Στη συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρεται, μεταξύ άλλων, το πρότζεκτ του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, τις επεκτάσεις του σιδηρόδρομου στη Θεσσαλονίκη και την εξέλιξη της Γραμμής 4 του μετρό.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα. Μετά την Καλαμαριά στα τέλη του 2025, ποιες είναι οι επόμενες επεκτάσεις και ειδικά στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία»;
Με τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης μπαίνουμε σε μια νέα εποχή για την πόλη, η οποία αποκτά ένα νέο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, σύγχρονο, γρήγορο, φθηνό και φιλικό προς το περιβάλλον. Την παράδοση της κύριας γραμμής την επόμενη εβδομάδα θα ακολουθήσει η ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, με 5 επιπλέον σταθμούς, έως το τέλος του 2025.
Με βάση τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης και υπό την προϋπόθεση εύρεσης της αναγκαίας χρηματοδότησης, οι περαιτέρω επεκτάσεις σχεδιάζονται με γνώμονα την πληθυσμιακή και γεωγραφική εξέλιξη του πολεοδομικού συγκροτήματος, με ορίζοντα το 2040. Οι δήμοι της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης έχουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, οπότε τίθεται ως προτεραιότητα η επέκταση προς αυτές τις περιοχές, καθώς και η ανάγκη κάλυψης των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας, μαζί με τη νοτιοανατολική επέκταση προς το αεροδρόμιο.
Πώς εξελίσσεται η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας; Υπάρχουν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα;
Τόσο η χάραξη της Γραμμής 4 όσο και η χωροθέτηση των σταθμών της προέκυψαν μετά την εκτεταμένη συγκοινωνιακή μελέτη κίνησης του επιβατικού κοινού σε βάθος χρόνου. Ετσι, απαιτήθηκε η χωροθέτηση νέων σταθμών και υπόγειων σηράγγων σε έντονα πυκνοδομημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας, όπου οι μόνοι διαθέσιμοι χώροι, ώστε να έχει το υπόγειο έργο πρόσβαση για την κατασκευή του, είναι οι ελεύθεροι αδόμητοι δημόσιοι χώροι (πλατείες).
Παράλληλα, το 2018, για πρώτη φορά στην ιστορία κατασκευής του μετρό, το έργο χωρίστηκε σε δύο: πρόδρομες εργασίες (μετατοπίσεις ΟΚΩ, αρχαιολογικά κ.λπ.) και κανονικό έργο. Οι δύο αυτοί παράγοντες, μαζί με τη συνθετότητα και τις δυσκολίες που έχει ένα υπόγειο έργο τέτοιας έκτασης, δημιουργούν μικρές καθυστερήσεις, οι οποίες, προς το παρόν, αντιμετωπίζονται μέσω του αυστηρού, συστηματικού ελέγχου που έχει ζητηθεί από την ανάδοχη κοινοπραξία.
Υπάρχουν και καθυστερήσεις που οφείλονται και σε εξωγενείς παράγοντες, που συνήθως οδηγούνται και κρίνονται από την ελληνική Δικαιοσύνη και δεν μπορούν να προβλεφθούν στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Εκτιμούμε, πάντως, ότι οι μετροπόντικες θα έχουν ολοκληρώσει το σύνολο της διάνοιξης το 2026.
Σε εμβληματικά πρότζεκτ, όπως αυτό της Αττικής Οδού, διακρίνουμε κάποια οικονομική δυστοκία από πλευράς Πολιτείας. Για παράδειγμα, έχει τελεσφορήσει ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και ακούγεται ότι υπάρχει οικονομικό πρόβλημα από πλευράς Δημοσίου για το επόμενο βήμα. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται, επίσης, ο προαστιακός Δυτικής Αττικής;
Κατ’ αρχάς, η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού ήταν μια δύσκολη άσκηση, που ολοκληρώθηκε με επιτυχία, καθώς το Δημόσιο εξασφάλισε ένα υψηλό τίμημα, ύψους 3,27 δισ. ευρώ, το ύψος των διοδίων μειώθηκε στα 2,5 ευρώ και συνάμα εξασφαλίστηκε η απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, που αποτελεί, πλέον, αναπόσπαστο τμήμα του συστήματος οδικών μεταφορών στην Αττική.
Πράγματι, υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης των υποδομών στην Αττική και έχουν κατατεθεί αρκετές προτάσεις. Τους προσεχείς μήνες θα γίνει, σε κυβερνητικό επίπεδο, η αξιολόγησή τους και κατόπιν θα υπάρξει μια προτεραιοποίηση, ώστε να αναζητήσουμε χρηματοδοτικά εργαλεία. Η εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει οποιοδήποτε έργο. Σε αυτά περιλαμβάνεται και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, όπου υπάρχουν και δικαστικές εκκρεμότητες.
Το έργο, πάντως, που δρομολογούμε, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, είναι αυτό του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, με το οποίο θα συνδεθεί η Εθνική Οδός με τη Λεωφόρο Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η σύνδεση της Λεωφόρου Σχιστού με την Αττική Οδό και θα συνδεθούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την Εθνική Οδό.
Οσον αφορά την αναβάθμιση του προαστιακού Δυτικής Αττικής, το έργο έχει χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το πέρας του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ποια είναι η εξέλιξη των έργων που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας;
Οι διαδικασίες σε πολλά έργα προχωρούν ικανοποιητικά, αρκετά έχουν δρομολογηθεί και κάποια άλλα ήδη ολοκληρώθηκαν.
Εως το τέλος του έτους εκτιμάται πως θα έχουν γίνει πληρωμές ύψους μέχρι 390 εκατ. ευρώ, που αφορούν την πρόοδο ενός συνόλου έργων, όπως η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ε-65, η κατασκευή τμήματος του ΒΟΑΚ, η αναβάθμιση του προαστιακού Δυτικής Αττικής, το πρόγραμμα των «έξυπνων» γεφυρών, η αναβάθμιση των αεροδρομίων της χώρας, προγράμματα ηλεκτροκίνησης και σταθμών φόρτισης κ.λπ. Ενώ έχει ολοκληρωθεί η αγορά 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Πότε θα ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ;
Πρόκειται για το δυσκολότερο έργο που καλούμαστε να διαχειριστούμε. Κατά την πρόσφατη επίσκεψη που πραγματοποιήσαμε στα εργοτάξια, διαπιστώθηκε ότι στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Αγιος Νικόλαος, οι εργασίες εκτελούνται με ικανοποιητικό ρυθμό, ενώ η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί τους αμέσως προσεχείς μήνες. Ο συμβατικός χρόνος υλοποίησης του τελευταίου τμήματος είναι η πενταετία.
Θα ανανεωθεί πλήρως ο γερασμένος στόλος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς;
Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ηδη, στην Αθήνα, κυκλοφορούν 270 νέα οχήματα, με στόχο τα 400 έως το τέλος του 2024 και τα 950 το καλοκαίρι του 2025. Στη Θεσσαλονίκη, κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και με την προμήθεια άλλων 159 οχημάτων μέσω leasing από τον ΟΑΣΘ, το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ θα είναι καινούργια οχήματα.
Επίσης, στη Γραμμή 1 γίνεται αναβάθμιση 14 συρμών, με ένα σημαντικό ποσοστό αυτών να εκτιμάται πως θα έχει ετοιμαστεί μέσα στο 2025. Και αναζητούμε πρόσθετους πόρους για την ανανέωση του στόλου στις Γραμμές 2 και 3.
Πότε ο σιδηρόδρομος θα αποκτήσει την αίγλη που του αξίζει;
Τον τελευταίο χρόνο έχουμε αναλάβει πλήθος πρωτοβουλιών για τις οποίες έχει ενημερωθεί, κατ’ επανάληψη, η Βουλή των Ελλήνων.
Μεταξύ άλλων, αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές υποδομές με σημαντικούς -για πρώτη φορά- ευρωπαϊκούς πόρους, ενσωματώνονται στο δίκτυο τεχνολογικά συστήματα που ενισχύουν το επίπεδο ασφάλειας, αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ για έργα συντήρησης.
Ταυτόχρονα, η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού φορέα έχει εισέλθει στο στάδιο της νομοθέτησης. Ο νέος, ενιαίος φορέας, που θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το σκέλος της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό, θα αντικαταστήσει το πολυδαίδαλο σχήμα που υπάρχει σήμερα.
Παράλληλα, μέσα από το σχέδιο δράσης για την εφαρμογή της ασφάλειας και της διαλειτουργικότητας του σιδηρόδρομου, που υπεβλήθη τέλος Σεπτεμβρίου στους ευρωπαϊκούς φορείς, υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις και χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, τη βελτίωση των διαδικασιών διαπίστευσης, παρακολούθησης και κοινοποίησης, την ενίσχυση του εθνικού φορέα διερεύνησης, την προώθηση γνώσης και κουλτούρας, καθώς και την κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου για τα συστήματα ERTMS.
Σε κάθε περίπτωση, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος έχουν σωρευθεί εδώ και δεκαετίες και για την επίλυσή τους απαιτείται συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια.
Θεωρείτε ότι μπορεί να υπάρξει εσωστρέφεια ή ακόμα και αναταράξεις στη Ν.Δ. μετά τη διαγραφή Σαμαρά; Νιώθετε πως υπάρχει πίεση από τα «δεξιά» της Ν.Δ.;
Είναι πεποίθησή μου ότι υπάρχει σταθερότητα στην κυβερνητική πλειοψηφία. Αυτή θα αποτυπωθεί στην ψήφιση νομοθετημάτων, όπως είναι ο Προϋπολογισμός. Η πίεση που ασκείται -και ορθώς- είναι από την κοινωνία, ώστε να υλοποιήσουμε το κυβερνητικό μας πρόγραμμα, όπως δεσμευτήκαμε πριν από ενάμισι περίπου έτος. Και σε αυτό είμαστε προσηλωμένοι, εργαζόμενοι μεθοδικά, υπεύθυνα και με αποφασιστικότητα.