Βουλή: Απαντήσεις Υπουργού Οικονομικών σε Επίκαιρες Ερωτήσεις Βουλευτών | 21.3.2022

Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2022

 

Δελτίο Τύπου

 

Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής κ. Ανδρέα Λοβέρδου για το δημόσιο χρέος

 

Αξιότιμε κε. Συνάδελφε,

Το δημόσιο χρέος της χώρας, εδώ και δεκαετίες, είναι υψηλό.

Μέσα στην υγειονομική κρίση, αυτό αυξήθηκε.

Όπως αυξήθηκε και σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Συγκεκριμένα, το δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη έχει αυξηθεί κατά 12-14% του ΑΕΠ, εξαιτίας της πανδημίας, και κυμαίνεται στο 100% του ΑΕΠ.

Γι’ αυτό και υπάρχει συζήτηση, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ανάγκη βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους μεσομακροπρόθεσμα.

 

Στην Ελλάδα, διεθνείς οίκοι, θεσμοί και φορείς – όχι μόνο εγχώριοι, αλλά κυρώις διεθνείς – χαρακτηρίζουν το ελληνικό δημόσιο χρέος, παρά το ύψος του, βιώσιμο.

Και αυτό για μια σειρά από λόγους:

 

1ον. Οι παράμετροι του ελληνικού δημόσιου χρέους είναι ευνοϊκές.

Συγκεκριμένα, η μέση σταθμική διάρκεια είναι άνω των 20 ετών, η μέση σταθμική διάρκεια ανα-τιμολόγησης είναι άνω των 19 ετών, το ποσοστό κυμαινόμενου χρέους είναι κάτω του 2%, το χρέος σε ξένο νόμισμα είναι κάτω του 1%.

 

2ον. Οι μικτές ετήσιες χρηματοδοτικές ανάγκες, βασικός δείκτης αξιολόγησης της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους, είναι χαμηλές.

Θα κυμανθούν, κατά μέσο όρο, στο 10% του ΑΕΠ έως το 2060, από τα χαμηλότερα ποσοστά σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

 

3ον. Οι δαπάνες εξυπηρέτησης τόκων είναι – σταθερά – χαμηλές.

Το μέσο σταθμικό ονομαστικό επιτόκιο είναι ύψους 1,4%.

 

4ον. Τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας διατηρούνται σε υψηλά, ασφαλή επίπεδα.

Συγκεκριμένα, σήμερα, αυτά διαμορφώνονται περίπου στα 40 δισ. ευρώ, από τα υψηλότερα ποσά – ως ποσοστό του ΑΕΠ – πανευρωπαϊκά.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της συνετής δημοσιονομικής πολιτικής και της έξυπνης και διορατικής εκδοτικής στρατηγικής του Υπουργείου Οικονομικών και του ΟΔΔΗΧ.

Συνιστά ένα ασφαλές πλαίσιο για τη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους.

 

Σε κάθε περίπτωση, πέραν αυτών των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και γνωρισμάτων του ελληνικού δημοσίου χρέους, η αποκλιμάκωσή του θα γίνει μέσω της ισχυρής ανάκαμψης και της διατηρήσιμης ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, όπως αυτές επιτυγχάνονται από το 2021, όσο και μέσα από τη σταδιακή επίτευξη δημοσιονομικής ισορροπίας και την υλοποίηση ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων, λαμβάνοντας – φυσικά – υπόψη την ανάγκη επιτυχούς αντιμετώπισης των πολλών, διαδοχικών και παράλληλων εξωγενών κρίσεων, όπως – μέχρι σήμερα – γίνεται.

 

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Αξιότιμε κε. Συνάδελφε,

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του Ερωτήματός σας, πράγματι, στις 25 Φεβρουαρίου, η Ελλάδα, εν μέσω αυξημένης παγκόσμιας αβεβαιότητας και ανασφάλειας, έκανε ένα σημαντικό βήμα ισχυροποίησης και αυτοπεποίθησής της.

Οι Υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης εγκρίναμε την πρόωρη αποπληρωμή του υπολοίπου των δανείων που είχε λάβει η χώρα μας από το ΔΝΤ, καθώς και την πρόωρη εξόφληση μέρους των διμερών δανείων της Ελλάδας με κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με αυτή, την τρίτη, προεξόφληση του ΔΝΤ, η Ελλάδα αποπληρώνει – δύο χρόνια πριν από τη λήξη της – το σύνολο της οφειλής της προς το Ταμείο, συνολικού ύψους 8,2 δισ. ευρώ.

Προεξόφληση που η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2019, συνέχισε τον Μάρτιο του 2021 και ολοκληρώνει – σε λιγότερο από 2,5 χρόνια – την άνοιξη του 2022.

Πρόκειται για μια πολύ θετική εξέλιξη, με υψηλή συμβολική αξία και ουσιαστικό όφελος για τη χώρα μας.

  • Επιτυγχάνεται η βέλτιστη αξιοποίηση των ταμειακών διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου.
  • Επιτυγχάνεται η περαιτέρω μείωση του επιτοκιακού και του συναλλαγματικού κινδύνου.
  • Επιτυγχάνεται η μείωση – βραχυπρόθεσμα – του κινδύνου αναχρηματοδότησης.
  • Βελτιώνονται οι βασικοί δείκτες βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους, όπως είναι ο δείκτης ετήσιων μεικτών χρηματοδοτικών αναγκών ως ποσοστό του ΑΕΠ και ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ.
  • Διασφαλίζεται ταμειακό όφελος, ύψους 56 εκατ. ευρώ, που προκύπτει από την διαφορά του υφιστάμενου κόστους εξυπηρέτησης των δανείων αυτών και του εναλλακτικού κόστους νέου δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου, από τις αγορές για αντίστοιχες διάρκειες.

Έτσι, το συνολικό όφελος των τριών προεξοφλήσεων του ΔΝΤ διαμορφώνεται στα 230 εκατ. ευρώ.

Όφελος που αξιοποιείται από την Κυβέρνηση για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, κυρίως των πιο ευάλωτων συμπατριωτών μας.

 

Επιπλέον είναι σημαντικό ότι η νέα αυτή πρόωρη αποπληρωμή αναμένεται να εκληφθεί, όπως άλλωστε συνέβη και με τις προηγούμενες αντίστοιχες, ως ένα πολύ θετικό γεγονός αναφορικά με το αξιόχρεο του Ελληνικού Δημοσίου, τόσο από τους οίκους αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, όσο και από τη διεθνή επενδυτική κοινότητα.

Ήδη, την τελευταία Παρασκευή, ο Οίκος Αξιολόγησης DBRS Morningstar προχώρησε στην αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας κατά μία βαθμίδα.

Έτσι, η χώρα φθάνει ένα μόλις «σκαλοπάτι» πριν την επενδυτική βαθμίδα.

Σημειώνεται ότι είναι ο δεύτερος οίκος αξιολόγησης, και πρώτος από τους επιλέξιμους από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που θέτει τη χώρα και την οικονομία της σε αυτό το επίπεδο.

Πρόκειται για μια εξαιρετικά θετική εξέλιξη, αναγνώριση της προόδου και των προοπτικών της οικονομίας.

Η αναβάθμιση στέλνει το μήνυμα ότι η ελληνική οικονομία κινείται αταλάντευτα προς τη σωστή κατεύθυνση, ακόμη και υπό τις παρούσες αντίξοες συνθήκες, δημιουργώντας έναν καθαρό και ρεαλιστικό διάδρομο για την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας, μέσα στο 2023.

Κάνει ένα βήμα προς την κατάκτηση ενός πολύ σημαντικού στόχου  για το μέλλον της.

Εμείς συνεχίζουμε, με πλήρη επίγνωση των δυσκολιών, υπευθυνότητα, αποφασιστικότητα και εμπιστοσύνη στις οικονομικές και κοινωνικές δυνάμεις της πατρίδας μας, για να καταστήσουμε την οικονομία περισσότερο παραγωγική, δυναμική, εξωστρεφή και κοινωνικά πιο δίκαιη, και την Ελλάδα ολόπλευρα πιο ισχυρή.

 

 

Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Πάνου Σκουρλέτη για την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής

 

Μια σύντομη – πρόσφατη – ιστορική διαδρομή είναι χρήσιμη και κατατοπιστική.

Γιατί η Ερώτησή σας κάνει ένα χρονικό άλμα από το 2014 στο 2022, αγνοώντας – προφανώς εσκεμμένα – την περίοδο της δικής σας διακυβέρνησης.

 

Αξιότιμε κε. Συνάδελφε,

Είμαι βέβαιος πως γνωρίζετε ότι η πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής αποτελεί υποχρέωση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΕΤΕ) και δέσμευση που έχει αναλάβει η Ελληνική Δημοκρατία προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο του πλάνου αναδιάρθρωσής της, από το 2015 (4 Δεκεμβρίου 2015) (Απόφαση SA. 43365 (2015/Ν)).

Τότε, με την 3η αχρείαστη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, επί ημερών «υπερήφανης» διαπραγμάτευσης.

Συγκεκριμένα, τότε, μεταξύ άλλων, επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβανόταν η δέσμευση ότι η ΕΤΕ θα εκποιήσει, έως 30 Ιουνίου 2017, όλες τις ασφαλιστικές δραστηριότητές της σε Ελλάδα, Ρουμανία και Κύπρο, με πρόβλεψη τη δυνατότητα διατήρησης ποσοστού 25% των μετοχών της, εάν ο πλειοδότης το ζητούσε.

Όμως, παρότι η συμφωνία πώλησης υπεγράφη την 28η Ιουνίου 2017, λόγω μη εκπλήρωσης από πλευράς αντισυμβαλλόμενου ορισμένων αιρέσεων, δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.

Συνεπώς, με δεδομένο ότι η ΕΤΕ δεν ολοκλήρωσε επιτυχώς αυτές τις δεσμεύσεις, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με νέα απόφασή της, αριθμ. SA. 43365 (2019/N-2), ενέκρινε, στις 10 Μαΐου 2019, την τροποποίηση και παράταση του ως άνω πλάνου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020, προκειμένου η Τράπεζα να ολοκληρώσει, εκτός άλλων, το σύνολο των δεσμεύσεων απο-επένδυσης.

 

Συγκεκριμένα, επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε η νέα δέσμευση η ΕΤΕ να προχωρήσει στην εκποίηση της Εθνικής Ασφαλιστικής σε ποσοστό υψηλότερο, 80% αντί για 75%, έως 31 Δεκεμβρίου 2020.

Προτάθηκε, δηλαδή, η δυνατότητα διατήρησης ποσοστού συμμετοχής 20% αντί για 25%, το οποίο μαζί με τις λοιπές επικαιροποιημένες δεσμεύσεις εκτιμήθηκε, από τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως επαρκές μέτρο αντιστάθμισης τυχόν πρόσθετων στρεβλώσεων του ανταγωνισμού που προκαλούνται από την καθυστέρηση της ιδιωτικοποίησης της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Συνεπώς συμπερασματικά, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η Ελληνική Δημοκρατία ανέλαβε σειρά δεσμεύσεων, μεταξύ άλλων και την επιβεβαίωση πώλησης της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Είχε τη δυνατότητα, το 2015 και το 2019, να αλλάξει προγενέστερες αποφάσεις.

Αλλά δεν το έπραξε.

Τουναντίον, δεσμεύτηκε στη διάθεση πώλησης μετοχής της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Και μάλιστα δεσμεύτηκε σε μεγαλύτερο ποσοστό πώλησης μετοχών, 80% αντί για 75%, σε σχέση με αυτά που είχαν αποφασιστεί από προηγούμενες Κυβερνήσεις.

Και επιχείρησε να εκτελέσει τη δέσμευση του σχεδίου αναδιάρθρωσης της ΕΤΕ, το 2017 και το 2018, ανεπιτυχώς.

 

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Αξιότιμε κε. Συνάδελφε,

Σύμφωνα με τη Διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, η Τράπεζα διενήργησε διεθνή διαδικασία δημοπρασίας, με στόχο την επίτευξη της επωφελέστερης έκβασης για την Τράπεζα και τους μετόχους της.

Ακολουθήθηκε διαδικασία σύμφωνη με την εγκεκριμένη και ισχύουσα πολιτική απο-επενδύσεων της Τράπεζας.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις αυτές, εξειδικευμένοι χρηματοοικονομικοί, νομικοί και τεχνικοί σύμβουλοι, με μεγάλη εμπειρία στην παροχή σχετικών υπηρεσιών, συνέδραμαν την Τράπεζα στην προετοιμασία της συναλλαγής, τον σχεδιασμό και τη διαχείριση της διαδικασίας πώλησης, την αξιολόγηση των προσφορών και τις διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Ως τελικό βήμα της εν λόγω διαδικασίας, πριν την έγκριση της συναλλαγής από το Διοικητικό Συμβούλιο της Τράπεζας και τη Γενική Συνέλευση των Μετόχων της Τράπεζας, περιλαμβάνεται η αξιολόγηση, από εξειδικευμένο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, του ευλόγου του τιμήματος.

Η διαδικασία πώλησης ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019, εξαιτίας όμως των δυσμενών συνθηκών που προκάλεσε – παγκοσμίως – η πανδημία, η μοναδική δεσμευτική προσφορά από την CVC Capital Partners υποβλήθηκε τελικώς, αναθεωρημένη, την 11η Σεπτεμβρίου 2020.

Η συμφωνία αγοραπωλησίας υπεγράφη, τελικά, στις 26 Μαρτίου 2021, και αφορά στην πώληση ποσοστού 90,01% της Εθνικής Ασφαλιστικής στη CVC Capital Partners.

Όπως ήδη ανέφερα, η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό συγκεκριμένες και συμφωνημένες στη Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών αιρέσεις, με τα μέρη και τους συμβούλους αυτών να βρίσκονται σε μεταξύ τους συνεργασία καθώς και σε επαφές με τις αρμόδιες Αρχές, ώστε – το συντομότερο δυνατόν – οι εν λόγω αιρέσεις να έχουν πληρωθεί.

 

Σύμφωνα με ενημέρωση που ζητήθηκε από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, προκειμένου αυτό να αποφασίσει να παράσχει τη συναίνεσή του για την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής, το Ταμείο ζήτησε και έλαβε, όπως ορίζεται από την αντίστοιχη πολιτική του, εκθέσεις από διεθνείς και εγχώριους ανεξάρτητους χρηματοοικονομικούς συμβούλους αναγνωρισμένου κύρους σχετικά με την εκτίμηση ως προς την αξία της Εθνικής Ασφαλιστικής, το εύλογο του τιμήματος πώλησης των μετοχών της, καθώς και την ορθότητα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε.

Επιπλέον, το Ταμείο, προτού προβεί στην παροχή της ανωτέρω συναίνεσής του, ζήτησε και έλαβε και γνωματεύσεις από αναγνωρισμένα νομικά γραφεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και από διεθνή ελεγκτικό οίκο.

Τέλος, είναι προφανές ότι ζητήματα που έχουν ως αντικείμενο μελλοντικούς σχεδιασμούς, σχετίζονται με τον αγοραστή.

 

 

 Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτή του ΣΥΡΙΖA κας. Γιώτας Πούλου για τις αποζημιώσεις Covid σε ιδιοκτήτες ακινήτων

Αξιότιμη κα. Συνάδελφε,

Η Κυβέρνηση, στο πλαίσιο αντιμετώπισης των δυσμενών οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, έλαβε μέτρα συμψηφισμού, μείωσης ή/και κάλυψης ενοικίων επιχειρήσεων, εργαζομένων και φοιτητών/παιδιών τους, προκειμένου να αποφευχθούν λουκέτα και διόγκωση της ανεργίας.

Τα μέτρα αυτά, εκ του αποτελέσματος, ήταν αποτελεσματικά.

Ταυτόχρονα, θεσμοθετήθηκε πρόγραμμα ενίσχυσης των ιδιοκτητών ακινήτων, για την αντιμετώπιση της μείωσης των μισθωμάτων λόγω της πανδημίας.

Ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι «έβαλαν πλάτη», και τους ευχαριστώ – για ακόμη μία φορά – δημόσια, γι’ αυτό.

Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτεία – μέχρι σήμερα – έχει καταβάλει:

1ον. Για την περίοδο Μαρτίου – Οκτωβρίου 2020, ποσό 63,5 εκατ. ευρώ, σε 269.284 ΑΦΜ, μέσω συμψηφισμού με φορολογικές υποχρεώσεις (φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ και ΦΠΑ).

2ον. Για την περίοδο Νοεμβρίου 2020 – Ιουλίου 2021, 756,5 εκατ. ευρώ, σε 359.590 δικαιούχους, με απευθείας καταβολή στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων.

Συνεπώς, συνολικά, μέσω συμψηφισμών και καταβολών σε τραπεζικούς λογαριασμούς, έχουν – μέχρι σήμερα – καταβληθεί 820 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω αντιστοιχούν στο 95% του συνόλου των περίπου 470.000 μισθωτηρίων, βάσει των οποίων υποβλήθηκαν συνολικά 2.626.000 δηλώσεις αποζημιώσεων ιδιοκτητών κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2020 – Ιουλίου 2021.

 

Η υλοποίηση του εντοπισμού των δικαιούχων και ο προσδιορισμός του ύψους των ενισχύσεων έχει υπάρξει ένα πολύ σύνθετο έργο, κυρίως λόγω των σφαλμάτων που εντοπίστηκαν σε μεγάλο πλήθος των «Δηλώσεων COVID», οι οποίες υποβλήθηκαν για την καταβολή των εν λόγω αποζημιώσεων.

Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανέκυψαν, δόθηκαν διαδοχικές παρατάσεις στον χρόνο υποβολής των δηλώσεων, ώστε οι δικαιούχοι αποζημίωσης να διορθώσουν στο ορθό, εστάλησαν μηνύματα για διορθώσεις, ενώ εκδόθηκαν σειρά αποφάσεων και εγκυκλίων για την παροχή οδηγιών και διευκρινίσεων (αναφέρονται ενδεικτικά οι Ε. 2184/2020, Ε.2139/2021, Ε.2123/2021, Ε.2060/2021 εγκύκλιοι).

Ταυτόχρονα, υλοποιήθηκαν ψηφιακές δράσεις ανασκόπησης της συνολικής εικόνας των ιδιοκτητών ακινήτων, αποστολής ειδοποιήσεων για τη διόρθωση σφαλμάτων, βελτίωσης της σχετικής εφαρμογής για ενημέρωση του φορολογούμενου σχετικά με το δικαίωμα του μισθωτή για έκπτωση ή απαλλαγή του ενοικίου, και παροχής αναφορών με την αποτύπωση του αποτελέσματος της επεξεργασίας των Δηλώσεων COVID.

 

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Αξιότιμη κα. Συνάδελφε,

Παρά τις συνεχείς παρατάσεις και τις επανειλημμένες ενεργοποιήσεις δυνατότητας υποβολής Δηλώσεων COVID ή πραγματοποίησης διορθώσεων σε υποβληθείσες Δηλώσεις COVID ή/και σε Δηλώσεις Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας, σημαντικό ποσοστό δηλώσεων δεν διορθώθηκε.

Αντίθετα, σε ορισμένες περιπτώσεις οι φορολογούμενοι υπέβαλαν πολλαπλές δηλώσεις για το ίδιο ακίνητο, ή πραγματοποίησαν λύσεις μισθώσεων και εκ νέου μισθωτήριο, ή με τις ενέργειές τους προέκυψε μειωμένο ποσό αποζημίωσης, γεγονός που οδήγησε στην ανάγκη υλοποίησης ψηφιακής αυτόματης επεξεργασίας συμψηφισμών ποσών μεταξύ των μηνών καταβολής.

Στο σύνολο των εκκρεμοτήτων, η μεγάλη πλειονότητα πλέον δεν είναι εφικτό να αντιμετωπιστεί με μηχανογραφική επεξεργασία και εξετάζονται μεμονωμένα από σχετική ομάδα εργασίας της ΑΑΔΕ, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί τις επόμενες ημέρες, για την επίσπευση του σχετικού έργου.

Ενδεικτικά, αναφέρονται:

  • Πολλαπλές Δηλώσεις Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας ή πολλαπλές δηλώσεις Covid (για την ίδια περίοδο ή/και από πολλαπλούς μισθωτές), στις οποίες δεν ταυτοποιούνται τα ακίνητα.
  • Εκμισθούμενα ακίνητα, τα οποία δεν αντιστοιχούν σε δηλωθέντα εμπράγματα δικαιώματα, με αποτέλεσμα να απαιτείται έλεγχος των αντίστοιχων νομιμοποιητικών εγγράφων που αποδεικνύουν την έννομη σχέση του εκμισθωτή με το ακίνητο.
  • Αναπροσαρμογές του μισθώματος που δεν αποτυπώνονται με τροποποίηση της μίσθωσης, αλλά με αναγραφή στις «Σημειώσεις» της αρχικής μίσθωσης.
  • Αλυσίδες διαδοχικών υπεκμισθώσεων ή/και πολλαπλών ακινήτων.

 

Ταυτόχρονα, είναι υπό εξέταση περιπτώσεις αδικαιολόγητων αυξήσεων μισθωμάτων κατά την περίοδο της πανδημίας.

Επίσης, αναφέρεται ότι 19.000 περίπου ΑΦΜ δεν έχουν καταχωρημένο αριθμό IBAN, προκειμένου να κατατεθεί το αναλογούν ποσό στον λογαριασμό τους.

Για τις περιπτώσεις αυτές, θα αποσταλούν εκ νέου μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από την ΑΑΔΕ.

Από την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε, οι – συγκριτικά λίγες – περιπτώσεις εκκρεμοτήτων που απομένουν, να τακτοποιηθούν στο επόμενο διάστημα, κατόπιν της επεξεργασίας που απαιτείται για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.

Ταυτόχρονα, σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, σχεδιάζεται η αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα και να αυτοματοποηθεί – περαιτέρω – η τήρηση των δεδομένων στην ΑΑΔΕ σχετικά με την ιδιοκτησία και διαχείριση των ακινήτων.

 

 

 

Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Θανάση Παφίλη για τη ΛΑΡΚΟ

 

Αξιότιμε κε. Συνάδελφε,

Θα ξεκινήσω την τοποθέτησή μου, επί των συγκεκριμένων ερωτημάτων σας, με βάση την ενημέρωση που έλαβε η Κυβέρνηση από την Ειδική Διαχείριση.

 

1ον. Ως προς τις εξελίξεις στις τιμές του νικελίου.

Πράγματι, στις 8 Μαρτίου, οι τιμές του νικελίου ξεπέρασαν τα $100.000/τόνο.

Τιμή που έφτασε εκεί λόγω μη πραγματικών συναλλαγών, και πιο συγκεκριμένα από μη πραγματικές αγορές κινεζικής εταιρείας.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αναστολή διαπραγμάτευσης και κλείσιμο του δείκτη LME, προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα.

Ο δείκτης άνοιξε και πάλι στις 16 Μαρτίου, και κάθε μέρα πέφτει στο ανώτερο όριο (limit down), χωρίς να υπάρχουν πραγματικές συναλλαγές.

Σε κάθε περίπτωση, η Ειδική Διαχείριση, όπως ενημέρωσε την Κυβέρνηση, βλέποντας τη σημαντική άνοδο της τιμής, έσπευσε να αναζητήσει αγοραστές σε αυτά τα υψηλά επίπεδα.

Οι πραγματικές προσφορές που λαμβάνει, είναι πέριξ των $22.000/τόνο.

Προφανώς, αυτές οι τιμές δεν αγνοούνται.

Θα πρέπει να λαμβάνεται, όμως, υπόψη και το κόστος παραγωγής, καθώς – όπως όλοι γνωρίζουμε – οι τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας έχουν αυξηθεί δραματικά.

 

2ον. Ως προς την παύση λειτουργίας ενός ακόμη ηλεκτροκαμίνου.

Γνωρίζετε και εσείς πολύ καλά, ότι η ΛΑΡΚΟ διαθέτει απαρχαιωμένο εξοπλισμό.

Απαρχαιωμένο εξοπλισμό που καθιστά τη λειτουργία της εταιρείας εξαιρετικά κοστοβόρα, με συνεχόμενα τεχνικά προβλήματα, τα οποία δημιουργούν καθημερινά προβλήματα στην παραγωγή.

Είναι ενδεικτικό πως την 5ετία από το 2015 μέχρι το 2019, παρά τις ζημίες της περιόδου εκείνης, ύψους 260 εκατ. ευρώ, δεν έγιναν ούτε καν οι απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις, με αποτέλεσμα οι βλάβες στον εξοπλισμό να είναι καθημερινές.

Σύμφωνα με την Ειδική Διαχείριση, 2 από τα 5 ηλεκτροκάμινα δεν λογίζονται ως λειτουργικά.

Συγκεκριμένα, το Νο. 3, λόγω αδυναμίας ορθής λειτουργίας, δεν μπορούσε να δώσει μέταλλο, με αποτέλεσμα να σβήσει γεμάτο, κάτι που το καθιστά ανασφαλές σε περίπτωση λειτουργίας.

Και το Νο. 5, λόγω πτώσης της στέγης του, πέρυσι τον χειμώνα.

Με αυτά τα δεδομένα, το πλάνο παραγωγής σχεδιάστηκε με τρόπο ώστε να απαιτούνται μόνο 2 ηλεκτροκάμινα σε λειτουργία, και 1 ηλεκτροκάμινο να είναι σε επισκευή.

Όμως, στην παρούσα φάση, η λειτουργία ενός μόνο ηλεκτροκάμινου, του Νο. 1, οφείλεται σε έκτακτη συντήρηση του Νο. 4, λόγω ρήγματος, η οποία έχει ήδη αποκατασταθεί, και σύντομα θα μπει – και πάλι – στην παραγωγή.

Σημειώνεται πως η Ειδική Διαχείριση ενημέρωσε την Κυβέρνηση ότι, τις τελευταίες 10 ημέρες, το Μεταλλείο της Εύβοιας αδυνατεί να στείλει μετάλλευμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το πλάνο παραγωγής.

 

3ον. Ως προς τις ομαδικές απολύσεις και τις επαναπροσλήψεις συμβάσεων.

Το συγκεκριμένο ζήτημα το συντονίζει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε συνεργασία με τον Ειδικό Διαχειριστή.

Όσον αφορά το Υπουργείο Οικονομικών, έχει ληφθεί πρόνοια προκειμένου να υπάρχουν τα κονδύλια, ύψους περίπου 22-23 εκατ. ευρώ, στη διάθεση της Ειδικής Διαχείρισης, προκειμένου να αποζημιωθούν όλοι οι εργαζόμενοι, στο ακέραιο.

Σημειώνεται πως, για άλλη μια φορά, το ταμειακό έλλειμμα θα το κλείσει ο Κρατικός Προϋπολογισμός.

Όπως πράττει τα 2 τελευταία χρόνια, καταβάλλοντας 52 εκατ. ευρώ για να εξασφαλίσει τη λειτουργία της ΛΑΡΚΟ μέχρι σήμερα.

 

4ον. Ως προς το σχέδιο συνέχισης ασφαλούς λειτουργίας.

Σύμφωνα με ενημέρωση της Κυβέρνησης από την Ειδική Διαχείριση, υπάρχει πλάνο το οποίο θα λαμβάνει υπόψη όλα τα μέτρα ασφάλειας των εργαζομένων και την επόμενη μέρα, μέχρι τη μεταβίβαση της εταιρείας σε επενδυτή.

Σύμφωνα με τις διατάξεις για τη λειτουργία μεταλλευτικών επιχειρήσεων και μεταλλείων, η Ειδική Διαχείριση θα υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικό οργανόγραμμα προς έγκριση, και την κάλυψη των θέσεων για την ασφαλή λειτουργία του εργοστασίου και των μεταλλείων.

Η Κυβέρνηση θα παρακολουθεί το ζήτημα, ώστε αυτές οι διαβεβαιώσεις να υλοποιηθούν.

 

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Αξιότιμε κε. Συνάδελφε,

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε και κλήθηκε να διαχειριστεί μια οικονομικά μη βιώσιμη κατάσταση, αποτέλεσμα συσσώρευσης αρνητικών αποτελεσμάτων, κακής οικονομικής διαχείρισης πολλών ετών και απραξίας της προηγούμενης Κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα:

1ον. Τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, το 2019, ήταν μηδενικά.

2ον. Λόγω συσσωρευμένων ζημιών και διαδοχικών ζημιογόνων χρήσεων, η αρνητική καθαρή θέση της εταιρείας αυξήθηκε από τα -160 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2015, στα -407 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2019.

Δηλαδή, η εταιρεία λειτουργούσε – επί χρόνια – με αρνητικά ίδια κεφάλαια κινήσεως, βασιζόμενη στην καθυστερημένη εξόφληση των υποχρεώσεών της.

3ον. Την 5ετία 2015-2019, σωρεύθηκαν χρέη ύψους περίπου 260 εκατ. ευρώ.

Οι ζημιές της εταιρείας ανήλθαν στα 99 εκατ. ευρώ το 2019.

Τα προηγούμενα έτη, τα αποτελέσματα της εταιρείας ήταν -30 εκατ. ευρώ το 2015, -68 εκατ. ευρώ το 2016, -6 εκατ. ευρώ το 2017 και -57 εκατ. ευρώ το 2018.

4ον. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές της ΛΑΡΚΟ προς προμηθευτές, εργολάβους, τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και άλλους άγγιζαν τα 500 εκατ. ευρώ.

Η μεγαλύτερη οφειλή αφορά τη ΔΕΗ.

Αυτή η οφειλή από 144 εκατ. ευρώ το 2012, ανήλθε στα 242 εκατ. ευρώ το 2016, και εκτοξεύθηκε στα 351 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2020.

Γι’ αυτό και η ΔΕΗ απέστειλε διαδοχικά εξώδικα στην εταιρεία, με ημερομηνίες 21 Ιανουαρίου 2020 και 29 Ιανουαρίου 2020, προγραμματίζοντας διακοπή ηλεκτροδότησης της εταιρείας στις 17 Φεβρουαρίου 2020. Δηλαδή, ουσιαστικά, κλείσιμο της εταιρείας!

5ον. Η Ελλάδα, στις 21 Ιανουαρίου 2022, καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς τη ΛΑΡΚΟ, ύψους 136 εκατ. ευρώ, πλέον τόκων (σήμερα στα 170 εκατ. ευρώ).

Επιβλήθηκε πρόστιμο στο Ελληνικό Δημόσιο, ύψους 4,4 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης από το 2017 μέχρι την εκτέλεση της απόφασης, και κατ’ αποκοπήν ποσό ύψους 5,5 εκατ. ευρώ.

6ον. Η εταιρεία, διαχρονικά, επιδείκνυε σοβαρό έλλειμμα στην τήρηση των περιβαλλοντικών όρων του εργοστασίου, με κίνδυνο την άρση της Άδειας Λειτουργίας του, από το 2016.

7ον. Η εταιρεία διαθέτει απαρχαιωμένο εξοπλισμό που καθιστά τη ΛΑΡΚΟ μη ανταγωνιστική, ανεξαρτήτως των διεθνών τιμών του νικελίου.

Ενδεικτικά αναφέρω, σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε από την εταιρεία, ότι ο βασικός εξοπλισμός της ΛΑΡΚΟ είναι της δεκαετίας του 1970, με το πιο πρόσφατο καμίνι να κατασκευάζεται το 1979, και έκτοτε να μην έχει γίνει καμία ουσιώδης επένδυση.

Απαιτούνται, συνεπώς, κεφάλαια για τον εκσυγχρονισμό της δραστηριότητας εξόρυξης και παραγωγής νικελίου και την περιβαλλοντική συμμόρφωση.

 

Κε. Συνάδελφε,

Αυτή την εικόνα της εταιρείας παραλάβαμε.

Με την έναρξη του σχεδίου εξυγίανσης της Κυβέρνησης, δηλαδή τον νόμο που ψηφίστηκε για εγκατάσταση της Ειδικής Διαχείρισης, τον Μάρτιο του 2020, έγιναν άμεσες ενέργειες εξορθολογισμού του κόστους, τόσο σε επιχειρησιακό όσο και χρηματοοικονομικό επίπεδο, με τη συμβολή και των εργαζομένων, αφού η εταιρεία ήταν αδύνατον να συνεχίσει τη λειτουργία της με ζημιές 99 εκατ. ευρώ κάθε έτος.

Η εγκατάσταση της Ειδικής Διαχείρισης επιλέχθηκε από την Κυβέρνηση ως η μόνη λύση που θα μπορούσε να κρατήσει την εταιρεία ανοιχτή, χωρίς να βρεθούν οι εργαζόμενοι στον δρόμο.

Και ο στόχος, μέχρι σήμερα, επετεύχθη.

Η εταιρεία, την τριετία 2020-2022, αποπλήρωσε όλες τις υποχρεώσεις που σχηματίστηκαν αυτή την περίοδο σε εργαζόμενους, ΔΕΗ, εργολάβους και προμηθευτές, χωρίς να σταματήσει ούτε μία μέρα την παραγωγή νικελίου, και χωρίς να έχει προχωρήσει σε απόλυση ενός εργαζομένου.

Αυτό οφείλεται και στην κρατική χρηματοδότηση από τη σημερινή Κυβέρνηση, για πρώτη φορά τα τελευταία έτη, ύψους 52 εκατ. ευρώ.

Απόδειξη ότι μας ενδιαφέρει η εταιρεία και οι εργαζόμενοί της.

 

Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι δυο διαγωνιστικές διαδικασίες υπό το ΤΑΙΠΕΔ και τον Ειδικό Διαχειριστή.

Είμαστε στο στάδιο των δεσμευτικών προσφορών.

Στόχος της Κυβέρνησης είναι η προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ, και η κάλυψη όλων των εργαζομένων.

Παράλληλα, τακτοποιούνται μια σειρά από εκκρεμή ζητήματα από τα συναρμόδια Υπουργεία σε θέματα περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, άδειες λειτουργίας, αυθαίρετων κτισμάτων κ.ά., προκειμένου να μην αποτελούν εμπόδιο στην επίτευξη του βέλτιστου τιμήματος και στους δυο διαγωνισμούς και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ώστε ο νέος επενδυτής να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της εξόρυξης και της παραγωγής, προκειμένου να εισέλθει η εταιρεία σε αναπτυξιακή τροχιά.

Επίσης, η Κυβέρνηση, μέσω του αρμόδιου Υπουργείου Εργασίας, αναζητά τις βέλτιστες λύσεις για το σύνολο των εργαζομένων.

 

Κε. Συνάδελφε,

Αν πράγματι η εταιρεία είναι κερδοφόρα, όπως ισχυρίζεστε, με την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας θα αποτυπωθεί ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, με την καταβολή υψηλού τιμήματος.

Μακάρι, και αυτό επιδιώκουμε.

Οψόμεθα!

Γιατί μοιραζόμαστε τις ίδιες αγωνίες για το περιουσιακό στοιχείο και το σύνολο των εργαζομένων.

 

 

2022-03-21 ΔΤ_Απάντηση_ΥΠΟΙΚ_Επίκαιρη_Ερώτηση_Ανδρ._Λοβέρδου_Δημόσιο_χρέος

2022-03-21 ΔΤ_Απάντηση_ΥΠΟΙΚ_Επίκαιρη_Ερώτηση_Π._Σκουρλέτη_Εθνική_Ασφαλιστική

2022-03-21 ΔΤ_Απάντηση_ΥΠΟΙΚ_Επίκαιρη_Ερώτηση_Π._Πούλου_Ενοίκια 2022-03-21 ΔΤ_Απάντηση_ΥΠΟΙΚ_Επίκαιρη_Ερώτηση_Αθ._Παφίλη_ΛΑΡΚΟ

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube