Με το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση, οι πολίτες θα δουν τους λογαριασμούς ρεύματος να ξεφουσκώνουν και να γυρίζουν στα προ κρίσης επίπεδα;
Η Κυβέρνηση, με το πλέγμα μέτρων που ανακοίνωσε, ενισχύει και εμπλουτίζει τις πολιτικές της για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων απέναντι στη – διεθνή – ενεργειακή κρίση, εξαντλώντας – με τα σημερινά δεδομένα – τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο. Έτσι, απαντά στις αγωνίες και στα προβλήματα της κοινωνίας, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων, χωρίς να υπονομεύεται το μέλλον της οικονομίας και της κοινωνίας.
Οι παρεμβάσεις αυτές εκτείνονται σε 4 άξονες:
1ον. Σημαντική ενίσχυση και γενναία διεύρυνση των επιδοτήσεων ηλεκτρικού ρεύματος για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο.
2ον. Αναδρομική επιδότηση του 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι καταναλωτές για λογαριασμούς που εκδόθηκαν από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022. Η επιδότηση θα δοθεί στον λογαριασμό ΙΒΑΝ του καταναλωτή τον Ιούνιο. Αφορά οικιακούς καταναλωτές με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, που δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος.
3ον. Συνέχιση της επιδότησης της τιμής πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) στην πηγή, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο.
4ον. Ενίσχυση του μηχανισμού εκπτώσεων στα τιμολόγια ρεύματος – οριζόντια – από τον Ιούλιο του 2022 και με χρονικό ορίζοντα έως και ένα έτος, ώστε να σταθεροποιηθεί η τιμή λιανικής σε συγκεκριμένα επίπεδα, σημαντικά χαμηλότερα από αυτά των προηγουμένων μηνών και ελαφρώς υψηλότερα σε σχέση με τα προ κρίσεως.
Παραμένει στο τραπέζι το σενάριο της μείωσης του ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά; Θα υπάρξει νέος γύρος οικονομικών ενισχύσεων για τις ευάλωτες ομάδες, δηλαδή νέα επιταγή ακρίβειας;
Με τις παρεμβάσεις που ανακοινώσαμε, ύψους 3,2 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, εξαντλούμε τον υφιστάμενο – σήμερα – δημοσιονομικό χώρο.
Επικεντρωνόμαστε στη σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Σε αυτές τις παρεμβάσεις προσθέστε και την πρόθεση για επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ στις μεταφορές και στην εστίαση μέχρι το τέλος του έτους, επιπλέον κόστους 250 εκατ. ευρώ για εφέτος.
Στο νέο αναθεωρημένο πακέτο συστάσεων της Κομισιόν του Μαΐου για τη δημοσιονομική πολιτική θεωρείτε ότι θα δοθεί μεγαλύτερη ευελιξία στην κυβέρνηση για πρόσθετα μέτρα στήριξης;
Όπως γνωρίζετε, εξακολουθεί να υφίσταται – το 2022 – ένα καθεστώς δημοσιονομικής ευελιξίας.
Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση για τη συνολική αναθεώρηση των δημοσιονομικών κανόνων από το 2023, όπου η χώρα μας συμμετέχει ενεργά, έχοντας καταθέσει συγκεκριμένες θέσεις.
Ως Κυβέρνηση αξιοποιούμε την – παροδική – υφιστάμενη δημοσιονομική ευελιξία με υπευθυνότητα, και όχι ανεύθυνες πλειοδοσίες που θέτουν σε κίνδυνο εκτροχιασμού τα δημόσια οικονομικά και υπονομεύουν το αύριο της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, ενεργοποιούμε, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τα διαθέσιμα εργαλεία και τον δημοσιονομικό χώρο που προκύπτει από την καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, προκειμένου να συνεχίσουμε να βοηθάμε, όσο περισσότερο μπορούμε, την κοινωνία.
Χτίζουμε «δίχτυ ασφαλείας» πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις, λαμβάνοντας διαρκώς μέτρα στήριξής τους.
Το πράξαμε με επιτυχία κατά την πανδημία, συνεχίζουμε – και σήμερα – να το πράττουμε.
Αποδεικνύεται, άλλωστε, από τις πρόσφατες, δραστικές παρεμβάσεις για τη μείωση του ενεργειακού κόστους, ενώ αντανακλάται και στην αναθεωρημένη εκτίμηση για το πρωτογενές έλλειμμα της χώρας το 2022.
Υπάρχει ενδεχόμενο να ξεφύγει ο πληθωρισμός πάνω από το 5,6% που προβλέπει το βασικό σενάριο του Προγράμματος Σταθερότητας;
Διανύουμε μια εξαιρετικά ταραχώδη περίοδο, με πολλαπλές κρίσεις και πολύ υψηλούς κινδύνους, με αποτέλεσμα όλες οι μακροοικονομικές εκτιμήσεις, διεθνώς, να εμπεριέχουν αυξημένες αβεβαιότητες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, οι ανοδικοί κίνδυνοι γύρω από τις προοπτικές του πληθωρισμού έχουν ενταθεί σημαντικά, ιδιαίτερα βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, με βάση τα σημερινά δεδομένα, εκτιμάμε ότι η πρόβλεψή μας ενσωματώνει ένα σημαντικό μέρος αυτών των αβεβαιοτήτων, γι’ αυτό και κινείται πάνω από την αντίστοιχη πρόβλεψη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, για πληθωρισμό 4,5%.
Πολλά νοικοκυριά δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις φορολογικές υποχρεώσεις τους. Σας φοβίζει το ενδεχόμενο της δημιουργίας νέας γενιάς «κόκκινων» χρεών στο Δημόσιο; Η αγορά ζητάει ρύθμιση 120 δόσεων για την αποπληρωμή όλων των χρεών. Είναι στις προθέσεις σας μια νέα ρύθμιση ή ενδεχομένως η αύξηση των δόσεων της πάγιας ρύθμισης;
Κάθε κρίση δημιουργεί προβληματισμούς, ανάμεσα σε άλλους και για την πιθανότητα διόγκωσης του ιδιωτικού χρέους.
Ο ίδιος κίνδυνος υφίστατο και στην υγειονομική κρίση, αλλά με τις πολιτικές μας (βελτίωση 120 δόσεων και δυνατότητα επανένταξης σε αυτή για όσους την έχασαν στη διάρκεια της πανδημίας, νέο πλαίσιο ρυθμίσεων σε 36-72 δόσεις κ.ά.) καταφέραμε να τον περιορίσουμε δραστικά.
Επιπλέον, σε μόνιμη βάση, είναι σε ισχύ η βελτιωμένη πάγια ρύθμιση οφειλών, σε 24-48 δόσεις, καθώς και ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών για φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Για πρώτη φορά επιχειρείται να δοθεί λύση στο χρόνιο πρόβλημα με τα καταπατημένα ακίνητα του Δημοσίου. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του σχετικού νομοσχεδίου;
Το νομοσχέδιο, που θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση το προσεχές διάστημα, αποσκοπεί στην οριστική επίλυση του σοβαρού και διαχρονικού αυτού προβλήματος.
Ειδικότερα, προβλέπεται η δυνατότητα εξαγοράς των καταπατημένων δημοσίων ακινήτων και εκτάσεων, αλλά υπό προϋποθέσεις, με σαφή και αντικειμενικά κριτήρια, μέσα από μια ταχεία και αυτοματοποιημένη διαδικασία, με δικλίδες, όμως, ασφαλείας ώστε να εξαιρούνται ακίνητα που είναι απαραίτητα για την ικανοποίηση κρατικών αναγκών ή παρουσιάζουν περιβαλλοντικό ή αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Έτσι, διευθετείται οριστικά το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, αποκαθίστανται πολίτες που διατηρούν στα ακίνητα αυτά την κύρια κατοικία ή τον τόπο άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητάς τους, ενώ το Δημόσιο και οι δικαστικές αρχές απαλλάσσονται από σημαντικό αριθμό εκκρεμών γραφειοκρατικών διαδικασιών και δικών.
Παρά τις κυβερνητικές παρεμβάσεις, οι μισθωτοί και, κυρίως, η μεσαία τάξη εξακολουθούν να σηκώνουν μεγάλα φορολογικά βάρη. Πέρα από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, υπάρχουν σκέψεις για παρεμβάσεις στη φορολογική κλίμακα;
Οι μειώσεις των φορολογικών επιβαρύνσεων για όλους, με έμφαση στη μεσαία τάξη, αποτελούν κορωνίδα της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και μια από τις ισχυρότερες δεσμεύσεις μας απέναντι στην κοινωνία. Δέσμευση που, παρά την βαριά αλληλουχία κρίσεων, τηρήσαμε με αξιοσημείωτη συνέπεια, χάρη στην υλοποίηση μιας συνετής και συνάμα αποτελεσματικής οικονομικής πολιτικής.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε προχωρήσει σε δεκάδες μειώσεις φόρων, όπως είναι οι μειώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, η μείωση της προκαταβολής φόρου, η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η κατάργηση του φόρου γονικών παροχών – δωρεών, η απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης εισοδημάτων από τον ιδιωτικό τομέα, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η μείωση του συντελεστή παρακράτησης φόρου για τα μερίσματα, η μείωση του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας και η κατάργησή του για νέους έως 29 ετών, ο χαμηλός φορολογικός συντελεστής για όλα τα αγροτικά σχήματα κ.ά.
Όλες αυτές οι φοροελαφρύνσεις στήριξαν ουσιωδώς το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και ενίσχυσαν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή.
Προς την ίδια κατεύθυνση συνεχίζουμε να κινούμαστε, υπηρετώντας πιστά την κεντρική μας θέση για κατά το δυνατόν πιο χαμηλή και δίκαιη φορολόγηση, με διεύρυνση της φορολογικής βάσης.