Προϋπολογισμός 2023: Η Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών στην Ολομέλεια | 16.12.2022

Παρασκευή, 16 Δεκεμβρίου 2022

 

Δελτίο Τύπου

 

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2023

 

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2023 είναι ένας ιστορικός Προϋπολογισμός για την Ελλάδα.

Είναι ένα ορόσημο στη σύγχρονη οικονομική ιστορία της πατρίδας μας.

Κι αυτό γιατί είναι ο 1ος Προϋπολογισμός, ύστερα από μακρά περίοδο 12 ετών, με την Ελλάδα εκτός μνημονίων και με την επιστροφή της στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, μετά την άρση των κεφαλαιακών περιορισμών που επέβαλε η προηγούμενη Κυβέρνηση, την πρόωρη εξόφληση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας.

Εκτιμώ ότι όλες οι πτέρυγες της εθνικής αντιπροσωπείας χαιρετίζουμε, με ικανοποίηση, το γεγονός ότι μετά από μακροχρόνιες, επώδυνες θυσίες της κοινωνίας, κλείσαμε ένα δύσκολο κεφάλαιο της ιστορίας της χώρας μας.

Και τώρα, παρά το γεγονός ότι δρούμε σε ένα ρευστό και απαιτητικό διεθνές περιβάλλον, που γεννά διαδοχικές, εξωγενείς κρίσεις, έχουμε χαράξει νέα πορεία και κινούμαστε σε έναν πιο ελπιδοφόρο δρόμο.

Γι’ αυτή την πορεία, μελλοντικά, ο ιστορικός θα γράψει ότι πετυχαίνουμε την προώθηση μιας σύγχρονης, παραγωγικής, ανταγωνιστικής, εξωστρεφούς και βιώσιμα αναπτυσσόμενης οικονομίας.

Μιας οικονομίας με νοικοκυρεμένα και ευσταθή δημόσια οικονομικά.

Μιας ανθεκτικής και ισχυρής οικονομίας.

Μιας Ελλάδας ολόπλευρα ισχυρής και δίκαιης.

Μιας Ελλάδας που αποπνέει αυτοπεποίθηση, αξιοπιστία και εμπιστοσύνη.

Αυτή η Ελλάδα χαίρει της εκτίμησης και του σεβασμού εταίρων και συμμάχων, αλλά προκαλεί και τον υπολογισμένο φόβο σε όσους θέλουν να τοποθετούνται ως αντίπαλοι απέναντί μας.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Αυτή η πολιτική λογική διατρέχει τον Προϋπολογισμό του 2023.

Ένας Προϋπολογισμός που προωθεί και καταγράφει:

  • την αποτελεσματική ανταπόκριση στις αυξημένες ανάγκες της εποχής για στήριξη της κοινωνίας, με όρους όμως δημοσιονομικής υπευθυνότητας,
  • την παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας μας,
  • την αναπτυξιακή και συμπεριληπτική πορεία και δυναμική της οικονομίας,
  • τη μεταρρυθμιστική στρατηγική της Κυβέρνησης,
  • την ολόπλευρη ισχυροποίηση της Ελλάδας.

 

Είναι ένας Προϋπολογισμός που στηρίζει τις προσδοκίες της κοινωνίας και που δημιουργεί στέρεες βάσεις για ατομική προκοπή και συλλογική πρόοδο.

Είναι ένας Προϋπολογισμός δύσκολων ισορροπιών, που αναδεικνύει την ευθύνη, όλων μας, απέναντι στο σήμερα και το αύριο της χώρας μας, απέναντι στις θυσίες των πολιτών και τις προοπτικές της νέας γενιάς.

Είναι ένας Προϋπολογισμός συνέπειας, συνέχειας και σταθερότητας, σε μια περίοδο αυξημένων διεθνών προκλήσεων, ανοδικών κινδύνων, έντονης μεταβλητότητας και υψηλής αβεβαιότητας.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Διερχόμαστε μια παρατεταμένη περίοδο διεθνών αναταράξεων, με τη μεγαλύτερη διεθνή ενεργειακή και πληθωριστική κρίση των τελευταίων δεκαετιών.

Κρίση που διαβρώνει τα εισοδήματα των Ευρωπαίων πολιτών και αφήνει ευκρινές αποτύπωμα στην αναπτυξιακή δυναμική όλων των χωρών, και της Ελλάδας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ, το 1/3 των χωρών της παγκόσμιας οικονομίας θα εμφανίσει τουλάχιστον 2 διαδοχικά τρίμηνα συρρίκνωσης εφέτος και το επόμενο έτος, με την Ευρώπη να πλήττεται εντονότερα.

Σε αυτή τη δυσμενή διεθνή συγκυρία, η ελληνική οικονομία προβάλλει σθεναρές αντιστάσεις, επιδεικνύει μεγάλες αντοχές, διαθέτει ισχυρή δυναμική και διακρίνεται από θετικές προοπτικές.

Συγκεκριμένα:

 

1ον. Η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται ισχυρά και σταθερά.

Προβλέπεται ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης 5,6% για το 2022, και 1,8% για το 2023.

Με βάση αυτές τις εκτιμήσεις, το ΑΕΠ αναμένεται να υπερβεί τα 224 δισ. ευρώ το 2023.

Υψηλότερο κατά 45 δισ. ευρώ, ή κατά 25%, από το 2018!

Αυτό είναι απόδειξη ισχυρής ανάπτυξης της οικονομίας.

 

Σύμφωνα μάλιστα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα αναμένεται να αναπτυχθεί με διπλάσιο ρυθμό έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου το 2022.

Και με τριπλάσιο ρυθμό το 2023.

Δηλαδή, κάθε χρόνο η οικονομία κινείται όλο και καλύτερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, παρά τη σημαντική επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Αυτό είναι απόδειξη ανθεκτικότητας και δυναμικής της οικονομίας.

 

2ον. Οι επενδύσεις και οι εξαγωγές ενισχύονται σημαντικά.

Η ανάπτυξη συνδυάζεται, πλέον, με ποιοτική βελτίωση των συνιστωσών του εθνικού πλούτου.

Εφέτος, όπως και πέρυσι, εκτιμάται ότι θα επιτύχουμε ιστορικό υψηλό στις άμεσες ξένες επενδύσεις και στις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών.

Στην ίδια κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η Ελλάδα θα είναι πρωταθλήτρια σε ρυθμό αύξησης επενδύσεων στην Ευρώπη την τριετία 2022-2024.

 

Παράλληλα, η Ελλάδα εξάγει, ως ποσοστό του ΑΕΠ, περισσότερο από την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία.

Η δε εξαγωγική βάση της διαφοροποιείται σημαντικά, ποσοτικά και ποιοτικά.

Η Ελλάδα έχει πλέον έξι κατηγορίες αγαθών, των οποίων οι εξαγωγές ξεπερνούν το 1% του ΑΕΠ, όταν πριν την έναρξη της κρίσης χρέους υπήρχε μόνο μία.

Μάλιστα, καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση στις εξαγωγές αγαθών υψηλής τεχνολογίας, οι οποίες προσεγγίζουν πλέον ποσοστά βιομηχανοποιημένων χωρών, όπως είναι η Γερμανία.

 

3ον. Η ανεργία συρρικνώνεται.

Έχει ήδη υποχωρήσει περισσότερο από 5 ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με το 2019, προσεγγίζοντας πλέον, σε ετήσια βάση, το επίπεδο του 2010.

 

4ον. Οι οικονομικές ανισότητες μειώνονται.

Σε πρόσφατο κείμενο εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτιμάται ότι το ποσοστό φτώχειας στην Ελλάδα έχει μειωθεί κατά μισή έως δύο ποσοστιαίες μονάδες το 2021 σε σχέση με το 2020.

Μάλιστα στις ηλικίες 18-64, που είναι κατά βάση η παραγωγική ομάδα των εργαζομένων, η Ελλάδα εκτιμάται ότι θα σημειώσει ακόμη μεγαλύτερη μείωση – από δύο μέχρι τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες – που είναι πολύ πιθανό να είναι η μεγαλύτερη μείωση στην Ευρώπη.

Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το ποσοστό του πληθυσμού σε υλική στέρηση.

Συγκεκριμένα, με έτος αναφοράς το 2021, τα στοιχεία δείχνουν ότι το ποσοστό αυτό βρίσκεται σε καθοδική πορεία σε όλη τη διάρκεια της παρούσας διακυβέρνησης.

Και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη μείωση, μέσω της περαιτέρω αύξησης της απασχόλησης, της αύξησης των συντάξεων, της ενίσχυσης του κατώτατου μισθού και της σημαντικής οικονομικής ενίσχυσης των πιο ευάλωτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

 

5ον. Τα δημόσια οικονομικά σταθεροποιούνται και βελτιώνονται.

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εξαιτίας κυρίως της ανάπτυξης των τελευταίων δύο ετών, υποχωρεί εντυπωσιακά, κατά 50 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία τριετία.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μείωση αυτή θα είναι η μεγαλύτερη στους κόλπους της Ευρώπης από το 2019, και μια από τις μεγαλύτερες στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Επίσης, εκτιμούμε ότι το πρωτογενές έλλειμμα θα μειωθεί σημαντικά εφέτος, με τα δημόσια οικονομικά να επιστρέφουν σε περιβάλλον πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2023.

Πρόκειται, σύμφωνα και πάλι με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τη μεγαλύτερη δημοσιονομική βελτίωση στην Ευρώπη την περίοδο 2021-2023.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας είναι από τα πιο γενναιόδωρα στην Ευρώπη.

 

Η αύξηση των φορολογικών εσόδων οφείλεται, κυρίως, στην ανάπτυξη και στη συρρίκνωση της φοροδιαφυγής, ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και της μείωσης των φορολογικών συντελεστών.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το «κενό» ΦΠΑ, δηλαδή η διαφορά μεταξύ των προσδοκώμενων και των πραγματικών εσόδων από τον ΦΠΑ, παρουσίασε την 4η μεγαλύτερη μείωση στην Ευρώπη το 2020, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί – με ταχύτερους ρυθμούς – το 2021.

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, με άμεσο και ουσιαστικό αντίκτυπο στα κρατικά έσοδα, στην εμπέδωση της φορολογικής συνείδησης, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, στην ενίσχυση της φορολογικής δικαιοσύνης και της κοινωνικής συνοχής και, κυρίως, στη διασφάλιση των προϋποθέσεων για ακόμα χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση των πολιτών.

 

6ον. Το κύρος και η αξιοπιστία της χώρας ενισχύονται.

Η Ελλάδα βγήκε, το καλοκαίρι, από την ενισχυμένη εποπτεία.

Η δε απόφαση του Eurogroup, πριν από μία εβδομάδα, στο πλαίσιο αξιολόγησης της 1ης Έκθεσης Μεταπρογραμματικής Εποπτείας, επισφράγισε ότι η χώρα μας δεν αποτελεί – πλέον – εξαίρεση στην ευρωζώνη.

Παράλληλα, η ελληνική οικονομία αναβαθμίστηκε 11 φορές την τελευταία τριετία, παρά τις διαδοχικές κρίσεις, φτάνοντας πλέον μία θέση κάτω από την επενδυτική βαθμίδα.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Όλα αυτά τα επιτεύγματα, πολύ σημαντικά και καθόλου αυτονόητα, έχουν αντίκτυπο στη ζωή και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών, αλλά και στην ικανότητα της χώρας να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις μεγάλες απαιτήσεις της περιόδου.

Είναι επιτεύγματα συλλογικά, της κοινωνίας και της πολιτείας, για τα οποία εργαστήκαμε μεθοδικά και υπεύθυνα, κάτω από πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες.

Τα καταφέραμε!

Τα καταφέραμε πολύ καλύτερα από πολλούς άλλους.

Και αυτό αναγνωρίζεται από το σύνολο της παγκόσμιας πολιτικής, οικονομικής και επενδυτικής κοινότητας.

 

Όμως, δεν παραγνωρίζουμε ότι η κατάσταση παραμένει δύσκολη και ρευστή.

Όπως απέδειξα, το δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο και μειώνεται, αλλά παραμένει υψηλό.

Όπως ανέφερα, η χώρα βγήκε από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αλλά δεν διαθέτει ακόμη επενδυτική βαθμίδα.

Τα «κόκκινα» δάνεια στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών μειώθηκαν σημαντικά, αλλά το ιδιωτικό χρέος παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Επίσης, ο πληθωρισμός μειώνεται και διαμορφώνεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά παραμένει υψηλός και επίμονος.

Υπάρχει – πανευρωπαϊκά – δημοσιονομική ευελιξία, απαιτείται όμως δημοσιονομική υπευθυνότητα και σταθερότητα.

Υπήρξε ενίσχυση της ρευστότητας από το ευρω-σύστημα, αλλά η νομισματική πολιτική, όπως ακούσαμε και χθες, γίνεται όλο και πιο συσταλτική.

Και συνεχίζουμε να πλέουμε σε τρικυμιώδη διεθνή γεωπολιτικά ύδατα.

 

Ως Κυβέρνηση, έχουμε πλήρη επίγνωση αυτής της πραγματικότητας.

Αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες.

Συναισθανόμαστε τις αγωνίες και τους προβληματισμούς των συμπατριωτών μας.

Κατανοούμε – απόλυτα – ότι το «κύμα» ακρίβειας που σαρώνει τον κόσμο, «ροκανίζει» το εισόδημα των νοικοκυριών και αυξάνει το κόστος των επιχειρήσεων, ασκώντας τρομερές πιέσεις σε εθνικούς και οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Ενεργούμε, έγκαιρα και αποφασιστικά, περιορίζοντας – όσο είναι εφικτό – τις δυσμενείς οικονομικές συνέπειες των κρίσεων.

Αξιοποιούμε τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται από τις καλές επιδόσεις της οικονομίας και την αύξηση του εθνικού πλούτου, κατανέμοντάς τον δίκαια στην κοινωνία.

Καλούμαστε, όμως, ταυτόχρονα να διαφυλάξουμε όλα όσα, πολίτες και πολιτεία, πετύχαμε.

Γι’ αυτό και ο Προϋπολογισμός του 2023 έχει, ως βασικές προτεραιότητες, αφενός, τη συνέχιση και ενίσχυση των μέτρων στήριξης της κοινωνίας και, αφετέρου, την επίτευξη δημοσιονομικής ισορροπίας, τη διατήρηση της αναπτυξιακής πορείας της χώρας μας και την ολόπλευρη ενίσχυση της πατρίδας μας.

Συγκεκριμένα:

 

1η Προτεραιότητα: Η διασφάλιση της υφιστάμενης δημοσιονομικής υπευθυνότητας.

Πεποίθησή μας είναι ότι η συνετή δημοσιονομική διαχείριση, με τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, αποτελούν βασικά όπλα απέναντι στην αβεβαιότητα της περιόδου και τη μεταβλητότητα των αγορών, καθώς και διαβατήριο για την επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας.

 

2η Προτεραιότητα: Η υλοποίηση παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων των πολυ-επίπεδων κρίσεων.

Γενναίες παρεμβάσεις, όπως είναι:

  • Οι επιδοτήσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.
  • Η στήριξη γεωργών και κτηνοτρόφων με στοχευμένες επιδοτήσεις, με τη μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα και τις ζωοτροφές, με την επιστροφή του ΕΦΚ στο πετρέλαιο.
  • Η εφάπαξ οικονομική ενίσχυση ευάλωτων συμπατριωτών μας.

Τις επόμενες ημέρες, προχωράμε στην πρόσθετη οικονομική ενίσχυση 2,3 εκατ. συμπατριωτών μας, χαμηλοσυνταξιούχων, ανασφάλιστων υπερηλίκων, δικαιούχων επιδομάτων ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργων, δικαιούχων ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, δικαιούχων επιδόματος παιδιών ΟΠΕΚΑ.

Η συνολική ενίσχυση αυτών υπερβαίνει τα 820 εκατ. ευρώ μέσα στο 2022!

 

3η Προτεραιότητα: Η συνέχιση και ενίσχυση των φορο-ελαφρύνσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως τη μεσαία τάξη.

Έτσι, κοντά στις σημαντικές μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών της τελευταίας τριετίας, έρχονται να προστεθούν:

  • Η μονιμοποίηση της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, για όλους τους πολίτες.
  • Η μονιμοποίηση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών.
  • Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων.
  • Η κατάργηση, υπό προϋποθέσεις, του τέλους επιτηδεύματος.
  • Η επέκταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε συγκεκριμένα αγαθά και υπηρεσίες.

Απόρροια της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής είναι η μείωση κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες της φορολογικής επιβάρυνσης των μισθωτών το 2021, σε σχέση με το 2019.

Πρόκειται για τη 2η μεγαλύτερη μείωση φορολογικής επιβάρυνσης ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ.

 

4η Προτεραιότητα: Η στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών.

Έτσι, πέραν των μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, προχωράμε, μεταξύ άλλων, σε:

  • νέα αύξηση του κατώτατου μισθού,
  • σε σημαντική και μόνιμη αύξηση των συντάξεων, ύψους 7,75% από εφέτος,
  • στην αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των γιατρών του Ε.Σ.Υ.,
  • στην άμεση διευθέτηση παγίων μισθολογικών αιτημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων,
  • στην ενίσχυση του ένστολου προσωπικού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Λιμενικού Σώματος.

 

5η Προτεραιότητα: Η ενίσχυση της κοινωνικής στέγης και της κατοικίας.

Με μέτρα, όπως είναι:

  • Η χορήγηση άτοκων ή χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους και νέα ζευγάρια,
  • η κοινωνική αντιπαροχή,
  • το Πρόγραμμα «Ανακαινίζω / Εξοικονομώ» για κενά σπίτια,
  • η πολεοδομική χρήση «Κοινωνική Κατοικία».

 

Και παράλληλα, με παρατάσεις που ψηφίσαμε την προηγούμενη εβδομάδα, μέχρι το τέλος του 2024:

  • της δυνατότητας υπαγωγής στο καθεστώς αναστολής ΦΠΑ στα ακίνητα,
  • της μη επιβάρυνσης με ΦΠΑ της παράδοσης των ιδιοκτησιών,
  • της έκπτωσης φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων για δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης των κτιρίων τους,
  • της αναστολής του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων.

 

Στόχοι της στεγαστικής πολιτικής είναι η μείωση του υψηλού κόστους στέγασης, η ενίσχυση σε νέους και νέα ζευγάρια για στεγαστική αποκατάσταση, η αναβάθμιση παλαιών ακινήτων, η στήριξη της οικοδομής και της ιδιοκτησίας, και – έμμεσα – η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

 

6η Προτεραιότητα: Η υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, όπως είναι:

  • Τα φορολογικά κίνητρα για την περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
  • Η χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.
  • Τα κίνητρα για τη μεγέθυνση επιχειρήσεων.
  • Η ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς.
  • Η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στον Προϋπολογισμό.

 

7η Προτεραιότητα: Η βέλτιστη εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Οι δαπάνες του Προγράμματος θα ανέλθουν σε επίπεδα ρεκόρ, στα 12 δισ. ευρώ το 2023, διπλάσιες από το πρόσφατο παρελθόν.

Εάν κανείς προσθέσει και τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προβλέπονται συνολικές επενδυτικές εισροές προς την πραγματική οικονομία ύψους 15,4 δισ. ευρώ εντός του 2023.

Ήδη, στο σκέλος των επιδοτήσεων του Ταμείου, και μέχρι την 25η Νοεμβρίου, είχαν ενταχθεί 440 έργα, προϋπολογισμού 13,7 δισ. ευρώ.

Ενώ στο δανειακό σκέλος είχαν υποβληθεί 224 επενδυτικά σχέδια, προϋπολογισμού 8,5 δισ. ευρώ.

Από αυτά, τα 121, δηλαδή περισσότερα από τα μισά, αφορούν μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

 

8η Προτεραιότητα: Η αντιμετώπιση του υψηλού, συσσωρευμένου ιδιωτικού χρέους και ο περιορισμός του κινδύνου – εξαιτίας των εξωγενών κρίσεων – δημιουργίας νέου.

Η Κυβέρνηση, με τις πολιτικές της, ενίσχυσε την ευστάθεια των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, τραπεζών και διαχειριστών δανείων, εξυγιαίνοντας τα χαρτοφυλάκιά τους και βελτιώνοντας τα στοιχεία των ισολογισμών τους.

Έτσι, τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια των τραπεζικών ιδρυμάτων, εξαιτίας κυρίως του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ», διαμορφώνονται πλέον σε μονοψήφιο ποσοστό επί του συνόλου των δανείων, ενώ οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων, εξαιτίας της εμπιστοσύνης στην ασκούμενη οικονομική πολιτική, έχουν αυξηθεί σημαντικά, κατά 35% την τελευταία τριετία.

Όμως, οι εξωγενείς κρίσεις συνεχίζονται.

Μέχρι ένα σημείο μπορεί το κόστος να το αναλαμβάνει ο κρατικός προϋπολογισμός και ο Έλληνας φορολογούμενος.

Η λογική «τα κέρδη δικά μου, το κόστος δικό σου», δεν βρίσκει ανταπόκριση στη σημερινή Κυβέρνηση.

Αντιθέτως, το κόστος πρέπει να μοιράζεται και με το τραπεζικό σύστημα, σεβόμενοι πάντα το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο και την ανάγκη διατήρησης της κουλτούρας πληρωμών.

Χθες, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, οι συστημικές τράπεζες εξέδωσαν Δελτίο Τύπου.

Σε αυτό:

1ον. Οι τράπεζες αποτυπώνουν τη – συμφωνημένη με την Ευρωπαϊκή Εποπτική Αρχή – πρόταση για την επιδότηση δόσεων δανείων ευάλωτων ενήμερων δανειοληπτών με στεγαστικό δάνειο ή με δάνειο μικρών επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως της τράπεζας προέλευσης του δανείου, συστημικής ή μη, είτε αυτό παραμένει σε τραπεζικό ισολογισμό είτε έχει μεταβιβαστεί σε τρίτους.

Αυτή η πρόταση, η οποία – για πρώτη φορά – είναι με μηδενικό δημοσιονομικό κόστος, θα υλοποιηθεί άμεσα.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, «οποιαδήποτε αλλαγή των χαρακτηριστικών του σχήματος, είτε αναφορικά με τη μεγέθυνση της περιμέτρου, είτε με το ποσοστό επιδότησης της δόσης, θέτει σε κίνδυνο την υφιστάμενη εποπτική αξιολόγηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα ενεργητικού των ελληνικών τραπεζών, τους δείκτες δανείων σε καθυστέρηση και την κεφαλαιακή τους επάρκεια».

Και αυτό πρέπει να αποφευχθεί.

 

2ον. Οι τράπεζες θα προχωρήσουν σε βελτιωτικές προτάσεις, τις αμέσως προσεχείς εβδομάδες, ώστε να αυξηθεί το ποσοστό εγκρισιμότητας στον εξωδικαστικό μηχανισμό, συμπεριλαμβανομένων – για πρώτη φορά – και των ενήμερων δανειοληπτών που έχουν υποστεί μείωση των εισοδημάτων τους.

Υπενθυμίζεται ότι έχουν ήδη μειωθεί τα επιτόκια στις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού, και υφίσταται καθολική έγκριση των ρυθμίσεων σε δανειολήπτες ελβετικού φράγκου.

Μέχρι στιγμής, έχουν υλοποιηθεί 2.367 ρυθμίσεις οφειλών, συνολικού ύψους 437 εκατ. ευρώ.

Τις τελευταίες 2 εβδομάδες, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 350 ρυθμίσεις οφειλών.

Με αυτά τα στοιχεία, ο υφιστάμενος εξωδικαστικός μηχανισμός καθίσταται το πιο αποτελεσματικό εργαλείο ρύθμισης οφειλών της τελευταίας δεκαετίας.

Δεν είμαστε, όμως, ακόμη ικανοποιημένοι.

Απαιτείται περισσότερη δουλειά, κυρίως από τους διαχειριστές δανείων.

 

3ον. Οι τράπεζες αποδέχονται ότι υφίσταται – το τελευταίο διάστημα – σημαντική απόκλιση στα επιτόκια χορηγήσεων και καταθέσεων, και δεσμεύονται να αναθεωρήσουν την πολιτική επιτοκίων.

 

4ον. Οι τράπεζες σχεδιάζουν και επανεξετάζουν μειώσεις προμηθειών για διάφορες απλές τραπεζικές συναλλαγές.

Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει καταθέσει 12 συγκεκριμένες προμήθειες οι οποίες χρήζουν αναπροσαρμογής από το τραπεζικό σύστημα.

 

Συμπερασματικά, αυτές οι προτάσεις των τραπεζών αποτελούν ένα καλό, πρώτο βήμα!

Σήμερα, έχουμε τα πρώτα, θετικά αποτελέσματα.

Εκτιμούμε ότι θα ακολουθήσουν και άλλα, άμεσα!

Πιστεύουμε ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα κινηθούν πιο γρήγορα και πιο αποφασιστικά. Άλλωστε, αυτό είναι προς το συμφέρον της σταθερότητας του συστήματος και της ενίσχυσης του ανταγωνισμού.

 

9η Προτεραιότητα: Η ενίσχυση της εθνικής άμυνας, με δαπάνες για αγορές οπλικών συστημάτων ύψους 5,8 δισ. ευρώ τη διετία 2022-2023, έναντι ετήσιας δαπάνης 500 εκατ. ευρώ κατά το πρόσφατο παρελθόν.

Η χώρα θωρακίζεται και ισχυροποιείται.

 

10η Προτεραιότητα: Η ενεργός συμμετοχή της χώρας, όπως γίνεται τα τελευταία 3,5 χρόνια, στη διαμόρφωση της νέας ευρωπαϊκής οικονομικής αρχιτεκτονικής.

Αρχιτεκτονική που πρέπει να διασφαλίζει μακροπρόθεσμη ευστάθεια και βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών, προσφέροντας την απαραίτητη ευελιξία για τη διαχείριση του οικονομικού κύκλου, εξασφαλίζοντας επιτυχή αντιμετώπιση μελλοντικών κρίσεων, ενθαρρύνοντας δημόσιες επενδύσεις που αυξάνουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενισχύοντας την εθνική ιδιοκτησία των προνοιών της, μεγιστοποιώντας τις συνέργειες μεταξύ των συστατικών του συνολικού μείγματος πολιτικής.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Σας παρουσίασα, όσο πιο συνοπτικά μπορούσα, 6 συλλογικές, αδιαμφισβήτητες επιτυχίες και 10 πολιτικές προτεραιότητες για το επόμενο χρονικό διάστημα, αλλά και την επόμενη τετραετία.

Πολιτικές που διακρίνονται από σύνεση και ρεαλισμό, από δημοσιονομική υπευθυνότητα και κοινωνική δικαιοσύνη.

Πολιτικές που επιδιώκουν να κάνουν τις συνθήκες ζωής όλων των πολιτών, διαρκώς καλύτερες.

Δυστυχώς, για ακόμη μία φορά, ακούσαμε από την Αντιπολίτευση, μηδενιστική κριτική, ακατάληπτη επιχειρηματολογία και οικονομικούς τυχοδιωκτισμούς.

«Πρωταθλητής» σε αυτά τα «γήπεδα» παραμένει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ.

ΣΥΡΙΖΑ που επαναλαμβάνει μοιραία για τη χώρα λάθη του παρελθόντος, παραλυτικά προσκολλημένος στις αυταπάτες, τις ψευδαισθήσεις, τις ιδεοληπτικές εμμονές και την πολιτική ανευθυνότητα.

 

ΣΥΡΙΖΑ που, ως Κυβέρνηση, βάλτωσε την οικονομία όταν όλη η Ευρώπη ευημερούσε, επέβαλε κεφαλαιακούς περιορισμούς, αύξησε φόρους και οδήγησε σε τεράστιες απώλειες κεφαλαίων το τραπεζικό σύστημα, ζημιώνοντας Δημόσιο και φορολογούμενους.

 

ΣΥΡΙΖΑ που, ως Αντιπολίτευση άλλα υποσχόταν, και τελικά, ως Κυβέρνηση, άλλα έπραξε.

Υποσχέθηκε υψηλή ανάπτυξη, και τελικά πέτυχε στασιμότητα στην τετραετία.

Υποσχέθηκε κατώτατο μισθό στα 751 ευρώ, και τελικά δημιούργησε τη γενιά των 300 ευρώ.

Υποσχέθηκε μείωση φορολογικών βαρών, και τελικά επιδόθηκε – από ιδεολογική εμμονή – σε δεκάδες αυξήσεις φόρων, κυρίως για τη μεσαία τάξη.

Υποσχέθηκε άσκηση κοινωνικής πολιτικής, και τελικά έκοψε το ΕΚΑΣ και επέβαλε ή και αύξησε τις εισφορές υγείας.

Υποσχέθηκε αύξηση του αφορολόγητου ορίου, και τελικά – παρά τις θεατρινίστικες απειλές περί παραίτησης – προχώρησε σε μείωσή του.

Υποσχέθηκε μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, και τελικά τον αύξησε.

Υποσχέθηκε επίλυση του υψηλού όγκου των «κόκκινων» δανείων μέχρι το τέλος του 2015, και τελικά τα παρέδωσε στο ποσοστό του 2014.

Υποσχέθηκε ότι δεν θα υπάρξει κανένας πλειστηριασμός, και τελικά νομοθέτησε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς το 2017, γιατί, όπως υποστήριζε, «είναι καλοί για αναπτυξιακούς και κοινωνικούς λόγους».

Υποσχέθηκε ότι θα προστατευθεί η 1η κατοικία, και τελικά νομοθέτησε την οριζόντια κατάργηση της προστασίας το 2019.

 

Σήμερα είμαστε στο ίδιο έργο θεατές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπόσχεται τα πάντα στους πάντες, ανεύθυνα, ατεκμηρίωτα, ακοστολόγητα, επικίνδυνα, τυχοδιωκτικά.

Χρησιμοποιεί τις «Σειρήνες» του λαϊκισμού και της πλειοδοσίας παροχών, νομίζοντας πως θα καταφέρει να πείσει τους πολίτες να τον ακολουθήσουν και να μπουν, έτσι, σε νέες περιπέτειες.

Όμως, οι πολίτες διαθέτουν γνώση, κρίση και μνήμη.

Έχουν δυσάρεστες εμπειρίες από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Και γι’ αυτό, οι προσκλήσεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, πέφτουν στο κενό.

 

Οι πολίτες επιλέγουν την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Την Κυβέρνηση που κινείται με «σημαία» ευθύνης, και όχι με «σημαία» ευκαιρίας.

Την Κυβέρνηση που διαθέτει ρεαλιστικό σχέδιο και υλοποιήσιμο όραμα για την πατρίδα μας.

Την Κυβέρνηση που διασφαλίζει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας και την απρόσκοπτη στήριξη της κοινωνίας, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα.

Την Κυβέρνηση που προσελκύει επενδύσεις, μειώνει φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, στηρίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.

Την Κυβέρνηση που επιτυγχάνει μετρήσιμα αποτελέσματα.

Την Κυβέρνηση που λειτουργεί με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας και δικαιοσύνης.

Την Κυβέρνηση που αναβαθμίζει το κύρος, τη θέση και την εικόνα της χώρας στην παγκόσμια σκηνή.

Την Κυβέρνηση που θωρακίζει την άμυνα της χώρας μας, χτίζει ισχυρές, διεθνείς συμμαχίες, αναβαθμίζει το γεωπολιτικό αποτύπωμα της πατρίδας μας.

Την Κυβέρνηση που οδηγεί, με ασφάλεια, το «καράβι» της οικονομίας σε δύσκολους καιρούς, επιβεβαιώνοντας ότι αποτελεί πυλώνα σταθερότητας και εγγυητή προόδου για τη χώρα μας.

Την Κυβέρνηση της σοβαρότητας, της αποτελεσματικότητας και της αξιοπιστίας.

Την Κυβέρνηση της συνέπειας και της σταθερότητας.

Την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, και για την επόμενη τετραετία.

Καλώ σε συμπαράταξη τους πολίτες, τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις, για μια πιο παραγωγική, πιο δίκαιη οικονομία, για μια πιο ευημερούσα, πιο δυνατή, πιο ισχυρή Ελλάδα!

 

 

Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα στον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο:

2022-12-16 ΔΤ_Oμιλία_ΥΠΟΙΚ_Ολομέλεια_Προϋπολογισμός_2023

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube