Από το Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα, ανακοινώνονται τα εξής σχετικά με τα προσωρινά αποτελέσματα εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο του 2014:
«Η μηνιαία ενημέρωση, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών, για τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού έχει καταστεί εθιμική.
Από τα μέχρι σήμερα στοιχεία προκύπτει ότι η χώρα, μετά από πολλά χρόνια, νωρίτερα από τις προβλέψεις, επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα.
Συγκεκριμένα, με βάση τα προσωρινά στοιχεία του Ιανουαρίου του 2014:
1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.
Το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στα 811 εκατ. ευρώ ή στο 0,5% του ΑΕΠ, έναντι 415 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ τον περυσινό Ιανουάριο.
Σχεδόν διπλάσιο.
Αν μάλιστα οι επιστροφές φόρων και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώνονταν στο ύψος των στόχων, το πρωτογενές αποτέλεσμα θα ήταν 400 εκατ. ευρώ ή 50% υψηλότερα.
Σχεδόν τριπλάσιο από πέρυσι.
2ον. Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα είναι επίσης πλεονασματικό.
Το πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στα 595 εκατ. ευρώ ή στο 0,3% του ΑΕΠ, έναντι 177 εκατ. ευρώ ή 0,1% του ΑΕΠ τον περυσινό Ιανουάριο.
Σχεδόν τριπλάσιο.
3ον. Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται στα περυσινά επίπεδα, χαμηλότερα όμως από τους στόχους.
Και αυτό λόγω των αυξημένων, έναντι των στόχων, επιστροφών φόρων και των μειωμένων εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Αναλυτικά:
- Τα καθαρά έσοδα τόσο του Κρατικού όσο και του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν περίπου στα 4,4 δισ. ευρώ, όσο ήταν και τον περυσινό Ιανουάριο.
- Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 4,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 270 εκατ. ευρώ έναντι του περυσινού Ιανουαρίου.
Και αυτό οφείλεται, κυρίως, στα φορολογικά έσοδα που ήταν 370 εκατ. ευρώ υψηλότερα από τον περυσινό Ιανουάριο, αλλά και οριακά υψηλότερα έναντι του στόχου.
4ον. Οι επιστροφές φόρων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα τόσο από πέρυσι όσο και έναντι του στόχου.
Συγκεκριμένα, οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 294 εκατ. ευρώ, όταν πέρυσι τον Ιανουάριο ήταν μόλις 43 εκατ. ευρώ και ο στόχος για εφέτος ήταν για 99 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι αυτό το αποτέλεσμα έρχεται να συμπληρώσει την ιδιαίτερα καλή εικόνα του 2013, όταν, οι συνολικές, και παρελθόντων ετών, επιστροφές φόρων ανήλθαν στα 3,7 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 420 εκατ. ευρώ έναντι του 2012.
Ενισχύοντας ουσιαστικά τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες είναι μειωμένες τόσο έναντι του στόχου όσο, κυρίως, έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Διαμορφώθηκαν στα 2,9 δισ. ευρώ, περίπου 1 δισ. ευρώ χαμηλότερα από τον Ιανουάριο του 2013, και περίπου 400 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από το στόχο.
6ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Κράτους έχουν σημαντικά μειωθεί.
Ανέρχονται, το Δεκέμβριο του 2013, μαζί με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, στα 4,7 δισ. ευρώ, έναντι 9,2 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012.
Μειωμένες κατά 50% μέσα στο 2013.
7ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν σημαντικά.
Διαμορφώθηκαν στα 308 εκατ. ευρώ, όταν πέρυσι τον Ιανουάριο ήταν μόλις 67 εκατ. ευρώ και ο στόχος για εφέτος ήταν για 100 εκατ. ευρώ.
Συνεχίζοντας την καλή εικόνα του 2013 όταν και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανήλθαν στα 6,65 δισ. ευρώ, υψηλότερες κατά 540 εκατ. ευρώ έναντι του 2012.
Ενισχύντας και αυτές ουσιαστικά τη ρευστότητα στην οικονομία.
Συμπερασματικά, οι στόχοι της δημοσιονομικής πολιτικής συνεχίζουν να επιτυγχάνονται, τόσο σε όρους Προγράμματος όσο και σε όρους Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών.
Επιπροσθέτως:
Θα επαναλάβω βασικές αρχές αποτίμησης της δημοσιονομικής επίδοσης μιας Ευρωπαϊκής χώρας, ιδιαίτερα όταν αυτή είναι σε Πρόγραμμα Προσαρμογής.
1ον. Ο υπολογισμός των επιδόσεων γίνεται σε επίπεδο αποτελέσματος του ισοζυγίου Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών από τη Eurostat.
Ειδικότερα, γίνεται επί του πρωτογενούς αποτελέσματος του ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, δηλαδή εξαιρουμένων των δαπανών για αποπληρωμή τόκων.
2ον. Η αξιολόγηση της Ελλάδας, επειδή βρίσκεται στο Μηχανισμό Στήριξης, γίνεται με βάση τις συμφωνηθείσες παραμέτρους με την Τρόικα στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει:
- Την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).
- Την επίπτωση από τη στήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (εφάπαξ επίπτωση).
Αυτή η διάκριση γίνεται σε όλες τις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Τροϊκα και της Eurostat.
Και αυτή παρουσιάζεται και στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2014, Πίνακας 3.4, σελ. 80.
3ον. Έτσι, για το 2012:
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, που αξιολογεί η Τρόικα, το πρωτογενές έλλειμμα ήταν 2,8 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ.
Η χώρα, για πρώτη φορά, επέτυχε τους δημοσιονομικούς στόχους του Προγράμματος.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών, που παρουσίασε η Eurostat, το πρωτογενές έλλειμμα ήταν μικρότερο, 2,2 δισ. ευρώ ή 1,1% του ΑΕΠ.
Συνεπώς το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, κατά Eurostat, ήταν καλύτερο.
Με τις επιπτώσεις της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ανήλθε στο 4% του ΑΕΠ.
4ον. Σε ό,τι αφορά το 2013:
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, που αξιολογεί η Τρόικα, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα είναι υψηλότερο από τα 812 εκατ. ευρώ ή το 0,4% του ΑΕΠ.
Η χώρα, για δεύτερη συνεχόμενη φορά, όχι μόνο επιτυγχάνει αλλά υπερκαλύπτει τους δημοσιονομικούς στόχους του Προγράμματος.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών, όπως παρουσιάζεται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα είναι υψηλότερο, στα 3,9 δισ. ευρώ ή στο 2,1% του ΑΕΠ.
Δηλαδή, με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών, ενσωματώνονται οι υπόλοιπες παράμετροι που εξαιρούνται με βάση τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και συνεπώς, το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώνεται σε υψηλότερο επίπεδο.
Με τις επιπτώσεις της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, προκύπτει εκτιμώμενο πρωτογενές έλλειμμα 8,3% του ΑΕΠ.
5ον. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω δημοσιονομικά δεδομένα δεν επηρεάζονται από τη διαδικασία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς η αξιολόγηση των δημοσιονομικών επιπέδων της χώρας γίνεται σε δημοσιονομική, δεδουλευμένη, βάση και όχι σε ταμειακή βάση.
Συγκεκριμένα, το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, το οποίο αποτελεί και το κριτήριο επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, περιλαμβάνει ούτως ή άλλως και τις επιδράσεις από τις μεταβολές των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Συνεπώς, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε ταμειακή βάση, που επηρεάζεται από τις εξοφλήσεις ή μη των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, διορθώνεται από τις αντίστοιχες μεταβολές του αποθέματος των απλήρωτων υποχρεώσεων, προκειμένου να διαμορφωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση.
Έτσι, το πρόγραμμα αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων είναι ουδέτερο, από δημοσιονομική άποψη σε ετήσια βάση, και δεν επηρεάζει το πρωτογενές αποτέλεσμα.
Πάντως, σε ταμειακή βάση, το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2013 ήταν περίπου 900 εκατ. ευρώ καλύτερο από τους στόχους».