Συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα Political
- Διανύουμε τις πρώτες ημέρες καθολικής χρήσης της νέας διαδικασίας tap2rideστα ΜΜΜ. Το επιβατικό κοινό ανταποκρίνεται στο νέο σύστημα ανέπαφων πληρωμών; Επιτυγχάνεται ο στόχος για διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στις αστικές συγκοινωνίες; Οι επιβάτες κάνουν χρήση της νέας εφαρμογής;
Η νέα υπηρεσία tap2ride αποτελεί μέρος του συνολικού σχεδιασμού που εφαρμόζουμε, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών στις δημόσιες μεταφορές.
Η Αθήνα προστίθεται στη λίστα των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών φορέων που εφαρμόζουν πρακτικές «έξυπνων» πόλεων. Βέβαια, απαιτείται ακόμη χρόνος, επιμονή και μεγάλη προσπάθεια, για να διαμορφώσουμε τις συνθήκες βιώσιμης αστικής κινητικότητας που θέλουμε και επιδιώκουμε.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της πρώτης εβδομάδας χρήσης του tap2ride, με την εφαρμογή του νέου συστήματος ανέπαφων συναλλαγών στα ΜΜΜ, το 10% των εισιτηρίων μονής διαδρομής αντικαταστάθηκε από τραπεζικές κάρτες.
Μάλιστα, το Σαββατοκύριακο, όπου επιβιβάζονται στα μέσα μεταφοράς περισσότεροι περιστασιακοί χρήστες, το ποσοστό στα εισιτήρια μονής διαδρομής που πληρώθηκαν ανέπαφα με χρήση τραπεζικής κάρτας ανήλθε στο 20%, δηλαδή ένα στα πέντε.
Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι όσο οι πολίτες θα εξοικειώνονται με τη συγκεκριμένη υπηρεσία τόσο το ποσοστό χρήσης των ανέπαφων πληρωμών θα αυξάνεται.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία θα ωφελήσει την προσπάθεια καταπολέμησης της εισιτηριοδιαφυγής και θα περιορίσει και το κόστος που έχουν οι συγκοινωνιακοί οργανισμοί για την έκδοση των εισιτηρίων παραδοσιακού τύπου.
- Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου των Δημόσιων συγκοινωνιών με νέα – σύγχρονα – αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορεία. Πως προχωρά ο διαγωνισμός; Θα επιτευχθεί ο στόχος με τα 950 νέα λεωφορεία στην Αττική το καλοκαίρι του 2025;
Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εφαρμόζει ένα συγκροτημένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, ο μέσος όρος ηλικίας των οποίων είναι από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι τελευταίες προμήθειες οχημάτων είχε γίνει πριν από την οικονομική κρίση.
Ήδη 400 νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έχουν δρομολογηθεί στην πρωτεύουσα και ο στόχος που έχουμε θέσει είναι τα 950 νέα λεωφορεία έως το τέλος του καλοκαιριού του 2025.
Σε αυτό το πλαίσιο, υπεγράφη η τροποποιητική σύμβαση για την προμήθεια 200 λεωφορείων φυσικού αερίου, 12 μέτρων και με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται η τμηματική παράδοση του συνόλου των νέων οχημάτων έως τον Ιούλιο.
Υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η προμήθεια άλλων 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων, 18 μέτρων, εκ των οποίων τα 27 βρίσκονται στο αμαξοστάσιο της Ο.Σ.Υ. Α.Ε. Αθροιστικά, ο αριθμός καινούργιων οχημάτων φυσικού αερίου, τα οποία προβλέπεται να δρομολογηθούν στην πρωτεύουσα ανέρχεται σε 300.
Στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και εξελίσσεται η προμήθεια άλλων 159 μέσω leasing από τον ΟΑΣΘ, εκ των οποίων τα 74 έχουν τεθεί, ήδη, σε κυκλοφορία.
Συνεχίζουμε, με σχέδιο και μεθοδικότητα, την εντατική προσπάθεια προκειμένου να αναβαθμίσουμε το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό, εξασφαλίζοντας την προσβασιμότητα σε όλους του συμπολίτες μας, ταυτόχρονα, με τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς.
- Το μετρό της Θεσσαλονίκης – δικαιωματικά – θεωρείται το εμβληματικότερο έργο στη Βόρεια Ελλάδα, ωστόσο οι Θεσσαλονικείς αναμένουν και την επέκταση προς την Καλαμαριά. Θα ολοκληρωθεί το έργο στα τέλη του έτους;Πως εξελίσσονται οι κατασκευαστικές εργασίες;
Με τη λειτουργία του Μετρό, άλλαξε ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης. Με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του πρώτου μήνα, πάνω από 1,4 εκατομμύριο Θεσσαλονικείς και επισκέπτες της πόλης έχουν επιβιβαστεί στο Μετρό. Έχουν κοπεί πάνω από 300.000 εισιτήρια και έχουν εκδοθεί 60.000 προσωποποιημένες κάρτες, ενώ περίπου 15.000 λιγότερα Ι.Χ. κινήθηκαν στο κέντρο της πόλης.
Στην πλειοψηφία τους οι επιβάτες είναι νέοι σε ηλικία, η κίνηση στους σταθμούς του Μετρό αυξάνεται σημαντικά από το μεσημέρι έως το τέλος των δρομολογίων, ενώ περιορίσθηκε και η κίνηση των οχημάτων στην περιφερειακή οδό. Άρα είναι ένα μέσο, το οποίο η κοινωνία το έχει αγκαλιάσει και πρωτίστως έχει ενισχύσει την αυτοπεποίθηση της πόλης.
Εκτιμούμε ότι έως το τέλος του 2025 θα ολοκληρωθεί και η επέκταση της γραμμής προς την Καλαμαριά, η λειτουργία της οποίας θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των συμπολιτών μας.
- Το 2025 αναμένεται και η παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος. Ενός έργου που θα αυξήσει σημαντικά την οδική ασφάλεια σε μία περιοχή που δυστυχώς έχουμε – κατά το παρελθόν – θρηνήσει θύματα στην άσφαλτο. Πόσο σημαντικό οδικό έργο θεωρείται και ποια είναι αυτή τη στιγμή η πρόοδός του;
Όντως, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, στο σύνολό του, αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία, μέσα στο 2025, με την πρόοδο του έργου να έχει ξεπεράσει σήμερα το 70%. Με την ολοκλήρωσή του, ο μήκους 74,8 χλμ. οδικός άξονας θα βελτιώσει ουσιαστικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες και την προσβασιμότητα στους οικισμούς της ευρύτερης περιοχής των Νομών Ηλείας και Αχαΐας, ενισχύοντας τα επίπεδα οδικής ασφάλειας και μειώνοντας τις χρονοαποστάσεις. Περαιτέρω, ο εν λόγω οδικός άξονας θα έχει σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο για ολόκληρη την Δυτική Ελλάδα, συμβάλλοντας στην τουριστική ανάπτυξη και βελτιώνοντας τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Πέραν του έργου αυτού και της επέκτασης του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, μέσα στο 2025, αναμένεται να ολοκληρωθεί και ο οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα.
- Πολύς λόγος γίνεται για τα προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ποιες ενέργειες έχουν γίνει για την ανάταξη του μέσου μετά την τραγωδία των Τεμπών, αλλά και τις εκτεταμένες ζημιές από την κακοκαιρία Daniel;
Από την ανάληψη της ευθύνης του χαρτοφυλακίου έχουμε υλοποιήσει πλήθος ενεργειών για την ανάταξη, αλλά και τον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου, ενημερώνοντας, κατ’ επανάληψη, τη Βουλή των Ελλήνων.
Οι σιδηροδρομικές υποδομές αναβαθμίζονται με σημαντικούς – για πρώτη φορά – ευρωπαϊκούς πόρους, ενσωματώνονται στο δίκτυο τεχνολογικά συστήματα που ενισχύουν το επίπεδο ασφάλειας και μεταρρυθμίζεται διοικητικά ο φορέας.
Ειδικότερα:
- Ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις για την εγκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης και του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών.
- Υπεγράφη η σύμβαση για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών.
- Αποκαταστάθηκαν ο φωτισμός, η πυρόσβεση και οι ραδιοεπικοινωνίες στον βασικό άξονα.
- Τοποθετήθηκαν κάμερες παρακολούθησης.
- Χορηγήθηκε έκτακτη χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των ισόπεδων διαβάσεων.
- Αυξήθηκε η χρηματοδότηση του ΟΣΕ, με σκοπό την καλύτερη συντήρηση του δικτύου.
- Εξασφαλίστηκαν πόροι για τον καθαρισμό της βλάστησης κατά μήκος του δικτύου.
- Ολοκληρώνεται, αυτές τις ημέρες, η πρόσληψη προσωπικού, κυρίως, σε ειδικότητες πεδίου.
- Υπεβλήθη σχέδιο δράσης στους ευρωπαϊκούς φορείς για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια, με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο.
- Υλοποιούνται σε συνεργασία με τον ERA εκπαιδεύσεις με συμμετοχή όλων των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων πάνω σε θέματα ασφάλειας, διαχείρισης κινδύνων και συστημάτων ERTMS.
Επιπλέον, έχοντας εξασφαλίσει υψηλή κοινοτική χρηματοδότηση, που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ, δρομολογούμε ένα στρατηγικό πλάνο σύνδεσης του τρένου με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Ενδεικτικά, η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών:
- Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
- Πύθιο – Ορμένιο και φυσικά,
- Η «Νέα Σιδηροδρομική γραμμή Τοξότες – Νέα Καρβάλη», η οποία θα φτάνει στο εμπορευματικό λιμάνι της Καβάλας.
Στα έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν από το CEF περιλαμβάνονται η ανάταξη της σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο και η ανακαίνιση των υποδομών στο τμήμα ΣΚΑ- Οινόη.
Ψηφίστηκε, τέλος Δεκεμβρίου, και υλοποιείται σήμερα η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα.
Ο νέος, ενιαίος φορέας που περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το σκέλος της ΓΑΙΑΟΣΕ σχετικά με το τροχαίο υλικό, αντικαθιστά το πολυδαίδαλο σχήμα που υπάρχει σήμερα.
Παράλληλα, διασφαλίστηκε η λειτουργία και η στελέχωση του Εθνικού Φορέα Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) με έμπειρο προσωπικό, ενισχύθηκε περαιτέρω η ανεξαρτησία του και υποστηρίζεται με την τεχνογνωσία που απαιτείται για την εκπλήρωση της αποστολής του.
Σε σχέση με το δυστύχημα στα Τέμπη, η διερεύνηση του δυστυχήματος από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ βρίσκεται σε τελικό στάδιο, με το πόρισμα να εκδίδεται πριν τις 28 Φεβρουαρίου 2025.
Σε όλα τα επίπεδα καταβάλλουμε μια συστηματική και επίμονη προσπάθεια για να υπερκεράσουμε τα προβλήματα που έχουν σωρευθεί, εδώ και δεκαετίες, στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Απαιτείται χρόνος, επιμονή, υπομονή και σκληρή δουλειά.