1. Από τη μία καταγράφεται σταθερότητα στην είσπραξη δημοσίων εσόδων και από την άλλη η κυβέρνηση επιμένει στη σκληρή δημοσιονομική πολιτική, την οποία μάλιστα «εμπλουτίζει» με έκτακτους φόρους, όπως ο τελευταίος για τα ΙΧ μεγάλου κυβισμού. Πως δικαιολογούνται αυτά τα δύο;
Εθνικό στόχο στα δημόσια οικονομικά αποτελεί η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος. Αυτό τον στόχο τον προσεγγίζουμε.
Αν αυτό επιτευχθεί, η χώρα θα αποκτήσει ζωτικό χώρο και βαθμούς ελευθερίας. Στο πεδίο της δημοσιονομικής πολιτικής έχουμε ικανοποιητικές επιδόσεις στην εξυγίανση, την προσαρμογή και πειθαρχία στο σκέλος των δαπανών. Στο σκέλος των εσόδων επιδιώκεται η διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Αν αυτά προχωρήσουν γρήγορα και καλά τότε, προοπτικά, θα υπάρχει η δυνατότητα για προοδευτική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία για το δωδεκάμηνο του 2012, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού είναι μειωμένα κατά 4,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011.
Παρ’ όλη, ωστόσο, αυτή τη μείωση, τα έσοδα διατηρούνται στο επίπεδο των στόχων που είχαν τεθεί. Με αυτά τα δεδομένα κρίνεται σκόπιμο να υπάρξει κατανομή της φορολογικής επιβάρυνσης. Η επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στον οποίο αναφέρεστε σε αυτή τη λογική εντάσσεται.
2. Τελικά υπάρχει «πάτος στο βαρέλι»;
Εκεί που βρέθηκε η χώρα, μόνο η γρήγορη εφαρμογή του προγράμματος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την γρηγορότερη έξοδο από το «φαύλο» κύκλο.
Η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2013 και έπειτα, θα δώσει στη χώρα την «ισχύ» να σταθεί στα πόδια της με αξιοπρέπεια.
Στην Κυβέρνηση εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και μοχθούμε ώστε οι θυσίες των πολιτών να πιάσουν τόπο.
Τα σημερινά δεδομένα μας δείχνουν μία επί τα βελτίω εξέλιξη.
3. Εδώ και αρκετό διάστημα, η συζήτηση αναφορικά με τη λεγόμενη «λίστα Λαγκάρντ» περιστράφηκε γύρω από το δικαστικό σκέλος της και έγινε αντικείμενο πολιτικής αξιοποίησης. Στην ουσία του όμως, το θέμα της φοροδιαφυγής είναι πολλαπλά σημαντικότερο και τα βήματα στην κατεύθυνση αυτή δείχνουν επιεικώς ελλιπή…
Το θέμα με τη λεγόμενη «λίστα Λαγκάρντ» πρέπει να διερευνηθεί πλήρως.
Ας περιμένουμε τις εξελίξεις.
Όσον αφορά στη φοροδιαφυγή, σημειώνω ότι πρόκειται για ένα έντονο και διαχρονικό πρόβλημα με οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Η μέχρι σήμερα μη επίλυση αυτού παράγει σειρά υπο-προβλημάτων.
Προσδοκούμε ότι, με ένταση των προσπαθειών μας, θα πετύχουμε καλή λύση του προβλήματος.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι ακρογωνιαίος λίθος του νέου φορολογικού συστήματος είναι η θέσπιση και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, μέσω του οποίου θα εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα όλες οι πιθανές εστίες φοροδιαφυγής, ενώ ήδη εξετάζεται η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών έτσι ώστε να περιοριστούν οι συναλλαγές με μετρητά και η ευνοούμενη από αυτές φοροδιαφυγή.
4. Σας ασκείται πάντως κριτική για υπερπροβολή ενός θέματος, με στόχο να αποπροσανατολίσετε την κοινή γνώμη από τα προβλήματα της οικονομικής καθημερινότητας.
Προσωπικά δίνω έμφαση στην ουσία της πολιτικής και όχι στην επικοινωνία. Δεν υπάρχει από την πλευρά μας πρόθεση αποπροσανατολισμού των πολιτών.
Και αυτό γιατί πιστεύω ότι μόνο η αλήθεια αποτελεί τη βάση για την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης και προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή πολιτικών.
5. Η αντιπολίτευση, με αφορμή τη συζήτηση του κατεπείγοντος νομοσχεδίου του Υπουργείο Οικονομικών την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή, σας κατηγόρησε «κουμάντο στα οικονομικά των ΟΤΑ κάνουν οι ξένοι»…
Η Κυβέρνηση προώθησε και θεσμοθέτησε ένα πλαίσιο δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών που συνοδεύεται από την παράλληλη ενεργοποίηση μηχανισμών παρακολούθησης των ΔΕΚΟ, των ΝΠΙΔ και των ΟΤΑ.
Πιο συγκεκριμένα, θεσπίστηκε ένας μηχανισμός παρακολούθησης των ετήσιων προϋπολογισμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης σε μηνιαία βάση με τον ορισμό τριμηνιαίων στόχων και ανώτατων ορίων δαπανών, ώστε αυτοί να συνάδουν με τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
Σ’ αυτό το πλαίσιο οι διοικήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι δεν θα υπάρχουν αρνητικές αποκλίσεις από τους στόχους και θα προβαίνουν σε προκαθορισμένες διορθωτικές παρεμβάσεις σε περίπτωση εμφάνισής τους.
Ειδικότερα, όσον αφορά στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, δεν ισχύει αυτό που αναφέρετε.
Το Παρατηρητήριο συγκροτήθηκε, είναι επταμελές και αποτελείται από Έλληνες πολίτες, στελέχη της δημόσιας διοίκησης.
Συνεπώς, είμαι αισιόδοξος, πως η πιστή τήρηση αυτού του συγκροτημένου και συνεκτικού πλέγματος δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών θα συμβάλει στο νοικοκύρεμα του κράτους και των οικονομικών του.
Ώστε η Κυβέρνηση, τουλάχιστον εξαιτίας αποκλίσεων στο σκέλος των δαπανών, να αποφύγει νέες, οριζόντιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις.
6. Γενικότερα, πάντως, καταγράφεται η αντίληψη ότι η Κυβέρνηση νομοθετεί μόνο ότι είναι «επιταγή» της Τρόικα.
Η άποψη αυτή εν μέρει ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Η αλήθεια είναι ότι προσπαθούμε να εκσυγχρονίσουμε το θεσμικό μας πλαίσιο πέραν των «επιταγών» των δανειστών μας.
Για παράδειγμα, το πλαίσιο δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών που σας προανέφερα αποτελεί μία ξεκάθαρη και αποκλειστική πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών.
Επίσης, τις επόμενες ημέρες τίθενται σε δημόσια διαβούλευση μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες από το Υπουργείο Οικονομικών.
Πρωτοβουλίες, όπως, μεταξύ άλλων, η καθιέρωση για πρώτη φορά του θεσμού της προκαταβολής της σύνταξης από το δημόσιο στο 50% του βασικού μισθού ώστε να απαλειφθεί το μισθοδοτικό κενό που παρατηρείται, η σύντμηση του χρόνου που απαιτείται για την καταβολή της κανονιζόμενης σύνταξης, η διαφανής επίλυση του θέματος των αδρανών καταθέσεων με στόχο την αξιοποίηση των εν λόγω πόρων για τη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
7. Δεδομένου ότι η πολιτική απαξίωση παραμένει ακέραια στη συνείδηση της κοινωνίας, επίκεινται ή πρέπει να προωθηθούν άμεσα από την Κυβέρνηση θεσμικές αλλαγές –συνταγματικές και πολιτειακές– για τη διασφάλιση της διαφάνειας στο δημόσιο βίο και την αποκάθαρση του πολιτικού συστήματος και ποιες είναι αυτές;
Η Κυβέρνηση έχει αντίληψη όλων των θεμάτων.
Όλα στον καιρό τους.
8. Το κυβερνητικό επιχείρημα για «ΣΥΡΙΖΑ εσωτερικού» και «ΣΥΡΙΖΑ εξωτερικού» μετά τις συναντήσεις του κ. Τσίπρα στο Βερολίνο, απαντάται από την αξιωματική αντιπολίτευση με την προεκλογική στάση της ΝΔ. Εκτιμάτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μετακινείται σε περισσότερο μνημονιακές θέσεις;
Στην παρούσα κρίσιμη φάση, η κριτική επί των μετατοπίσεων στις στρατηγικές και τακτικές κομμάτων της αντιπολίτευσης δεν αποτελεί για μένα πρώτη επιλογή.
Θα έλεγα ότι, δεδομένου ότι η χώρα εδώ και τρία χρόνια βρίσκεται στη δίνη μιας πολυδιάστατης κρίσης, η μετατόπιση των πολιτικών δυνάμεων της αντιπολίτευσης σε ρεαλιστικές θέσεις είναι καλοδεχούμενη.
Υπενθυμίζω ότι όταν η Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης ανέλαβε την ευθύνη διακυβέρνησης, η χώρα ήταν ενταγμένη στο Μηχανισμό Στήριξης και είχε μπει σε άκαμπτη τροχιά. Οι εσωτερικές και εξωτερικές αξιολογήσεις σημείωναν την αδυναμία της να προχωρήσει στον πραγματικά δύσβατο δρόμο.
Εμείς απορρίψαμε την επιλογή να γυρίσουμε πίσω ή να κάνουμε αμήχανοι σημειωτόν. Επιλέξαμε να βαδίσουμε αταλάντευτα και γρήγορα μπροστά για να βγούμε από το τούνελ. Η χώρα να παραμείνει στην Ευρωζώνη.
Τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου επιβεβαιώνουν την ορθότητα αυτής της επιλογής.
9. Η ταύτιση –έστω και εμμέσως– των κρουσμάτων βίας των τελευταίων ημερών με τον ΣΥΡΙΖΑ τεκμηριώνεται από κάποια στοιχεία; Θεωρείτε ότι λειτουργεί επ’ ωφελεία της κυβέρνησης και συνολικά του πολιτικού συστήματος;
Μακριά από εμένα η μετατροπή των υποθέσεων σε θεωρίες χωρίς αποδείξεις. Οι αποδείξεις βεβαίως είναι ευθύνη των αρμόδιων οργάνων της πολιτείας. Θεωρώ πάντως θετική εξέλιξη για την πολιτική, κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας την καταδίκη της βίας και της ανομίας από το σύνολο των πολιτικών δυνάμεών της.
Αρκεί αυτή να είναι ειλικρινής.