”Το διπλό «στοίχημα» του 2021 για την ελληνική οικονομία” – Άρθρο του Υπουργού Οικονομικών στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ | 13.12.2020

Το διπλό «στοίχημα» του 2021 για την ελληνική οικονομία

 

Το 2020 επεφύλασσε, για ολόκληρο τον πλανήτη, μια μεγάλη δοκιμασία, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού η οποία, σε παγκόσμια κλίμακα, έχει πολύ σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις, προκαλώντας πρωτόγνωρη ανασφάλεια και αβεβαιότητα.

Ειδικά στην Ελλάδα, στην αβεβαιότητα αυτή, έρχεται να προστεθεί η ανάγκη ισχυροποίησης της χώρας για την αντιμετώπιση πρόσθετων προκλήσεων που έχουν οικονομικές διαστάσεις, και απορρέουν από γεωπολιτικές εντάσεις, ροές μεταναστών, φυσικές καταστροφές.

Μέσα σε αυτές τις ρευστές και αντίξοες συνθήκες, η Κυβέρνηση καλείται να χαράξει οικονομική πολιτική για το 2021, η οποία να στοχεύει στην υπέρβαση της κρίσης, αλλά και να θέτει τις βάσεις, αρχικά, για ταχεία ανάκαμψη και, στη συνέχεια, μετά το πέρας της πανδημίας, για το αναπτυξιακό άλμα που χρειάζεται η χώρα.

Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος, σχεδιάσαμε και υλοποιούμε, από την αρχή της παρούσας δοκιμασίας, ένα συνεκτικό, δυναμικό και αποτελεσματικό – όπως έχει αναγνωριστεί διεθνώς – πακέτο μέτρων, με στόχους, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας, τη στήριξη των πληγέντων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, την παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, τη στήριξη της απασχόλησης και την ενίσχυση των ανέργων.

Πακέτο μέτρων, συνολικού ύψους 24 δισ. ευρώ για το 2020, το οποίο διαρκώς επεκτείνεται, ενισχύεται και εμπλουτίζεται, ανάλογα με τις εξελίξεις στο υγειονομικό πεδίο.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε προβλέψει επιπρόσθετα μέτρα ύψους 7,5 δισ. ευρώ για το 2021.

Ανεβάζοντας έτσι το συνολικό ύψος των παρεμβάσεων στα 31,5 δισ. ευρώ, δηλαδή όσο είναι και το ύψος της χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για τα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα όμως, αυξάνουμε τις δαπάνες για την άμυνα, την ασφάλεια, την παιδεία και την κοινωνική συνοχή. Και είμαστε εδώ, ως Υπουργείο Οικονομικών, για όσο χρειαστεί και για ό,τι απαιτηθεί. Με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και γρήγορα αντανακλαστικά.

Επιπλέον, μέσα στη υγειονομική κρίση, προχωρήσαμε σε πρόσθετες και σημαντικές μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:

  • Μειώσαμε, και σε ορισμένες περιπτώσεις μηδενίσαμε, την προκαταβολή φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
  • Μειώσαμε τον ΦΠΑ στις υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, σε μη αλκοολούχα ποτά, στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών.
  • Μειώνουμε, κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, τις ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
  • Καταργούμε την εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα.

Προσδοκούμε, όταν κλείσει η παρένθεση της υγειονομικής κρίσης, και ανάλογα και με τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας και τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, οι μειώσεις σε κάποιους από τους παραπάνω φόρους, ή σε κάποιους άλλους, καθώς και στις ασφαλιστικές εισφορές, να μονιμοποιηθούν.

Όλα τα παραπάνω γίνονται χωρίς να λησμονούμε ότι το μεγάλο ζητούμενο για την ελληνική οικονομία, και συνολικά για τη χώρα, είναι η μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε, μεθοδικά και συστηματικά, πάνω σε δύο άξονες.

Αφενός, προχωράμε, ακόμη και εν μέσω πανδημίας, την υλοποίηση διαρθρωτικών παρεμβάσεων, όπως είναι:

  • Η ψήφιση ενός νέου, συνεκτικού, κοινωνικά ευαίσθητου και εθνικά αναπτυξιακού πλαισίου ρύθμισης οφειλών και παροχής 2ης ευκαιρίας.
  • Η εφαρμογή του προγράμματος «Γέφυρα», για τη στήριξη δανειοληπτών που πλήττονται από τις οικονομικές επιπτώσεις του κορονοϊού.
  • Η υλοποίηση του «Ηρακλή», με στόχο τη μείωση των «κόκκινων δανείων» στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
  • Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για την εταιρική διακυβέρνηση και την Κεφαλαιαγορά.
  • Η θέσπιση του πλαισίου των μικροπιστώσεων.
  • Η αναθεώρηση του πλαισίου για τη φορολογική κατοικία και η εισαγωγή του εναλλακτικού τρόπου φορολόγησης (Non-Dom).
  • Η εκκίνηση των διαγωνιστικών διαδικασιών για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων και η προώθηση εμβληματικών επενδύσεων, όπως το Ελληνικό.
  • Η δρομολόγηση και υλοποίηση σχεδίων ενίσχυσης της βιωσιμότητας εταιρειών του Δημοσίου, όπως είναι η ΕΛΒΟ, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η ΛΑΡΚΟ και η ΕΑΒ.
  • Η ψήφιση νέων νομοθετικών πλαισίων για την αντιμετώπιση του «ξεπλύματος» μαύρου χρήματος και τον περιορισμό του λαθρεμπορίου.

Αφετέρου, διασφαλίζουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο η χώρα μας αναμένεται να λάβει έως 32 δισ. ευρώ μέχρι το 2026.

Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις για την πράσινη μετάβαση, την ψηφιακή μετάβαση, την απασχόληση και κοινωνική συνοχή, καθώς και τις ιδιωτικές επενδύσεις. Αυτοί οι πυλώνες ενσωματώνουν τις ευρωπαϊκές συστάσεις και πολιτικές προτεραιότητες, έχουν όμως ουσιαστικά βασιστεί στις ιδιαίτερες ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και στην κάλυψή τους.

Εφαρμόζοντας την παραπάνω στρατηγική, όλοι μαζί – Κράτος, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι – με εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας, ενότητα, υπευθυνότητα και σκληρή δουλειά, μπορούμε να είμαστε ρεαλιστικά αισιόδοξοι ότι, παρά τις δυσκολίες που κληροδοτεί η χρονιά που φεύγει, το 2021 θα είναι για την πατρίδα μας έτος σημαντικής ανάκαμψης και ώθησης για την επίτευξη, το συντομότερο δυνατόν, ισχυρής, διατηρήσιμης, έξυπνης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης.

 

Χρήστος Σταϊκούρας

Υπουργός Οικονομικών

Share

/ In Άρθρα, Κύριο Θέμα / By author / Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ”Το διπλό «στοίχημα» του 2021 για την ελληνική οικονομία” – Άρθρο του Υπουργού Οικονομικών στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ | 13.12.2020
Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
InstagramYoutube