρεβλώσεων που ταλανίζουν επί μακρόν τη ζωή των πολιτών και την ελάφρυνση όλων των κατηγοριών των δημοσίων υπαλλήλων, μεταξύ των οποίων και των πολύτεκνων οικογενειών.

Και προς την κατεύθυνση αυτή ήδη προχωρά με εντατικό ρυθμό η κατάρτιση των συνοδευτικών υπουργικών αποφάσεων, όπου αυτό απαιτείται ώστε να τεθούν σε πλήρη εφαρμογή οι διατάξεις του νόμου.

Συγκεκριμένα, είναι έτοιμη η υπουργική απόφαση που σχετίζεται με την εξειδίκευση της προκαταβολής σύνταξης, και σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας βρίσκονται και αυτές που σχετίζονται με τους δημοσιονομικούς ελέγχους.

Κύριε Συνάδελφε,

Με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, αλλά και άλλες σχετικές που επίκεινται, καταδείχθηκε με τον πλέον ορατό τρόπο η πρόθεση της Κυβέρνησης Εθνικής Ευθύνης, να νομοθετεί εκτός «μνημονιακών» υποχρεώσεων.

Να νομοθετεί με στόχο την ελάφρυνση βαρών από κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη στήριξης από την Πολιτεία, χωρίς να παρεκκλίνει ταυτόχρονα από τους τεθέντες δημοσιονομικούς στόχους.

Και σ’ αυτές τις κοινωνικές ομάδες εντάσσονται οι πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, για τις οποίες η πολιτεία λαμβάνει σχετική μέριμνα, έχοντας πάντα υπόψη τις τρέχουσες ασφυκτικές δημοσιονομικές συνθήκες.

Προς την κατεύθυνση αυτή θα συνεχίσουμε, εμπλουτίζοντας συνεχώς την προσπάθεια εδραίωσης της δημοσιονομικής εξυγίανσης και πειθαρχίας με ουσιαστικές αναφορές κοινωνικής δικαιοσύνης. 

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube