Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Κυβέρνηση, συχνά, διακηρύσσει ότι βλέπει «φως στο τούνελ».
Η πραγματικότητα όμως διαψεύδει τις προσδοκίες της.
Η πραγματική Οικονομία δεν «υπακούει» στις επιθυμίες της.
Τα όποια Κυβερνητικά πολιτικά φληναφήματα που περικλείουν αβάσιμες νότες αισιοδοξίας, δεν μπορούν να «κρύψουν» την πραγματικότητα.
Πραγματικότητα, όπως αυτή αποτυπώνεται στη δραματική συρρίκνωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών και στα «λουκέτα» των επιχειρήσεων.
Άλλωστε μπορεί κανείς να μιλήσει για «φως στο τούνελ», όταν ακόμη και με τις εκτιμήσεις της Κυβέρνησης, η ύφεση αναμένεται να διαμορφωθεί στο 3%, η ανεργία στο 14,6%, και το δημόσιο χρέος στο 159% του ΑΕΠ στο τέλος του 2011;
Μπορεί κανείς να μιλήσει για «φως στο τούνελ» όταν, σύμφωνα με την Έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η δανειακή επιβάρυνση της χώρας, παρά τις τεράστιες θυσίες του Ελληνικού λαού, αυξάνεται κατά 30% του ΑΕΠ την περίοδο 2009-2013, ενώ αναμένεται το 2020 να είμαστε ακόμα πιο υπερχρεωμένοι από το 2009;
Και σε όλα αυτά, θα πρέπει να προσθέσει κανείς και τους νέους κανόνες οικονομικής διακυβέρνησης στην Ευρώπη, σύμφωνα με τους οποίους, η χώρα μας, θα πρέπει από το 2013 και μετά να μειώνει το χρέος της, ετησίως, περίπου κατά 4% με 5% του ΑΕΠ για μία εικοσαετία προκειμένου να επιτευχθεί δημοσιονομική προσαρμογή.
Καθίσταται συνεπώς σαφές, για να δανεισθώ έκφραση Συναδέλφου της Κυβερνητικής παράταξης κατά τη διάρκεια της συζήτησης του Προϋπολογισμού, ότι «ο λογαριασμός δεν βγαίνει».
Εμείς, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, πιστεύουμε, και το έχουμε διατυπώσει από τον Ιούλιο, ότι απαιτείται αλλαγή της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής και επίτευξη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.
Υποστηρίζουμε ότι χρειάζεται η εφαρμογή νέου μείγματος πολιτικής το οποίο θα περιλαμβάνει τα παραδοσιακά συσταλτικά δημοσιονομικά «εργαλεία» προκειμένου να συρρικνωθεί το «διαρθρωτικό» έλλειμμα, αντισταθμιστικά μέτρα τόνωσης της οικονομίας ώστε να αντιμετωπισθεί η ύφεση, και μέτρα αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου ώστε να αντιμετωπισθεί το υψηλό και με δυναμική δημόσιο χρέος.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Υποστηρίζουμε ότι μια ορθολογική διαχείριση και μια δυναμική, στοχευμένη και άμεση αξιοποίηση και ανάπτυξη της δημόσιας ακίνητης περιουσίας μπορεί να εξασφαλίσει σημαντικά, σταθερά και σε μακροχρόνια βάση έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο, να μειώσει το ύψος του χρέους, και να δημιουργήσει πρόσθετα αναπτυξιακά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες.
Βέβαια, είναι γεγονός, ότι πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας δεν είναι σημερινά, αλλά διαχρονικά.
1ον. Το Ελληνικό Δημόσιο δεν γνωρίζει το μέγεθος της ακίνητης περιουσίας του, κυρίως λόγω της ανυπαρξίας πλήρους και ακριβούς Κτηματολογίου.
2ον. Με την καταγραφή, προστασία, διαχείριση και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας ασχολείται μεγάλος αριθμός φορέων με διαφορετικές, επικαλυπτόμενες ή αντικρουόμενες αρμοδιότητες που καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη τη συνολική αποτίμηση και αξιοποίησή της.
3ον. Μεγάλο μέρος των δημόσιων ακινήτων έχουν πολλαπλές δεσμεύσεις και περιορισμούς ως προς την αξιοποίησή τους.
4ον. Η μη κτηματογράφηση της δημόσιας περιουσίας έχει δώσει έδαφος σε συνεχείς καταπατήσεις και χρόνιες δικαστικές διενέξεις, με σημαντικά νομικά προβλήματα διεκδικήσεων που παρεμποδίζουν την αξιοποίηση σημαντικού τμήματός της.
Βέβαια, τα προβλήματα και οι περιορισμοί που προαναφέρθηκαν δεν σημαίνουν ότι δεν υπάρχουν αξιόλογες δυνατότητες αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας και επομένως ουσιαστικής συμβολής στην εξυγίανση και ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών.
Δυστυχώς, όμως, η Κυβέρνηση, τουλάχιστον τους πρώτους 15 μήνες διακυβέρνησης της χώρας, καθυστερεί χαρακτηριστικά και αδυνατεί να αξιοποιήσει αυτές τις δυνατότητες.
Ανακάλυψε την αξία της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου στην Αμερική.
Απουσιάζει η βούληση να σχεδιάσει και να προχωρήσει, μεθοδικά, αποτελεσματικά και με διαφάνεια, στην αξιοποίηση της περιουσίας.
Έχει αφήσει για πολλούς μήνες «ακέφαλη» την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔ συγκροτήθηκε σε σώμα το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου του 2010.
Ένα χρόνο μετά τις βουλευτικές εκλογές.
Και στις 12 Οκτωβρίου, ένα μήνα μετά, παραιτήθηκε ο νέος Πρόεδρος.
Γιατί παραιτήθηκε;
Ποιο είναι το περιεχόμενο των επιστολών του παραιτηθέντος Προέδρου της ΚΕΔ προς τον κ. Υπουργό;
Και αλήθεια, κ. Υπουργέ, μπορείτε να μας πείτε ποιο είναι το αποτέλεσμα των αποφάσεων της ΚΕΔ το 2010;
Υπεγράφη κάποια σύμβαση;
Έγινε κάποια μίσθωση ή παραχώρηση;
Ανέλαβε η ΚΕΔ κάποιο έργο ΣΔΙΤ;
Η απάντηση είναι απλή.
Καμία απολύτως διαχειριστική πράξη, καμία σύμβαση, καμία μίσθωση και παραχώρηση δεν έγινε, κανένα έργο ΣΔΙΤ δεν ανελήφθη.
Αντιθέτως, σταμάτησε τα 7 έργα ΣΔΙΤ που είχαν ξεκινήσει από την προηγούμενη διοίκηση της ΚΕΔ.
Η ΚΕΔ δεν έχει έσοδα, μόνο έξοδα.
Ενώ δεν έχει γίνει και κάποια κίνηση αξιοποίησης.
Ενδεικτικά και μόνο θα αναφερθώ σε μια χαρακτηριστική περίπτωση αναξιοποίητου περιουσιακού στοιχείου του Δημοσίου:
Το παλαιό – οκταόροφο – κτίριο της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στις Βρυξέλλες, οι διαδικασίες πώλησης του οποίου έχουν παγώσει, προκαλώντας αντί αυξημένων δυνητικών εσόδων, ζημίες από τα έξοδα συντήρησης.
15 μήνες δεν έχετε κάνει κάτι.
Τι σκοπεύετε, λοιπόν, να κάνετε με ένα τέτοιο «φιλέτο» – περιουσιακό στοιχείο;
Την απάντηση την έχει δώσει η ίδια η Κυβέρνηση, μέσα από τον εφετινό Προϋπολογισμό:
Αφιέρωσε ένα ολόκληρο χρόνο «στο σχεδιασμό και στην οργάνωση της πολιτικής για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για το 2011 και μέχρι το 2013».
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Νέα Δημοκρατία, έγκαιρα και με συνέπεια, έχει καταθέσει ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου, με έμφαση στη διαφάνεια, τον έλεγχο και την αποδοτικότητα.
Έχει προτείνει συγκεκριμένες πολιτικές αξιοποίησης, και όχι εκποίησης, της περιουσίας του Δημοσίου.
Πολιτικές που θα μετατρέψουν ένα μέρος του δυνητικού, ανενεργού, πλούτου σε «ενεργητικό».
Με μεθόδους που θα διασφαλίζουν τον έλεγχο και την τήρηση των κανόνων, ώστε να αποφύγουμε στρεβλές μορφές οικιστικής ανάπτυξης, όπως συνέβη σε άλλες χώρες (Ισπανία).
Με σύγχρονα εργαλεία διαχείρισης χαρτοφυλακίων ακινήτων που αξιοποιούν την εμπειρία του ιδιωτικού τομέα, όπως είναι οι συμβάσεις παραχώρησης, οι τιτλοποιήσεις ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων, οι μακροχρόνιες μισθώσεις, οι ΣΔΙΤ, οι τεχνικές πώλησης και επαναμίσθωσης.
Με την εμπορική αξιοποίηση ενός άλλου μέρους της περιουσίας που μπορεί να αποφέρει άμεσα τη ρευστότητα που χρειαζόμαστε για να μειώσουμε το χρέος.
Με ανάπτυξη τουριστικής κατοικίας για αγοραστές υψηλής εισοδηματικής στάθμης, εστιάζοντας σε κατασκευές με υψηλές προδιαγραφές που έχουν μεγάλη ζήτηση και που δεν αποτελούν ανταγωνιστική δραστηριότητα για τις ξενοδοχειακές μονάδες (ΙΟΒΕ).
Με αξιοποίηση λιμανιών, αεροδρομίων και μαρίνων, συντελώντας πέρα από τη συγκέντρωση δημοσίων εσόδων και στην τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης.
Με την άρση των πολλαπλών περιορισμών και γραφειοκρατικών ή οργανωτικών δυσλειτουργιών που σήμερα υπάρχουν χρησιμοποιώντας διαδικασίες αντίστοιχες με εκείνες που ακολουθήθηκαν για τις απαλλοτριώσεις εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων.
Με τη χρήση σύγχρονων μορφών ενυπόθηκης προχρηματοδότησης, από τράπεζες του εσωτερικού ή του εξωτερικού, σε ποσοστό της αξίας των ακινήτων, το λεγόμενο bridge financing.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Ελπίζουμε η Κυβέρνηση να αντιληφθεί την αναγκαιότητα κατάρτισης και υλοποίησης σχεδίου για τη διαχείριση και αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου.
Εμείς με συνέπεια και υπευθυνότητα θα συμβάλλουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Έτσι ώστε οι πολίτες να δουν «φως στο τούνελ» και να πιάσουν τόπο οι μεγάλες και διευρυνόμενες θυσίες τους.