Ποιες είναι οι πρώτες προτεραιότητες σας στο υπουργείο;
Ανέλαβα την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που μου εμπιστεύτηκε ο Πρωθυπουργός με πλήρη συναίσθηση της ευθύνης και γνώση πως στον τομέα των υποδομών διαχρονικά οι κυβερνήσεις της παράταξης μας έχουν σημαντικό μερίδιο συμβολής.
Στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας είναι πάντα ο πολίτης και το δημόσιο συμφέρον. Στον πυρήνα της στρατηγικής μας στόχευσης, μέχρι το 2030, βρίσκεται μια δέσμη 188 έργων ύψους €27,6 δισ. ευρω, γιασύγχρονα έργα υποδομής και ασφαλείς μεταφορές αλλά και πλειάδας μικρότερων έργων και παρεμβάσεων. Πρόκειται για έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδρευτικά, αρδευτικά, κτιριακά και λιμενικά, καθώς και έργα αεροπορικών υποδομών. Ήδη έχω επισκεφτεί αρκετά από τα εμβληματικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, προκειμένου να διαπιστώσω επί τόπου τα θέματα και τις προκλήσεις και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε στο Υπουργείο.
Το πολιτικό επιτελείο του Υπουργείου συνεχίζει να εργάζεται σε καθημερινή βάση με σχέδιο, αποφασιστικότητα και υπευθυνότητα για τη βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών, της αποδοτικότητας των οικονομικών πόρων, εθνικών και ευρωπαϊκών, με σεβασμό στον Έλληνα και Ευρωπαίο φορολογούμενο. Στοχεύουμε στην ενίσχυση των ‘‘πράσινων’’ υποδομών και μεταφορών και στην ορθολογική αξιοποίηση των πολύτιμων υδάτινων πόρων. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, στη βιώσιμη ανάπτυξη όλης της επικράτειας, στη βελτίωση των συνθηκών ζωής και της καθημερινότητας όλων των πολιτών της χώρας.
Οι αστικές συγκοινωνίες θα ενισχυθούν; Ακόμα και τώρα μέσα στο καλοκαίρι υπήρξαν παράπονα ότι τα λεωφορεία δεν έχουν κλιματιστικά.
Ουδέποτε ισχυρίστηκα ότι δεν υπάρχουν ανοικτά ζητήματα τα οποία χρίζουν αντιμετώπισης, πέραν της προόδου που έχει σημειωθεί. Επι του θέματος, πρόσφατα επισκέφτηκα τααμαξοστάσια της ΟΣΥ, του ΟΑΣΘ, ενώ είχα συναντήσεις με τους εκπροσώπους του κλάδου από όλη την Ελλάδα. Ενημερώθηκα από τις Διοικήσεις των Οργανισμών και από τους εκπροσώπους των εργαζομένων για την κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών, ενώ επιβιβάστηκα σε λεωφορεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, προκειμένου να έχωπροσωπική αντίληψη των ζητημάτων.
Τα προβλήματα αυτά, όπως είναι και ο κλιματισμός, εξακολουθούν να υφίστανται, εξαιτίας, κυρίως, του γηρασμένου στόλου, ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι περίπου 19 έτη, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι τα 13 έτη. Μέχρι τέλους τους έτους, δρομολογείται η κάλυψη 750 κενών θέσεων εργασίας και η προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα νέα λεωφορεία αναμένεται να ενταχθούν στους στόλους των δύο πόλεων στις αρχές του 2024. Επίσης, εντός του 2023, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης. Μάλιστα, η πόλη Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει σύντομα τα πρώτα 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ επιταχύνεται η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ.
Το χάρτινο εισιτήριο στο μέσα μεταφοράς θα αποσυρθεί; Θα μπορούν οι επιβάτες να πληρώνουν με εφαρμογή στο κινητό τους;
Η ταχύτατη αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών είναι εκ των ων ουκ άνευ, καθώς άπτεται της καθημερινότητας των πολιτών. Επεξεργαζόμαστε ένα ψηφιακό σχέδιο για την υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών στα Μέσα Μαζικής Μετακίνησης, είτε με τραπεζική κάρτα είτε με και μεsmartphones, όπου θα μπορεί ο επιβάτης να πληρώνει το αντίτιμο του εισιτηρίου του. Επίσης, μέσω της ειδικής εφαρμογής θα μπορεί ο επιβάτης να επιλέξει το φθηνότερο οικονομικό πακέτο που είναι διαθέσιμο, βάσει της πολιτικής κομίστρου του ΟΑΣΑ.
Πότε θα είναι έτοιμοι οι πρώτοι σταθμοί της γραμμής 4 του μετρό;
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Η πρόοδός τους είναι σχεδόν στο 50%. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος μετροπόντικάς βρίσκεται ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει τις εργασίες του το φθινόπωρο. Το Μετρό της Αθήνας είναι ένα έργο το οποίο δίνει ανάσα στην πρωτεύουσα, αλλά και στο αστικό περιβάλλον και στόχος μας είναι να τηρηθούν αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα και τα κόστη.
Το μετρο στη Θεσσαλονίκη θα ξεκινήσει στις αρχεςτου 2024;
Ακριβώς. Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα επισκέφθηκα την Θεσσαλονίκη για να ενημερωθώ και να συντονίσω την πορεία των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη και τα οποία θα βελτιώσουν σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών. Επιθεώρησα τα έργα στο Μετρό της πόλης και ομολογουμένως εντυπωσιάστηκα, καθώς πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο έργο, που θα αλλάξει ριζικά την εικόνα της. Θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 300.000πολίτες. Η λειτουργία του θα ξεκινήσει το 2024 με 13 σταθμούς 18 συρμούς. Μέχρι τέλους του έτους θαοριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, προς τα βορειοδυτικά. Μετά την παράδοση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ προχωράει; Σε τι φάση βρίσκεται η διαδικασία των προσφορών των εταιριών για τη σύμβαση παραχώρησης;
Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί κι εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους. Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του Παραχωρησιούχου. Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης όχι μόνο απέσυρε την στήριξη του από τον Γιώργο Πατούλη για την περιφέρεια Αττικής λόγω του ζεϊμπέκικου εν μέσω πυρκαγιών αλλά άφησε εκτος κυβέρνησης και το Νότη Μηταράκη λόγω απουσίας του την ίδια περίοδο. Είναι μήνυμα σε όσους έχουν θέσεις ευθύνης;
Τα ζητήματα στα οποία αναφερθήκατε έχουν ήδη αντιμετωπιστεί.