Συνέντευξη Υπουργού ΥΜΕ στην εφημερίδα POLITICAL | 19.2.2024

Σε ποιες δράσεις προβήκατε για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ και πως εξελίσσεται η απορρόφηση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης; Παραμένει ο στόχος να γίνει η Ελλάδα κόμβος logistics για όλα τα Βαλκάνια μέσω του σιδηρόδρομου;

 

Προχωράμε στη ριζική αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα. Δημιουργούμε έναν νέο, ενιαίο, σύγχρονο δημόσιο φορέα, με πυρήνα τον «νέο ΟΣΕ». Στη νέα εταιρεία εντάσσονται, επιπλέον, του σημερινού ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ, με στόχο τη διασφάλιση ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου, σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα. Η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα υλοποιηθεί, πλήρως, έως το τέλος του 2025.

Παράλληλα, προχωράμε στη μόνιμη αποκατάσταση των καταστροφών από την κακοκαιρία «Daniel». Εκτιμούμε ότι μέσα στην επόμενη διετία θα έχει υλοποιηθεί η πλήρης αποκατάσταση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου και των κάθετων αξόνων, η οποία χρηματοδοτείται και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Επιπρόσθετα, υποβάλαμε πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να γίνουν επιπλέον επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Προτεραιότητά μας είναι να συνδέσουμε τον σιδηρόδρομο με τα λιμάνια της χώρας, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Λαύριο, Ραφήνα και Πάτρα. Η Ελλάδα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα για να γίνει κόμβος logistics για τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η συνεργασία με τη Σερβία, όπου κατά την πρόσφατη επίσκεψή μας επιβεβαιώθηκε η βούληση των δύο χωρών να υλοποιήσουμε τη σιδηροδρομική σύνδεση «Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Βουκουρέστι».

 

Πολλοί λένε ότι η ομογενοποίηση του ΟΣΕ, ίσως, δημιουργήσει και πάλι προβλήματα γραφειοκρατίας. Τι απαντάτε;

 

Αντιθέτως, η ομογενοποίηση του ΟΣΕ και οι βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο έρχονται να λύσουν τα προβλήματα γραφειοκρατίας, τις συμπληρωματικές και αντικρουόμενες αρμοδιότητες, την αδυναμία ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού, συντονισμού, ανάπτυξης, συντήρησης, διαχείρισης και πλήρους ελέγχου του σιδηροδρομικού δικτύου, που έχουν ως συνέπεια την καθυστέρηση υλοποίησης έργων.

 

Αν και δεν είναι αποκλειστική σας αρμοδιότητα, τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία πως προχωρούν; Υπάρχει πλήρης εικόνα;

 

Υπάρχει σχεδιασμός και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης αυτών. Στο πεδίο ευθύνης του Υπουργείου είναι η μόνιμη αποκατάσταση δρόμων, γεφυρών, σιδηροδρομικού δικτύου και σχολείων, όχι η προσωρινή προσβασιμότητα, γιατί εκεί δόθηκαν αρκετοί πόροι σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης,

Η εκτίμηση που κάνουμε σήμερα είναι ότι θα στοιχίσουν 1,4 δισ. ευρώ. Γύρω στα 900 εκατ. ευρώ είναι το κόστος για τις υποδομές, με προδιαγραφές υψηλότερης ανθεκτικότητας και, περίπου, 450 εκατ. ευρώ είναι το κόστος για τη μόνιμη αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου.

 

Πως εξελίσσεται η πορεία των έργων για τους αυτοκινητοδρόμους στην χώρα και μέχρι το 2027, που λήγει η κυβερνητική θητεία, ποια τμήματα θα έχουν παραδοθεί;

 

Αυτή τη στιγμή βρίσκονται προς υλοποίηση σημαντικά έργα, τα οποία πρόκειται να αναβαθμίσουν πολυεπίπεδα το οδικό δίκτυο της χώρας. Γιατί θα συντομεύσουν τις αποστάσεις, θα αυξήσουν την οδική ασφάλεια, θα μειώσουν την περιβαλλοντική επιβάρυνση και θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας.

Σας αναφέρω ενδεικτικά:

  • Πριν από λίγες ημέρες παραδώσαμε τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία, με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Πλέον, από την Αθήνα, μπορεί κανείς να μεταβεί στη Λευκάδα σε 3 ώρες και 20 λεπτά, με ασφάλεια.
  • Στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος η συνολική πρόοδος του έργου θα ξεπεράσει το 50% μέχρι τον Ιούνιο και θα υπερβεί το 80% στο τέλος του έτους, ενώ η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να επιτευχθεί μέσα στο 2025.
  • Στον Ε65, τον νέο Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος, η πορεία υλοποίησης του έργου μέχρι την Καλαμπάκα είναι εξαιρετική, καθώς ήδη έχει ολοκληρωθεί το 97% – 98%. Ειδικότερα, τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα αναμένεται να παραδοθούν, αν δεν υπάρξουν κυρίως καιρικές εκπλήξεις, πριν από το Πάσχα του 2024.
  • Για το έργο του ΒΟΑΚ, άνοιξαν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών και εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2024, θα υπάρχει ανάδοχος για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Τα άλλα δύο τμήματα προχωρούν.
  • Το «Flyover» στην περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης ήδη υλοποιείται. Μαζί με το Μετρό, θα δώσουν ανάσα στο κυκλοφοριακό της πόλης.
  • Υποβλήθηκαν οικονομικές προσφορές για τον δρόμο Γιάννενα – Κακαβιά και  κατατέθηκαν οι συμμετοχές για την προεπιλογή αναδόχου στο Λαμία – Καρπενήσι.

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι μεγάλα έργα τα οποία συμβάλλουν στην πρόοδο της Ελλάδας, έχουν δρομολογηθεί από την Κυβέρνηση, ολοκληρώνονται ή είναι κοντά στην περάτωσή τους.

 

Μετρό Γραμμή 4: Οι πρόδρομες εργασίες δεν έχουν γίνει σε όλους τους σταθμούς. Γιατί αυτή η καθυστέρηση, και πιστεύετε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί το 2029, όπως αρχικά υπολογιζόταν;

 

Η κατασκευή της Γραμμής προχωρά. Οι πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς εξελίσσονται. Ήδη ο μετροπόντικας «Αθηνά» που ξεκίνησε από τον σταθμό Κατεχάκη έχει προχωρήσει περίπου 700 μέτρα, από τα 5,5 χιλιόμετρα που έχει να διανύσει έως τον Ευαγγελισμό. Ο μετροπόντικας «Νίκη» έχει συναρμολογηθεί και αναμένεται, άμεσα, να ξεκινήσει από το Άλσος Βεΐκου και αυτός προς τον Ευαγγελισμό. Γνωρίζετε ότι υπάρχουν διάφορες εκκρεμότητες, που επιλύονται με σύνεση και αποφασιστικότητα.

 

Μετρό Θεσσαλονίκης: Είναι η τελική πρόβλεψη ότι το φθινόπωρο του 2024 θα κοπεί το πρώτο εισιτήριο ή υπάρχουν αμφιβολίες;

 

Αποτελεί δέσμευση ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει τον Νοέμβριο. Σε όλο το μήκος της γραμμής διεξάγονται δοκιμαστικά δρομολόγια. Επιπλέον, οι εργασίες κατασκευής της επέκτασης προς την Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα περίπου 6 – 8 μηνών μετά την παράδοση της βασικής γραμμής. Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τις μελέτες προκειμένου να προχωρήσουμε στις δημοπρατήσεις των επεκτάσεων προς τις περιοχές του Ευόσμου και του Κορδελιού.

Το προσεχές διάστημα, αναμένεται να ανακοινωθεί και το αναλυτικό πρόγραμμα, καθώς και η τελική χάραξη και θέση των σταθμών των επεκτάσεων, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης προς Τούμπα και Χαριλάου.

Προτεραιότητα αποτελεί το πλέον αναπτυσσόμενο Βορειοδυτικό τμήμα, που έχει και την μεγαλύτερη ανάγκη σύνδεσης με το έργο.

 

Πως προχωράει ο εκσυγχρονισμός του στόλου των λεωφορείων για τα δημόσια ΜΜΜ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη;

 

Επειδή βρίσκονται διαφορετικοί διαγωνισμοί σε διαφορετικά στάδια και πρέπει οι πολίτες να έχουν ξεκάθαρη εικόνα, η κατάσταση έχει ως εξής:

  • Τους επόμενους μήνες θα κυκλοφορούν στους δρόμους 250 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη.
  • Πολύ σύντομα θα υπογραφούν δύο συμβάσεις για την προμήθεια 300 λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία εκτιμούμε ότι θα τα παραλάβουμε από τα μέσα του 2024 έως το τέλος του 2025.
  • Στο προσεχές διάστημα πρόκειται να προκηρυχθεί ένας νέος διαγωνισμός για ακόμα 750 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Με αυτές τις παρεμβάσεις, στο τέλος της τετραετίας έχει δρομολογηθεί να παραληφθεί ένας καινούριος στόλος 1.300 λεωφορείων.

Ταυτόχρονα, όμως, τρέχει διαγωνισμός για 211 καινούρια λεωφορεία στην Αθήνα για ιδιώτες για τα επόμενα 8 έτη και για 250 λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, 10 ετών ή νεότερα, ώστε να έρθουν οι ιδιώτες και να κάνουν συμπληρωματικό μεταφορικό έργο.

 

Η Κυβέρνηση βρίσκεται σε ένταση με πολλές κοινωνικές ομάδες και με ανοικτά μέτωπα, όπως οι αγρότες, οι φοιτητές και η Εκκλησία (λόγω του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια). Θεωρείτε ότι αυτά τα μέτωπα θα κρίνουν τις επερχόμενες ευρωεκλογές;

 

Η Κυβέρνηση υλοποιεί το πρόγραμμά της. Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν εφικτές πολιτικές αρχικά καθολικής αποδοχής, δεν έχουμε παρά να δούμε τα αποτελέσματα αυτών που εμείς εκτιμούμε ότι, κατά κανόνα, θα είναι επωφελή για τη χώρα.

Η Νέα Δημοκρατία, ανέκαθεν, βρίσκεται στο πλάι των αγροτών και των κτηνοτρόφων. Βλέπουμε τι συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Με την παρέμβαση του Πρωθυπουργού και τα πρόσθετα μέτρα στήριξης προς τον πρωτογενή τομέα ικανοποιούνται βασικά αιτήματα.

Το ίδιο θα συμβεί και σε άλλα πεδία μεταρρυθμίσεων. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι μόνο η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να πάει την Ελλάδα μπροστά, να υλοποιήσει μεταρρυθμίσεις, να προσελκύσει επενδύσεις, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να αυξήσει τα εισοδήματα, να διαχειριστεί κρίσεις. Και αυτό θα αποτυπωθεί και στις κάλπες.

 

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube