Συζητούμε τον Προϋπολογισμό του 2012.
Έναν εξαιρετικά κρίσιμο Προϋπολογισμό, αφού εισάγεται στη Βουλή από μεταβατική Κυβέρνηση και σε συνθήκες παρατεταμένης κρίσης και αβεβαιότητας, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον.
Τον Προϋπολογισμό που θα ψηφίσουμε, θα κληθεί να υλοποιήσει η παρούσα μεταβατική Κυβέρνηση και, κυρίως, η Κυβέρνηση που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές.
Τα στοιχεία του αναδεικνύουν τις ευθύνες της Κυβέρνησης Παπανδρέου.
Στα δημόσια οικονομικά αυτές εντοπίζονται τόσο στις πολιτικές όσο και στην εφαρμογή τους.
Το αποτέλεσμα είναι το 2011 να μην προχωρήσει η αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή, παρά τις τεράστιες θυσίες των πολιτών.
Ενδεικτικά:
1ον. Η ύφεση εκτιμάται, πλέον, κοντά στο 6%, από πρόβλεψη για 3,5% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
2ον. Η ανεργία εκτιμάται στο 15,4%, από πρόβλεψη για 14,5% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, ενώ έχει ήδη «σκαρφαλώσει» στο 18,4% το μήνα Αύγουστο.
3ον. Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα αυξηθούν μόλις κατά 0,9%, από πρόβλεψη για αύξηση κατά 8,5% στον περυσινό Προϋπολογισμό και 5,6% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
4ον. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 6,9 δισ. ευρώ, από πρόβλεψη για 8,5 δισ. ευρώ στον περυσινό Προϋπολογισμό και για 7,6 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
5ον. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 19,7 δισ. ευρώ, από πρόβλεψη για 16,8 δισ. ευρώ στον περυσινό Προϋπολογισμό και 16,4 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
Μάλιστα το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή του Κρατικού Προϋπολογισμού εξαιρουμένου του ΠΔΕ, διαμορφώνεται στο 9% του ΑΕΠ το 2011, από 7% του ΑΕΠ το 2010. Είναι αυξημένο δηλαδή κατά 2 περίπου ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με πέρυσι.
Όλες αυτές οι αποκλίσεις οδήγησαν την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στη λήψη νέων μέτρων, ανεβάζοντας το συνολικό ύψος τους περίπου στο 10% του ΑΕΠ για το 2011.
«Ίδιου μεγέθους και έντασης με το 2010», όπως αναφέρει ο Προϋπολογισμός.
Και αυτό γιατί, σύμφωνα και πάλι με τον Προϋπολογισμό, «η επιδείνωση της ύφεσης εμποδίζει την πλήρη αποτελεσματικότητα των ληφθέντων μέτρων».
Το αποτέλεσμα είναι το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης να εκτιμάται ότι θα μειωθεί μόλις κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ το 2011.
Αν και ο στόχος, και μάλιστα χωρίς τα πρόσθετα «δημοσιονομικά πακέτα» του Ιουλίου και του Οκτωβρίου, ήταν για μείωση του ελλείμματος κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
Και από αυτό προκύπτει, σαφώς, ένα έλλειμμα αποτελεσματικότητας της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Αυτές οι αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους για την εφετινή χρονιά καθιστούν εξαιρετικά επισφαλείς και τις προβλέψεις για τον Προϋπολογισμό του 2012.
Προϋπολογισμός που, για να είμαστε ειλικρινείς, ούτως ή άλλως κινείται σε ένα περιβάλλον με πολλές αβεβαιότητες, αφού η ευρωπαϊκή κρίση χρέους μαίνεται και επεκτείνεται, απειλώντας όλα τα μεγέθη με ανατροπή.
Ενώ, πρόκειται και για ένα Προϋπολογισμό του οποίου οι προβλέψεις βασίζονται και στην εφαρμογή του PSI, οι «λεπτομέρειες» του οποίου θα καθοριστούν στις αρχές του έτους.
Και από αυτές τις λεπτομέρειες θα εξαρτηθούν οι τελικές προβλέψεις για τις δαπάνες για τόκους, για το ύψος του δημοσίου χρέους, για το ποσό που θα χρειαστεί για την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τις επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων, για το ύψος των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας κατά τα επόμενα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες και αβεβαιότητες που υπάρχουν, μπορούμε να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις για βασικά μεγέθη του Προϋπολογισμού του 2012:
1η. Η ύφεση θα παραμείνει βαθιά και εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,8%. Να θυμίσουμε ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, πέρυσι, τέτοια εποχή, προέβλεπε αντίστοιχη ύφεση, 3% για εφέτος, και τελικά αυτή διαμορφώνεταισε διπλάσια επίπεδα. Και να σημειωθεί ότι η χώρα θα βρίσκεται για 5η συνεχόμενη χρονιά σε ύφεση, κάτι που δεν συμβαίνει σε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα και δεν έχει συμβεί ποτέ στη χώρα μας. Ενώ, για κάθε 1% επιπλέον μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, το έλλειμμα επιβαρύνεται, αυτόματα, κατά 0,5% περίπου.
2η. Η ανεργία διογκώνεται δραματικά. Αυτό θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην κοινωνική συνοχή, ενώ συνεπάγεται απαξίωση του ανθρώπινου κεφαλαίου και του αποθέματος τεχνογνωσίας.
3η. Οι δαπάνες του ΠΔΕ, «φιλική προς την ανάπτυξη» επένδυση, θα παραμείνουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
4η. Οι στόχοι του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αναθεωρούνταιεπί το δυσμενέστερο. Η δε επίτευξή τους εξαρτάται από το εάν θα έχουμε αγορά, εάν θα έχουμε επενδυτικό ενδιαφέρον. Να υπενθυμίσουμε ότι, για το 2011, ο στόχος ήταν για έσοδα 5 δισ. ευρώ, μεταβλήθηκε στα 4 δισ. ευρώ και τελικά δεν θα προκύψουν ούτε τα μισά.
5η. Οι δημοσιονομικοί στόχοι είναι φιλόδοξοι. Οι μέχρι σήμερα αποκλίσεις σε αυτούς με την άσκηση της ίδιας πολιτικής, τα δεδομένα της πραγματικής Οικονομίας και η συσσώρευση των επιβαρύνσεων σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις καθιστούν εξαιρετικά αμφίβολα τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Αυτοί οι στόχοι θα μπορέσουν να επιτευχθούν μόνο αν υπάρξει ανάκαμψη της Οικονομίας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Νέα Δημοκρατία, στο πλαίσιο της ειλικρινούς στήριξης της μεταβατικής Κυβέρνησης Παπαδήμου, στην οποία έχει ανατεθεί ειδική αποστολή, αν και δεν αμφισβητεί τον Προϋπολογισμό, υποστηρίζει σταθερά τη θέση ότι απαιτείται τροποποίηση των πολιτικών που έχουν αποδειχθεί λανθασμένες, και βεβαίως η συμπλήρωσή τους με πολιτικές που θα πυροδοτήσουν την Επανεκκίνηση της Οικονομίας και την αναπτυξιακή διαδικασία.
Πολιτικές δηλαδή, που θα ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση των Ελληνίδων και των Ελλήνων και την πίστη τους σε μια εθνικά αξιοπρεπή πορεία της πατρίδας μας στη μετεξελισσόμενη Ευρωζώνη και την παγκόσμια σκηνή.