Κύριε Σταϊκούρα, ποιό κατά την άποψή σας είναι το πραγματικό διακύβευμα των προσεχών εκλογών;
Το κεντρικό ερώτημα είναι: Ποιά πολιτική δύναμη μπορεί πιο αποτελεσματικά να ηγηθεί ώστε η χώρα με σχέδιο, βούληση και σκληρή δουλειά να βγει γρήγορα και οριστικά από το τέλμα, να αναπτυχθεί με δικαιοσύνη και συνοχή και να πορευθεί με εθνική αξιοπρέπεια και δυναμισμό στο ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον.
Οι ιδεολογικοπολιτικές συντεταγμένες, οι ιστορίες, τα αποτελέσματα των πεπραγμένων και τα σχέδια για το μέλλον καθιστούν σχετικά ευκρινή την απάντηση.
Η «κατασκευή» του ΣΥΡΙΖΑ δοκιμάσθηκε, μετρήθηκε με τα προβλήματα και διαπιστώθηκε ότι δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της διακυβέρνησης.
Η ΝΔ διαθέτει στέρεο ιδεολογικοπολιτικό υπόβαθρο, πεπραγμένα, στρατηγικό σχέδιο για τη χώρα, πολιτική βούληση να κινηθεί με γοργό βηματισμό, αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη για να εμπεδώσει μια νέα ελπιδοφόρα προοπτική.
Οι πολίτες καλούμεθα, με όρους ουσίας, να καθορίσουμε τις εξελίξεις.
Τα προβλήματα της χώρας μήπως επιβάλλουν μια πιο ήπια και χαμηλών τόνων προεκλογική αντιπαράθεση μεταξύ των κομμάτων, προκειμένου να μην διαρρηχθούν πρόωρα οι όποιες προοπτικές μετεκλογικών συνεργασιών;
Θα έχετε διαπιστώσει ότι δημοσίως και διαχρονικά υποστηρίζω πως θεμελιώδης αναγκαία συνθήκη για την διασφάλιση της ομαλής πορείας της χώρας προς τα εμπρός αποτελεί η συνεχής κοινωνική και πολιτική συνεννόηση.
Η κουλτούρα συνεχούς διαλόγου.
Το ερώτημα συνεπώς θα πρέπει να το υποβάλλετε σε στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία αναμφίβολα φέρουν ευθύνες πολλών χρόνων για τις αδιάλλακτες στάσεις τους, που όχι μόνο δεν προσέφεραν αλλά ζημίωσαν τη χώρα.
Ελπίζω να έχουν διδαχθεί.
Πόθεν προκύπτει η αισιοδοξία σας ότι θα είστε πρώτο κόμμα στις επικείμενες εκλογές; Θεωρείται ότι θα είναι μεγάλη η πτώση του ΣΥΡΙΖΑ ή πως η ΝΔ θα αυξήσει θεαματικά τις δυνάμεις της;
Στην κοινωνία συντελείται ταχύτατα η απομυθοποίηση των ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ και των ηγεσιών τους.
Η πολιτική τους φθορά είναι επιταχυνόμενη, αφού δεν τήρησαν καμιά από τις δεσμεύσεις τους και αποσυντίθενται υπό το βάρος των εσωτερικών αντιφάσεων, αντιθέσεων και διασπάσεων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να κινηθεί με όρους της δεκαετίας του ‘80.
Οι πολίτες επανατοποθετούνται.
Απομακρύνονται από το «πείραμα» ΣΥΡΙΖΑ.
Η ΝΔ είναι σαφώς σε πλεονεκτική θέση.
Κάθε μέρα που περνάει, βρίσκει ισχυρότερη τη ΝΔ και ισχνότερο το ΣΥΡΙΖΑ.
Μήπως θέτοντας έναν τόσο φιλόδοξο στόχο, βάζοντας πολύ ψηλά τον «πήχη», κινδυνεύει η ΝΔ – αν δεν κερδίσει τις εκλογές – να μπει εκ νέου σε μια επώδυνη εσωστρεφή διαδικασία;
Η ΝΔ δεν προέκυψε ευκαιριακά.
Δεν στηρίχθηκε στην καλλιέργεια του μίσους και του διχασμού.
Δεν τροφοδοτήθηκε από «κούφιες» υποσχέσεις και συνθήματα.
Η ΝΔ έχει βαθιές ρίζες στην ελληνική κοινωνία.
Η πολιτική δύναμή της πηγάζει κυρίως από τα λαϊκά και τα μεσαία κοινωνικά στρώματα.
Χάραξε τη στρατηγική πορεία της χώρας.
Έχει αναφορές σε επιτυχίες σε όλες τις περιόδους που κυβέρνησε.
Απόδειξη είναι ότι δεν εξαϋλώθηκε στα δύσκολα.
Με σοβαρότητα και ρεαλισμό θέτει ως στόχο και πιστεύει ότι από τις εκλογές θα αναδειχθεί ως η πιο ισχυρή πολιτική δύναμη.
Ανεξάρτητα από ποιό κόμμα θα είναι πρώτο, πώς και με ποιά λογική να αναζητηθούν συνεργασίες για τον σχηματισμό μιας κυβέρνησης μακράς πνοής;
Σκέψεις, σενάρια και πλαίσιο κανόνων γίνονται.
Η ΝΔ στο κέντρο του ενδιαφέροντός της έχει την ομαλή και ανοδική πορεία της χώρας.
Τις αποφάσεις της θα τις λάβει συλλογικά.
Όμως, τώρα, προέχει η συζήτηση με τους πολίτες.
Η απόφασή τους θα καθορίσει τις εξελίξεις.
Λυπάμαι που, τώρα, δεν απαντώ πλήρως στο ερώτημά σας.
Θα τα πούμε σε κατάλληλο χρόνο.
Κατηγορείτε την Κυβέρνηση ότι προχωρά σε πρόωρες εκλογές πριν γίνει αισθητός στους πολίτες ο «λογαριασμός» του Μνημονίου. Έχοντας, από τη θητεία σας στο Υπουργείο Οικονομικών, την εικόνα της οικονομικής κατάστασης της χώρας, ποιός είναι αυτός ο «λογαριασμός» και ποιά είναι τα πρόσθετα μέτρα, οι «ουρές» της συμφωνίας που όπως λέτε κρύβει η κυβέρνηση.
Δεν αποτελεί αυθαίρετη κατηγορία.
Δεν είναι ούτε καν θέμα εμπειρίας.
Είναι «ανάγνωση» της πραγματικότητας και της συμφωνίας που υπέγραψε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ και των νόμων που έφεραν και ψήφισε η Βουλή.
Ο φορολογικός «λογαριασμός» ανέρχεται περίπου στα 16 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους και περιλαμβάνει, κυρίως, την πληρωμή του φόρου εισοδήματος, την αυξημένη προκαταβολή φόρου, την αυξημένη εισφορά αλληλεγγύης, την πληρωμή του ΕΝΦΙΑ, την απόδοση ΦΠΑ με αυξημένους συντελεστές, την αύξηση του ΦΠΑ για τα «ανεπτυγμένα» νησιά από τις αρχές Οκτωβρίου, την αύξηση των διδάκτρων στα ιδιωτικά σχολεία και στα φροντιστήρια, τη μείωση της επιδότησης του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης για τους αγρότες.
Και, φυσικά, σ’ αυτό το λογαριασμό δεν περιλαμβάνονται οι ψηφισθείσες μειώσεις των κύριων και επικουρικών συντάξεων εξαιτίας της αύξησης των εισφορών υγειονομικής περίθαλψης.
Ούτε τα προαπαιτούμενα που θα έπρεπε να ψηφιστούν το Σεπτέμβριο προκειμένου η χώρα να εισπράξει 3 δισ. ευρώ για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα.
Ούτε τα πρόσθετα μέτρα που θα έπρεπε να περιληφθούν στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, αρχές Οκτωβρίου.
Ούτε οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι το συνταξιοδοτικό σύστημα και οι εργασιακές σχέσεις, οι οποίες είχαν παραπεμφθεί για τον Οκτώβριο.
Και μόνο αυτά, λίγα είναι;
Υποστηρίζετε πως μια κυβέρνηση με κορμό τη ΝΔ θα μπορέσει να επαναδιαπραγματευθεί κάποια από τα επώδυνα μέτρα του τρίτου Μνημονίου. Από την εμπειρία στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, πόσο εφικτή είναι μια τέτοια επαναδιαπραγμάτευση και ποια μέτρα θα μπορούσαν να μπουν και πάλι στο τραπέζι;
Ναι, εκτιμώ ότι αυτό είναι εφικτό με τη λογική της ΝΔ.
Εμείς δεν θα χάνουμε χρόνο ούτε σε ψευδο-παλικαριές, ούτε σε ανούσιες γκρίνιες, ούτε σε δικαιολογίες.
Θα εργασθούμε με σχέδιο για να εφαρμόσουμε αποτελεσματικά αυτά που έχει συμφωνήσει η χώρα.
Όσο η χώρα θα επιτυγχάνει τους στόχους, θα αυξάνουν και θα διευρύνονται οι βαθμοί ελευθερίας για τη βελτίωση όρων του Μνημονίου.
Και, φυσικά, θα εξαντλούμε τη δυνατότητα χρήσης της λογικής των ισοδυνάμων και των εθνικών πρωτοβουλιών προς όφελος της εθνικής οικονομίας και των ασθενέστερων στρωμάτων της κοινωνίας.
Αυτή την πρακτική ακολουθήσαμε με σχετική επιτυχία και κατά την τελευταία διακυβέρνηση της ΝΔ.
Θυμίζω τις πρώτες στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις, όπως είναι η μείωση κατά 30% της έκτακτης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση και διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η σημαντική βελτίωση του πλαισίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, η διανομή κοινωνικού μερίσματος υπερδιπλάσιου αυτού που χορήγησε φέτος η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ κ.ά.
Συνεπώς, γνωρίζουμε ότι κανένα πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής δεν είναι άκαμπτο.
Η τροποποίηση των όρων του, όμως, προϋποθέτει σχέδιο, συνέπεια, εμπιστοσύνη και αξιοπιστία.
Και αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τα διαθέτει.
Η ΝΔ τα διαθέτει.
Πόσο πιθανή θεωρείτε μια λύση για τη διευθέτηση του χρέους μετά τις εκλογές. Έως πού εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει η γερμανική κυβέρνηση, με δεδομένη και την πίεση που ασκεί το ΔΝΤ σε ότι αφορά τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους;
Δυστυχώς, η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους επιδεινώθηκε ραγδαία μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015.
Αυτό καταγράφεται σε όλες τις Εκθέσεις των «θεσμών».
Καθίσταται, συνεπώς, αναπόφευκτη και αναγκαία η λήψη πρόσθετων παραμετρικών μέτρων για την ενίσχυση της βιωσιμότητάς του.
Εκτιμώ ότι οι εταίροι θα ανταποκριθούν, άμεσα και αποφασιστικά, στις δεσμεύσεις που είχαν αναλάβει από το 2012, και που επανέλαβαν στη Σύνοδο Κορυφής της 12ης Ιουλίου 2015, για τη λήψη πρόσθετων μέτρων (πιθανής παράτασης των περιόδων χάριτος και αποπληρωμής), προκειμένου να βελτιωθεί η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους.