Κε. Σταϊκούρα, η εβδομάδα αυτή σημαδεύτηκε πολιτικά από την πρόταση δυσπιστίας κατά της Κυβέρνησης. Τι απαντάτε στις κατηγορίες για «μοντάζ» των ηχητικών ντοκουμέντων στα Τέμπη, αλλά και στις καταγγελίες που δέχεται η κυβέρνηση για συγκάλυψη των ευθυνών;
Η αντιπολίτευση επιχειρεί να εκμεταλλευτεί, με μικροκομματικές τακτικές, την οδύνη για τον θάνατο 57 συνανθρώπων μας στην τραγωδία των Τεμπών. Αυτό αποδείχθηκε και μέσα από την τριήμερη συζήτηση για την πρόταση δυσπιστίας στη Βουλή.
Η Κυβέρνηση έδωσε απαντήσεις με συγκεκριμένα στοιχεία και επιχειρήματα σε αυτές τις επικίνδυνες τακτικές. Η Κυβέρνηση δεν παρείχε ούτε πρόκειται να παρέχει κάλυψη σε κανέναν. Είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε να χυθεί άπλετο φως στη διερεύνηση της υπόθεσης. Για τη διαλεύκανση των αιτιών και την αναζήτηση των ευθυνών της τραγωδίας, η Κυβέρνηση έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη.
Καταθέτω την ισχυρή δέσμευση να κάνουμε τα πάντα για να προσδιοριστούν τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών, να αναβαθμιστεί ο σιδηρόδρομος και να αποκατασταθεί η αξιοπιστία του.
Αναλάβατε πριν από εννέα μήνες Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ποια πρόοδος έχει σημειωθεί στο διάστημα αυτό στη βελτίωση της ασφάλειας της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη;
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει ένα συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του σιδηρόδρομου. Σε αυτούς τους 9 μήνες έχουν γίνει σημαντικά βήματα, όπως:
Προφανώς, δεν ωραιοποιώ καταστάσεις, ούτε ισχυρίζομαι ότι έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα. Προβλήματα που έχουν σωρευθεί τις περασμένες δεκαετίες και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική και πολύχρονη προσπάθεια.
Υποστηρίζω, όμως, ότι κινούμαστε, με ευθύνη, στη σωστή κατεύθυνση.
Σε τι χρονικό ορίζοντα θα παραδοθούν πλήρως τα δύο μεγάλα οδικά έργα που περιμένει η Κεντρική Ελλάδα και η Δυτική Ελλάδα, ο Ε-65 και η Πατρών-Πύργου αντίστοιχα;
Και τα δύο έργα προχωρούν εντός χρονοδιαγραμμάτων.
Στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65, τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα αναμένεται να παραδοθούν σε χρήση στις 24 Απριλίου, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή Λαμία – Καλαμπάκα.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 80% αυτού μέχρι το τέλος του έτους, με στόχο να παραδοθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025.
Υπάρχει κι ένα μεγάλο οδικό έργο στην Κρήτη, ο ΒΟΑΚ, που φαίνεται να πηγαίνει πίσω ως προς το αρχικό χρονοδιάγραμμα…
Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος. Η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 30 ετών, προβλέπεται να υπογραφεί προς το τέλος του 2024.
Σε ό,τι αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, οργανώνονται τα εργοτάξια, ολοκληρώνονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις.
Σε ό,τι αφορά το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων.
Στην Κρήτη όμως υλοποιείται και ένα ακόμη εμβληματικό έργο, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, η υλοποίηση του οποίου ξεπερνά το 30%.
Τα νέα λεωφορεία ήρθαν στην Αθήνα, αλλά λείπουν ακόμα οι σταθμοί φόρτισης. Πότε θα τα δούμε στους δρόμους; Θα υπάρξει και άλλη προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων;
Τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται, ήδη, στην Ελλάδα.Εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στο χρονοδιάγραμμαπου είχαμε θέσει και λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Ταυτόχρονα, έχουμε υπογράψει δύο ακόμη συμβάσεις, ώστε να προστεθούν 300 λεωφορεία φυσικού αερίουστην Αθήνα, τα οποία αναμένονται να κυκλοφορούν έωςτο τέλος του 2025. Και προβλέπεται νέος διαγωνισμός, προμήθειας επιπλέον 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας μέχρι το 2027.
Επιτρέψτε μου να συμπληρώσω ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζει την ηλεκτροκίνηση και με άλλες δράσεις.
Ειδικότερα, με στοχευμένες παρεμβάσεις στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» επιταχύναμε την καταβολή των επιδοτήσεων σε ιδιώτες για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Ως αποτέλεσμα, από τον Νοέμβριο του 2023, έχουμε καταβάλλει επιδοτήσεις 15,7 εκατ. ευρώ σε 4.945 δικαιούχους.
Παράλληλα, το δίκτυο φορτιστών εξαπλώνεται διαρκώς και σήμερα υπάρχουν 5.560 σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα, έναντι μόλις 58, το 2019.