Συνέντευξη Υπουργού Οικονομικών στην «Αυγή» | 27.9.2020

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι η ύφεση έκανε την εμφάνισή της – σε επίπεδο σύγκρισης τριμήνου ήδη από το τέλος του 2019 και πριν την πανδημία. Πώς το σχολιάζετε;

Διεθνώς, είναι καθιερωμένο να αξιολογείται η τριμηνιαία μεταβολή του ΑΕΠ σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, για λόγους αποφυγής της εποχικής διακύμανσης. Σε αυτή τη βάση, η ελληνική οικονομία, το τέταρτο τρίμηνο του 2019, έκλεισε με μεγέθυνση 0,8%. Μάλιστα, βασικές συνιστώσες του ΑΕΠ, όπως η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις,κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με κάθε άλλο τέταρτο τρίμηνο, από το 2007 και το 2006 αντίστοιχα.

Συνεπώς, οι αριθμοί αποδεικνύουν ότι η οπτική του ΣΥΡΙΖΑ είναι εντελώς λανθασμένη.

Άλλωστε, αν ίσχυε το σκεπτικό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, τα spreads των ελληνικών ομολόγωνδεν θα κατέγραφαν ιστορικά χαμηλά, ο δείκτης οικονομικού κλίματος δεν θα έφθανε, τον Δεκέμβριο του 2019, το υψηλότερο σημείο των τελευταίων 12 ετών καιο δείκτης του τομέα μεταποίησης (PMI) δεν θα βρισκόταν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με αυξητική τάση.

Νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγορές αποδομούν, λοιπόν, τις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Η πρώτη σας πρόβλεψη, στην αρχή της έξαρσης του κορωνοϊού, έκανε λόγο για ανάπτυξη 0% το 2020. Μετά από αναθεωρήσεις, η εκτίμηση φτάνει σε ύφεση 8%. Δεδομένου ότι τα έσοδα από τον τουρισμό θα είναι λιγότερα – 4 δισ. ευρώ, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ  αλλάζει η πρόβλεψή σας επί τα χείρω για φέτος και τι εκτιμάτε για το 2021;

Σημασία έχουν τα δεδομένα και ο χρόνος κατά τον οποίο γίνονται οι εκτιμήσεις.

Τότε, στην αρχή της κρίσης, διεθνείς οργανισμοί, όπως η ΕΚΤ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είχαν κάνει αντίστοιχες προβλέψεις.

Μετέπειτα, λόγω της εξέλιξης της πανδημίας, οι αναθεωρημένες εκτιμήσεις κινήθηκαν επί το δυσμενέστερο, όπως συμβαίνει διεθνώς.

Όσον αφορά, τώρα, στην τελευταία μας εκτίμηση, η οποία αναφερόταν σε ύφεση περίπου 8%, δεν υπάρχει λόγος, επί του παρόντος, να την αναθεωρήσουμε.

Και αυτό γιατί με βάση τα προσωρινά διαθέσιμα στοιχεία, το 1ο εξάμηνο του έτους, η ελληνική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 7,9%, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος συρρίκνωσης στην ευρωζώνη ήταν 9,0%, και ειδικότερα στην Πορτογαλία 9,3%, στην Ιταλία 11,7%, στη Γαλλία 12,3% και στην Ισπανία 13,1%.

Φυσικά, η αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης και οι δυσκολίες παραμένουν. Ενώ είναι γεγονός ότι η μεγάλη συμβολή του τουρισμού καθιστά το 3ο τρίμηνο του έτους ιδιαίτερα σημαντικό για την ελληνική οικονομία.

Συνεπώς, υπάρχει πιθανότητα, ανάλογα με τις εξελίξεις, οι εκτιμήσεις μας να αναθεωρηθούν.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η ελληνική οικονομία, στο σύνολο του έτους, αναμένεται να κινηθεί σε καλύτερα επίπεδα σε σύγκριση με πολλά άλλα ευρωπαϊκά κράτη και το 2021 να επιτύχει ισχυρή ανάκαμψη, αξιοποιώντας τους πολλούς διαθέσιμους πόρους, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος της φετινής απώλειας.

Μερίδα του Τύπου εξέλαβε αρνητικά το γεγονός ότι, παρότι είστε υπουργός Οικονομικών, το σχέδιο αξιοποίησης των κονδυλίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης ανατέθηκε στον αναπληρωτή, πλέον, υπουργό κ. Σκυλακάκη. Ποια η άποψή σας;

Η κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των μελών τωνΚυβερνήσεων είναι δικαίωμα και ευθύνη του εκάστοτε Πρωθυπουργού.

Εκείνο το οποίο μπορώ να σας επισημάνω είναι ότι η εσωτερική συνοχή και λειτουργία του οικονομικού επιτελείου είναι σε εξαιρετικό επίπεδο και ότι η βέλτιστη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων αποτελεί κοινό στόχο όλων των μελών της Κυβέρνησης.

Έχετε ενστάσεις για την έκθεση Πισσαρίδη;

Η επιτροπή Πισσαρίδη συγκροτείται από Έλληνες,διεθνώς διακεκριμένους οικονομολόγους καθηγητές. Αναγνωρίζω και τιμώ τον επικεφαλής και τα μέλη της επιτροπής.

Σε συντεταγμένες και θεσμικά ώριμες δημοκρατίες, όπως η δική μας, είναι ορθό η επιστήμη και η εφαρμοσμένη πολιτική να λειτουργούν συμπληρωματικά, και όχι με πρακτικές υποκατάστασης.

Προφανώς θα λάβουμε σοβαρότατα υπόψη μας τις αναλύσεις και τις προτάσεις της επιτροπής.

Όμως, οι τελικές αποφάσεις και οι ευθύνες ανήκουν στην Κυβέρνηση, συνεκτιμώντας τα δεδομένα της οικονομίας, τις συνθήκες και τη δυναμική των κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων, καθώς και τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες εξελίξεις.

Πρόσφατα δηλώσατε ότι υπάρχουν ταμειακά διαθέσιμα 37,7 δισ. ευρώ. Για ποιο λόγο δεν προχώρησε η κυβέρνηση σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στους κρίσιμους τομείς της Παιδείας και της Υγείας, οι οποίοι έχουν άμεση ανάγκη κατά γενική ομολογία;

Η Κυβέρνηση, από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, διαχειρίζεται με σύνεση, προνοητικότητα και μεθοδικότητα τα ταμειακά διαθέσιμα, προκειμένου να περιορίσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.

Στηρίζουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με δημοσιονομικά μέτρα και μέτρα τόνωσης της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Μέτρα που συνολικά θα ξεπεράσουν τα 24 δισ. ευρώ στο τέλος του έτους και, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν την ενίσχυση της Υγείας και της Παιδείας, και με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί ή δρομολογηθεί.

Στην Υγεία, όπου από το 2015 και μετά δεν είχαν γίνει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, προχωρήσαμε σε περίπου 6.200 προσλήψεις έκτακτου προσωπικού, γιατρών και νοσηλευτών.

Οι περισσότεροι από αυτούς θα μονιμοποιηθούν. 

Επιπλέον, ολοκληρώνονται άμεσα οι προσλήψεις 1.203 γιατρών σε μόνιμες θέσεις ιατρικού προσωπικού και προκηρύσσονται άλλες 400 θέσεις. 

Άμεσα ολοκληρώνεται, μέσω ΑΣΕΠ, και η κάλυψη 1.116 θέσεων λοιπού προσωπικού, ενώ ξεκινά η ειδίκευση 2.250 νοσηλευτών.

Στην Εκπαίδευση, η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς 4.500 εκπαιδευτικών και ειδικούβοηθητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Επιπροσθέτως, ολοκληρώνονται άμεσα 10.500 μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση.

Ταυτόχρονα, έχουν εξασφαλιστεί επιπλέον πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών, τόσο για την αναπλήρωση εκπαιδευτικών που δικαιολογημένα θα απουσιάσουν όσο και, εάν χρειαστεί, για τη δημιουργία διαδικτυακών τμημάτων για τα παιδιά που θα μείνουν στο σπίτι.

Πολλοί εκπρόσωποι παραγωγικών κλάδων της οικονομίας όπως του τουρισμού κάνουν λόγο για μεγάλη έλλειψη ρευστότητας την οποία αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τους, δεδομένης και της τεράστιας πτώσης του τζίρου. Θεωρείτε ότι πέτυχε τον σκοπό του το ΤΕΠΙΧ ΙΙ;

Δυστυχώς, η πτώση του τζίρου σε αρκετούς κλάδους της οικονομίας, σε μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση όπως η σημερινή, είναι αναπόφευκτη. Η Κυβέρνηση, για να αντιμετωπίσει αυτή την αρνητική εξέλιξη, ενεργοποίησε μια σειρά από εργαλεία στήριξης της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

Εργαλεία όπως είναι το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, από το οποίο, μέχρι σήμερα, έχουν εκταμιευθεί, σε 11.882 επιχειρήσεις,δάνεια ύψους 1,57 δισ. ευρώ.

Μάλιστα, προκειμένου να καλυφθεί η σημαντική ζήτηση, έχουν προστεθεί επιπλέον πόροι, ύψους 180 εκατ. ευρώ, οι οποίοι με την τραπεζική μόχλευση θα φθάσουν περίπου τα 850 εκατ. ευρώ, για επιχειρήσεις που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση δανειοδότησης αλλά αυτή δεν εγκρίθηκε λόγω μη διαθεσιμότητας πόρων.

Πέραν όμως του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, η Κυβέρνηση δρομολόγησε και άλλα εργαλεία για την ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία. Εργαλεία όπως είναι η Επιστρεπτέα Προκαταβολή, το Ταμείο Εγγυοδοσίας και η επιδότηση επιτοκίου των υφιστάμενων επιχειρηματικών δανείων.Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι από το Ταμείο Εγγυοδοσίας έχουν ήδη διατεθεί δάνεια σε 4.996 επιχειρήσεις, συνολικού ύψους 2,6 δισ. ευρώ.

Ενώ, η Κυβέρνηση προχώρησε στη μείωση και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στην κατάργηση της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις, καθώς και στη μόνιμη μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων.Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, εφέτος, ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων να είναι 2 δισ. ευρώ λιγότερος από πέρυσι.

Επειδή όμως δεν γνωρίζουμε πότε θα τελειώσει η κρίση, είμαστε εδώ και συνεχίζουμε να στηρίζουμε όλους τους παραγωγικούς κλάδους, λαμβάνοντας τα μηνύματα της κοινωνίας και της οικονομίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει ως αναγκαίο μέτρο τη θέσπιση της Μη Επιστρεπτέας Προκαταβολής για να δοθεί «ανάσα» στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Γιατί δεν προχωράτε σε μια τέτοια κίνηση, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια; Ποιες επιχειρήσεις θα ενταχθούν στον 4ο κύκλο της Επιστρεπτέας και με ποια κριτήρια;

Ο ΣΥΡΙΖΑ, ακόμα και στη σημερινή, πρωτόγνωρα δύσκολη, συγκυρία, ακολουθεί, δυστυχώς, τον ολισθηρό δρόμο της ανέξοδης πλειοδοσίας. Επιπλέον, αγνοεί συστηματικά την ανάγκη να διατηρούμε και εφεδρείες για ένα μέλλον που παραμένει – σε παγκόσμιο επίπεδο – αβέβαιο και ρευστό, εξαιτίας της πανδημίας. Ανάγκη την οποία υπογράμμισαν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί στην 7η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, επικροτώντας την Κυβέρνηση για τις σχετικές πρόνοιες που λαμβάνει.

Η Επιστρεπτέα Προκαταβολή είναι ένα μέτρο που έχει αποδειχθεί στην πράξη άκρως επιτυχημένο: έχει χρηματοδοτήσει 120.000 επιχειρήσεις, κυρίως μικρές και πολύ μικρές, ενώ περισσότερες από 165.000 έχουν υποβάλει αίτηση για τον 3ο κύκλο της.

Η συνολική στήριξη του Κράτους προς τις επιχειρήσεις, μέσω αυτού του χρηματοδοτικού σχήματος, αναμένεται να ξεπεράσει τα 4,1 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του 4ου κύκλου, που θα ακολουθήσει, με διευρυμένα κριτήρια, ώστε να ενταχθούν περισσότεροι δικαιούχοι.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού η Κυβέρνηση ανακοίνωσε το μέτρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, «θυμήθηκε» να προτείνει μη επιστρεπτέα ενίσχυση, συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ. Από τη Θεσσαλονίκη επέκτεινε την πρότασή του, με επιπλέον δημοσιονομικό κόστος που εκτιμάμε στα 4 δισ. ευρώ.

Είναι προφανές ποιος ενεργεί έγκαιρα, μεθοδικά και στοχευμένα και ποιος δεν διαθέτει σχέδιο και προσπαθεί απεγνωσμένα να «χαϊδέψει τα αυτιά» των πολιτών.

 

 Ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη ένα κοστολογημένο πρόγραμμα 11 έκτακτων και μόνιμων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Η Κυβέρνηση δεν φάνηκε διατεθειμένη να υιοθετήσει κανένα από τα μέτρα αυτά. Γιατί;

Ο κ. Τσίπρας, με τα 11 μέτρα που παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη, έστησε στα 11 μέτρα την υπευθυνότητα που θα έπρεπε να επιδεικνύει ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Υπευθυνότητα η οποία επιβάλλει ακριβή κοστολόγηση κάθε πρότασης που κατατίθεται και προσαρμογή εντός των ορίων του εφικτού.

Δυστυχώς, και τα δύο αυτά βασικά στοιχεία λείπουν από το νέο «πρόγραμμα Θεσσαλονίκης» του ΣΥΡΙΖΑ. Αντιθέτως, κυριαρχούν η εντυπωσιοθηρία και ο λαϊκισμός.

Τα προτεινόμενα μέτρα ήταν δραματικά υποκοστολογημένα, καθώς βασίζονται σε εσφαλμένες εκτιμήσεις.

Επιπλέον, τα προσωρινά μέτρα που προτείνει εκτείνονται μέχρι το τέλος του έτους. Θεωρεί, δηλαδή, ότι η υγειονομική κρίση θα τελειώσει στο τέλος του 2020. Μόνο που εάν διαρκέσει άλλο ένα τρίμηνο, το κόστος διπλασιάζεται.

Επιπλέον, ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται πως αγνοεί ότι μόνιμα μέτρα δεν μπορούν να υλοποιηθούν, γιατί η απόκλιση από τους δημοσιονομικούς κανόνες, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, μπορεί να είναι μόνο προσωρινή.

Σε αυτό το πλεόνασμα ανευθυνότητας, η Κυβέρνηση απαντά με τη συνέχιση της υλοποίησης του σχεδίου της, που εγγυάται ασφάλεια, αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία για τη χώρα.

 

avgi.gr

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube