Άρθρο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα Παραπολιτικά
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο εμβληματικά έργα που ολοκληρώνονται στην Ελλάδα, ως προς τα οικονομικοτεχνικά του σκέλη, τη σημασία, αλλά και την ιστορία του.
Πρόκειται για ένα έργο που περίμεναν δεκαετίες οιΘεσσαλονικείς, υπήρξε αντικείμενο σφοδρής και μακρόχρονης δημόσιας αντιπαράθεσης, πέρασε από πολλά και δύσκολα εμπόδια και έγινε η αιτία να καλλιεργηθεί μια εύλογη καχυποψία των συμπολιτών μας απέναντι, συνολικά, στην αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος.
Ενδεικτικά, θα αναφερθώ στο κεφάλαιο των δικαστικών προσφυγών, όπου μόνο την περίοδο από το 2006 έως σήμερα ασκήθηκαν περίπου 140 διαφωνίες, οι οποίες διευθετήθηκαν είτε σε επίπεδο εκδίκασης είτε σε επίπεδο διαιτησίας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι δικαστικές προσφυγών τρίτων για τις τεχνικές λύσεις που προτάθηκαν σε σχέση με τη διαχείριση των αποκαλυφθέντων, από το 2012, σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου.
Δημιουργήθηκε ένας σταθμός – μουσείο, όπου οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης θα μπορούν να θαυμάσουν τη μακραίωνη ιστορία της, η οποία αποκτά σήμερα και Μέτρο και αρχαία, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί.
Για να συμβεί, όμως, αυτό χρειάστηκε να εργαστούν ακατάπαυστα πολλοί άνθρωποι, επιστήμονες, μηχανικοί και αρχαιολόγοι με μεγάλη αφοσίωση και αριστοτεχνική επιμέλεια.
Το ιστορικό στοιχείο που αναδεικνύεται σε πολλούςσταθμούς, συνδυάζεται με ένα υπερσύγχρονο Μετρό, στο οποίο έχουν ενσωματωθεί οι απαιτήσεις των διεθνών προτύπων πυροπροστασίας υπογείων έργων και της αντίστοιχης ελληνικής νομοθεσίας.
Βασικό χαρακτηριστικό του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το Αυτόματο Σύστημα, το οποίο καλύπτει τις προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς περιλαμβάνει:
Με τη λειτουργία του Μετρό αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης, η οποία μέχρι σήμερα διέθετε μόνο λεωφορεία, ο στόλος των οποίων ήταν γηρασμένος, αλλά έχει, ήδη, ανανεωθεί σε ποσοστό που προσεγγίζει το 50%.
Ο ΟΣΕΘ έχει προσαρμόσει τα δρομολόγια των λεωφορειακών γραμμών ώστε να ενθαρρύνουμε τις συνδυασμένες μετακινήσεις των επιβατών και να αναπτυχθεί, έτσι, μια νέα κουλτούρα αστικών μετακινήσεων από τους συμπολίτες μας.
Διαμορφώσαμε μια ελκυστική τιμολογιακή πολιτική, με εισιτήριο 60 λεπτά του ευρώ και μηνιαία κάρτα που στοιχίζει μόλις 16 ευρώ, είτε για το Μετρό είτε για τα λεωφορεία.
Η διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία θα καλύπτεται με το Μετρό σε 16,5 λεπτά, έναντι 35 λεπτών, που απαιτούνται σήμερα για να καλυφθεί η ίδια απόσταση με ΙΧ.
Η επιλογή του Μετρό από 250 χιλιάδες επιβάτες συνεπάγεται μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αλλά και του κυκλοφοριακού προβλήματος, το οποίο – πρόσκαιρα – έχει επιβαρυνθεί από τα εργοτάξια που κατασκευάζουν το Flyover, την τρίτη – στρατηγικής σημασίας – παρέμβαση που υλοποιούμε στο σύστημα υποδομών – μεταφορών της πόλης.
Ταυτόχρονα, όμως, με τις άμεσες ωφέλειες, η λειτουργία του Μετρό προσδίδει στη Θεσσαλονίκη υψηλή προστιθέμενη αξία.
Η πόλη εκσυγχρονίζεται και καθίσταται περισσότερο ελκυστική και φιλική στους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Προβάλλει το σπουδαίο της παρελθόν με το βλέμμα στο μέλλον και μπορεί, πλέον, να φιλοξενήσει πολλές περισσότερες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Αναβαθμίζεται έτσι και ο γεωπολιτικός της ρόλος, ως μια δυναμική και εξωστρεφής μητρόπολη, όχι μόνο της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και ευρύτερα των Βαλκανίων.
Με το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συνολικά η Κυβέρνηση, εκπληρώνει τον ύψιστο και διαχρονικό στόχο της ενδυνάμωσης της εθνικής μας ισχύος.