Για όσο απαιτηθεί θα συνεχιστεί η στήριξη του κράτους σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση της εξωγενούς, διπλής δοκιμασίας στο υγειονομικό πεδίο και στο πεδίο των τιμών. Αυτό υπογραμμίζει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σε συνέντευξη του στο ethnos.gr, περιγράφοντας τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης.
Ειδικότερα ο υπουργός Οικονομικών σημειώνει πως εξετάζεται παράταση στη ρύθμιση για τις οφειλές της πανδημίας, ενώ αναφέρεται και σε μια σειρά μέτρων που είναι στα σκαριά. Ενδεικτικά αναφέρει πως η «άσκηση» για τον ΕΝΦΙΑ θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα και θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του κατά 50 με 60 εκατομμύρια ευρώ.
Στη συνέντευξη του ο κ. Σταϊκούρας υπογραμμίζει πως στην παρούσα φάση στα μέτρα στήριξης δεν μπορεί να περιλαμβάνονται μειώσεις συντελεστών ΦΠΑ σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, διότι «με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στις αρχές του έτους και ότι το δημοσιονομικό κόστος τέτοιων παρεμβάσεων είναι μεγάλο, θα οδηγούμασταν σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό». Όσον αφορά στην ευρωπαϊκή συζήτηση για το Σύμφωνο Σταθερότητας δηλώνει «ρεαλιστικά αισιόδοξος» για το τελικό αποτέλεσμα.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη:
– Το ενεργειακό ράλι αυξήσεων – που οδηγεί σε ανατιμήσεις και σε μια σειρά βασικών αγαθών – συνεχίζεται, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση επιχειρήσεων και νοικοκυριών. Ποια άλλα όπλα είναι στην κυβερνητική «φαρέτρα», για να μπει ανάχωμα σε αυτό το κύμα αυξήσεων; Γιατί απορρίπτεται, στην παρούσα φάση, η μείωση συντελεστών ΦΠΑ σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης;
Τους τελευταίους μήνες, η Ελλάδα, όπως και η υπόλοιπη Ευρώπη, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια «δίδυμη» κρίση – υγειονομική και ενεργειακή – που επιβάλλει διαρκή εγρήγορση, προσοχή, μεθοδικότητα και διορατικότητα από την πλευρά της Κυβέρνησης. Η αντίδρασή μας, εξαρχής, είχε τα χαρακτηριστικά αυτά και ήταν άμεση και δυναμική.
Για την αντιμετώπιση των ανατιμήσεων:
Υλοποιούμε μέτρα μόνιμης αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, τα οποία περιλαμβάνουν μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, αύξηση του κατώτατου μισθού – η πρώτη αύξηση για εφέτος έγινε, ήδη, από την 1η Ιανουαρίου και θα ακολουθήσει δεύτερη, πιο γενναία, τον Μάιο – και αύξηση της απασχόλησης, με παρεμβάσεις όπως τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, συνολικού ύψους 590 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία 86.000 νέων θέσεων εργασίας εντός του έτους, η συνέχιση του προγράμματος επιδότησης νέων θέσεων απασχόλησης για 50.000 επιπλέον θέσεις, το «Πρώτο Ένσημο» για την ένταξη, για πρώτη φορά, στην αγορά εργασίας νέων ηλικίας 18-29 ετών κ.ά.
Εφαρμόζουμε βραχυπρόθεσμα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης, για όσο διάστημα χρειαστεί. Μέτρα συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ το τελευταίο 4μηνο του 2021, στα οποία προστέθηκαν άλλα 400 εκατ. ευρώ τον τρέχοντα μήνα, καλύπτοντας και τις επιχειρήσεις.
Συνεχίζουμε ή επεκτείνουμε μέτρα στήριξης που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Στο πλαίσιο αυτό, προχωρήσαμε στη μετάθεση πληρωμής της επιστρεπτέας προκαταβολής για τον Ιούνιο, στην επέκταση του προγράμματος των παγίων δαπανών, στην επέκταση του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, ενώ συνεχίζονται τα προγράμματα «Γέφυρα» για τη στήριξη δανειοληπτών, δώσαμε τη δυνατότητα προσωρινών αναστολών εργασίας σε πληττόμενους από την πανδημία κλάδους για τον μήνα Ιανουάριο, καταβάλλοντας αποζημίωση ειδικού σκοπού στους εργαζόμενους, και διαμορφώσαμε ειδικό πρόγραμμα ενίσχυσης επιχειρήσεων κλάδων που πλήττονται σημαντικά, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ελέγχουμε τη λειτουργία της αγοράς.
Συνεπώς, η συνολική στήριξη που παρέχει το Κράτος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση της εξωγενούς, διπλής δοκιμασίας στο υγειονομικό πεδίο και στο πεδίο των τιμών είναι σημαντική και θα συνεχιστεί για όσο απαιτηθεί.
Ωστόσο, πράγματι, στην παρούσα φάση, δεν μπορεί να περιλαμβάνει μειώσεις συντελεστών ΦΠΑ σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, διότι, με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στις αρχές του έτους και ότι το δημοσιονομικό κόστος τέτοιων παρεμβάσεων είναι μεγάλο, θα οδηγούμασταν σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
– Η Κυβέρνηση κέρδισε τις εκλογές του 2019, προτάσσοντας τη μείωση της φορολογίας και τη στήριξη της μεσαίας τάξης. Τι περιθώρια μειώσεων φόρων υπάρχουν για το 2022;
Η Κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, έχει αποδείξει ότι είναι πιστή στη δέσμευσή της για μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών για όλη την κοινωνία, με έμφαση στη μεσαία τάξη.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε υλοποιήσει μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες ισχύουν, φυσικά, και εφέτος: μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22% μεσοσταθμικά, μειώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και προκαταβολής φόρου, κατάργηση του φόρου γονικών παροχών – δωρεών για συγγενείς πρώτου βαθμού, για ακίνητες και κινητές αξίες, που αφορά αξίες έως 800.000 ευρώ, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1+3 ποσοστιαίες μονάδες κ.ά.
Επιπλέον, έχουμε αξιοποιήσει τα διαθέσιμα δημοσιονομικά περιθώρια και έχουμε, ήδη, θέσει σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2022 σημαντικές πρόσθετες μειώσεις φόρων, που περιλαμβάνουν:
- Την περαιτέρω, συνολική μείωση του ΕΝΦΙΑ.
- Τη συνέχιση της απαλλαγής από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης των εισοδημάτων για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.
- Τη μείωση του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, και την κατάργησή του για νέους έως 29 ετών.
- Τη μείωση του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων στο 22%.
- Την επέκταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές, στον καφέ και στα μη αλκοολούχα ποτά, στους κινηματογράφους και στο τουριστικό πακέτο, στα γυμναστήρια και στις σχολές χορού, στα αγαθά που χρησιμοποιούνται στην αιμοκάθαρση, καθώς και στα μέσα ατομικής προστασίας και υγιεινής για την προστασία από ιούς, έως τον Ιούνιο του 2022.
- Τη μείωση του ΦΠΑ στις ζωοτροφές στο 6% και τη δρομολόγηση της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης για αγρότες.
- Την ένταξη – από το 2022 και για 3 έτη – επιλεγμένων δαπανών που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση στις δαπάνες που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό έως 100%.
– Το επόμενο διάστημα αναμένονται τα «αποκαλυπτήρια» του νέου ΕΝΦΙΑ. Ποιες κατηγορίες θα κερδίσουν από τις αλλαγές και ποιοι είναι αυτοί που θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα;
Οι αλλαγές στη δομή του φόρου και η αναπροσαρμογή των συντελεστών που επεξεργαζόμαστε θα οδηγήσει σε συνολική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 50-60 εκατ. ευρώ φέτος, σε σχέση με πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι στον, ήδη μειωμένο κατά 22% μεσοσταθμικά, φόρο που πληρώνουν οι πολίτες την τελευταία διετία θα υπάρξει νέα, περαιτέρω μείωση στο συνολικό ποσό.
Στόχος μας είναι οι περισσότεροι συμπατριώτες μας να πληρώσουν ακόμα λιγότερο ΕΝΦΙΑ το 2022, συγκριτικά με την προηγούμενη διετία, και να έχουν, επίσης, στη διάθεσή τους περισσότερες δόσεις για να τον εξοφλήσουν.
Πιστεύω ότι η άσκηση, την οποία θα ολοκληρώσουμε τον επόμενο μήνα, θα έχει χαρακτηριστικά που θα καθιστούν τον ΕΝΦΙΑ δικαιότερο, ενσωματώνοντας, πλέον, νέες αντικειμενικές αξίες.
– Υπάρχει περίπτωση να δοθεί παράταση στη ρύθμιση για τις οφειλές της πανδημίας;
Είναι κάτι που εξετάζεται.
– Στην αντιπολίτευση υπάρχουν εκτιμήσεις πως μια σειρά ανακοινώσεων – αύξηση του κατώτατου μισθού, κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης το 2023 σε δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους – δείχνουν πως η κυβέρνηση σκέφτεται τις κάλπες. Τελικά, πόσο κοντά είναι η επόμενη εκλογική αναμέτρηση;
Η Κυβέρνηση έχει ορίζοντα τετραετίας και εργάζεται στη βάση εξάντλησής της, όπως, άλλωστε, μόλις πρόσφατα επανέλαβε ο Πρωθυπουργός.
Παράλληλα, διαθέτει σχέδιο, το οποίο υλοποιεί με μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα, και το οποίο ξετυλίγεται με συνέπεια, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που επικρατούν στο μεγαλύτερο μέρος της θητείας της.
Στο πλαίσιο αυτό, κορυφαία στρατηγική επιλογή μας αποτελεί η υλοποίηση μιας συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, στοχεύοντας στη μείωση της φορολογίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων και στη στήριξη των μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων, ώστε αφενός να «οχυρωθούν» έναντι των «επιθέσεων» εξωγενών κρίσεων – όπως η υγειονομική και η ενεργειακή – και αφετέρου να προχωρήσουν στην επόμενη μέρα από μια βελτιωμένη αφετηρία. Έτσι, θα μπορέσει σταδιακά, αλλά σταθερά, να βελτιώνεται η ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας.
Μέχρι στιγμής, παρά τις καινοφανείς αντιξοότητες, ο απολογισμός της Κυβέρνησης και σε αυτό το πεδίο είναι θετικός. Δεκάδες φόροι έχουν μειωθεί τα τελευταία 2,5 χρόνια. Παράλληλα, ο όποιος δημοσιονομικός χώρος δημιουργείται από τα αποτελέσματα της ορθώς ασκούμενης οικονομικής πολιτικής, ήτοι την ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας, διοχετεύεται εκ νέου στην κοινωνία, ως «μέρισμα» ανάπτυξης. Αξιοποιούμε, δηλαδή, τους καρπούς μιας αποδοτικής πολιτικής προς όφελος των πολιτών, όπως οφείλουμε και έχουμε δεσμευτεί. Γι’ αυτό και μπορούμε φέτος να κάνουμε πράξη τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού.
Και σε αυτή την τροχιά θα εξακολουθήσουμε να κινούμαστε, ενισχύοντας την παραγωγική ικανότητα της χώρας, συνεχίζοντας την εφαρμογή μιας συνετής και υπεύθυνης δημοσιονομικής πολιτικής και την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και διαρθρωτικών αλλαγών. Ώστε όλοι οι πολίτες να ωφεληθούν από την ανάπτυξη της οικονομίας και ταυτόχρονα η χώρα να επιτυγχάνει τους δημοσιονομικούς στόχους που από το 2023 θα αρχίσουν να τίθενται σε ισχύ πανευρωπαϊκά, καθώς σταδιακά θα προχωράμε στη μετά-κορονοϊό εποχή.
– Το Eurogroup έστειλε ένα πρώτο σήμα υπέρ της βραδύτερης αποκλιμάκωσης του δημοσίου χρέους της Ευρωζώνης από το 2023. Ποιους στόχους θέτει η Κυβέρνηση στη εξελισσόμενη διαπραγμάτευση στην Ε.Ε. για ένα πιο ευέλικτο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης;
Πράγματι, η συζήτηση για τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες στο πεδίο της οικονομικής αρχιτεκτονικής μόλις ξεκίνησε και οι «ζυμώσεις» αναμένεται να ενταθούν από τον Μάρτιο, μετά την κατάθεση της σχετικής πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και να επεκταθούν στο μεγαλύτερο μέρος του 2022.
Πρόκειται, αναμφίβολα, για ένα πολυσύνθετο και πολυδιάστατο ζήτημα και ειδικά όσον αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους, η συζήτηση σίγουρα δεν θα είναι εύκολη.
Παρόλα αυτά, είμαι ρεαλιστικά αισιόδοξος για το τελικό αποτέλεσμα, διότι, όπως αποδείχθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Eurogroup, αποτελεί κοινή πεποίθηση όλων των κρατών-μελών η ανάγκη αναθεώρησης του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και όλοι συγκλίνουν στο ό,τι θα πρέπει οι πρόσφατες εμπειρίες των δύο κρίσεων – χρηματοπιστωτικής και υγειονομικής – να ενσωματωθούν στον σχεδιασμό και στους νέους κανόνες.
Κανόνες, οι οποίοι, ως χώρα, θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι κοινοί και αξιόπιστοι, κατάλληλοι και αποτελεσματικοί, απλοί και λειτουργικοί, σύγχρονοι και δυναμικοί.
Η νέα Ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική πρέπει να διασφαλίζει μακροπρόθεσμη ευστάθεια και βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών, ενισχύοντας παράλληλα την ανάκαμψη από το σοκ της πανδημίας, προσφέροντας την απαραίτητη ευελιξία για τη διαχείριση του οικονομικού κύκλου και εξασφαλίζοντας επιτυχή αντιμετώπιση μελλοντικών κρίσεων.
Πρέπει, επίσης, να προστατεύει και να ενθαρρύνει τις δημόσιες επενδύσεις που αυξάνουν την οικονομική μεγέθυνση.