Συνδεσιμότητα μεταφορών και ανθεκτικότητα υποδομών:
Οι βασικοί στόχοι για το 2024
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Η Ελλάδα αλλάζει, αναβαθμίζεται και επιστρέφει δυναμικά στο ευρωπαϊκό προσκήνιο, με ισχυρή οικονομική μεγέθυνση και σταθερά δημόσια οικονομικά.
Στόχος, παραμένει, η βιώσιμη ανάπτυξη, η δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, η τόνωση της κοινωνικής συνοχής, και, σε τελική ανάλυση, η ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας.
Για την επίτευξη αυτών των στόχων, σημαντικός καθίσταται ο ρόλος του τομέα των υποδομών και των μεταφορών.
Με την υλοποίηση ή/και δρομολόγηση σημαντικών έργων και πρωτοβουλιών, μέσα στο 2024.
Ενδεικτικά:
1ον. Μετρό Θεσσαλονίκης. Το δεύτερο εξάμηνο του 2024, θα λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη ίσως το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη, με ενσωματωμένα τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας.
2ον. Οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία. Ένα εμβληματικό έργο για τη Δυτική Ελλάδα θα παραδοθεί, στο σύνολό του, στις αρχές του 2024. Η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα προς Πρέβεζα και Λευκάδα θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 45 λεπτά, ενισχύοντας σημαντικά την οδική ασφάλεια.
3ον. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65. Τα τμήματα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και Λαμία – Ξυνιάδα αναμένεται να παραδοθούν, σταδιακά, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Έτσι, το ταξίδι από Αθήνα μέχρι Καλαμπάκα θα γίνεται πολύ συντομότερα και ασφαλέστερα, τονώνοντας ακόμη περισσότερο σημαντικές τουριστικές περιοχές της χώρας, όπως είναι τα Μετέωρα.
4ον. Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος. Το σημαντικότερο ποσοστό του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024, καθώς η πρόοδος των εργασιών ήδη ξεπερνά το 25%. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει σειρά ευεργετικών επιδράσεων στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη ολόκληρης της Δυτικής Πελοποννήσου, συμβάλλοντας – παράλληλα – στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, σε έναν οδικά άξονα που έχουν καταγραφεί δεκάδες τροχαία δυστυχήματα.
5ον. Αντιπλημμυρικά έργα εθνικής σημασίας. Υλοποιούνται 10, και καταρτίζονται μελέτες για άλλα 11 σχετικά έργα. Στα παραπάνω θα υπάρξει σημαντική πρόοδος στα 49 μεγάλα αρδευτικά έργα που ήρθαν στην ευθύνη του Υπουργείου από το Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατ. ευρώ.
6ον. Εθνικό Μητρώο Γεφυρών. Τίθεται σε λειτουργία, μέσα στο 2024, η πλατφόρμα όπου όλοι οι φορείς διαχείρισης γεφυρών θα καταχωρήσουν την ταυτότητα και τα τεχνικά στοιχεία των υφιστάμενων γεφυρών. Με αυτόν τον τρόπο, θα καταγραφεί ο ακριβής αριθμός, τα χαρακτηριστικά και οι ανάγκες συντήρησής τους.
7ον. Αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές στις πληγείσες περιοχές, με έργα υψηλότερης ανθεκτικότητας.
Ήδη εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, για να υπάρξει, μέσα στο 2024, αποκατάσταση ζημιών σε σχολικές μονάδες, σιδηροδρομικό δίκτυο και υποδομές.
8ον. Αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού φορέα. Αναπτύσσουμε ένα ολιστικό σχέδιο, με σκοπό την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, που περιλαμβάνει έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου, αλλά και τη διοικητική αναδιάρθρωσή του. Στόχος μας, η «ομογενοποίηση» ενός «νέου» ΟΣΕ, ώστε να περιοριστούν οι αρρυθμίες από την πολυδιάσπαση των σιδηροδρομικών φορέων και να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
9ον. Ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη, αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους των δύο πόλεων, έως το τέλος Απριλίου του 2024. Ταυτόχρονα, προχωρούν δύο ακόμη διαγωνισμοί για προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024 – 2025. Ακολουθεί, μέσα στο 2024, ένας νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
10ον. Ηλεκτροκίνηση. Η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά αυξάνεται διαρκώς. Χρηματοδοτούνται τέσσερα σχετικά προγράμματα, τα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», «Πράσινα Ταξί», «Φορτίζω Παντού» και «e – Αστυπάλαια». Στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» δόθηκε παράταση, έως το τέλος Απριλίου του 2024, και έγιναν τροποποιήσεις, με στόχο την βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, που ανέρχονται στα 65 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, σχεδιάζεται η τρίτη φάση επιδότησης της ηλεκτροκίνησης.
11ον. Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Ήδη έχουν δημοσιευτεί 29 υπουργικές αποφάσεις για τα ΣΒΑΚ Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συνεχίζουμε, δίνοντας τη δυνατότητα στις τοπικές κοινωνίες να υλοποιήσουν έργα και να παρέχουν υπηρεσίες, που διευκολύνουν τη μετακίνηση του πολίτη και βελτιώνουν τις συνθήκες μεταφορών, με βιώσιμο τρόπο.
Το Υπουργείο, σε στενή συνεργασία με την Κυβέρνηση, άλλα Υπουργεία και τις Διοικήσεις των Συγκοινωνιακών Φορέων, σχεδιάζει ένα πλέγμα μέτρων, με το οποίο, επιδιώκουμε να ενισχύσουμε, έμπρακτα και αποτελεσματικά, τη βιώσιμη αστική κινητικότητα της πρωτεύουσας.
12ον. Ενίσχυση και αναβάθμιση οδικής ασφάλειας. Προχωράμε, μέσα στο 2024, σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις, όπως είναι η επικαιροποίηση του ΚΟΚ, που έχει στόχο την επιβολή δίκαιων ποινών, ώστε να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα της κάθε παράβασης, η αξιολόγηση του ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού, προστατεύοντας τους χρήστες του οδικού δικτύου, περιορίζοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και υποστηρίζοντας την μικροκινητικότητα.
13ον. Στρατηγικό σχέδιο για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (ΒΙΜ). Το προσεχές διάστημα, αναρτώνται σε διαβούλευση το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και ο Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα. Μέσω της μοντελοποίησης, συστηματοποιούνται οι διαδικασίες ανάθεσης μελετών, κατασκευών και συντήρησης έργων, αποτρέποντας λάθη και υπερβάσεις χρόνου και κόστους, ενώ υποστηρίζεται η βιωσιμότητα και η ανθεκτικότητά τους.
Αναφέρθηκα, ενδεικτικά, σε 13 πρωτοβουλίες του Υπουργείου για το 2024, που αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα αναβαθμίζεται.
Με σκληρή δουλειά, ρεαλιστικό σχέδιο, πολιτική βούληση, επιμονή, μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα, μπορούμε και θα καταφέρουμε, συλλογικά, πολύ περισσότερα!