Στο δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση της Καλαμαριάς του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ ως προτεραιότητα με ορίζοντα το 2024 έχει τεθεί η κάλυψη από τον μητροπολιτικό σιδηρόδρομο των δήμων της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, οι οποίοι εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, αλλά και των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας.
Τα παραπάνω σημειώνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στην έντυπη Voria, ο οποίος, παράλληλα, μιλά για την εξέλιξη της κατασκευής του Flyover και τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων.
Ο υπουργός αναφέρεται επίσης στην επόμενη μέρα του ΟΑΣΘ και παραθέτει τον σχεδιασμό του υπουργείου για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών της Βόρειας Ελλάδας, με στόχο να εξασφαλιστούν καλύτερες υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό, αλλά και νέες δυνατότητες για την περαιτέρω ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών.
Όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, το μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στους πολίτες στις 30 Νοεμβρίου. Με δεδομένο ότι υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες με τη διάνοιξη της Πόντου και τον τερματικό σταθμό της Μίκρας, είναι εφικτή η λειτουργία της επέκτασης της Καλαμαριάς έξι μήνες μετά;
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης πρόκειται να παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024. Συγχρόνως, ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025. Το τελευταίο χρονοδιάγραμμα είναι εφικτό, εφόσον η πρόοδος συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς.
Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο διάστημα υπεγράφη η Σύμβαση για τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, απελευθερώθηκαν δρόμοι που παρέμειναν κλειστοί για πολλά έτη, υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση για την υλοποίηση έργων προσβασιμότητας/μετεπιβίβασης στον σταθμό «Νέα Ελβετία», ενώ ολοκληρώθηκε η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, η διάνοιξη της οδού Πόντου αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του δήμου Καλαμαριάς και είναι ένα έργο του οποίου την πρόοδο θα συζητήσουμε με τους εκπροσώπους του. Ως έργο έχει σημασία για την κυκλοφορία της πόλης, αλλά η ολοκλήρωσή του δεν κωλύει τη λειτουργία του μετρό. Είναι μία πολύ διαφορετική περίπτωση από την εκκρεμότητα του τερματικού σταθμού της Νέας Ελβετίας. Σε κάθε περίπτωση, η πρόσβαση στους τρεις σταθμούς της οδού Πόντου έχει διασφαλιστεί ώστε να είναι και εύκολη και απρόσκοπτη για όλους τους δυνητικούς χρήστες του μετρό.
Όσον αφορά στον σταθμό μετεπιβίβασης «Μίκρα», αυτός αποτελεί ξεχωριστό έργο για το οποίο θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες σύντομα, όταν ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών της Θεσσαλονίκης.
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για τις επεκτάσεις στα δυτικά;
Με βάση και τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνικό Μετρό, αυτό που επιδιώκεται είναι να διαμορφωθεί το Βέλτιστο Σχέδιο Μεταφορικής Υποδομής, με ορίζοντα το 2040.
Ως προτεραιότητα έχει τεθεί η επέκταση του Μετρό στους δήμους της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, οι οποίοι εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, και, ακολούθως, η κάλυψη των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας.
Προς τα δυτικά, οι επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνουν δύο κύριους κλάδους που θα συνδέουν τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τον Εύοσμο και το Κορδελιό. Αυτές εντάσσονται στον συνολικό σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου δικτύου Μετρό, με δύο γραμμές -μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές-, που περιλαμβάνει συνολικά 44 σταθμούς. Το δίκτυο αυτό θα μπορεί να εξυπηρετεί -καθημερινά- 678.000 επιβάτες, 286.000 στα υπό κατασκευή έργα και 392.000 στις προτεινόμενες προεκτάσεις.
Πότε θα ολοκληρωθεί η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και πώς θα βρει τον Οργανισμό η 1η Ιανουαρίου 2025;
Ήδη ο ΟΑΣΘ, για να επιτελέσει τον σημαντικό του ρόλο, ενισχύθηκε με 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και περίπου 150 οδηγούς. Η εκκαθάριση του Οργανισμού, βάσει του χρονοδιαγράμματος, αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Παράλληλα, προχωρούν οι διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΣΕΘ. Αυτός ο εκσυγχρονισμός αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και την προσαρμογή στις ανάγκες της πόλης, ειδικά ενόψει της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Πώς αποτιμάτε τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στη Θεσσαλονίκη οι οποίες επιβαρύνθηκαν λόγω των εργασιών κατασκευής του Flyover;
Το Flyover είναι ένα αναγκαίο έργο για την πόλη, το οποίο θα μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα βελτιώσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Μετά την ολοκλήρωσή του, η νέα Περιφερειακή Οδός θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα, σε σύγκριση με τα 5.000 οχήματα που διέρχονται σήμερα.
Σε όλον τον κόσμο, η κατασκευή εμβληματικών έργων σε αστικό περιβάλλον συνεπάγεται μια ταλαιπωρία των πολιτών και, για τον σκοπό αυτόν, συνεργαζόμαστε με όλους τους φορείς προκειμένου αυτή να περιορισθεί, καθώς δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις.
Μια σημαντική πτυχή είναι η βελτίωση των συγκοινωνιών και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται συστηματικά σε αυτήν την κατεύθυνση. Η αύξηση και η βελτίωση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ που έχει γίνει, η τροποποίηση δρομολογίων λεωφορειακών γραμμών που εξυπηρετούν τις συγκεκριμένες περιοχές και, φυσικά, η λειτουργία του Μετρό τον Νοέμβριο, θα περιορίσουν σταδιακά την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Επιπλέον, έχουν γίνει πολλές στοχευμένες παρεμβάσεις μετά από αποφάσεις στο συντονιστικό, καθώς πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία, στο πλαίσιο της οποίας τα μέτρα αξιολογούνται, κάποια παραμένουν και κάποια εμπλουτίζονται ή τροποποιούνται.
Είστε ικανοποιημένος από την πορεία των εργασιών του Flyover; Τι απαντάτε σε όσους υποστηρίζουν ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις και το έργο δεν θα παραδοθεί τον Μάιο του 2027, όπως προβλέπεται από το χρονοδιάγραμμα;
Το έργο του Flyover, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ανάδοχου εταιρείας, κατά το επόμενο χρονικό διάστημα, θα υλοποιείται με ακόμη υψηλότερες ταχύτητες. Πρόσφατα ακούσαμε, για πρώτη φορά, από την ανάδοχο εταιρεία να εκφράζει την ικανοποίησή της, διότι πλέον έχουν αποδοθεί τα περισσότερα μέτωπα, οπότε το έργο μπορεί να τρέξει με ακόμη υψηλότερες ταχύτητες από αυτές που είχε σήμερα. Επιπλέον, οι συμβατικές υποχρεώσεις της εταιρείας, που έχει αναλάβει το έργο, είναι σαφείς και η παράδοση του έργου τοποθετείται σταθερά για τον Μάιο του 2027.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε διαρκή επαφή με τους αρμόδιους φορείς και την εταιρεία, προκειμένου να διασφαλίσει την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων μπορεί να προκύψουν. Οι αναφορές για την αύξηση της κυκλοφοριακής χωρητικότητας και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας δείχνουν την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να ολοκληρώσει το έργο εγκαίρως και να βελτιώσει τις συνθήκες κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη. Είμαστε διατεθειμένοι να λάβουμε και πρόσθετα μέτρα εάν χρειαστεί, για να διασφαλίσουμε την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας;
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκπονήσει έναν φιλόδοξο σχεδιασμό για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, εστιάζοντας στην ενίσχυση της ασφάλειας, της διασυνδεσιμότητας και της εμπορευματικής κίνησης στην περιοχή.
Πρόκειται για τα έργα κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Νέα Καρβάλη – Τοξότες και αναβάθμισης της γραμμής Πύθιο – Ορμένιο, που θα αλλάξουν το τοπίο στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και θα αναβαθμίσουν γεωπολιτικά τη Βόρεια Ελλάδα.
Να επισημάνω ότι, μετά από συντονισμένη προσπάθεια με την ΕΡΓΟΣΕ, καταφέραμε, σε συνέχεια πρωτοβουλιών της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, να εξασφαλισθεί χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης CEF 2021 – 2027, για το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Ν. Καρβάλη – Τοξότες, με στόχο την ανάπτυξη του ομώνυμου λιμένα και αξιοποίηση της παρακείμενης ΒΙ.ΠΕ.
Ταυτόχρονα, εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση ύψους 187 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή του τμήματος Πύθιο – Ορμένιο, μήκους 47,2 χλμ. Επιπλέον, εγκρίθηκε από το Ταμείο Συνοχής (CEF 2) για τον ΟΣΕ η χρηματοδότηση της αναβάθμισης της υποδομής και επιδομής στο τμήμα Μουριές – Στρυμόνας – Προμαχώνας, καθώς και η χρηματοδότηση της οριστικής μελέτης της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τον Προμαχώνα.
Σε φάση διαγωνιστικής διαδικασίας από τον ΟΣΕ βρίσκεται και το έργο της βαριάς συντήρησης σε επιλεγμένα τμήματα του άξονα Στρυμόνα – Δράμας. Επικουρικά, από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων χρηματοδοτείται με 25 εκατ. ευρώ η προμήθεια, τοποθέτηση, λειτουργία και συντήρηση 100 Αυτομάτων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) νέας προηγμένης τεχνολογίας, ενώ ολοκληρώνονται οι οριστικές μελέτες της νέας χάραξης στην περιοχή του Ιάσμου και στον Πολύανθο, στο τμήμα Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης.
Με όλα αυτά τα έργα και με προγραμματισμό και άλλων σημαντικών παρεμβάσεων, αναβαθμίζεται ριζικά το σιδηροδρομικό δίκτυο Μακεδονίας – Θράκης, με σκοπό να εξασφαλιστούν καλύτερες υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό, αλλά και νέες δυνατότητες για την περαιτέρω ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών.
Share