Στις 20 Αυγούστου η χώρα μας εξέρχεται του καθεστώτος ενισχυμένης εποπτείας. Τι σηματοδοτεί η συγκεκριμένη εξέλιξη, τόσο συμβολικά όσο και πρακτικά για την προοπτική της χώρας, αλλά κα για την καθημερινότητα των πολιτών;
Με την έξοδο από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας, στο οποίο η Ελλάδα είχε εισέλθει – μόνη στην Ευρώπη – το 2018, επιτυγχάνεται, χάρη στη συστηματική προσπάθεια πολιτών και πολιτείας, ένας μεγάλος εθνικός στόχος.
Καταρχάς, με αυτόν τον τρόπο, σε συνδυασμό με την πρόωρη εξόφληση των δανείων από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, κλείνει, μετά από 12 χρόνια, ένα επώδυνο κεφάλαιο για την Ελλάδα.
Παράλληλα, η χώρα μας ενισχύει τη θέση της στις διεθνείς αγορές, ενώ δίνεται πρόσθετη ώθηση στην αναπτυξιακή δυναμική της και στην προσέλκυση επενδύσεων, καθώς η Ελλάδα επιστρέφει, πλέον, στην ευρωπαϊκή κανονικότητα και παύει να τοποθετείται ως εξαίρεση στην Ευρωζώνη.
Η εξέλιξη αυτή φέρνει, επίσης, πιο κοντά την επίτευξη ενός ακόμα εθνικού στόχου, που είναι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας το 2023, και προσδίδει βαθμούς ελευθερίας στην άσκηση οικονομικής πολιτικής, στο πλαίσιο βέβαια των υφιστάμενων κανόνων, που ισχύουν για όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη.
Μείζων στόχος, όπως τον έχει επανειλημμένως θέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι η απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας. Μπορεί αυτό να γίνει ακόμη και πριν από τις επικείμενες εκλογές και, εάν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις;
Η Ελλάδα έχει πλέον καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των οίκων αξιολόγησης, κάτι που οφείλεται εν πολλοίς στην ορθή, συνετή και μεταρρυθμιστική πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση.
Η εμπιστοσύνη τους αυτή αποτυπώνεται και στις 11 αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία 3 έτη, οι οποίες έχουν φέρει τη χώρα μας ένα «σκαλοπάτι» πριν την επενδυτική βαθμίδα.
Καταφέραμε, με συνέπεια και μεθοδικότητα, να επιτύχουμε σταδιακά όλους τους στόχους που είχαμε θέσει και οι οποίοι αποτελούσαν προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της χώρας μας σε επενδυτική βαθμίδα.
Έτσι, μετά την επίτευξη των στόχων της άρσης των κεφαλαιακών περιορισμών, της πρόωρης εξόφλησης του ΔΝΤ, της μείωσης του όγκου των «κόκκινων» δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, της ισχυρής ανάκαμψης και βιώσιμης ανάπτυξης της οικονομίας, της διαμόρφωσης ισχυρών ταμειακών διαθεσίμων, της γενναίας και αποτελεσματικής στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων στις διαδοχικές και επάλληλες κρίσεις, της ορθολογικής αξιοποίησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων και της εξόδου της χώρας από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας, η Ελλάδα βρίσκεται όλο και πιο κοντά στην υλοποίηση και του τελευταίου στόχου της.
Εάν σε αυτά προσθέσουμε την πολιτική σταθερότητα που εμπνέει, πλέον, η Ελλάδα, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων, χωρίς μάλιστα να τίθεται σε κίνδυνο ο στόχος της επίτευξης – σταδιακά – δημοσιονομικής ισορροπίας, θεωρούμε ότι είμαστε έτοιμοι για να ανακτήσουμε την επενδυτική βαθμίδα, εντός του 2023.
Εντός της εβδομάδος, ανακοινώθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ πως το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 3,8% το πρώτο τρίμηνο του 2022. Πώς ερμηνεύετε τη συγκεκριμένη εξέλιξη υπό το φως της έντονων πληθωριστικών πιέσεων, που υφίστανται εδώ και μήνες οι Έλληνες φορολογούμενοι;
Είναι μία εξέλιξη που αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση ακολουθεί μία ορθή και αποτελεσματική στρατηγική προκειμένου να αμβλύνει τις σημαντικές πιέσεις που, ομολογουμένως, δέχονται οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί – κυρίως των πιο αδύναμων πολιτών – από την άνοδο του πληθωρισμού.
Με την οικονομική πολιτική που υλοποιούμε, με κύριους άξονες τις μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και τη συνακόλουθη αύξηση της απασχόλησης, τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού και το ευρύ πλέγμα μέτρων στήριξης που έχουμε λάβει κατά τη διάρκεια των παρατεταμένων κρίσεων, συμβάλλουμε σημαντικά στη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και στην αντιρρόπηση των απωλειών που προκαλούν οι διαδοχικές κρίσεις, οι οποίες πράγματι επιφέρουν αυξήσεις στο επίπεδο των τιμών, των αγαθών και υπηρεσιών.
Στήριξη που αποτυπώνεται και στην αύξηση – κατά 45 δισ. ευρώ – που έχουν παρουσιάσει οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων τα τελευταία 3 έτη.
Φυσικά, κατανοούμε το μέγεθος του προβλήματος, γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε, με μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα, την υλοποίηση του σχεδιασμού μας, με στόχο να στηρίξουμε τους πολίτες μέχρι να ξεπεράσουμε τις αναταράξεις που προκαλούν οι πολυ-επίπεδες κρίσεις.
Η ενεργειακή κρίση, που ανατροφοδοτεί άνευ προηγουμένου ανατιμήσεις σε ηλεκτρικό, καύσιμα και βασικά είδη, φαίνεται πως θα διαρκέσει περισσότερο του αρχικώς αναμενόμενου. Έχει η Κυβέρνηση τις απαραίτητες εφεδρείες, ώστε να παρέμβει εκ νέου, εφόσον κάτι τέτοιο απαιτηθεί από τις αρχές του φθινοπώρου; Μολονότι έχετε τοποθετηθεί επ’ αυτού στο παρελθόν, αποκλείετε μειώσεις στον ΦΠΑ σε ορισμένα βασικά είδη ή στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα;
Η εκτέλεση του προϋπολογισμού αποδεικνύει ότι η ελληνική οικονομία διαθέτει αντοχές και έχει δυναμική. Τα φορολογικά έσοδα συνεχίζουν να κινούνται πάνω από τους στόχους, για λόγους που σχετίζονται με την καλή πορεία της οικονομίας, τις επενδύσεις και την καλύτερη – έναντι των προβλέψεων – πορεία του τουρισμού.
Με αυτά τα δεδομένα, θα συνεχίσουμε να αξιοποιούμε τον επιπλέον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται, μαζί με τα πρόσθετα έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης και τη φορολόγηση των υπερκερδών των παραγωγών ενέργειας, ώστε να καλύπτουμε, γενναία, αποτελεσματικά και με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, για όσο χρειαστεί.
Σας θυμίζω ότι ο σχεδιασμός μας μέχρι το τέλος του έτους περιλαμβάνει μέτρα συνολικού ύψους 8,5 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, εκ των οποίων τα 6 δισ. ευρώ είναι παρεμβάσεις στο ρεύμα και στο φυσικό αέριο.
Ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, η Κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Υπό το φως της τρέχουσας οξείας οικονομικής κρίσης, μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι η Κυβέρνηση θα φανεί συνεπής στην εξαγγελία της ότι θα καταργηθεί η εισφορά αλληλεγγύης σε δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους από την 1η.1.2023 και μετά;
Σας διαβεβαιώνω ότι, όπως ανακοίνωσε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, το μέτρο θα εφαρμοστεί. Εξάλλου, η Κυβέρνηση – όπως έχει αποδείξει από την αρχή της θητείας της – είναι πάντοτε συνεπής στις εξαγγελίες της.
Ο δημοσιονομικός χώρος που απαιτείται, και οποίος φτάνει τα 450 εκατ. ευρώ από το 2023, θα βρεθεί.
Κύριε Υπουργέ, να αναμένουμε από το βήμα της ΔΕΘ συνέχιση της πολιτικής μειώσεων της φορολογίας ή ο κίνδυνος της ύφεσης υποχρεώνει την Κυβέρνηση να ακολουθήσει μία πιο σφιχτή δημοσιονομική πολιτική;
Η Κυβέρνηση είναι σταθερά προσηλωμένη στην πολιτική των μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών και έχει έμπρακτα αποδείξει ότι αξιοποιεί, για τον σκοπό αυτό, τα διαθέσιμα δημοσιονομικά περιθώρια στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Οι διαδοχικές, εξωγενείς κρίσεις που βιώνουμε δημιουργούν, όμως, ανάγκες στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, στις οποίες πρέπει επίσης να ανταποκριθούμε. Οι πολίτες μπορούν να είναι βέβαιοι ότι η Κυβέρνηση, κάθε φορά που δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος, τον αξιοποιεί και θα συνεχίσει να τον αξιοποιεί πλήρως, προς όφελος της κοινωνίας, ιδίως της μεσαίας τάξης και των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων.
Ανησυχείτε, κύριε Υπουργέ, ότι η εμπρηστική ρητορική της Τουρκίας μπορεί να μεταφερθεί και επί του πεδίου και να οδηγήσει σε ένα «θερμό» επεισόδιο στο Αιγαίο;
Από την πλευρά μας, προσβλέπουμε σταθερά σε σχέσεις καλής γειτονίας με την Τουρκία. Η Ελλάδα λειτουργεί ως πυλώνας ειρήνης, σταθερότητας και οικονομικής ευημερίας στην ευρύτερη περιοχή.
Δυστυχώς, από τη δική της πλευρά, η Τουρκία κρατάει μία απαράδεκτη, αυθαίρετη και προκλητική στάση έναντι της χώρας μας.
Ευελπιστούμε ότι θα επικρατήσει η στοιχειώδης λογική και δεν θα έχουμε περαιτέρω κλιμάκωση αυτής της στάσης.
Σε κάθε περίπτωση, οι προκλήσεις και οι τάσεις αναθεωρητισμού, πρέπει να αντιμετωπίζονται όχι μόνο σε εθνικό, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.