Βουλή: Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων | 8.6.2022

Τετάρτη, 8 Ιουνίου 2022

 

Δελτίο Τύπου

 

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας και του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, εκσυγχρονισμός Οργανισμού
Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και άλλες επείγουσες διατάξεις».

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο: «Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και άλλες επείγουσες διατάξεις».

Σχέδιο Νόμου που συνιστά μία ακόμη απόδειξη ότι η Κυβέρνηση δρομολογεί, με συνέπεια, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα, σημαντικές και στοχευμένες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις με εκσυγχρονιστικό πρόσημο, που αποσκοπούν:

  • στην ανάπτυξη του ελληνικού χρηματοπιστωτικού τομέα,
  • στη βελτίωση του πλαισίου δράσης και την ενίσχυση των εργαλείων της χώρας στις συναλλαγές με τις διεθνείς χρηματαγορές,
  • στην υιοθέτηση φορολογικών κινήτρων για την πράσινη οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιοποίηση,
  • στην υλοποίηση πολιτικών για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πρωτοφανούς υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης αλλά και των γεωπολιτικών αναταράξεων,
  • στην ενίσχυση των εργαζομένων της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας,
  • στη διευκόλυνση για την εξόφληση των αποζημιώσεων σε απολυμένους υπαλλήλους από πιστωτικά ιδρύματα που έκλεισαν κατά τη διάρκεια της κρίσης.

 

Ειδικότερα, το Νομοσχέδιο αποτελείται από 4 μέρη:

1ο Μέρος: Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Με διατάξεις του Σχεδίου Νόμου εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, κατά τρόπον ώστε – υπό την διοίκηση, πλέον, ενός πιο ευέλικτου διοικητικού οργάνου – και σύμφωνα με συγκεκριμένη στοχοθέτηση που τίθεται ξεκάθαρα πλέον, το Ταμείο να κληθεί, εντός αμέσου χρονικού διαστήματος, να δρομολογήσει την απο-επένδυσή του από τις τράπεζες, στις οποίες σήμερα διατηρεί συμμετοχή.

Το κείμενο των διατάξεων αποτέλεσε αντικείμενο συστηματικής διαπραγμάτευσης με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, και έχει τη θετική έκφραση Γνώμης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Συγκεκριμένα, με τις προτεινόμενες διατάξεις, υλοποιούνται τα ακόλουθα, πολύ σημαντικά βήματα για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα:

1ον. Εισάγεται ρητή πρόβλεψη ότι η διάθεση των συμμετοχών του Ταμείου στις τράπεζες, εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίζοντα που οριοθετείται από τη διάρκειά του, αποτελεί σκοπό του Ταμείου, τον οποίον οφείλει να εξυπηρετήσει.

Επομένως, το Ταμείο οφείλει πλέον να ενεργεί συγκροτημένα προς την κατεύθυνση αυτή.

 

2ον. Χορηγείται σύντομη παράταση της διάρκειας του ΤΧΣ κατά 3 έτη, δηλαδή έως 31 Δεκεμβρίου 2025, από τη σήμερα προβλεπόμενη ημερομηνία εκπνοής του, η οποία είναι η 31η Δεκεμβρίου 2022.

Υπενθυμίζεται ότι η διάρκεια ζωής του Ταμείου έχει κατ’ επανάληψη στο παρελθόν παραταθεί, για ανάλογα διαστήματα.

 

3ον. Αναμορφώνεται το μοντέλο διοίκησης του ΤΧΣ, με στόχο την απλούστευσή του και την ενίσχυση της ευελιξίας του κατά τη λήψη αποφάσεων, προκειμένου να επιταχυνθεί η λήψη αποφάσεων, μεταξύ άλλων στοχεύοντας στην έγκαιρη απο-επένδυση από τα πιστωτικά ιδρύματα στα οποία – σήμερα – συμμετέχει.

Ειδικότερα, τα δύο σήμερα υφιστάμενα όργανα του ΤΧΣ, δηλαδή η τριμελής Εκτελεστική Επιτροπή και το επταμελές Γενικό Συμβούλιο, συνενώνονται σε ένα εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο.

Στο νέο αυτό όργανο, το Ελληνικό Δημόσιο ευρέως νοούμενο, δηλαδή το Υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος, διατηρεί την επιρροή του, συντηρώντας παράλληλα την απαιτούμενη ισορροπία με την πλευρά των θεσμών.

Ειδικότερα, το εννεαμελές αυτό Δ.Σ. αποτελείται από τρία εκτελεστικά και έξι μη εκτελεστικά μέλη.

Εξ αυτών, το Υπουργείο Οικονομικών και η ΤτΕ θα ορίζουν από κοινού ένα εκτελεστικό μέλος (υπενθυμίζεται ότι σήμερα το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει αντίστοιχη δυνατότητα ορισμού μέλους στην τριμελή Εκτελεστική Επιτροπή του ΤΧΣ, ενώ μόνον η ΤτΕ διαθέτει το δικαίωμα αυτό), και περαιτέρω τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και η ΤτΕ θα ορίζουν από ένα μη εκτελεστικό μέλος.

Τα υπόλοιπα μέλη ορίζονται σύμφωνα με την προβλεπόμενη και σήμερα διαδικασία της Επιτροπής Επιλογής.

 

4ον. Προστίθενται προϋποθέσεις ανεξαρτησίας για τα ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη Δ.Σ., όπως είναι, για παράδειγμα, ένας ανώτατος χρόνος θητείας 7 ετών στο Δ.Σ., η υπέρβαση του οποίου κωλύει την περαιτέρω συμμετοχή τους σε αυτό, καθώς και η αξιολόγηση των περιπτώσεων συγκρούσεων συμφερόντων των μελών, λόγω απασχόλησής τους σε άλλες θέσεις.

 

5ον. Προβλέπεται ότι η Επιτροπή Επιλογής, στο πλαίσιο της υποβολής καταλόγου υποψηφίων προς τον Υπουργό Οικονομικών για τον ορισμό μέλους Δ.Σ., οφείλει να παρέχει ελάχιστο αριθμό τριών υποψηφίων μελών που προτείνονται από την Επιτροπή Επιλογής προς τον Υπουργό Οικονομικών, προκειμένου να αυξηθούν τα εχέγγυα καθορισμού κατάλληλων μελών στο Δ.Σ. του Ταμείου και να διασφαλισθεί η ευχέρεια επιλογής στο Υπουργείο.

 

6ον. Αίρονται οι υφιστάμενοι περιορισμοί στα δικαιώματα ψήφου του Ταμείου, τα οποία εφεξής θα τα ασκεί ως κοινός μέτοχος.

 

7ον. Αποτυπώνονται, στον νόμο, οι γενικές αρχές που διέπουν τη στρατηγική απο-επένδυσης, καθώς επίσης οι προδιαγραφές για τη διαμόρφωση και την υλοποίησή της.

Συγκεκριμένα, το Ταμείο υιοθετεί μια συλλογική πολιτική απο-επένδυσης, η οποία οφείλει να τηρεί τις αρχές του ανταγωνισμού και να διέπεται, ενδεικτικά από τις ακόλουθες αρχές:

  • την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα του πιστωτικού ιδρύματος,
  • τις συνθήκες της αγοράς, τις μακροοικονομικές συνθήκες, και τις συνθήκες που διέπουν τον κλάδο των πιστωτικών ιδρυμάτων,
  • τις ευλόγως αναμενόμενες συνέπειες της στρατηγικής απο-επένδυσης για τον χρηματοπιστωτικό τομέα, την αγορά και την ευρύτερη οικονομία της χώρας,
  • τον σεβασμό στην αρχή της διαφανούς δράσης,
  • την αναγκαιότητα κατάρτισης χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της στρατηγικής απο-επένδυσης, λαμβάνοντας υπόψη –μεταξύ άλλων – και τη διάρκεια του Ταμείου,
  • την ανάγκη διάθεσης σε εύλογο και έγκαιρο χρονικό διάστημα,
  • την ανάγκη επιστροφής του ελληνικού χρηματοπιστωτικού τομέα σε καθαρά ιδιωτική μετοχική σύνθεση.

 

Για τον σκοπό αυτόν, το Ταμείο δύναται να προσλάβει ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο προκειμένου να το υποβοηθήσει στην κατάρτιση της πολιτικής, η οποία – προ της υιοθέτησής της από το Ταμείο – λαμβάνει τη σύμφωνη γνώμη του Ελληνικού Δημοσίου.

Εν συνεχεία, η εκτέλεση της διάθεσης ανά πιστωτικό ίδρυμα εκπονείται από διακριτό σύμβουλο διάθεσης, για την επιλογή του οποίου το Υπουργείο Οικονομικών εκφέρει τη γνώμη του προς το Ταμείο.

 

8ον. Περιορίζονται, σε συνεργασία με την ΤτΕ ως αρμόδιας για την εφαρμογή της τραπεζικής νομοθεσίας, τα ειδικά δικαιώματα διοίκησης του Ταμείου στα Δ.Σ. των τραπεζών, προκειμένου να αρθούν επικαλύψεις της ισχύουσας τραπεζικής νομοθεσίας και να αυξηθεί η επενδυσιμότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων.

 

2ο Μέρος: Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών.

Με διατάξεις του Σχεδίου Νόμου μεταρρυθμίζεται η λειτουργία, η δομή, η οργάνωση και η διοίκηση του «Συνεγγυητικού».

Οι ρυθμίσεις αφορούν άμεσα τα συμμετέχοντα στο Συνεγγυητικό Μέλη, δηλαδή τις επιχειρήσεις επενδύσεων, τις Α.Ε.Δ.Α.Κ. (Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων), τα πιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν, τις Α.Ε.Δ.Ο.Ε.Ε. (Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων), και τις Α.Ε.Ε.Δ. (Ανώνυμες Εταιρίες Επενδυτικής Διαμεσολάβησης), καθώς και τα υποκαταστήματα εταιρειών επενδύσεων και τις εταιρείες διαχείρισης με έδρα σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε τρίτες χώρες.

Επίσης, οι ρυθμίσεις αφορούν το Υπουργείο Οικονομικών, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, αλλά και τους επενδυτές που συναλλάσσονται με τα συμμετέχοντα στο Συνεγγυητικό Μέλη.

Οι κυριότερες αλλαγές τις οποίες επιφέρει το παρόν Σχέδιο Νόμου στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο είναι οι εξής:

1ον. Η εποπτεία του «Συνεγγυητικού» περνά από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς στον Υπουργό Οικονομικών, και ένα μέλος του Δ.Σ. του Συνεγγυητικού προέρχεται από το Υπουργείο Οικονομικών.

Η δε Προεδρία του Δ.Σ. του Συνεγγυητικού περιέρχεται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

 

2ον. Θεσπίζονται κανόνες ορθής διακυβέρνησης του «Συνεγγυητικού», μέσω κριτηρίων ασυμβίβαστου για τα μέλη του Δ.Σ. και σύνταξης Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας και Κανονισμού Λειτουργίας Επιτροπής Αποζημιώσεων.

 

3ον. Διατυπώνονται σαφείς προϋποθέσεις για τη δυνατότητα παροχής αποζημίωσης, η οποία ανέρχεται μέχρι το ανώτατο όριο των 30.000 ευρώ ανά επενδυτή.

 

4ον. Εισάγεται υποχρέωση οι ετήσιοι ισολογισμοί να συντάσσονται σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς.

 

Στόχος είναι η παροχή της δυνατότητας στο «Συνεγγυητικό» να συμβαδίσει με τις εξελίξεις που έχουν συντελεστεί στο πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της κεφαλαιαγοράς και την αρχιτεκτονική του χρηματοπιστωτικού συστήματος σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, δρώντας σε ένα διαρκώς διευρυνόμενο και πολυπλοκότερο φάσμα επενδυτικών υπηρεσιών και χρηματοπιστωτικών μέσων.

 

3ο Μέρος: Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.).

Ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. έχει ως συστατικό σκοπό τη μέριμνα για τη χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου, τη βελτίωση του κόστους δανεισμού και την επίτευξη της καλύτερης δυνατής διάρθρωσης του δημοσίου χρέους, ανάλογα με τις ανάγκες της χώρας και τις διεθνείς οικονομικές συνθήκες.

Ο ν. 2628/1998, με τον οποίο συστάθηκε ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ., παρείχε το απαραίτητο αρχικό πλαίσιο για τη λειτουργία του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., αποτελώντας το θεμέλιο της επιτυχούς δράσης του.

Στη συνέχεια, το πλαίσιο αυτό τροποποιήθηκε ή συμπληρώθηκε – πολλές φορές – με νεότερες, ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις.

Ωστόσο, η ένταση της αστάθειας στις διεθνείς χρηματαγορές, η εμφάνιση νέων κινδύνων και χρηματοπιστωτικών εργαλείων, καθώς και οι αυξημένες απαιτήσεις, αφενός για ταχεία και αποτελεσματική δράση του Κράτους, αφετέρου για έλεγχο και διαφάνεια, έχουν καταστήσει αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού.

Επίσης, η αποσπασματικότητα του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο χαρακτηρίζεται από εκτεταμένες τροποποιήσεις του αρχικού νόμου, ειδικές διατάξεις σε άλλα νομοθετήματα και μεγάλο αριθμό παραπομπών, δημιουργεί προσκόμματα στην αποτελεσματική λειτουργία του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., προκαλώντας συχνά συνθήκες ανασφάλειας δικαίου.

Για τους παραπάνω λόγους, κρίνεται αναγκαία η θέσπιση ενός νέου νομοθετήματος, το οποίο επιδιώκει τον εκσυγχρονισμό και τη συστηματοποίηση των σχετικών διατάξεων, ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματική δράση του Ο.Δ.ΔΗ.Χ. μέσω της ενιαίας ρύθμισης της οργάνωσης και λειτουργίας του.

Συγκεκριμένα:

1ον. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου εισφέρει ένα νέο, ενιαίο και συνεκτικό σχήμα οργάνωσης των υπηρεσιών του Ο.Δ.ΔΗ.Χ.

Ειδικότερα, συστήνονται 4 Διευθύνσεις και 2 Αυτοτελή Τμήματα, με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες, οι οποίες ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες του.

Για τη διάρθρωση των υπηρεσιών ακολουθείται το διεθνές μοντέλο των «τριών γραμμών άμυνας» (“Three Lines of Defence”):

  • Η πρώτη γραμμή άμυνας αποτελείται από τη Διεύθυνση Δανεισμού και Διαχείρισης (“Front Office”) και τη Διεύθυνση Διακανονισμού και Ελέγχου Συναλλαγών (“Middle & Back Office”).
  • Η δεύτερη γραμμή άμυνας οργανώνεται στο πλαίσιο της Διεύθυνσης Ανάλυσης Κινδύνων και Συμμόρφωσης.

Οι λειτουργίες διαχείρισης κινδύνων και κανονιστικής συμμόρφωσης προωθούν ένα σύστημα ελέγχου και ισορροπιών (“checks and balances”), αποτελώντας εγγύηση για την τήρηση των αρχών της χρηστής διοίκησης, της αποτελεσματικότητας και της διαφάνειας.

  • Η προβλεπόμενη σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος Εσωτερικού Ελέγχου (“Internal Audit”) ολοκληρώνει το σύστημα των τριών γραμμών άμυνας.

Το Τμήμα είναι επιφορτισμένο με τον ανεξάρτητο έλεγχο των δύο πρώτων επιπέδων, προκειμένου να παρέχει διαβεβαίωση προς τα όργανα διοίκησης ότι το πλαίσιο διακυβέρνησης, η διαχείριση των κινδύνων και το σύστημα εσωτερικού ελέγχου λειτουργούν αποτελεσματικά.

Η εσωτερική επιθεώρηση προωθεί την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών, την αντιμετώπιση των καίριων αδυναμιών και την ευαισθητοποίηση της διοίκησης σχετικά με τα αναγκαία διορθωτικά μέτρα.

 

Τέλος, προβλέπεται η σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος Νομικής Υποστήριξης, η οποία είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., σε επίπεδο εσωτερικής λειτουργίας, ενώ στον Φορέα συστήνεται και λειτουργεί Γραφείο Νομικού Συμβούλου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο λειτουργεί σύμφωνα με τις οργανικές του διατάξεις.

 

2ον. Το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει ρυθμίσεις σχετικά με τις αρμοδιότητες του Ο.Δ.ΔΗ.Χ. και την κατανομή τους μεταξύ των οργάνων αυτού.

Βασικοί στόχοι είναι:

  • Η κωδικοποίηση όλων των αρμοδιοτήτων του Ο.Δ.ΔΗ.Χ. σε ένα ενιαίο νομοθέτημα.
  • Η άρση τυχόν αντιφάσεων και σημείων που δημιουργούσαν ερμηνευτικά προβλήματα, κυρίως μέσω της σαφούς καταγραφής των αρμοδιοτήτων και της οριοθέτησης της σχέσης του Φορέα με άλλα όργανα του Κράτους.
  • Η απευθείας – εκ του νόμου – απονομή στον Ο.Δ.ΔΗ.Χ. των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων που κρίνονται απαραίτητες ώστε να μπορεί να επιτύχει τον σκοπό του, ανταποκρινόμενος στις σύγχρονες προκλήσεις.

Βασικός άξονας της απόδοσης των νέων αρμοδιοτήτων είναι η αναγνώριση της απαραίτητης ευελιξίας, προκειμένου ο Φορέας να είναι σε θέση να προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες και στην έκδοση των σχετικών πράξεων, χωρίς την προηγούμενη σύμπραξη άλλου διοικητικού οργάνου.

Εξάλλου, η όλη δράση του Ο.Δ.ΔΗ.Χ. τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργού Οικονομικών και εντάσσεται στο σχετικό Πρόγραμμα Δανεισμού και Διαχείρισης Χρέους, το οποίο επίσης εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών.

 

3ον. Βασική προτεραιότητα είναι η οργανωτική αναδιάρθρωση του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., σύμφωνα με τα βέλτιστα ευρωπαϊκά πρότυπα και με σκοπό την εξασφάλιση της αποτελεσματικής και διαφανούς λειτουργίας του.

Κεντρικό όργανο για τη διοίκηση του Φορέα ορίζεται το Δ.Σ., στο οποίο παρέχεται γενική αρμοδιότητα ως προς όλα τα θέματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Ο.Δ.ΔΗ.Χ, εκτός εκείνων που ανατίθενται με ρητή διάταξη σε άλλα όργανά του.

Στη διοικητική δομή του Οργανισμού, σημαντικός θεσμικός ρόλος ανατίθεται και στον Γενικό Διευθυντή του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., ο οποίος προΐσταται των υπηρεσιών του και αποτελεί κυρίως το όργανο εκτέλεσης των αποφάσεων του Δ.Σ.

 

4ον. Ενσωματώνονται ρυθμίσεις σχετικά με τη διοίκηση, την οικονομική διαχείριση και την εσωτερική λειτουργία του Ο.Δ.ΔΗ.Χ.

Επίσης, περιγράφεται, με συστηματικό τρόπο, το πλαίσιο άσκησης της συμβατικής δραστηριότητάς του, τόσο ως προς τις χρηματοπιστωτικές συμβάσεις όσο και ως προς τις μισθώσεις και τις προμήθειες αυτού.

 

5ον. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική και ποιοτική λειτουργία κάθε οργανισμού είναι η κατάλληλη και επαρκής στελέχωσή του, η ασφάλεια δικαίου στις εργασιακές σχέσεις του προσωπικού, καθώς και η μέριμνα για την προσέλκυση ανθρώπινου δυναμικού με αυξημένες δεξιότητες.

Για τον λόγο αυτόν, το παρόν σχέδιο νόμου ρυθμίζει αναλυτικά το σύνολο των ζητημάτων που αφορούν το προσωπικό του Ο.Δ.ΔΗ.Χ.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι ο Φορέας έχει ίδιο προσωπικό, ορίζονται ειδικά προσόντα διορισμού βάσει των αναγκών του, και ρυθμίζονται ο τρόπος πλήρωσης των οργανικών θέσεων, η ανάδειξη προϊσταμένων, καθώς και ζητήματα σχετικά με τις αποδοχές των εργαζομένων.

Ειδικώς σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων, θεσμοθετείται τρόπος και διαδικασία που διασφαλίζουν τόσο την αξιοκρατία και αντικειμενικότητα, όσο και την απαιτούμενη προσαρμοστικότητα στις ιδιαίτερες συνθήκες υπό τις οποίες λειτουργεί ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ.

Σε μια προσπάθεια δημιουργίας ισχυρότερων δεσμών με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους νέους επιστήμονες, προβλέπεται η δυνατότητα πρακτικής άσκησης φοιτητών και υποψήφιων δικηγόρων στον Φορέα.

Τέλος, στις μεταβατικές διατάξεις του σχεδίου νόμου λαμβάνεται η προσήκουσα μέριμνα, για λόγους νομικής ασφάλειας, για τη διασφάλιση, του υφιστάμενου υπηρεσιακού καθεστώτος του υπάρχοντος προσωπικού, το οποίο συνέβαλε ουσιαστικά στη μέχρι σήμερα επιτυχή πορεία του οργανισμού, και το οποίο διαθέτει υψηλή εξειδίκευση και φέρει προστιθέμενη αξία.

 

Συμπερασματικά, μέσω του εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη δράση του, ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. θα είναι σε θέση να ασκήσει με τον βέλτιστο και πλέον αποτελεσματικό τρόπο τις εξαιρετικά κρίσιμες αρμοδιότητές του αναφορικά με τη διαχείριση του δημοσίου χρέους, και ιδίως σε σχέση με τη χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου, τη βελτίωση του κόστους δανεισμού, την επίτευξη της καλύτερης δυνατής διάρθρωσης του δημοσίου χρέους και τη διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων του Δημοσίου.

Επιπλέον, θα παρέχεται η δυνατότητα και η ευελιξία στον Οργανισμό να προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και ενέργειες με στόχο τη βελτίωση και αποτελεσματικότερη λειτουργία της δευτερογενούς αγοράς κρατικών χρεογράφων, ώστε να περιοριστούν τα συναλλακτικά κόστη, οι ελληνικοί κρατικοί τίτλοι να γίνουν ελκυστικότεροι στο διεθνές επενδυτικό κοινό και να επεκταθεί – περαιτέρω – η επενδυτική-πελατειακή τους βάση.

Απώτατος στόχος είναι η μείωση τόσο του «απόλυτου» κόστους του νέου δανεισμού για το Ελληνικό Δημόσιο όσο και του σχετικού, μέσω της περαιτέρω αντίστοιχης μείωσης των περιθωρίων πιστωτικού κινδύνου σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης.

Ο συνδυασμός των προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων, της νέας οργανωτικής διάρθρωσης και του τρόπου λειτουργίας του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., θα έχει ως αποτέλεσμα τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητάς του, την ταχύτερη δράση του και τη βέλτιστη διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με τον δανεισμό της Χώρας, με προφανή δημοσιονομικά οφέλη.

 

4ο Μέρος: Λοιπές Διατάξεις.

Σε αυτό το μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται ορισμένες σημαντικές διατάξεις του Υπουργείου Οικονομικών:

1ον. Προβλέπεται η καταβολή ειδικού κινήτρου παραγωγικότητας στους εργαζόμενους στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε. (Ε.Α.Β. Α.Ε.).

Ειδικότερα, το συνολικό ύψος του ετήσιου κινήτρου δεν δύναται να υπερβεί το ύψος ενός μηνιαίου βασικού μισθού, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί κατά τη λήξη εκάστου έτους, και καταβάλλεται άπαξ τον αμέσως επόμενο μήνα από τη λήξη του έτους αναφοράς, κατόπιν βεβαίωσης από το αρμόδιο όργανο περί εμπρόθεσμης και καλής εκτέλεσης των προγραμμάτων της εταιρείας.

Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη περί προσαύξησης του ύψους του κινήτρου μέχρι ποσοστού 20% στο τέλος εκάστου οικονομικού έτους, αναλόγως της αύξησης των ιδίων εσόδων της εταιρείας με τρόπο ώστε, σε κάθε περίπτωση, η αύξηση των ιδίων εσόδων να υπερκαλύπτει το ύψος του κινήτρου.

Η προκαλούμενη δαπάνη εκτιμάται ότι δεν θα υπερβαίνει το ποσό περίπου των 2 εκατ. ευρώ ετησίως, και θα συμπεριληφθεί στον εκτελούμενο προϋπολογισμό της εταιρείας, αμέσως μετά την ψήφιση της σχετικής διάταξης.

Το συνολικό ύψος του κινήτρου και ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων καταβολής του θα προσδιορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, κατόπιν τεκμηριωμένης εισήγησης της εταιρείας και στο πλαίσιο εγκρίσεως του ετήσιου προϋπολογισμού της.

Με τον τρόπο αυτό ενδυναμώνεται – ως βέλτιστη επιχειρηματική πρακτική – αφενός μεν η στοχοθεσία, αφετέρου δε η ανταμοιβή βάσει στόχων.

 

2ον. Καταργείται ο φόρος πολυτελείας:i)          στα προϊόντα της δασμολογικής κλάσης 43.03 (ενδύματα, εξαρτήματα της ένδυσης και άλλα είδη από γουνοδέρματα) (σήμερα εξαιρούνται από τον φόρο πολυτελείας τα εγχωρίως παραγόμενα γουνοποιητικά προϊόντα που πωλούνται χονδρικώς στο εσωτερικό της χώρας μεταξύ των επιχειρήσεων) και,ii)        στα είδη της παρ. 1 του άρθρου 17 του ν.3833/2010 που παραλαμβάνονται ως πρώτες ύλες για την παραγωγή ετοίμων προϊόντων (σήμερα η συγκεκριμένη απαλλαγή αφορά αποκλειστικά και μόνο τις πρώτες ύλες που παραλαμβάνονται για την εγχώρια παραγωγή γουνοποιητικών προϊόντων).

3ον. Χορηγείται κίνητρο προσαυξημένης έκπτωσης κατά 100% σε δαπάνες μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.

Ενισχύεται κατ’ αυτόν τον τρόπο το θεσμικό πλαίσιο της πράσινης και ψηφιακής οικονομίας, μέσα από την παροχή ισχυρών φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις σε αυτούς τους – καίριους για τη βιώσιμη ανάπτυξη – τομείς.

Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση που, μεταξύ άλλων, συμβάλλει:

  • στην περαιτέρω ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και
  • στην έγκαιρη και αποτελεσματική επίτευξη της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης της οικονομίας.

Έρχεται δε σε συνέχεια των φορολογικών κινήτρων που θέσπισε πρόσφατα η Κυβέρνηση για τη μεγέθυνση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων μέσω συνεργασιών και μετασχηματισμών, εντείνοντας την προσπάθεια ισχυροποίησης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος των μικρομεσαίων σχηματισμών.

Αξιοποιούμε τη φορολογική πολιτική ως μοχλό επίτευξης σημαντικών αναπτυξιακών και επενδυτικών στόχων, όπως είναι η βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, με παράλληλη ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.

Η εν λόγω διάταξη αφορά δαπάνες που πραγματοποιούνται και πάγια που αποκτώνται κατά τα φορολογικά έτη 2023, 2024 και 2025.

 

4ον. Παραχωρείται, άνευ ανταλλάγματος, στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η κυριότητα τμήματος του οριζόμενου δημόσιου ακινήτου ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου, για την ανέγερση του Αρχαιολογικού Μουσείου Λευκάδας.

 

5ον. Παρέχεται η δυνατότητα σε ειδικό εκκαθαριστή περισσοτέρων του ενός υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων να αιτείται από την Τράπεζα της Ελλάδος άδεια για την προσωρινή χρήση ταμειακών διαθεσίμων ενός υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικού ιδρύματος για την ταχεία ικανοποίηση πιστωτών άλλου υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικού ιδρύματος υπό τον ίδιο ειδικό εκκαθαριστή.

 

2022-06-08 ΔΤ_Ομιλία_ΥΠΟΙΚ_ Επιτροπή_ΣΝ_ΤΧΣ_Συνεγγυητικού_ΟΔΔΗΧ

Share

Εκτύπωση άρθρου Εκτύπωση άρθρου
TwitterInstagramYoutube