Στο Κανάλι Ένα 90,4 και τους Βελίκα Καραβάλτσιου, Γιώργο Σαραντάκο μίλησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, όπου αναφέρθηκε στην αναβάθμιση και ισχυροποίηση του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στην κατάσταση των συρμών σε μετρό και ηλεκτρικό, για τα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε καθεστώς υλοποίησης, ενώ δεσμεύτηκε πως το Μετρό στη Θεσσαλονίκη θα παραδοθεί τον Νοέμβριο.
Για τα θετικά σχόλια σχετικά με την αναβάθμιση του στόλου στα αστικά λεωφορεία: «Χαίρομαι για την εικόνα που αποδίδεται, ωστόσο την ίδια στιγμή είμαι βέβαιος ότι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης θα υπάρχουν και αρνητικά. Στην Αττική έχει να γίνει ανανέωση στόλου από το 2009, υπάρχει πρόβλημα, το 39% του στόλου δεν έχει πρόσβαση ΑΜΕΑ. Εμείς ξεκινάμε λοιπόν μία ανανέωση στη πράξη, ήδη τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία είναι στους δρόμους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, 140 στο λεκανοπέδιο και 110 στη Θεσσαλονίκη. Προχθές μάλιστα εγκαινιάσαμε τον σταθμό φόρτισης στη Θεσσαλονίκη και κάτι αντίστοιχο ολοκληρώνεται και στην Αθήνα τις επόμενες εβδομάδες. Επιπλέον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έχουμε την ανάδοχο εταιρεία, 6 ΚΤΕΛ και 2 τουριστικά γραφεία, τα οποία έχουν πάρει ένα διαγωνισμό που έχει περάσει από το ελεγκτικό συνέδριο για 211 νέα λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική, η προμήθεια των οποίων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της εφετινής χρονιάς. Την ίδια ώρα τρέχουν δύο διαγωνισμοί για 300 λεωφορεία φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα 100 λεωφορεία εξ αυτών είναι των 18 μέτρων και τα 200 είναι 12 μέτρων, εκτιμάται ότι τα λεωφορεία θα ξεκινήσουν να έρχονται από τον Σεπτέμβριο και η προμήθεια τους θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριου του 2025. Τέλος αξιολογείται ένας διαγωνισμός leasing στην Αθήνα για 300 λεωφορεία πετρελαίου και ηλεκτρικά που η προσφορά έγινε μόνο από την Εθνική leasing και αξιολογείται με στόχο να τα έχουμε του χρόνου. Θέλω να πω ότι εμείς θέλουμε να εμπλουτίζουμε τον στόλο γιατί δεν είναι μόνο οι ανέσεις μέσα σε ένα λεωφορείο αλλά και η συχνότητα των δρομολογίων, άρα έχουμε δύσκολο στοίχημα. Στην ίδια λογική χθες βγάλαμε σε δημόσια διαβούλευση την διαγωνιστική διαδικασία για την προμήθεια 700 περισσότερων νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στόχος μας λοιπόν είναι να έχουμε 1.300 νέα λεωφορεία στους δρόμους μέχρι το 2027 και θα τον πετύχουμε».
Για το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής:
«Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένα οξύτατο πρόβλημα το οποίο έχει διαμορφωθεί επί πολλά χρόνια για τις εναλλακτικές δυνατότητες μετακίνησης, περιμένουν αγωνιωδώς το μετρό. Έχουν δίκιο να είναι ενοχλημένοι από την πολιτεία ως προς την παροχή μετακινήσεων. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε κάνει σοβαρές αλλαγές και εισπράττω θετικά σχόλια. Είναι απολύτως βέβαιο ότι το Νοέμβριο θα εγκαινιάσουμε το Μετρό, άρα θα υπάρχει εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, θα πρέπει όλοι μας να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για τη βελτίωση της εμπειρίας. Το ζήτημα της εισιτηριοδιαφυγής είναι σοβαρό πρόβλημα τόσο σε Αττική, όσο και σε Θεσσαλονίκη. Με δεδομένο ότι αυτή τη στιγμή κάνουμε μία προσπάθεια να βελτιώσουμε τις συνθήκες, έχουμε στόχο να μειώσουμε το ποσοστό. Έχουμε μία ιδέα, κάθε μήνα θα ανακοινώνουν οι εν λόγω φορείς που θα πηγαίνουν τα χρήματα από τα επιπλέον έσοδα των εισιτηρίων που θα είναι σε παρεμβάσεις. Το 2023 σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ έγιναν 3.700.000 έλεγχοι, εφέτος πάμε στα 5.400.000 ελέγχους. Οι ελεγκτές στην ΟΣΥ έχουν τριπλασιαστεί και θα τετραπλασιαστούν, στη ΣΤΑΣΥ το ίδιο. Ένα κομμάτι αυτών τους πήραμε από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, θέλουμε να αξιοποιήσουμε το ανθρώπινο κεφάλαιο, επιπλέον έχουμε ήδη σε λειτουργία τον ψηφιακό μετασχηματισμό, δηλαδή να πληρώνουμε μέσω κάρτας απευθείας ή κινητού, ενώ για τα λεωφορεία εξετάζουμε το ενδεχόμενο η επιβίβαση να γίνεται μόνο από τη μπροστινή πόρτα όπως στο εξωτερικό».
Για την κατάσταση των συρμών σε ηλεκτρικό και Μετρό:
«Υπάρχει πρόβλημα και στις κυλιόμενες σκάλες και τους ανελκυστήρες, με τις περισσότερες να χρήζουν αντικατάστασης λόγω ηλικίας, όλα αυτά για να αλλάξουν θέλουν πάνω από ένα έτος και 20.000.000. Στους συρμούς έχουμε κάνει προμήθεια πριν από 25 χρόνια αρκετών συρμών που δεν είχαν από την αρχή κλιματισμό, στη γραμμή 1 έχουμε 19 συρμούς εκ των οποίων οι 15 έχουν κλιματισμό, βέβαια αρκετοί δεν έχουν καλή απόδοση. Στις γραμμές 2+3 έχουμε 52 συρμούς, από αυτούς οι 20 δεν έχουν κλιματισμό εξ αρχής. Αναζητούμε πόρους για να ενσωματώσουμε κλιματισμό σε αυτούς, δεν είναι γρήγορες διαδικασίες, θέλουν διαγωνισμό. Από τη προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ υπεγράφη με ισπανική εταιρεία σύμβαση για αναβάθμιση 14 συρμών ηλεκτρικού με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, τον Ιούνιο του 2023 μεταφέρθηκε ο πρώτος συρμός στο εργοστάσιο ανακατασκευής στον Βόλο και ήρθε η εταιρεία και αιτήθηκε λόγω ανωτέρας βίας αλλαγή στην πληρωμή και παράταση του χρόνου εκτέλεσης. Η εκτίμηση μας θα ολοκληρωθεί το 2025, δυστυχώς έχουμε καθυστερήσεις, αλλά δεν οφείλονται σε εμάς».
Για τα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και αν υπάρχει πιθανότητα επέκτασης του μετρό σε περισσότερες περιοχές του Πειραιά:
«Έχουμε τη γραμμή 4 που οι μετροπόντικες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2026, για τον Πειραιά υπάρχουν προτάσεις και σκέψεις αλλά χρειάζονται χρόνο. Υπάρχει ο προαστιακός της Δυτικής Αττικής έργο Ταμείου Ανάκαμψης 100.000.000 ευρώ θα ολοκληρωθεί τέλος του 2025. Έχουμε το Πάτρα – Πύργος περάσαμε το 50% υλοποίησης του αυτοκινητόδρομου, θα παραδοθεί του χρόνου. Έχουμε τον ΒΟΑΚ στον οποίο έχουν μπει εργοτάξια, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που βρίσκεται στο 35%, υπάρχει το Μπράλος – Άμφισσα που εκτελείται με χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2027, υπάρχει το Γιάννενα – Κακαβιά, υλοποιείται το Fly Over με επιτάχυνση των εργασιών για να ολοκληρωθεί εντός του 2027, γίνεται συντήρηση της Εγνατίας Οδού. Πράγματι πρέπει να δούμε ξανά την υπόθεση που λέγεται Αττική, υπάρχουν πάρα πολλές σκέψεις, προτάσεις, όπου και αν πάω, όλα αυτά πρέπει να συνοδεύονται με χρηματοδότηση. Δεν έχουμε πόρους, από τον Ντάνιελ μας έφυγαν από τα ταμεία 1.4 δισεκατομμύρια ευρώ. Έχουμε απεριόριστες ανάγκες και περιορισμένους πόρους λοιπόν. Είχαμε συνάντηση χθες με τον κ. Χαρδαλιά, έχουμε πρότυπες προτάσεις στα χέρια μας και θα δούμε με τον πρωθυπουργό την προτεραιοποίηση για να αναζητήσουμε χρηματοδότηση».