«Η κυβέρνηση έχει ένα ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, το οποίο περιλαμβάνει έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου, αλλά και τη διοικητική αναδιάρθρωση» δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής» και στη δημοσιογράφο Πένυ Αβραμίδη.
Παράλληλα, τόνισε, ότι «στόχος μας είναι η ‘‘ομογενοποίηση’’ ενός ‘‘νέου’’ ΟΣΕ, με στόχο να περιοριστούν οι αρρυθμίες από την πολυδιάσπαση των σιδηροδρομικών φορέων και να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών προσδιόρισε τον χρόνο λειτουργίας για το Μετρό Θεσσαλονίκης, λέγοντας πως: «Δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει το 2ο εξάμηνο του 2024. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι δοκιμές».
Ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας, αναφέρθηκε και στο ολοκληρωμένο σχέδιο ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που περιλαμβάνει την προμήθεια 1.300 λεωφορείων μέσα στην τετραετία, δηλώνοντας, ότι: «Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία – 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη – εκτιμούμε ότι θα κυκλοφορούν στους δρόμους των πόλεων έως το τέλος Απριλίου του 2024».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής»:
Κύριε Σταϊκούρα, πώς προχωρά ο σχεδιασμός για την ολοκλήρωση εμβληματικών έργων, όπως των ΒΟΑΚ, Πάτρα – Πύργος και Ε65; Σε ποιο στάδιο εκτιμάτε πως θα βρίσκονται τα εν λόγω έργα έως τη λήξη της συνταγματικής θητείας της Κυβέρνησης;
Στόχος μας είναι, μέσα στην τετραετία που διανύουμε, να παραδώσουμε στους πολίτες εκατοντάδες μικρά και μεγάλα έργα, σε όλη την επικράτεια. Όσον αφορά τα συγκεκριμένα εμβληματικά έργα, σημαντικό τμήμα του Ε65, μέχρι την Καλαμπάκα, παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2024. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προχωρά, και αναμένεται, στο σύνολό του, να παραδοθεί το 2025. Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί, στο σύνολό της, το επόμενο δίμηνο.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης προχωρά. Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, ενώ προχωρούν και οι διαδικασίες για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο.
Η κατασκευή της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης (Flyover), το πιο μεγάλο οδικό έργο που εκτελείται σήμερα μέσω ΣΔΙΤ, ξεκίνησε.
Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακκαβιά και τμήμα του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι επαναδημοπρατήθηκαν. Ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα, τον οποίο επισκεφτήκαμε με τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκίνησε.
Πότε θα τεθεί τελικά σε λειτουργία το Μετρό της Θεσσαλονίκης; Εκτιμάτε πως υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω καθυστέρηση; Και αντίστοιχα, πώς προχωρά η κατασκευή της Γραμμής 4 στην Αθήνα, πότε θα είναι έτοιμοι οι πρώτοι σταθμοί;
Όχι, δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει το 2ο εξάμηνο του 2024. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι δοκιμές. Ενώ η κατασκευή της Γραμμής 4 στην Αθήνα έχει συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τα 8 χρόνια. Τα έργα προχωρούν.
Ποιες δράσεις σχεδιάζετε για τον εκσυγχρονισμό του Ελληνικού Σιδηρόδρομου, δεδομένου ότι επιδιώκετε η χώρα να γίνει κόμβος logistics;
Κατ’ αρχάς, προτεραιότητα συνιστά πλέον η αποκατάσταση των εκτεταμένων ζημιών στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, που προκλήθηκαν από τις φυσικές καταστροφές στη Θεσσαλία. Με παρεμβάσεις που ήδη υλοποιούνται, ύψους 14 εκατ. ευρώ, εκτιμούμε ότι τα εμπορευματικά δρομολόγια θα επανεκκινήσουν στις 10 Δεκεμβρίου και λίγες ημέρες αργότερα, εκτιμούμε στις 16 Δεκεμβρίου, τα επιβατικά.
Από τις αρχές του 2024, θα προχωρήσουμε στις μόνιμες αποκαταστάσεις, το κόστος των οποίων εκτιμάται περίπου στα 200 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Παράλληλα, η Κυβέρνηση έχει ένα ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, το οποίο περιλαμβάνει έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου, αλλά και τη διοικητική αναδιάρθρωση. Στόχος μας είναι η «ομογενοποίηση» ενός «νέου» ΟΣΕ, με στόχο να περιοριστούν οι αρρυθμίες από την πολυδιάσπαση των σιδηροδρομικών φορέων και να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διασύνδεση του Σιδηρόδρομου με τα λιμάνια της χώρας; Και ακόμη, θα γίνει η γεωγραφική επέκταση του υφιστάμενου δικτύου;
Οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια περιλαμβάνονται, διαχρονικά, στους στόχους αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Με πόρους προηγούμενων προγραμματικών περιόδων, έχει επιτευχθεί η σιδηροδρομική σύνδεση με τον εμπορευματικό Λιμένα Πειραιά (Ικόνιο) και με το Λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Στο σχεδιασμό έργων της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου έχουν περιληφθεί οι συνδέσεις με τα εμπορευματικά λιμάνια στη Βόρεια Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), η σύνδεση με το νέο εμπορευματικό Λιμένα Πάτρας και η επέκταση προαστιακών συνδέσεων στην Αττική με τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας. Ο σχεδιασμός θα υλοποιείται σταδιακά, με προτεραιοποίηση των έργων σε συνάρτηση με την στρατηγική σημασία καθενός, την ωρίμανση, την εξασφάλιση χρηματοδότησης και την πολυπλοκότητα κάθε έργου.
Ποιες επιπλέον πρωτοβουλίες θα αναλάβετε στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των ΜΜΜ;
Μαγικές συνταγές και εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν, όταν ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ευρώπη είναι 13 έτη και στην Ελλάδα είναι 19.
Το ολοκληρωμένο σχέδιο ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει την προμήθεια 1.300 λεωφορείων μέσα στην τετραετία. Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία – 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη – εκτιμούμε ότι θα κυκλοφορούν στους δρόμους των πόλεων έως το τέλος Απριλίου του 2024. Ταυτόχρονα, προχωρούν ακόμη δύο διαγωνισμοί για προμήθεια 300 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024 – 2025. Και ακολουθεί, μέσα στο 2024, ένας νέος διαγωνισμός για την προμήθεια των υπολοίπων λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.