Συνέντευξη Υπουργού ΥΜΕ στη RealNews | 22.12.2024

Συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στη Real News και τον δημοσιογράφο Σπύρο Μουρελάτο

Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι σύρθηκε πίσω από τις πρωτοβουλίες του για τις τράπεζες; Τι απαντάτε; Γιατί επιμένετε να χαρακτηρίζετε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης πράσινο ΣΥΡΙΖΑ; 

Οι πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης για τις χρεώσεις των τραπεζών δεν άρχισαν σήμερα. Σας παραπέμπω στηνεπίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, την 1η Δεκεμβρίου 2022. Τότε, σε ευρεία σύσκεψη που είχαμε πραγματοποιήσει με εκπροσώπους του χρηματοπιστωτικού συστήματος, είχαμε θέσει την επαναξιολόγηση του κόστους προμηθειών των τραπεζών στις απλές τραπεζικές συναλλαγές. Και έγιναν παρεμβάσεις.

Έκτοτε αναλήφθηκαν ακόμη πιο σημαντικές παρεμβάσεις, με αποκορύφωμα αυτές που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός. Συνεπώς, εκ του αποτελέσματος, η Κυβέρνηση δεν σύρθηκε από τις πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ, αλλά συμπλήρωσε το πλέγμα των παρεμβάσεων που είχαν ξεκινήσει πριν από δύο χρόνια.

Όσον αφορά στον χαρακτηρισμό «πράσινο ΣΥΡΙΖΑ», αυτός εδράζεται στην μαξιμαλιστική και ατεκμηρίωτη πολιτική ως προς τις διακηρύξεις του.

Γιατί επιμένετε να αποκρούετε την άποψη περί μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά είδη, όπως σας προτείνουν τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης και εν μέσω ακρίβειας τόσο στο σούπερ μάρκετ, όσο και στην ενέργεια;

Οι Κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας έχουν μειώσει ως σήμερα 60 άμεσους και έμμεσους φόρους, ενώ άλλοι 12 φόροι μειώνονται με τον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε.

Η πρόταση για το ΦΠΑ στα τρόφιμα, όπου εφαρμόστηκε, δεν έφερε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, καθώς όπως μας έδειξε το παράδειγμα της Ισπανίας, η μείωση του φόρου δεν έφθασε στον τελικό καταναλωτήκαι τα χρήματα κατέληξαν στους μεσάζοντες και τουςεπιχειρηματίες.

Για παράδειγμα, συγκεκριμένα προϊόντα, όπως τα άλευρα, τα οποία στην Ισπανία είχαν για κάποιο διάστημα μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ, παρουσίασαν συνολική αύξηση τιμής 30% στα τρία χρόνια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ανατιμήσεων στην Ελλάδα ήταν 17%.

Κυρίως, όμως, όταν ακούγονται τέτοιες προτάσεις,πρέπει να είναι κοστολογημένες.

Όποιος τις υιοθετεί, οφείλει να εξηγεί στους πολίτες ποιος θα πληρώσει.

Ο δημόσιος διάλογος δεν έχει περιθώρια για ακοστολόγητα συνθήματα.

 

Ποια κατά τη γνώμη σας θα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά του/της επόμενου Προέδρου της Δημοκρατίας; Κατ εσάς θα πρέπει να προέρχεται από την Κεντροδεξιά ή την Κεντροαριστερά; Εκτιμάτε ότι μπορεί να υπάρξει συνεννόηση με άλλες πολιτικές δυνάμεις επί του θέματος; 

Ο Πρωθυπουργός θα τοποθετηθεί εγκαίρως και στο πλαίσιο της συνταγματικής προθεσμίας, όπως έχει προαναγγείλει, οπότε θα πρότεινα να έχουμε λίγη υπομονή.

Σας ανησυχεί η επιμονή της Τουρκίας στην αναθεωρητική ατζέντα, παρά τα «ήρεμα νερά»; Πως αντιμετωπίζετε την κριτική, που ασκείται στην κυβέρνηση περί υποχωρητικότητας έναντι της Τουρκίας;

Η εξωτερική πολιτική της Κυβέρνησης είναι μια, ενιαία, εκφράζεται από τον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους Υπουργούς. Η Ελλάδα συνομιλεί, διεκδικεί και δεν υποχωρεί.

Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα πρέπει να είναι επαρκώςθωρακισμένη.

Η υπερψήφιση των αμυντικών δαπανών του προϋπολογισμού από 258 βουλευτές καταδεικνύει ότι και άλλα κόμματα αναγνωρίζουν αυτή την κυβερνητική προσπάθεια των τελευταίων ετών.

Η αντιπολίτευση σας χρεώνει προχειρότητα για το Μετρό Θεσσαλονίκης εξ αιτίας και του πρόσφατου προβλήματος στην ηλεκτροδότηση, που είχε ως αποτέλεσμα την ακινητοποίηση ενός συρμού; Μήπωςβιαστήκατε να παραδώσετε Μετρό Θεσσαλονίκης στο κοινό;  

Παραδώσαμε το Μετρό γιατί ήμασταν έτοιμοι και είχαμε πάρει τα απαραίτητα πιστοποιητικά από τους αρμόδιους φορείς και τους ανεξάρτητους οίκους που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μεταφορών.

Το γεγονός ότι λειτούργησε το Πρωτόκολλο Ασφαλείας σε μια διακοπή ηλεκτροδότησης συνεπάγεται ότι το σύστημα ανταποκρίθηκε στις προδιαγραφές ασφαλείας, προστατεύθηκαν οι επιβάτες και μεταφέρθηκαν με απόλυτη ασφάλεια στον πλησιέστερο σταθμό, όπως προβλέπεται.

Ανάλογα, πρόσφατα περιστατικά υπήρξαν στο Μιλάνο, στο Σύδνεϋ, στη Νέα Υόρκη, στην Κοπεγχάγη.

Ενδεικτικά, με τον ίδιο τρόπο έχει γίνει εκκένωση στο Μετρό της Κοπεγχάγης, σε 75 περιπτώσεις από τις αρχές του 2022!

Αυτό που έχει αξία είναι η εμπιστοσύνη που δείχνουν οι πολίτες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς, μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 700.000 μετακινήσεις, έχουν «κοπεί» 155.000 εισιτήρια και έχουν εκδοθεί 28.000 προσωποποιημένες κάρτες, ενώ έχει μειωθεί κατά περίπου 10% η κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης.

Μετά τη λειτουργία του Μετρό στη Θεσσαλονίκη ποια μεγάλα έργα προγραμματίζετε να παραδοθούν το επόμενο έτος;

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί έργα στρατηγικής σημασίας σε όλη την επικράτεια.

Έως το τέλος του 2025, αναμένεται να ολοκληρωθεί η επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά και να παραδοθούν σε κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος και ο οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα.

Επίσης:

Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας συνεχίζει την κατασκευή της, με τους μετροπόντικες να ολοκληρώνουν το έργο τους το 2026.
Η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 1ου τριμήνου του 2026.
Η κατασκευή της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης υλοποιείται, με τη συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο να αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2025.
Και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 40%.

Προβλέπεται επίσης να ολοκληρωθούν μεγάλα αρδευτικά και αντιπλημμυρικά έργα, όπως η διευθέτηση του Ρέματος Εσχατιάς και του Αγίου Γεωργίου Αττικής.

Πώς εξελίσσεται η ανανέωση του γηρασμένου στόλου των λεωφορείων;

Η αναβάθμιση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς αποσκοπεί στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες και στην προσβασιμότητα των συμπολιτών μας με αναπηρία.

Ήδη, στην Αθήνα, κυκλοφορούν 270 νέα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με στόχο τα 400 τις επόμενες 2 εβδομάδες και τα 950 το καλοκαίρι του 2025.

Επίσης, στη Γραμμή 1, γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών, με κάποιους να είναι έτοιμοι μέσα στο 2025.

Στη Θεσσαλονίκη, κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και υφίσταται προμήθεια άλλων 159 οχημάτων μέσω leasing, με αποτέλεσμα το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ να είναι καινούργια οχήματα από τις αρχές του νέου έτους.

Γηρασμένος, όμως, είναι και στόλος των ιδιωτικών οχημάτων. Αποδίδουν τα προγράμματα ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου;

Η ενίσχυση της ελκυστικότητας των υφιστάμενων προγραμμάτων επιδότησης, η ανακατανομή των πιστώσεων και η παράταση υποβολής νέων αιτήσεων, έχουν οδηγήσει την ηλεκτροκίνηση σε υψηλότερες ταχύτητες.

Έτσι, τα τελευταία 2 χρόνια, έχει επιδοτηθεί με το ποσό των 60 εκατ. ευρώ η αγορά 20.000 ηλεκτρικών οχημάτων.

Επίσης, ενώ το 2019 υπήρχαν 58 δημόσια σημείαφόρτισης, σήμερα, ο αριθμός τους ξεπερνά τα 6.700.  

Επιπλέον, έχουν δημοσιευτεί 36 Υπουργικές Αποφάσεις για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μέσω των οποίων προωθούνται οι ήπιες μορφές μετακίνησης και η χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube