Αθήνα, 10 Μαρτίου 2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Χρήστος Σταϊκούρας: «Προχωράμε με βούληση, σχέδιο και προγραμματισμό»
Συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα Real News και στον δημοσιογράφο Σπύρο Μουρελάτο
Παρά τα πρόσφατα κυβερνητικά μέτρα, η ακρίβεια στο ράφι επιμένει, οι αγρότες δεν φαίνονται ικανοποιημένοι. Υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια για επιπρόσθετες παρεμβάσεις;
Η μάχη κατά της ακρίβειας είναι διαρκής. Αναγνωρίζουμε απόλυτα τη δυσκολία των νοικοκυριών να αντιμετωπίσουν το επίμονο κύμα του πληθωρισμού, γι’ αυτό και παρεμβαίνουμε. Η Κυβέρνηση έχει ήδη λάβει αρκετά μέτρα για τη μείωση των τιμών, αλλά και για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και της μεσαίας τάξης, με μειώσεις φόρων και με αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις. Επιπλέον, έχουν επιβληθεί σημαντικά πρόστιμα για αθέμιτη κερδοφορία σε εταιρείες, ύστερα από εντατικούς ελέγχους.
Ταυτόχρονα, η ελληνική οικονομία μεγεθύνεται, αναβαθμίζεται και ισχυροποιείται. Πρόκειται για ένα επίτευγμα που οφείλεται – πρωτίστως – στις θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με την άσκηση – την τελευταία τετραετία – συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, την υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, την επιτυχημένη αντιμετώπιση αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων και την πολιτική σταθερότητα. Αυτή, η καλή πορεία της οικονομίας, δημιουργεί, συστηματικά την τελευταία τετραετία, δημοσιονομικό χώρο, που επιστρέφει στην κοινωνία. Αυτό έγινε ήδη και εφέτος. Το αν θα υπάρξει μελλοντικά περιθώριο, που να μην οδηγεί σε αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους, και πως αυτό θα αξιοποιηθεί θα το κρίνουν ο Πρωθυπουργός και το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης.
Φοβάστε ότι η δυσαρέσκεια θα μεταφραστεί σε ψήφο αποδοκιμασίας για το κόμμα σας στις ευρωεκλογές; Ανησυχείτε για διαρροές τα δεξιά μετά τη νομοθέτηση της ισότητας στον πολιτικό γάμο; Υπάρχει, κατά τη γνώμη σας, χώρος για ένα αμιγώς δεξιό κόμμα, που μπορεί να απειλήσει τη Ν.Δ.;
Οι ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου έχουν βαρύνουσα σημασία για την επόμενη ημέρα της Ευρώπης. Δεν αποτελούν ευκαιρία για ανέξοδη διαμαρτυρία. Οι πολίτες θα ενισχύσουν την παράταξη, η οποία έχει αποδείξει ότι έχει την ικανότητα να διατηρεί παρεμβατικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Νέα Δημοκρατία και ο ιδρυτής της, Κωνσταντίνος Καραμανλής, έβαλαν την Ελλάδα στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Η παράταξή μας παρέμεινε πάντα πιστή σε αυτή την πορεία, ακόμα και όταν κινδύνευσε από τον λαϊκισμό.
Ήταν, είναι και θα είναι η κυρίαρχη παράταξη στο πολιτικό φάσμα, που αγωνίζεται για την ισχυροποίηση της πατρίδας, την ανάπτυξη της οικονομίας και την ευημερία της κοινωνίας.
Σύσσωμη η Αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι με το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια απαξιώνετε το Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Τι απαντάτε;
Κατ’ αρχάς, πρέπει να μπει ένα τέλος στα fake news της αντιπολίτευσης. Η Κυβέρνηση στηρίζει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Αυξάνουμε σημαντικά τους πόρους και ενισχύουμε την αυτοδιοίκησή τους, ώστε να επιτελέσουν το έργο τους. Παράλληλα, στηρίζουμε τους φοιτητές. Πριν από λίγες ημέρες ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε μια νέα σημαντική αύξηση για το φοιτητικό επίδομα στέγασης, που θα φτάνει πλέον έως και τις 2.500 ευρώ κατ’ έτος.
Θεωρώ ότι η Αντιπολίτευση συνεχίζει να σκιαμαχεί για κάτι που θεωρείται αυτονόητο σχεδόν σε όλες τις χώρες του πλανήτη. Με τη στάση της, η χώρα έχασε περίπου 20 χρόνια, αφού η προηγούμενη προσπάθεια της παράταξής μας, το 2005 – 2007, για αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος πολεμήθηκε από την τότε αντιπολίτευση. Τώρα, οι ίδιοι το ζητούν. Σήμερα, η Κυβέρνηση τολμά και υλοποιεί τη σημαντική μεταρρύθμιση, που έχει την υποστήριξη της πλειοψηφίας των πολιτών.
Πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, που καθυστέρησε εξαιτίας της καταστροφικής κακοκαιρίας «Daniel»; Είπατε ότι, για να έχουμε ξανά καλό σιδηρόδρομο, χρειάζονται 450 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν αυτά τα χρήματα;
Το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης λειτουργεί στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, εκτός από το τμήμα Δομοκός – Λάρισα, που καταστράφηκε από την κακοκαιρία «Daniel». Εκτιμούμε ότι μέσα στην επόμενη διετία θα έχει υλοποιηθεί η μόνιμη αποκατάσταση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου και των κάθετων αξόνων, με προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ, η οποία χρηματοδοτείται και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Καταβάλλεται μια εντατική προσπάθεια, ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στο μέσο. Σημειώνεται πως οι επιβάτες που ταξίδεψαν στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τα τέσσερα ζεύγη αμαξοστοιχιών μεταξύ 16/12/2023 και 25/2/2024 είναι 129.550. Τα στοιχεία αυτά συγκρίνονται με την επιβατική κίνηση το 2022, που ήταν η περίοδος αμέσως μετά την COVID-19.
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την παράδοση στο επιβατικό κοινό του Μετρό της Θεσσαλονίκης και της γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα;
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να παραδοθεί στους πολίτες τον Νοέμβριο. Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, αφού διαθέτει τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Επιπλέον, οι εργασίες κατασκευής της επέκτασης προς την Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα περίπου έξι – οκτώ μηνών μετά την παράδοση της βασικής γραμμής.
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι ένα δύσκολο, απαιτητικό, αλλά και εμβληματικό έργο. Έχει μήκος 13 χλμ. με 15 σταθμούς και αναμένεται να εξυπηρετεί, ημερησίως, 340.000 επιβάτες. Οι δύο μετροπόντικες «Αθηνά» και «Νίκη» έχουν ξεκινήσει τις εργασίες τους. Το έργο προχωρά και επιδιώκουμε να επιταχυνθεί το επόμενο χρονικό διάστημα».
Πότε θα δούμε τα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη; Να αναμένουμε πιο δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αθήνα;
Τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στην ιστορία των ελληνικών μεταφορών βρίσκονται ήδη στη χώρα μας. Στο δεύτερο τρίμηνο του έτους θα κυκλοφορούν 250 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη.
Αλλά δεν μένουμε μόνο σε αυτό. Υπεγράφη η σύμβαση για την προμήθεια 100 λεωφορείων φυσικού αερίου και άμεσα θα υπογραφεί μια ακόμα σύμβαση για την προμήθεια επιπλέον 200 λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία εκτιμούμε ότι θα τα παραλάβουμε μέσα στο 2025. Στο προσεχές διάστημα πρόκειται να προκηρυχθεί ένας νέος διαγωνισμός για ακόμα 750 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Με αυτές τις παρεμβάσεις, στο τέλος της τετραετίας έχει δρομολογηθεί ένας καινούριος στόλος 1.300 λεωφορείων.
Σε συνδυασμό με τα έργα του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και την υλοποίηση της πολιτικής για μια βιώσιμη αστική κινητικότητα, θα επιχειρήσουμε όλοι μαζί, πολιτεία, Τοπική Αυτοδιοίκηση και ιδιωτικός τομέας, να δώσουμε λύσεις στο εντεινόμενο πρόβλημα του κυκλοφοριακού.
Ποια εμβληματικά έργα υποδομής ολοκληρώνονται εντός του 2024;
Στα τέλη Ιανουαρίου παραδώσαμε τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία, με τον Πρωθυπουργό. Έως το Πάσχα αναμένεται να παραδοθούν τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα του Ε65, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή από τη Λαμία έως την Καλαμπάκα. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος κατασκευάζεται με καλό και επιταχυνόμενο ρυθμό, αναμένοντας να ολοκληρωθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025. Έχει ξεκινήσει ο οδικός άξονας Μπράλος – Άμφισσα και αναμένεται ανάδοχος για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, του ΒΟΑΚ, μέσα στο 2024.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται με επιμονή και μεθοδικότητα σε όλα τα πεδία αρμοδιότητας, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της Ελλάδας και στην κοινωνική συνοχή. Η χώρα προχωρεί με βούληση, σχέδιο και προγραμματισμό.