Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών στο περιοδικό “Logisitics & Management” | 23.3.2023

Με την ευκαιρία του 1ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου Green Transport & Logistics, με τίτλο «Navigating the Future», τις εργασίες του οποίου εγκαινίασε με μια εκτενή ομιλία του στις 17 Φεβρουαρίου, ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας παραχώρησε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο περιοδικό «Logistics & Management».

Συνέντευξη στη Γεωργία Μολώση (έντυπο τεύχος Φεβρουαρίου 2023)

 

Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και προσωπικώς για την εγκαινίαση του 1ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου Green Transport με τίτλο «Navigating the Future». Επιχειρώντας λοιπόν να «πλοηγηθούμε» στο αβέβαιο μέλλον που διαμορφώνουν οι επάλληλες κρίσεις της εποχής, ποιες θα λέγατε ότι είναι οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας με βάση την πορεία της τα τελευταία χρόνια;

Πράγματι, οι επάλληλες κρίσεις των τελευταίων ετών διαμορφώνουν ένα διαφορετικό, γεμάτο αβεβαιότητες, νέο τοπίο. Σε αυτό το ρευστό διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, κατέγραψε σημαντική πρόοδο, και ανέπτυξε ισχυρή δυναμική. Με αποτέλεσμα οι προοπτικές της σήμερα να είναι θετικές.

Όπως, άλλωστε, αντανακλάται στους δείκτες της οικονομίας, η Ελλάδα επιτυγχάνει και θα συνεχίσει να επιτυγχάνει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υψηλούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης, σημαντικά υψηλότερους σε σχέση με την Ευρώπη. Θυμίζω ότι η οικονομία μας ανέκαμψε δυναμικά, με ρυθμό 8,3% το 2021, ενώ το ΑΕΠ συνέχισε να αυξάνεται, κατά 5,9% το 2022 – πάνω δηλαδή από τις εκτιμήσεις και από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο – σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ.

Παράλληλα, η σύνθεση του ΑΕΠ και το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας βελτιώνονται, καθώς τα δύο τελευταία χρόνια η Ελλάδα καταγράφει ιστορικά ρεκόρ σε επενδύσεις και εξαγωγές, ενώ εκτιμάται ότι θα είναι πρωταθλήτρια – στην Ευρώπη – στον ρυθμό αύξησης των επενδύσεων τα προσεχή χρόνια. Επιπλέον, το επιχειρηματικό περιβάλλον έχει βελτιωθεί και η ανεργία έχει μειωθεί σημαντικά. Ενώ το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα μπορεί να αποτελέσει και πάλι μοχλό ανάπτυξης στην πραγματική οικονομία, συμβάλλοντας σε βιώσιμη πιστωτική επέκταση, χάρη και στην αποτελεσματική στήριξη της Κυβέρνησης. Τέλος, παρά τη γενναία στήριξη της κοινωνίας κατά τις διαδοχικές κρίσεις, τα δημόσια οικονομικά της χώρας μας είναι σταθερά, ενώ το κύρος και η αξιοπιστία της έχουν ενισχυθεί σημαντικά.

Συνεπώς, η Ελλάδα τα κατάφερε. Από κοινού, πολίτες και πολιτεία λειτουργήσαμε συνεκτικά, μεθοδικά και αποτελεσματικά, με αποτελέσματα να βγαίνουμε από τις διαδοχικές εξωγενείς κρίσεις, με τις ελάχιστε δυνατές οικονομικές απώλειες και τις καλύτερες δυνατές προοπτικές. Και είμαι πεπεισμένος ότι η οικονομία μας διαθέτει όλα τα «εφόδια» για να κάνει το μεγάλο «άλμα» την επόμενη τετραετία, συνεχίζοντας να αναπτύσσεται γοργά και να προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες, νέες δουλειές και καλύτερες αμοιβές, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.

Πλησιάζοντας προς τις εκλογές και κάνοντας έναν απολογισμό της τετραετούς διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ποια έργα και ποιες αποφάσεις σας θεωρείτε ότι ενίσχυσαν την επιχειρηματικότητα στη χώρα;

Επιχειρώντας μια απολογιστική προσέγγιση των πεπραγμένων της Κυβέρνησης στο πεδίο της οικονομίας, καθώς οδεύουμε προς την ολοκλήρωση της συνταγματικής της θητείας, θα έλεγα ότι αυτή χαρακτηρίζεται από συνέπεια λόγων και πράξεων, αλλά και αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων και προκλήσεων. Σε μια ταραγμένη διεθνώς εποχή, στηρίξαμε γενναία την κοινωνία, μειώσαμε δεκάδες φόρους και τροχοδρομήσαμε την ελληνική οικονομία σε πορεία επιταχυνόμενης σύγκλισης με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Ειδικά όσον αφορά την επιχειρηματικότητα, πέραν των μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση επιχειρήσεων αλλά και για την υλοποίηση επενδύσεων στην έρευνα και την καινοτομία, στην ψηφιοποίηση και στην πράσινη οικονομία, αναλάβαμε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, υλοποιήσαμε μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν το κανονιστικό επιχειρηματικό πλαίσιο και διευκολύνουν και ενθαρρύνουν την υγιή επιχειρηματικότητα, ενώ αξιοποιούμε – κατά τον ταχύτερο και βέλτιστο τρόπο – τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Παράλληλα, στηρίξαμε και εξακολουθούμε να στηρίζουμε τις επιχειρήσεις απέναντι σε όλες τις κρίσεις.

Πρόκειται για δράσεις που αποφέρουν όχι μόνο βραχυπρόθεσμα, αλλά και μεσο-μακροπρόθεσμα οφέλη, συμβάλλοντας στην επίτευξη ισχυρής και βιώσιμης ανάπτυξης.

Η αποτελεσματικότητά τους αποτυπώνεται, μεταξύ άλλων, στους τζίρους των επιχειρήσεων που αυξάνονται, στον αριθμό των νέων επιχειρήσεων που δημιουργούνται και στο οικονομικό κλίμα που διατηρείται σημαντικά πάνω από τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Η κλιματική αλλαγή αποτελεί μια πραγματικότητα. Λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για την πράσινη και ψηφιακή οικονομική μετάβαση και την ανάγκη προσαρμογής στο δρόμο του Fit –for- 55 για το 2030, πώς αξιολογείτε τις προκλήσεις που πηγάζουν για τις ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας;

Η πορεία προς την «Πράσινη Μετάβαση» σαφώς συνεπάγεται προκλήσεις. Επιφυλάσσει όμως και πλήθος ευκαιρίες.

Είναι σημαντικό ότι η Ευρώπη σήμερα πρωτοπορεί προωθώντας φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα: Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η ευρωπαϊκή ταξινομία και οι νέες απαιτήσεις γνωστοποίησης εταιρικών πληροφοριών θέτουν το νέο πλαίσιο αναπτυξιακής στρατηγικής το οποίο η Ελληνική οικονομία και οι επιχειρήσεις καλούνται να υιοθετήσουν και να αξιοποιήσουν. Στο πλαίσιο αυτό, η προώθηση της αειφορίας στο χρηματοπιστωτικό  σύστημα ως δύναμη κινητοποίησης πράσινων επενδύσεων αλλά και η περαιτέρω εδραίωση της εταιρικής ευθύνης μέσα και από την ενσωμάτωση των αρχών υπευθυνότητας και βιωσιμότητας στην επιχειρησιακή στρατηγική, αποτελούν κρίσιμους παράγοντες.

Η δε εφοδιαστική αλυσίδα έχει ρόλο «κλειδί» στην πράσινη μετάβαση των επιχειρήσεων: η υιοθέτηση μοντέλων διαχείρισης, όπως η «πράσινη» αποθήκη και η αξιοποίηση της ρομποτικής, των αυτοματισμών και του προηγμένου λογισμικού διαμορφώνουν τον νέο χαρακτήρα της εφοδιαστικής αλυσίδας και των μεταφορών.

Στόχο της Κυβέρνησης αποτελεί η έγκαιρη και αποτελεσματική μετάβαση της οικονομίας και των επιχειρήσεων σε ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και υπεύθυνης επιχειρηματικής διακυβέρνησης. Στόχος που τα τελευταία χρόνια επιδιώκεται μέσα από τη συστηματική προώθηση πολιτικών και την ανάληψη δράσεων.

Ήδη, από το 2020, το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε στον εκσυγχρονισμό του πλαισίου Εταιρικής Διακυβέρνησης των Ανωνύμων Εταιρειών και της Αγοράς Κεφαλαίου, ενώ πιο πρόσφατα θεσμοθετήσαμε την παροχή φορολογικών κινήτρων σε επιχειρήσεις για επενδύσεις σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση. Παράλληλα, μέσω του «Ελλάδα 2.0» έχουν προγραμματιστεί και υλοποιούνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στους τομείς της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης, ενώ, σε συνεργασία και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προχωράμε την κατάρτιση Στρατηγικής για την Βιώσιμη Χρηματοδότηση, με στόχο την αποτελεσματική κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού προς την πράσινη οικονομική μετάβαση.

Η Ελλάδα διαθέτει αδιαμφισβήτητα τη δυνατότητα να αναδειχθεί μέσα από τη νέα δυναμική που διαμορφώνεται στον διεθνή επιχειρηματικό και επενδυτικό χάρτη.

Ως Κυβέρνηση θέλουμε και επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για να επιτευχθεί ο εθνικός αυτός στόχος.

Σχεδόν το 95% των ελληνικών επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες, μικρές και πολύ μικρές – όπως άλλωστε συμβαίνει και σε ολόκληρη την Ευρώπη – και πολλές μιλούν για τον αποκλεισμό τους από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων. Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική;

Σε καμία περίπτωση δεν τίθεται θέμα αποκλεισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0” απευθύνεται σε όλες τις επιχειρήσεις που έχουν ή μπορούν να αποκτήσουν τραπεζικό προφίλ και διαθέτουν όραμα.

Μάλιστα, τα προγράμματα ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας φτάνουν τα 2,7 δισ. ευρώ. Ενώ, τα δάνεια προς τις επιχειρήσεις μέσω του Ταμείου, μέρος των οποίων βεβαίως αφορά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αγγίζουν τα 12,7 δισ. ευρώ.

Παράλληλα πόροι, συνολικού ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ, διατίθενται για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μέσω του προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» του ΕΣΠΑ.

Σε κάθε περίπτωση, η ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία αποτελεί βασική επιδίωξη της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης, γι’ αυτό και έχουν αναληφθεί σημαντικές δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση, όπως η σταθεροποίηση του τραπεζικού μας συστήματος, ώστε αυτό να μπορεί να προχωρήσει σε ακόμα μεγαλύτερη πιστωτική επέκταση το επόμενο διάστημα.

 

Η άνοδος των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προκαλεί ένα επιπρόσθετο πρόβλημα στους Έλληνες δανειολήπτες που ήδη δυσκολεύονταν, δεδομένου μάλιστα ότι η χώρα διατηρεί τεράστιο αριθμό “κόκκινων δανείων”. Λαμβάνονται μέτρα ανακούφισης των πληττόμενων και προστασίας της πρώτης κατοικίας, αλλά και των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, υλοποίησε σειρά δράσεων για τη στήριξη της κοινωνίας και των επιχειρήσεων απέναντι σε μια σειρά κρίσεις και προκλήσεις, όπως είναι και η σταδιακή άνοδος των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Συγκεκριμένα, υλοποιήσαμε ένα ευρύ πλέγμα μέτρων, ύψους άνω των 55 δισ. ευρώ, προκειμένου να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, ενισχύουμε – σε διαρκή βάση – τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων προκειμένου αυτές να ρυθμίζουν διμερώς μη-εξυπηρετούμενα δάνεια νοικοκυριών και επιχειρήσεων συνολικού ύψους 35 δισ. ευρώ και υλοποιούμε επιτυχώς τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, καθώς μέχρι σήμερα περισσότεροι από 3.898 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει τις συνολικές οφειλές τους, ύψους 1,27 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, βελτιώσαμε το υφιστάμενο εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού, μέσω πρόσφατης νομοθετικής παρέμβασης, ώστε αυτό να είναι πιο λειτουργικό και να επιφέρει μεγαλύτερο πλήθος ρυθμίσεων.  Επίσης, συμβάλλουμε ενεργά στην υλοποίηση σχεδίου στήριξης – από το χρηματοπιστωτικό σύστημα – ενήμερων ευάλωτων δανειοληπτών για την επιδότηση της δόσης των στεγαστικών δανείων, καθώς και δανείων μικρών επιχειρήσεων. Μέχρι σήμερα, έχουν υπάρξει 33.698 αιτήσεις ένταξης στο πρόγραμμα, και έχει ήδη χορηγηθεί σε 1.796 αιτήσεις εξ αυτών βεβαίωση ευαλώτου.

Επιπρόσθετα, λειτουργεί και ενδιάμεσο πρόγραμμα κρατικής επιδότησης δόσεων στεγαστικών δανείων α΄ κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών μέχρι τη λειτουργία του φορέα.

Στόχος και επιδίωξη της Κυβέρνησης είναι να βοηθήσουμε ουσιαστικά τους συμπολίτες μας, καλύπτοντας στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις σημερινές ανάγκες τους, χωρίς να υπονομεύουμε το μέλλον της χώρας και της οικονομίας.

 

Πόσο κοντά βρισκόμαστε στην ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και τι σημαίνει αυτό για τη χώρα, αλλά και για τον πολίτη;

Πρόκειται για έναν κεντρικό εθνικό στόχο στο πεδίο της οικονομίας, με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα μας, τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, καθώς μεταξύ άλλων, θα βάλει την Ελλάδα στο «ραντάρ» του συνόλου της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας και θα μειώσει το κόστος δανεισμού Κράτους, νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Ως Κυβέρνηση, εδώ και 2,5 χρόνια, έχουμε θέσει το 2023 ως ορόσημο για την επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας. Γι’ αυτό, εργαστήκαμε και εργαζόμαστε σκληρά, μεθοδικά και αποτελεσματικά. Πετύχαμε όλους τους επιμέρους στόχους που είχαμε θέσει, και οι οποίοι αποτελούσαν βασικές προϋποθέσεις για την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα και αναβαθμιστήκαμε 12 φορές, εν μέσω κρίσεων, από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης.

Έτσι, η χώρα μας πλέον βρίσκεται ένα «σκαλοπάτι» κάτω από την επενδυτική βαθμίδα και η αναρρίχηση σ’ αυτήν το 2023 – με δεδομένο ότι θα συνεχίσουμε να ασκούμε την ίδια οικονομική πολιτική – είναι απολύτως εφικτή και ρεαλιστική.

logistics-management.gr

 

2023-03-23 Συνέντευξη – Περιοδικό Logistics and Management

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube